Status
Inte öppen för fler kommentarer.
P
G Ganescha skrev:
Hittar inte det inlägget.
Och du får mer än gärna förklara hur Irak kriget med 100 000 civila offer inte alls är lika illa.
Man avsatte en diktator och en mycket grym regim som hade bedrivit gaskrig mot sin egen befolkning.
Gasanfallet mot Halabja var det största gasanfallet mot civilbefolkning någonsin.

• Gilla
Fairlane och 4 till
  • Laddar…
P
G Ganescha skrev:
det blir aldrig bra när USA eller Nato för den delen lägger sig i!
Jodå. NATOs ingripande på Balkan var hyfsat lyckat. Det ledde bl.a. till att Slobodan Milošević så småningom kunde ställas inför rätta i Haag.

• Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
P
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
I Europa tycker jag dock de slår sig själva lite väl om bröstet. Kriget var redan avgjort när de gav sig in.
Nej, Ryssland hade inte ensamt kunnat besegra Tyskland. Storbritannien var inte speciellt starkt 1941.
I allra bästa fall hade kriget åtminstone pågått i många år till.

• Gilla
Peter787 och 1 till
  • Laddar…
P
P Peter_Bromma skrev:
hmm.. du menar att järnridån hade slutat vid engelska kanalen?
Men varför skulle Stalin ha stannat där?

P
G Ganescha skrev:
Så det är det geografiska som är viktigt? USA har många civila offer på sina händer. Dom har startat ett par krig på väldigt lösa grunder skulle jag vilja påstå. Allt för att stärka sin egna ekonomi och politiska makt. Deras inblandningar på princip alla kontinenter har aldrig handlat om någon demokrati eller frihet, enbart makt!
USA har framförallt bekämpat kommunism under tiden efter andra världskriget. Ett lovvärt syfte, men eftersom amerikaner i gemen (inklusive höjdare) inte alltid har haft så bra koll på omvärlden så har det ibland inte lyckats så bra.
Det ligger lite av "white man's burden" över USAs försök att göra världen bättre genom att bekämpa kommunism.

Redigerat:
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
P
Rkarlsson skrev:
Tycker det är empatilöst att lägga upp filmer på folk. Jag hade själv inte velat synas lemlästad för hela världen.
Skulle du ringa och klaga?

P
Magnus Filip skrev:
Först göder vi folk i Sverige vissa länder genom att handla frukt från Israel, billiga grejor från Jula, Dollar Store, Biltema, från Kina m.fl. Kläder från något land Långtbortistan. Tankar våra bilar utan att ta reda på vart bränslet kommer ifrån. Vi säljer tom vår industri till vissa av dessa länder som "alla" klagar på.

Sedan går vi och klagar och ojar oss över alla hemskheter dessa länder gör. Fattar inte folk i Sverige att de inte skall köpa produkter från länder de inte gillar? Det är väl det bästa sättet att svälta ut dom?

Men vi älskar att handla på dessa oändliga kedjor bara för att det är billigt, resten blundar de för! Eller?
Eller betala mer för produkter från bra länder, få mindre pengar över och ha bra samvete istället`?
Jag tror att du beskriver en ganska liten minoritet av befolkningen i Sverige.

P
Magnus Filip skrev:
Sedan om det är en demokrati eller ej det får man tvista om. Jag uttalar mig inte om det
Bara genom att uttrycka dig på det viset uttalar du dig om det.

Redigerat:
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
P
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
5000 svenska pansarskott senare :)
Ukrainarna har väl vett nog att inte skjuta på övergivna ryska pansarfordon?

P
F Feratin skrev:
Har ställt in en hel del jobbmöten och dylikt pga detta och det har inte drabbat mig negativt utan de andra parterna så det har funkat för mig.
Slår det inte tillbaka på dig åtminstone lite grann om dina affärspartners drabbas negativt av dina handlingar?

P
B Bopåzoo skrev:
Nah inte ryss bara autocorecct och en tjej som blev road av att din inre incel lyser igenom (y)
Malmgren visar t.o.m. upp sina barn på bild är i forumet*, så du är nog på fel spår.

*Till vissa andra forumdeltagares förskräckelse. ;)

P
N Nilsson i Boda skrev:
USA ville förmodligen att de skulle byta ut mot amerikansk gas (sk fracking gas på båt).
Så genomtänkt var det nog inte. Huvudsaken för USA var att inte göda Putins krigsmaskin, men det ville inte (framförallt) Tyskland lyssna på. Nu lider Ukraina en gång till pga Tyskland.

• Gilla
Peter_Bromma och 1 till
  • Laddar…
P
Maskintok skrev:
klart att USA ville att alla skulle ha valt deras gas och olja... De vill ju äga marknaden..
Tack vare eller pga denna nation så blir vårt bränsle pris ännu högre nu framöver..
regeringen är lika skyldig...
Ingen vill sänka eller ta ansvar...
Nej, bränslepriset i Sverige har inte gått upp till rekordnivåer pga något som USA har gjort.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
P pmd skrev:
Malmgren visar t.o.m. upp sina barn på bild är i forumet*, så du är nog på fel spår.

*Till vissa andra forumdeltagares förskräckelse. ;)
Då får han pris för väldens sämsta pappa istället (y) tack för ditt bidrag :cool:

P
P pmd skrev:
Nej, bränslepriset i Sverige har inte gått upp till rekordnivåer pga något som USA har gjort.
vi säger så eftersom jag inte orkar diskutera detta... Men jag anser att du har fel där...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.