62 920 läst ·
236 svar
63k läst
236 svar
Bonniers Enkla bakom bästa bolåneräntan på 0,95 procent
Om man skulle få för sig att flytta under bindningstiden får man inte flytta med sig lånet till nytt boende utan man måste betala ränteskillnadsersättning. Jag kollade detta med Enkla idag.
Känns som ett utmärkt tillfälle att applicera det gamla vanliga "hm det låter ju nästan för bra för att vara sant-" resonemanget och faktiskt LÄSA avtalsvillkoren innan man skriver på...H hempularen skrev:
Hur är det egentligen med de vanliga bankerna?harry73 skrev:
Vill minnas att det står något om att lånet övergår till rörlig ränta eller nåt sånt? D vs man är faktiskt garanterad att behålla lånet, men räntan vet man inget om.
Amorteringskrav är i mina ögon sunt och den största USPen för Enkla är ju den låga räntan. Att de inte kan lova vad nästa ränteerbjudande är ser jag inga konstigheter i, det kan ju inte storbanken heller.
Utgår ifrån att de kommer med ett konkurrenskraftigt erbjudande även i ett ändrat ränteläge, det är väl liksom hela poängen med dem. Återstår att se om det blir flipp eller flopp...
Utgår ifrån att de kommer med ett konkurrenskraftigt erbjudande även i ett ändrat ränteläge, det är väl liksom hela poängen med dem. Återstår att se om det blir flipp eller flopp...
Administrator
· Skåne
· 6 823 inlägg
Nu har vi lagt till fler banker i vår boräntetabell. Det betyder att vi nu har 31 bolåneaktörer i Sverige. Varav minst sex av dem enbart erbjuder privatlån/in blancolån utan krav på säkerhet till en högre ränta. En ränta som gör att de traditionella bankerna nästan framstår som snälla plötsligt. Vi får väl se om någon kommer fylla i dem. Tror ändå det är bra att vi är öppna med om vilka alternativ som finns.Per Eskilsson skrev:
https://www.byggahus.se/ekonomi/borantor/
De nya uppstickarna:
- Enkla
- Hypoteket
(Landshypotek, Avanza och Nordnet lades till tidigare i år.)
Ytterligare en traditionell bank:
- Sparbanken Syd
Dyrare alternativ:
- Svea Ekonomi (50 000-7 500 000)
- BlueStep (10 000-5 000 000)
- Marginalen Bank (omstartslånet från 100 000)
- Bank Norweigan (5 000-600 000)
- Forex Bank (upp till 500 000)
- SevenDays Finance (10 000-500 000)
- Avida (10 000-400 000)
- Santander (20 000–350 000)
- MedMera Bank (15 000-350 000)
Alternativa banker som:
- Jak Medlemsbank (20 000-5 000 000)
- Ekobanken (upp till 75 % av marknadsvärdet)
Och specialbanken som vänder sig till pensionärer:
- Hypotekspension (15 %-45 % av marknadsvärdet)
Vi har valt att inte lägga till några låneförmedlare såsom t ex Advisa, Lendo, MyLoan eller Freedom Finance.
Administrator
· Skåne
· 6 823 inlägg
Vi har också lagt till ytterligare en bindningptid, en på 6 år utifall någon nappar på Danske Banks 6 år-sova-gott-erbjudande på 1,99%.
Tycker konceptet är klockrent. Är så glad att några riktiga entreprenörer är på väg att urholka den så illa sköta oligopolmarknaden som storbankerna har skapat. Räntenetto på 120 miljarder förra året visar bara en sak. Dålig Konkurrenes och trög marknad. Hoppas den här typen av företag slår in ordentligt med målet att pyspunka detta.
Det är inte alltid som det bästa konceptet blir vinnare. I själva verket det är alltid det medelmåttliga konceptet som vinner.V VetarN skrev:Tycker konceptet är klockrent. Är så glad att några riktiga entreprenörer är på väg att urholka den så illa sköta oligopolmarknaden som storbankerna har skapat. Räntenetto på 120 miljarder förra året visar bara en sak. Dålig Konkurrenes och trög marknad. Hoppas den här typen av företag slår in ordentligt med målet att pyspunka detta.
Sverige är inte ett flexibelt samhälle. De flesta vill gärna ha bolån, försäkringar, kreditkort, sparkonto och lönekonto och annat samlat på ett ställe. Anledningen är följande:
1: Det är bekvämt att ha med en aktör att göra
2: Man vill gärna ha total koll på alla sina affärer hos en bank
3: Kombinations rabbater som håller ihop det hela
4: Prova något nytt är lika med farligt, man vill inte ta sriker
Sammanfattningsvis tror jag att uppstickarna får justera ner sina prognoser. Många av de försvinner eller i bästa fall blir uppköpta av större aktörer. Till sist blir en eller två uppstickare som växer och blir riktig stora. Konkurensen försvinner och räntan blir samma som alla andra banker.
