2 033 läst ·
7 svar
2k läst
7 svar
Bolånekalkyl
Hej
Jag har ett litet kalkylblad som jag använder för att snabbt räkna på kostnader kring ett husköp. Modellen är uppbyggd kring att sälja en bostadsrätt och köpa hus, har ej koll på om det finns andra avdrag eller särskilda saker att ta hänsyn till om man säljer hus och inte brf.
Fyll i information i alla vita celler så räknas resten ut automagiskt. Övriga celler är låsta så ingen risk att man råkar ta bort formler eller liknande.
Om någon hittar formelfel, tycker att något är oklart eller saknar något så säg till så utvecklar jag gärna dokumentet om intresse finns.
Jag har ett litet kalkylblad som jag använder för att snabbt räkna på kostnader kring ett husköp. Modellen är uppbyggd kring att sälja en bostadsrätt och köpa hus, har ej koll på om det finns andra avdrag eller särskilda saker att ta hänsyn till om man säljer hus och inte brf.
Fyll i information i alla vita celler så räknas resten ut automagiskt. Övriga celler är låsta så ingen risk att man råkar ta bort formler eller liknande.
Om någon hittar formelfel, tycker att något är oklart eller saknar något så säg till så utvecklar jag gärna dokumentet om intresse finns.
Går tydligen inte att redigera bifogningar så moderator får gärna ta bort föregående bifogning. Har adderat:
* månadskostnad efter ränteavdrag
* kvar till renovering
* låst upp cellen för mäklararvode
* ändrat några rubriker
* månadskostnad efter ränteavdrag
* kvar till renovering
* låst upp cellen för mäklararvode
* ändrat några rubriker
Har blivit meddelad om några fel som nu är korrigerade. Det gällde skatt på kontanter som fördes över till husköpet samt att renoveringar förvisso inte skall skattas för men som ändå skall betraktas som kontanter att föra över till nästa köp (eftersom man redan har gjort utläggen och inte de facto behöver lägga ut stålarna igen likt ett mäklararvode).
Om någon hittar något annat fel, flagga gärna.
Om någon hittar något annat fel, flagga gärna.
Hej
Tack för ett väldigt fint dokument, mycket användbart nu när man själv står inför "det stora köpet"
Jag har en fråga angående din post "Räntekostnader helår (före avdrag) Där tar du totala lånet gånger räntan * 0,7 ? Varför 0,7 när det är innan ränteavdraget?
Bör inte detta ge mig räntekostnader efter avdrag?
MVH
Daniel
Tack för ett väldigt fint dokument, mycket användbart nu när man själv står inför "det stora köpet"
Jag har en fråga angående din post "Räntekostnader helår (före avdrag) Där tar du totala lånet gånger räntan * 0,7 ? Varför 0,7 när det är innan ränteavdraget?
Bör inte detta ge mig räntekostnader efter avdrag?
MVH
Daniel
Hej, trevlig fil.
Det vore en bra funktion att kunna välja att föra över högre belopp till insats i det nya än de lagstadgade 15%.
Ofta har man ju gjort en vinst i sitt tidigare boende.
Edit: Kolumnbredd på resultatlistan är för liten för att se siffrorna. (iaf med Stockholmspriser...)
Det vore en bra funktion att kunna välja att föra över högre belopp till insats i det nya än de lagstadgade 15%.
Ofta har man ju gjort en vinst i sitt tidigare boende.
Edit: Kolumnbredd på resultatlistan är för liten för att se siffrorna. (iaf med Stockholmspriser...)
Jo, det har du rätt i. Har kanske byggt in mig i ett lite stelt hörn. Du kan låsa upp filen själv om du vill med lösen ByggaHus2015 (satte mest lösen för att inte någon av misstag ska fibba till det) för att ändra kolumnbredd. Ska klura på insatsdelen vid tillfälle. 
Klicka här för att svara