Status
Inte öppen för fler kommentarer.
M
G Ganescha skrev:
Varför inte bojkotta usa då?
För att? Ryssland har invaderat ett europeiskt demokratiskt land. Vilket europeiskt demokratiskt land har USA invaderat?

• Gilla
TRJBerg och 3 till
  • Laddar…
När det kommer till bojkott av ryska varor kan man ju fråga sig vad man faktiskt har att bojkotta. Vi pratar ju om ett veritabelt u-land som bara lever på råvaruexport.

Att låta bli att köpa tysk vodka och att undvika att semestra där är ju inte mycket till uppoffringar. Som omväxling är nog de politiska bojkotterna de enda som spelar roll. Sluta köpa rysk gas och olja. Men även där är ju det svenska bidraget närmast betydelselöst.

Så då kvarstår väl mest att håna och förakta Vlad Kalsongförgiftaren.

• Gilla
vcx och 2 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
När det kommer till bojkott av ryska varor kan man ju fråga sig vad man faktiskt har att bojkotta. Vi pratar ju om ett veritabelt u-land som bara lever på råvaruexport.

Att låta bli att köpa tysk vodka och att undvika att semestra där är ju inte mycket till uppoffringar. Som omväxling är nog de politiska bojkotterna de enda som spelar roll. Sluta köpa rysk gas och olja. Men även där är ju det svenska bidraget närmast betydelselöst.

Vi har ju redan officiellt hånat ryssarnas "precisionsvapen" det var lite roligt

• Gilla
RoAd
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
För att? Ryssland har invaderat ett europeiskt demokratiskt land. Vilket europeiskt demokratiskt land har USA invaderat?
Så det är det geografiska som är viktigt? USA har många civila offer på sina händer. Dom har startat ett par krig på väldigt lösa grunder skulle jag vilja påstå. Allt för att stärka sin egna ekonomi och politiska makt. Deras inblandningar på princip alla kontinenter har aldrig handlat om någon demokrati eller frihet, enbart makt!

• Gilla
Rasputitsa och 2 till
  • Laddar…
P
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:

Blir lite jobbigt för Finland med massaveden men det borde Sverige kunna täcka upp... :thinking:

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Blir lite jobbigt för Finland med massaveden men det borde Sverige kunna täcka upp... :thinking:
Ja det är bra om virkespriserna går upp lite mer

• Gilla
Tullen127 och 1 till
  • Laddar…
P
skoge skoge skrev:
Ja det är bra om virkespriserna går upp lite mer
Ja jag såg att de närmaste skogsägarna fick runt 50 kr mer för massan..
Men då skogen är mer eller mindre låst nu så blir det kämpigt att få fram virke..

M
G Ganescha skrev:
Så det är det geografiska som är viktigt? USA har många civila offer på sina händer. Dom har startat ett par krig på väldigt lösa grunder skulle jag vilja påstå. Allt för att stärka sin egna ekonomi och politiska makt. Deras inblandningar på princip alla kontinenter har aldrig handlat om någon demokrati eller frihet, enbart makt!
USA är ett fantastiskt land ur många aspekter! Deras inblandning på många olika kontinenter har förhindrat många katastrofer och dom har befriat folk från diktaturer. Precis raka motsatsen till vad vi ser i Ukraina nu! Kommunism har aldrig medfört något gott öht., enbart mänskligt lidande, korruption och segregering.

Så nej, jag kommer inte bojkotta USA! Handlar gladeligen därifrån, har gjort så många gånger.
Ryssland däremot kommer jag undvika så mycket jag kan.

• Gilla
  • Älska
  • Haha
vcx och 11 till
  • Laddar…
Rkarlsson skrev:
Ja går du ut på deras lager så kan jag nog garantera att du ser 98% bruna lådor från diktaturen.
Köpte 2 dunkar förra helgen där.

