Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Maskintok skrev:
Ja det är ju inte omöjligt att kina ändå förmedlar militära saker till Ryssland.
Och det är egentligen samma sak som väst gör till Ukraina. bara det att motiven är annorlunda.

Men med tanke på all propaganda som sker i olika media så blir bilden väldigt vriden..

många påstår att det är Ryssland..
Men en del av sanningen är att Ukraina anhängare fullkomligt vräkt ut propaganda de med..
Det finns några på youtube som är helt galna med att förmedla nyheter som mer eller mindre är bara påhitt.. Och de stöder bara Ukraina...
Nej det är väl ingen som vet vad alla långtradare mellan de här lånderna är lastade med, eller flygplan plus båtar samt tåg eftersom de har gemensam gräns. Enbart en fråga hur blåögd man är!

A
wagnergruppen anslöt i natt..
De brukar kallas för Putins hemliga armé..
Varför kan man undra, då de inte är speciellt hemliga för världen eller att de stöder Putin.

Joe Biden försökte ursäkta sig..
lika klantigt som när han tabbade sig..
Och fortsatte i samma spår som vita huset fick ursäkta och försöka släta över...

Finns fler som inte borde leda länder och ha makt... Det är helt klart...

A
P paralun skrev:
Nej det är väl ingen som vet vad alla långtradare mellan de här lånderna är lastade med, eller flygplan plus båtar samt tåg eftersom de har gemensam gräns. Enbart en fråga hur blåögd man är!
spelar det egentligen någon roll?
Man kan ha hur mycket vapen som helst men klarar man inte av att använda dessa effektivt i fält så blir resultatet ändå förödande... dvs nederlag.

Maskintok skrev:
spelar det egentligen någon roll?
Man kan ha hur mycket vapen som helst men klarar man inte av att använda dessa effektivt i fält så blir resultatet ändå förödande... dvs nederlag.
Det beror ju mer vad man egentligen är ute efter, jag tror inte Putin var inne på ett blodbad mellan brödrafolk.
Vi får se vad som händer nu när förhandlingarna pågår i Istanbul.

A
P paralun skrev:
Det beror ju mer vad man egentligen är ute efter, jag tror inte Putin var inne på ett blodbad mellan brödrafolk.
Vi får se vad som händer nu när förhandlingarna pågår i Istanbul.
Jag är övertygad om att det visste han redan.
speciellt när CIA hade utbildat Ukrainas armé i speciella utövningar.
Den som tror att Kreml inte hade koll får sväva i det blå...

Dock så trodde Putin att hans armé skulle prestera bättre...

Putin: "Kom nu älskling, ge mig min mat och mitt brännvin så ska jag vara snäll och lossa på kedjan till spisen, så att vi kan gå till sovrummet för lite samvaro. Jag slår dig bara om du inte gör vad du vill göra enligt mig, och det gör jag bara för att jag älskar dig så mycket."

• Gilla
pmd
  • Laddar…
Maskintok skrev:

Det vet vi egentligen inte mycket om.

Hursomhelst så förhandlar man i Istanbul så då blir det kanske klarare?!

Maskintok skrev:

Ganska uppenbart att Kreml totalt misslyckats att värdera sin motatåndare samt sin egen förmåga. De trodde att Kiev skulle fallit på 3 dagar och förband med kravalutrustade soldater skickades tidigt in mot Kiev för att kontrollera staden.

Plus att man lurat in sin egna arme i ett krig, då blir viljan därefter. Märkligt att vara på övning ena stunden och sen åka in ett land och mörda civila. Men ryssar är mer rädda för sina egna än fienden så dom har inte mycket till val.

Att Ryssland inte ens haft luftherravälde visar tydligt på den grova korrumption som finns i landet och okunskapen kring status på material verkar vara noll på högre nivå.

Sen tror jag Putin toppstyrt allt för mycket så förbanden har kört efter en galens man plan snarare än verkligheten. Man kan inte jobba snabbare än vad underhållet hinner med, då står man där med stridsvagnar utan bränsle och soldater utan mat.

• Gilla
pmd och 5 till
  • Laddar…
M mackan_kal skrev:
Ganska uppenbart att Kreml totalt misslyckats att värdera sin motatåndare samt sin egen förmåga. De trodde att Kiev skulle fallit på 3 dagar och förband med kravalutrustade soldater skickades tidigt in mot Kiev för att kontrollera staden.

