Status
Inte öppen för fler kommentarer.
A

A
P paralun skrev:
Jag är helt övertygad om att Kina är trött på det här eviga påhoppandet från väst.

Sen det absurda är att vi handlar glatt från dom, Classe, Jula, Biltema skulle väl bli helt tomma utan deras varor, plus att vi har flyttat nästan all produktion till just Kina.
Vad är det du vill ha sagt?
att Kina uppmuntrat Ryssland att invadera Ukraina?
För att minska det västerländska utövandet?

varit och läst i Bidens dator? ;)

Redigerat:
A
P paralun skrev:
Nä kollade på hans fusklapp.....
[länk]
:geek:
Den där är ju sanslös... :rolleyes::seenoevil:

P paralun skrev:
Jag är helt övertygad om att Kina är trött på det här eviga påhoppandet från väst.

Sen det absurda är att vi handlar glatt från dom, Classe, Jula, Biltema skulle väl bli helt tomma utan deras varor, plus att vi har flyttat nästan all produktion till just Kina.
Visst är det så. Men om du vänder på det.
Förstår du vilka pengar vi handlar för av kineserna.
Blanda då in resten av EU och USA. Kina vill inte riskera något. Inte EU eller USA för den delen. Sen kommer man inte sluta direkt.
Men oavsett, EU har makten. just nu.
samtidigt är inte pressen jätte hemsk på Kina. De får inte skicka vapen eller pengar till ryssarna. De får däremot umgås.

A
Bananskalare Bananskalare skrev:
Blanda då in resten av EU och USA. Kina vill inte riskera något. Inte EU eller USA för den delen. Sen kommer man inte sluta direkt.
samtidigt är inte pressen jätte hemsk på Kina. De får inte skicka vapen eller pengar till ryssarna. De får däremot umgås.
Nja pengar har inte samma negativa sång då det kan handla om olja,gas mm och det är inget som ger sanktioner..
Däremot vapen eller ammunition lyser rött hos USA.. Och USA bör verkligen nu vara tyst i detta ärende mellan Ukraina och Ryssland..
EU kan sträcka ut en hand till Ukraina.
Men sen är det bra.

Bananskalare Bananskalare skrev:
Jo jag kan väl inte se att EU på något sätt har makten? (eventuellt så kanske någon tror det?)
EU ihop med USA är klart svagt just nu. (troligen på gränsen till kollaps)
Sen resonerar man kanske som så att jordklotets hela enorma marknad gör att EU spelat ut sin roll?
Låt EU och USA sitta där och gnöla om allting kan vara en trolig taktik från kineserna, det behöver de varken bekräfta eller förneka.

K
P paralun skrev:
Jo jag kan väl inte se att EU på något sätt har makten? (eventuellt så kanske någon tror det?)
Sen resonerar man kanske som så att jordklotets hela enorma marknad gör att EU spelat ut sin roll?
Låt EU och USA sitta där och gnöla om allting kan vara en trolig taktik från kineserna, det behöver de varken bekräfta eller förneka.
Nu har du läst för mycket propaganda från Putins trollfabriker..... :)

EU och USA har stått upp enade mot Ryssland på ett imponerande sätt både gällande stöd till Ukrania och mottagandet av flyktingar.

För de allra flesta är det inte EU eller USA som är på gränsen till kollaps utan det är Ryssland....

/Krille

• Gilla
Abies koreana och 8 till
  • Laddar…
Situationen ser inte så bra ut för Kina heller, därför Xi håller på som mao nummer två.

• Gilla
Krille4
  • Laddar…
P paralun skrev:
Du pratar så konstigt. Varför skulle någon enskild entitet ha "makten"? Många länder tillsammans är starka men ingen har total makt. Vem som har överhanden beror på vad det är du studerar. Du verkar tro att det är någon som sitter och bestämmer över alla andra, över Putin till exempel. Det är riktigt knasigt.

Varken EU eller USA är speciellt svaga just nu, varför säger du så? Varken det ena eller det andra är på väg mot någon kollaps. Hör du inte själv hur tokigt det låter när du säger det? EU och Nato har just visat hur starka vi är tillsammans utan att ens lyfta ett finger i Ukraina.

• Gilla
Abies koreana och 8 till
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
Situationen ser inte så bra ut för Kina heller, därför Xi håller på som mao nummer två.
Hur tänker du nu?

Kina är, trots allt, ett land som sedan sjuttio-talet eftersträvat att integreras ekonomiskt med resten av världen. Xi Jinping är ett undantag, inte en regel. Man får minnas att t ex SCO innebar att den Kinesiska regimen ställde krav på att gränskonflikter som uppstått efter Sovjet Unionens kollaps skulle lösas. Under Hu Jintaos ämbetsår talade analytiker om att den Kinesiska regimen tänkte och handlade med långt längre tidshorisonter än västerländska regeringar. Den bild som då målades upp, att Kina långsamt skulle överta ledartröjan från väst känner nog många igen. Det är dock inte den politik som Xi Jinping fört.
Den Kinesiska regimen har under Xi Jinping agerat med kortare tidshorisonter och den tidigare ledande pragmatismen har blivit sekundär i många avseendet, istället ser vi ett Kina som uppträder aggressivt. Det sker förstås på lånad tid, den fientlighet som under Xi Jinping fått råda har gjort världen misstänksam.
Vänskapen med Ryssland blir av nöd tvungen men nu har den Kinesiska regimen sett hur kostsamt ett krig, ett indirekt sådant faktiskt är och det är illa sent påtänkt när regimen under Xi Jinpings mandat försökt driva linjen om ett kapabelt och modernt Kina.

P
Maskintok skrev:
förmågan finns.
Men inte riktigt stödet i Europa att starta ett världskrig.
Jag tycker att förmågan saknas om det krävs ett världskrig.

P
skoge skoge skrev:
Irrelevant om bönderna går i konkurs eller lägger ner... utan bönder får vi matbrist , det har jag skrivit ett flertal gånger men det tycks du ha svårt att förstå.
Det är en annan fråga än den om överlevnad.

P
P paralun skrev:
Nu chansar du nog med din argumentation...
Vilken argumentation? Jag ställde en fråga.
[länk]
Ja, Indien är beroende av goda relationer med Ryssland (och med den fria världen alltmer). Jag hittade inget om skitjobb, dock.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.