Jag pratade med banken idag och det verkar ju se bra ut så långt, men dom skulle ta kreditupplysning o.s.v. och höra av sig inom ett par dagar.
Värdering har vi gjort, vi nöjde oss med en mäklare. Jag tror den hamnade lite i överkant, men jag har ingen lust att tjafsa om det.
Bra tips det där med deadline i avtalet. Jag har faktiskt redan varit duktig och tagit med det, men det är något som verkar saknas i alla exempel jag kikat på. Även om det inte skulle bli strul i framtiden så är det skönt att ha kommit överens om en tidpunkt och därefter vet man att man t.ex. kan rensa förrådet utan att be om lov att göra sig av med prylar.

• Gilla
Mr.Hammer och 1 till
  • Laddar…
K
Stetje Stetje skrev:
* Du tar över befintliga lån, om lånelöfte beviljas, men det går även att öka lånen. Det blir en ny låneansökan. Tror det kan bli svårt att behålla 0,7% i ränta över tid, alla banker har prisat upp sina bolån.

* Lagfarten har ingenting med lånen att göra (enbart vid speciella gåvosituationer spelar lånesumman roll). Lagfarten talar om vem som är lagfaren ägaren enligt upprättat köpeavtal, gåvohandling, bodelningshandling etc.
* Pantbrev är ett kvitto på en inteckning. Det betyder att om en kreditgivare/bank vill ha säkerhet i fastigheten ansöker de om en inteckning i fastigheten och får ett pantbrev på ett belopp som ofta motsvarar lånesumman. Inteckningen ger pantbrevsinnehavaren rätt att få pengar om fastigheten säljs.

Prata med banken, de berättar hur deras rutiner ser ut och vad du ska betala för. Det finns så många om/men/kanske så det blir bara rörigt att ta upp alla alternativ i ett sånt här forum.
Lagfarten kan vid en bodelning ha med lånen att göra. Om det i bodelningen står som ett villkor att lånen skall tas över så måste det vara gjort innan man kan beviljas lagfart.

K
johel572 johel572 skrev:
Det är lite spännande.

För att få lagfarten krävs ett bodelningsavtal (enklast om det är bevittnat men jag tror inte det är det krav) och ett intyg på bolånet. För att få bolånet krävs en lagfart...

Jag fick ett intyg från banken att jag beviljades lån under givna förutsättningar och kunde mha detta få lagfart och sedan bolån. Det är väldigt rörigt då Lantmäteriet och banken hänvisar till varandra. Men grunden är ju alltid en bodelning och det verkar ni ju klarat av.

Kontrollera också att du faktiskt får utöka ditt bolån. De är betydligt hårdare att låna som ensamstående (med barn?) och det är inte alls säkert att du får låna så mycket du vill. Det är ju väldigt mycket pengar i fastigheter speciellt om ni vart med om senaste årens uppgång.
Ett bodelningsavtal behöver inte vara bevittnat.

Hej! Lagfarten kan ni ordna med själva direkt med Lantmäteriet. Bodelningsavtal och ansökan. Kolla Lantmäteriet på nätet. Lagfarten kostar inget om det är en bodelning. Enbart en expeditionsavgift. Lagfarten har inget med lånen att göra. Banken kan naturligtvis sköta lagfartsärendet men det är enkelt att själv göra. Eftersom ni båda står på lånen nu så borde banken acceptera att hela lånet överföres till en part med oförändrade villkor. En del banker vill göra om lånet till nuläget, men acceptera inte det. Om byte av bank så är alla villkor som att starta om från början. Alltså i Ditt fall inte så lyckat mht räntenivån. Om ni gör en bodelning så är det ju ingen försäljning och därför uppkommer ingen skatt att betala i nuläget. Däremot fd makar emellan så är det en värderingsfråga och då kommer en latent skatt in i bilden. Dvs den som tar över fastigheten 'betalar' i bodelningen 'säljande' part för marknadsvärdet minskat med beräknad skatt (latent skatt). *Säljande' part deklarerar ingen försäljning!
Om överlåtelsen inte sker genom bodelning utan köp och försäljning mellan parterna uppkommer en annan situation där transaktionen ska deklareras och skatt uppkommer redan i nuläget.
Lycka till!

• Gilla
Mr.Hammer
  • Laddar…
J Jockelman skrev:
Hej! Lagfarten kan ni ordna med själva direkt med Lantmäteriet. Bodelningsavtal och ansökan. Kolla Lantmäteriet på nätet. Lagfarten kostar inget om det är en bodelning. Enbart en expeditionsavgift. Lagfarten har inget med lånen att göra. Banken kan naturligtvis sköta lagfartsärendet men det är enkelt att själv göra. Eftersom ni båda står på lånen nu så borde banken acceptera att hela lånet överföres till en part med oförändrade villkor. En del banker vill göra om lånet till nuläget, men acceptera inte det. Om byte av bank så är alla villkor som att starta om från början. Alltså i Ditt fall inte så lyckat mht räntenivån. Om ni gör en bodelning så är det ju ingen försäljning och därför uppkommer ingen skatt att betala i nuläget. Däremot fd makar emellan så är det en värderingsfråga och då kommer en latent skatt in i bilden. Dvs den som tar över fastigheten 'betalar' i bodelningen 'säljande' part för marknadsvärdet minskat med beräknad skatt (latent skatt). *Säljande' part deklarerar ingen försäljning!
Om överlåtelsen inte sker genom bodelning utan köp och försäljning mellan parterna uppkommer en annan situation där transaktionen ska deklareras och skatt uppkommer redan i nuläget.
Lycka till!
Även om du sparar bankens arvode genom att själv söka lagfart så brukar bankerna normalt inte tillåta det. Dom vill ju vara 100 säker på att handlingarna når Inskrivningsmyndigheten snarast eftersom dom lånar ut pengar innan lagfarten är klar!

• Gilla
Mr.Hammer
  • Laddar…
På SBAB fick/måste man göra allt själv. Därav min lilla utläggning tidigare. Men det var ju inga problem bara man stod på sig och sa vad man vill ha.

Tänk på att det kan ta 2-3 veckor efter att du skickat in ansökan till Lantmäteriet innan du får lagfarten ändrad (under förutsättning att den är godkänd).

• Gilla
Mr.Hammer
  • Laddar…
Tog över lånen på vårat hus, bodelningsavtalet gjordes av avtal24 för en nätt summa pengar. Gick jäkligt smidigt. Mitt krav va att jag skulle ta över lånen utan att köpa ut ex frun, vilket hon gick med på och banken
Detta skrevs också in i avtalet så hon ej kan komma i efterhand vid en ev. Försäljning och kräva pengar! Baaam... livet är bra gött ibland

Jag fick muntligt OK idag, återstår bara att invänta papperspost att skriva på och returnera. (Man kan ju tycka att det 2019 borde gå att signera digitalt med bank-id i stället.) Så dom verkar nöjda med vårt bodelningsavtal. Lagfarten skulle banken fixa. Jag fick ha kvar bef. lån med 0.7% ränta, men dom använde det som ett argument för att inte ge så mycket rabatt på nya lånen så i genomsnitt hamnar jag på bankens snittränta. Det får duga tillsvidare så får jag fundera på om det lönar sig att flytta lånen till annan bank lite längre fram.
Däremot vill inte banken ge min fru som f.n. budar på en bostadsrätt något lån alls trots att hon i så fall skulle lägga en kontantinsats på ca 75%. Det hade vi definitivt inte räknat med. (Hon får låna av släktingar istället så det är ingen katastof.)

• Gilla
Mr.Hammer
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.