Men frågan är hur man ska få de att dra hem allt där med, de har ju aldrig haft egen produktion utan köper ju det som finns.
De säljer det som säljer.
Men det vore bra om någon granskande reporter tog upp hur det ser ut.

Fram till för ca 10-15år sedan kom oljan från nynäs. Idag från Kina.

P
Huddingebo Huddingebo skrev:
De säljer det som säljer.
Men det vore bra om någon granskande reporter tog upp hur det ser ut.

Fram till för ca 10-15år sedan kom oljan från nynäs. Idag från Kina.
Tyvärr tror jag ingen vågar nysta om det, iallafall inte från de större medierna.

tänk tanken om det skulle bli samma sanktioner mot kina. (nu kommer det aldrig hända) vi hade fått lägga ner så brutalt många jobb att vi hade fått ett ren jävla helvete.

Såg förresten listan på alla företag som lämnar ryssland nu, de kommer gå tillbaka till stenåldern och bara det jag såg så är det nog runt 100 tusen jobb som bara försvann.

Rkarlsson skrev:
Tyvärr tror jag ingen vågar nysta om det, iallafall inte från de större medierna.

tänk tanken om det skulle bli samma sanktioner mot kina. (nu kommer det aldrig hända) vi hade fått lägga ner så brutalt många jobb att vi hade fått ett ren jävla helvete.

Såg förresten listan på alla företag som lämnar ryssland nu, de kommer gå tillbaka till stenåldern och bara det jag såg så är det nog runt 100 tusen jobb som bara försvann.
Varför skulle vi bli av med jobb pga att vi drar ner på inköp från Kina?
Man kan ju börja med att upplysa hur det ligger till.
Sanktioner behöver man ju inte göra på samma sätt som mot mördarregimen Ryssland som just precis nu skjuter och bombar urskiljningslöst mot civila.
(Såg precis en video från någon stad tidigare idag, som jag nästan ångrar att jag såg, döda barn, män, och kvinnor ÖVERALLT. Blod,.bortsprängda armar och ben etc).

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
P
Varför skulle vi bli av med jobb pga att vi drar ner på inköp från Kina?
Man kan ju börja med att upplysa hur det ligger till.
Sanktioner behöver man ju inte göra på samma sätt som mot mördarregimen Ryssland som just precis nu skjuter och bombar urskiljningslöst mot civila.
(Såg precis en video från någon stad tidigare idag, som jag nästan ångrar att jag såg, döda barn, män, och kvinnor ÖVERALLT. Blod,.bortsprängda armar och ben etc).
Alltså butiker som biltema, jula och övriga som handlar nästan allt mot kina kommer nästan få lägga ner. Iallafall kommer minst 2/3 delar av biltemas butik vara helt tom.

Vi får se i framtiden om de som handlar mot diktaturer försöker säkra sin framtid med att sluta med handeln, jag tror inte det.

Titta inte på videor från krigszoner om du är känslig. Tycker det är empatilöst att lägga upp filmer på folk. Jag hade själv inte velat synas lemlästad för hela världen.

Rkarlsson skrev:
Alltså butiker som biltema, jula och övriga som handlar nästan allt mot kina kommer nästan få lägga ner. Iallafall kommer minst 2/3 delar av biltemas butik vara helt tom.

Vi får se i framtiden om de som handlar mot diktaturer försöker säkra sin framtid med att sluta med handeln, jag tror inte det.

Titta inte på videor från krigszoner om du är känslig. Tycker det är empatilöst att lägga upp filmer på folk. Jag hade själv inte velat synas lemlästad för hela världen.
Alla måste se någon gång hur sinnessjukt brutala ryssarna är!
Kinas "kompis"...

R
Rkarlsson skrev:
Jag är väldigt pragmatisk. Om min döda lemlästade kropp kan hjälpa till att störta en diktator, posta på!

• Gilla
TRJBerg och 4 till
  • Laddar…
Alla måste se någon gång hur sinnessjukt brutala ryssarna är!
Det är väl bara att titta på valfri hockeyturnering? ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.