Plus att man lurat in sin egna arme i ett krig, då blir viljan därefter. Märkligt att vara på övning ena stunden och sen åka in ett land och mörda civila. Men ryssar är mer rädda för sina egna än fienden så dom har inte mycket till val.

Att Ryssland inte ens haft luftherravälde visar tydligt på den grova korrumption som finns i landet och okunskapen kring status på material verkar vara noll på högre nivå.

Sen tror jag Putin toppstyrt allt för mycket så förbanden har kört efter en galens man plan snarare än verkligheten. Man kan inte jobba snabbare än vad underhållet hinner med, då står man där med stridsvagnar utan bränsle och soldater utan mat.
Jo allt det här sätter man då sig ner och förhandlar om, och båda sidor är med på att nu behövs det förhandlingar.

Sen är det ju övertydligt att Ryssland undvikit alla form av större gatustrider och istället tömt större städer och sedan bombat dessa sönder och samman inkl att man tagit fram sina överljudsmissiler.

En viktig målsättning för Ryssland var antagligen att EU ska få miljoner av flyktingar att hantera och det har man ju lyckats med.

Så vi får se vad förhandlingarna kommer fram till!?

A
M mackan_kal skrev:

Finns mycket man kan förklara den inkompetens som rått just i detta..
bland annat att den invasionsarme som gick in i Ukraina först var varken utrustad eller vidare utbildad för uppgiften... Vilket inte var Putins avsikt heller.. Utan där blev han nog mest lurad av sina egna.

A
P paralun skrev:
Jo allt det här sätter man då sig ner och förhandlar om, och båda sidor är med på att nu behövs det förhandlingar.

Sen är det ju övertydligt att Ryssland undvikit alla form av större gatustrider och istället tömt större städer och sedan bombat dessa sönder och samman inkl att man tagit fram sina överljudsmissiler.

En viktig målsättning för Ryssland var antagligen att EU ska få miljoner av flyktingar att hantera och det har man ju lyckats med.

Så vi får se vad förhandlingarna kommer fram till!?
förhandlingar i all ära.
Men hur det går får vi se.

har väldigt svårt att se någon väg fram ännu för detta..

Däremot så kan dessa enorma mängder av flyende människor skapa problem för EU länderna.. Men det är lösbara situationer..
Men kommer att påverka ekonomin i varje land....

Maskintok skrev:
förhandlingar i all ära.
Men hur det går får vi se.

har väldigt svårt att se någon väg fram ännu för detta..

Däremot så kan dessa enorma mängder av flyende människor skapa problem för EU länderna.. Men det är lösbara situationer..
Men kommer att påverka ekonomin i varje land....
Jo men många har ju "förväntningar" att det är på ett visst vis men verkligheten brukar vara en annan.

Sen har då både Ukraina samt Ryssland nått tillräckligt med "smärta" så att man nu inleder riktiga förhandlingar.

Slutligen så krackelerar nu sanktioner och företag stannar kvar i Ryssland
https://www.politico.eu/article/ukraine-russia-business-sanctions-risk-oil-trading-ethical/

Förmodligen är det enklare att Ryssland och Ukraina kommer överrens att att EU's naiva blåögda politiker inser det här.

Maskintok skrev:
Däremot så ökar rubelns värde.. Och det gynnar honom stort..
Han har en resa tillbaka om vi pratar om värdet på Rubel.
Diagram som visar rubelns värde mot USD med markerade händelser och bild på ledare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

USD
Graf som visar växelkursens fall för Rubel mot USD över tid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
A
K Kane skrev:
Han har en resa tillbaka om vi pratar om värdet på Rubel.
[bild]
USD
[bild]
självklart.
Men vad ska han annars göra?
Det finns några uppenbara saker men det kommer han att vägra.

Visst är det många frågetecken som ställs när man ser hur resultatet än så länge blivit. Väldigt många civila döda ännu fler hemlösa.
Vissa städer är sönder bombade.
Åndå har de inte lyckats med Kiev. Är det därför man bombat sönder andra städer?
Beror kriget på att Putin är med och styr? hade de överlåtit det till någon av de generaler som har kompetens. Hade kanske gått annorlunda?
Jag tror inte att armén är inkompetent.
Jag misstänker vi kanske haft för höga tankar?
Men ingen vet. Putin vet förstås, men han har stängt in sig. och vill inte vara med. Men nu måste det till att hitta fler saker som ger Putin pengar som man kan fimpa. Nu närmar sig sommaren. Då är det lätt att fimpa gasen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.