8 933 läst ·
77 svar
9k läst
77 svar
Bör regelverket för elektriska installationer göras om?
Jag tycker att rubriken till artikeln är väl sensationellt vald..."Stor ökning av elolyckor med dödlig utgång". Fem dödsfall är försvinnande lite...att det året innan var noll gör inte att det är en stor ökning med fem dödsfall. Med så små siffror handlar det om tillfälligheter, i stil med dödsfall i samband med laviner. De flesta år är det noll men sen något år drar ett ras med sig en hel skidskola och fem dör...det är inte en ökning av antalet lavindödsoffer.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 137 inlägg
Vad ska man tycka om den statliga utredarens förslag då?
Vad jag kan se anges två huvudskäl till att man vill reglera ett yrke:
- Yrket har en påverkan på personsäkerheten och kräver sådan kompetens att man vill kontrollera kompetensen i föreskrifter.
- Brukarna, i detta fall innehavaren/bostadsägaren ska enkelt kunna kontrollera kompetensen.
Om vi sedan ser till de skäl som anges för att lägga fram ett nytt förslag så nämns den andra punkten ovan ett antal gånger. Innehavaren har ju för tusan ett ansvar inför ellagen att kontrollera kompetensen (inte behörigheten)! Men det är inte så enkelt idag.
Sedan nämns några sekundära skäl som gammalmodiga regler och behov av översyn etc.
Hur skulle då förslaget göra det enklare för innehavarna? Om jag fattat det rätt skulle det enligt förslaget gå till så här:
Min blygsamma åsikt är att istället utgå ifrån följande scenario som grund till ett nytt förslag:
Vad jag kan se anges två huvudskäl till att man vill reglera ett yrke:
- Yrket har en påverkan på personsäkerheten och kräver sådan kompetens att man vill kontrollera kompetensen i föreskrifter.
- Brukarna, i detta fall innehavaren/bostadsägaren ska enkelt kunna kontrollera kompetensen.
Om vi sedan ser till de skäl som anges för att lägga fram ett nytt förslag så nämns den andra punkten ovan ett antal gånger. Innehavaren har ju för tusan ett ansvar inför ellagen att kontrollera kompetensen (inte behörigheten)! Men det är inte så enkelt idag.
Sedan nämns några sekundära skäl som gammalmodiga regler och behov av översyn etc.
Hur skulle då förslaget göra det enklare för innehavarna? Om jag fattat det rätt skulle det enligt förslaget gå till så här:
- Bostadsägare Jansson slår upp elfirman ELFIX i telefonkatalogen och ringer efter hjälp. Nu ska han äntligen koppla in sin nya spis.
- Elinstallatör Olsson och elektriker Person, anställda i olika företag, ringer sedan på dörren.
- Jansson frågar Olsson: Är du behörig?
- Olsson: Nja...
- Jansson: Vadå nja! Är du behörig??
- Olsson: Mjao, det heter inte behörig längre, det heter auktoriserad...
- Jansson: Vafalls? Har dom bytt begreppet behörig mot auktoriserad? Det var det dummaste jag hört detta århundrade, det förra också. Ok, är du auktoriserad då?
- Olsson: Japp
- Jansson: Pust, får jag be om ditt personnummer. Jansson går sedan in och ringer elsäkerhetsverket för att kontrollera att Olsson inte ljuger. Under tiden får de vänta i farstun.
- Jansson: Det stämmer, du kan stiga in.
- Jansson vänder sig nu mot Person: Är du också a-u-k-t-o-r-i-s-e-r-a-d?
- Person: Neej
- Jansson: Då är du alltså en sån där yrkesman som jobbar under din kollegas överinseende?
- Person: Yrkesperson om jag får be
och nej vi är inte anställda i samma företag, det behövs inte längre.
- Jansson: Hur vet jag då att du vet vad du gör??
- Person: Du ska fråga om jag är anställd i ett elinstallationsföretag som har ett egenkontrollprogram
- Jansson: Egen vadå...är du uppkäftig slyngel!!
- Person: Nej, det heter så. Du ska kontrollera mitt företag, inte mig.
