Status
Inte öppen för fler kommentarer.
N Nilsson i Boda skrev:
USA ville förmodligen att de skulle byta ut mot amerikansk gas (sk fracking gas på båt).
USA har ju redan levererat gas med båt till Tyskland innan kriget började.
Lär ju öka...

Ockhams rakkniv någon?

• Gilla
  • Haha
pmd och 1 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
klart att USA ville att alla skulle ha valt deras gas och olja... De vill ju äga marknaden..
Tack vare eller pga denna nation så blir vårt bränsle pris ännu högre nu framöver..
regeringen är lika skyldig...
Ingen vill sänka eller ta ansvar...
Oljan USA tar upp räcker till 80-90% av deras eget behov. De har till och med lagt exportförbjud på all Olja från USA.

B
Maskintok skrev:
Ja de har haft en hel del för sig..
samt att Stalin rensade ut en stor del av sin befolkning under och efter andra världskriget...
nästa nation som härjat runt...
Han låg inte på latsidan under mellankrigstiden heller.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Stora_utrensningen

• Ledsen
Magnus E K
  • Laddar…
P
S SonnyListon skrev:
Olja från Saudi känns ju värre än olja från Ryssland.
Det är svårt att välja mellan två onda ting, men nog ställer Ryssland till mer elände än Saudi-Arabien för tillfället?

• Gilla
TRJBerg och 4 till
  • Laddar…
P
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jag brukar köpa rysk kaviar men den är så jävla dyr så brukar snåla med iransk och dylikt
Iran är också ett land vars produkter man bör bojkotta.

P
wildeside wildeside skrev:
Sverige skänker krigsmaterial till ett land som ligger i krig och vill gå med i Nato, så den så kallade 80 åriga neutralitet som Sverige skryter med är över.
Det är ju bra! Sverige har inte varit särskilt neutralt de senaste dryga 70 åren. Staten ljög om det fram till att det kalla kriget slutade (ungefär), och numera är samarbete med USA och NATO inget som hymlas om.

För den som hade någonting alls med det militära att göra under kalla kriget var det dock en offentlig hemlighet att fienden väntades komma österifrån (och då menades inte Finland).

Officiellt neutralt har Sverige f.ö. inte varit sen andra världskriget. Sveriges officiella status är sen dess alliansfritt, syftande till neutralitet i krig.

P
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Det är bara hyckleri att enbart bry sig om tvångsmatade ankor och gäss. Det är bara bli vegan om man inte gillar det.
Tidsperspektivet spelar viss roll.

P
Rkarlsson skrev:
Att systemet INTE redan betalat för alla flaskor russian standard skulle jag se som extremt osanolikt.
Det betyder att du och jag har förlorat igen egentligen.
Varför betyder det att Maskintok och du har förlorat igen?

P
Rkarlsson skrev:
Syrien var ju lite hemsk men vi importerar väl inget från de, plus att de är deras egna ledare.

Ser du inte de illa när usa och israel håller på som de gör ?
Ja, det var riktigt illa att USA drog tillbaka sina trupper från Syrien. Ett sånt löftesbrott gör att många nu inte längre litar på USA.

P
skoge skoge skrev:
[länk]

Det finns mer man kan göra än att bojkotta ryska varor
Har du beställt biljett än?

P
Rkarlsson skrev:
För sanktionerna som finns drabbar inte honom utan vanliga civila som du och jag. Vilket är för jävligt såklart.
Det är det enda sättet eftersom att ingripa militärt är uteslutet. VI får hoppas att sanktionerna gör Putin impopulär snabbt, så att Ryssland kan återuppbyggas.

P
Maskintok skrev:
Hur är det med gasen egentligen, är den avstängd eller flyter den på som vanligt men ingen köper?
Den flödade på sista jag kollade häromdagen. Putin hotade visst med att stänga av gasen som kommer via Nord Stream 1. Det är knappast troligt att han gör verklighet av det hotet, men man kan ju hoppas.

P
E Exonkg skrev:
Hoppas bara att du även köpa inget från USA.
Varför hoppas du det?

P
M Markarbetaren skrev:
Köper mycket "made in USA". USA är en demokrati, ett land jag mycket väl skulle kunna bosätta mig i.
Det var länge min inställning också, men USA är på väg utför. Som trumpisterna håller på så finns det risk för att demokratin i USA kommer att undergrävas med oöverskådliga konsekvenser som följd.

• Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.