För de konsumenter som är aktiva och jagar pris innebär en kortsiktig vinst så länge det varar. Något stort hit tror jag inte att det blir.
Ja och nej. Den äldre generationen kan man absolut applicera detta uttalandet på men den yngre? Ytterst tveksam. I dagens samhälle är man mer eller mindre beroende av internet, de yngre mer än de äldre. Den yngre generationen är i regel vassare på detta redskap också och letar dealar på ett annat sätt.L Lars48 skrev:Det är inte alltid som det bästa konceptet blir vinnare. I själva verket det är alltid det medelmåttliga konceptet som vinner.
Sverige är inte ett flexibelt samhälle. De flesta vill gärna ha bolån, försäkringar, kreditkort, sparkonto och lönekonto och annat samlat på ett ställe. Anledningen är följande:
Sammanfattningsvis tror jag att uppstickarna får justera ner sina prognoser. Många av de försvinner eller i bästa fall blir uppköpta av större aktörer. Till sist blir en eller två uppstickare som växer och blir riktig stora. Konkurensen försvinner och räntan blir samma som alla andra banker.
För de konsumenter som är aktiva och jagar pris innebär en kortsiktig vinst så länge det varar. Något stort hit tror jag inte att det blir.
Jag själv har idag lönekonto, sparkonto och bolån samlat på samma ställe. Enda anledningen till det var att när vi tecknade bolån så hade vår arbetsgivare ett avtal med SEB som löd att om man samlade ovanstående hos dem så fick man en ränta på 1.07%.
Hade det avtalet inte funnits hade jag nog inte samlat det heller.
Det är precis som med Telia. Förr hade Telia majoriteten av internetanvändare för det var enklare för man hade hemtelefonen hos dem. Allt samlat. Idag skulle jag vilja påstå att yngre generationen aldrig skulle skaffa Telia för det är stenåldersfasoner, deras priser är inte konkurrenskraftiga utan de lever på gammalt rykte.
Samma skulle jag säga att det är med bankerna.
För varje område där jag kan bli kund och få det bästa erbjudandet men utan villkor på andra tjänster är jag nöjd. Då kan jag alltid ha det bästa av allt. utan att vara låst.Jag kan byta ut en tjänst oberoende av de andra.
Denna strategi är tvärtom mot vad bankerna vill och därför är jag glad att det nu finns andra bolånealternativ (bolåneräntan är bankens utpressningsfaktor).
Därför har jag tex bolån hos Landshypotek (0,99%), lönekonto/räkningar hos Skandia (gratis), betalkort OKQ8Visa (0,3% cash back dvs billigare än gratis), allt sparande hos Avanza (gratis och har allt), försäkringar blandat mellan LF och TH.
Det är givetvis trevligt att kunna ha allt på ett ställe men när det sker till priset av att tjänsterna är sämre och kostar mer är det inte värt det. Sparandet är lite viktigare att ha på samma dock.
Denna strategi är tvärtom mot vad bankerna vill och därför är jag glad att det nu finns andra bolånealternativ (bolåneräntan är bankens utpressningsfaktor).
Därför har jag tex bolån hos Landshypotek (0,99%), lönekonto/räkningar hos Skandia (gratis), betalkort OKQ8Visa (0,3% cash back dvs billigare än gratis), allt sparande hos Avanza (gratis och har allt), försäkringar blandat mellan LF och TH.
Det är givetvis trevligt att kunna ha allt på ett ställe men när det sker till priset av att tjänsterna är sämre och kostar mer är det inte värt det. Sparandet är lite viktigare att ha på samma dock.
helt felaktigt,L Lars48 skrev:Det är inte alltid som det bästa konceptet blir vinnare. I själva verket det är alltid det medelmåttliga konceptet som vinner.
ganska många som sa precis lika om Avanza & Nordnet och aktiemarknaden.
nu har dom i princip all aktiehandel i sverige
Kommer inte ihåg att ganska många sa lika om Avanza och Nordnet. Vilka var det?H hul skrev:
På den tiden som Avanza kom fanns det inga möjligheter att aktiehandla via internet. Det bästa bankerna erbjöd var en telefon tjänst. Man ringde ett nummer, hängde i luren ett tag, la order utan att ha koll på realtid kurs och hoppades att det går igenom. Besked fick man nästa dag. För en som gjorde minst tiotal affärer om dan var det helt omöjligt att jobba med bankerna
Avanza gjorde att allt gick på en sekund via internet och tog en tredjedel betalt som bankerna.. Jag var själv en av deras första kunder. Det var det bästa presenten för aktiehandlare.
Kommer definitivt inte ihåg att nån var negativt till dem. Tvärtom de togs emot med öppna armar.
Bolån vet jag inte. Vem vill byta bolån stup i kvarten?