- Jansson: Jaha, får jag ert organisationsnummer då?
- Person: Öh, fan, det har jag glömt, jag måste ringa chefen.....ok det är nnnn-nnn.
- Jansson: Stånk...vänta här. Jansson går in och ringer elsäkerhetsverket för att kontrollera att Person inte ljuger. Under tiden har kaffet kallnat.
- Jansson: Ok, ni är gröna, ni kan komma in
Min blygsamma åsikt är att istället utgå ifrån följande scenario som grund till ett nytt förslag:
- Elinstallatör Olsson och elektriker Person ringer på dörren.
- Jansson: Har ni leg grabbar??
- Person & Olsson: Absolut!
- Jansson: Kom in grabbar, kaffet är varmt
Som Elsäkerhetsverket egentligen ville ha det, om jag läst rätt mellan raderna ...Bo.Siltberg skrev:
Men så går det när facket är starkare än de statliga verken ...
Medlem
· Västra Götaland
· 55 inlägg
Jag tycker det skulle vara bra om även privatpersoner kunde ta ett "elkörkort" för att få göra vissa typer av installationer. Det borde ingå både teoretiska och praktiska prov likt en jägarexamen eller flygcert. Man skulle kunna begränsa det till att man bara får utföra arbete på sin egen fastighet och krav på att allt man gör ska dokumenteras i en logg som följer fastigheten så den som köper ett hus vet vad som är gjort. Egentligen är det ju konstigt att man inte redan kräver den typen av dokumentation av yrkesfolk.
När man tar elkörkort kunde man också tvingas betala ett engångsbelopp för en ansvarsförsäkring just med tanke på ansvar mot tredje person.
Jag erkänner att jag gör en del hemmapulande. Men så fort det är livet mer kvalificerade eller större projekt tar jag hit elektriker för att det ska vara lagligt och ok försäkringsmässigt. Nu har jag mer teoretiska kunskaper än gemene man (mer än många behöriga elektriker), men bara för att jag kan räkna på el är det ju inte självklart att jag vet hur hårt en plint ska skruvas för att undvika varmgång eller hur man skalar en kabel för att inte ha skadade ledare.
När man tar elkörkort kunde man också tvingas betala ett engångsbelopp för en ansvarsförsäkring just med tanke på ansvar mot tredje person.
Jag erkänner att jag gör en del hemmapulande. Men så fort det är livet mer kvalificerade eller större projekt tar jag hit elektriker för att det ska vara lagligt och ok försäkringsmässigt. Nu har jag mer teoretiska kunskaper än gemene man (mer än många behöriga elektriker), men bara för att jag kan räkna på el är det ju inte självklart att jag vet hur hårt en plint ska skruvas för att undvika varmgång eller hur man skalar en kabel för att inte ha skadade ledare.
Den elfirma jag anlitar skickar alltid ut behörig installatör för att kolla jobben oavsett hur stort eller litet det är. Har haft dom här ett tiotal ggr och det har rört sig om allt från köks- och badrumsrenovering till enklare omdragningar.AndersMalmgren skrev:
Medlem
· Västernorrland
· 615 inlägg
Den här tråden har jag missat. Betänkandet innebär att ansvaret flyttas från Elinstallatören till företaget, som ska vara anmält till Elsäkerhetsverket. Detta innebär en skärpning av kraven avseende hempul eftersom alla elinstallationer måste ske under ett företags ansvar, om inte Elinstallatören personligen utför det. Överinseendet försvinner alltså.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 296 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 296 inlägg
Jag håller med om att reglerna kan vara löjligt strikta ibland, men ditt exempel är ett jävligt dåligt sådant faktiskt.Paxman skrev:Som exempel: byta eluttag. Det är fullt lagligt att skruva isär, koppla ur och ta bort ett eluttag. Man får därefter borra nya hål i väggen för att montera dit ett nytt och koppla in det så länge det sitter på samma plats. Det är dock INTE tillåtet att kapa kabeln för samma eluttag en decimeter och flytta uttaget för att det blir mer praktiskt...då måste det till en behörig elektriker á X tusen kronor!
Detta är för mig helt orimligt. Arbetet som utförs är exakt samma med skillnaden att man behöver en lite kraftigare avbitare för att kunna kapa hela kabeln istället för bara de enskilda ledarna.
Att flytta ett uttag KAN göra att uttagets krav ändras, zonindelningar och så vidare. Du ska veta att folk överlag är fruktansvärt dumma, näst intill löjeväckande dumma. Det är i första hand för att förhindra dessa från att göra dumheter som reglerna finns. De som kan byta ett vägguttag kan (och gör) flytta ett uttag ett par DM också.
B
breakman
Hobbyelektriker
· Västernorrland
· 1 765 inlägg
breakman
Hobbyelektriker
- Västernorrland
- 1 765 inlägg
Men just dessa personer känner ju av förklarliga skäl inte till reglerna...SueCia skrev:Jag håller med om att reglerna kan vara löjligt strikta ibland, men ditt exempel är ett jävligt dåligt sådant faktiskt.
Att flytta ett uttag KAN göra att uttagets krav ändras, zonindelningar och så vidare. Du ska veta att folk överlag är fruktansvärt dumma, näst intill löjeväckande dumma. Det är i första hand för att förhindra dessa från att göra dumheter som reglerna finns. De som kan byta ett vägguttag kan (och gör) flytta ett uttag ett par DM också.
Exemplet är inte alls dåligt. Om ett par decimeter ändrar kraven så är ju kraven för höga/för dåligt definierade. I mitt exempel handlar det om att flytta uttaget i samma rum, endast en decimeter. Sen kan man ju komplicera saker och ting in absurdum för att motivera de regler man strider för.SueCia skrev:
Det stämmer inte med min uppfattning. Som jag skrivit flera gånger i denna tråd (och andra med mig) finns reglerna i första hand till för att skydda elektrikerskrået.SueCia skrev:
Jag förstår inte den meningen, men om du menar att det är lagligt för dem som kan flytta uttaget ett par decimeter att flytta det, så stämmer det ju inte.SueCia skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 137 inlägg
Att flytta uttaget en decimeter ställer formellt en rad kunskapskrav på den som gör jobbet, det är en rad punkter som ska beaktas som SueCia också antyder. Det är nog inte så lätt att inse för gemene man.
Medlem
· Blekinge
· 11 701 inlägg
Den lista på saker som man får göra själv verkar inte vara välmotiverade. Att byta vägguttag är tillåtet men att byta en dvärgbrytare är det inte. Vad är skillnaden i svårighetsgraden/tänkbara felkällor? Det verkar som om listan har kommit till vid eftermiddagsfikat med sekreterare.
Förklara gärna vilka andra kunskapskrav det ställer att flytta uttaget en decimeter jämfört med att endast byta ut ett trasigt mot ett nytt och sätta det på samma plats?Bo.Siltberg skrev:
Listan har säkerligen kommit till vid många och långa möten av elbranschens höjdare där målet varit att sätta så strikta regler som de kunde, utan att få opinionen fullständigt emot sig.Thomas_Blekinge skrev:
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 296 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 296 inlägg
Om reglerna säger att uttaget ska sitta minst 1.7m över golv o nåt snille sänker uttaget 2 så det hamnar på 1.5 är då 1.7 m ög kravet för hårt? Isf kan vi ju skippa precis alla bestämmelser.Paxman skrev:Exemplet är inte alls dåligt. Om ett par decimeter ändrar kraven så är ju kraven för höga/för dåligt definierade. I mitt exempel handlar det om att flytta uttaget i samma rum, endast en decimeter. Sen kan man ju komplicera saker och ting in absurdum för att motivera de regler man strider för.
Det stämmer inte med min uppfattning. Som jag skrivit flera gånger i denna tråd (och andra med mig) finns reglerna i första hand till för att skydda elektrikerskrået.
Jag förstår inte den meningen, men om du menar att det är lagligt för dem som kan flytta uttaget ett par decimeter att flytta det, så stämmer det ju inte.