Jag håller på att skiljas. Vi har skrivit ett bodelningsavtal, jag ska ta över hus + lån och även ta nya lån.
Så nästa steg är själva genomförandet, jag ska kontakta banken till veckan men vill gärna ha lite koll på hur det brukar fungera.
* Tar man över bef. lån och kompletterar med nya eller brukar det läggas upp som ett helt nytt lån? (Vi har "gamla" rörliga lån med 0,7% i ränta så det har en viss betydelse.)
* Hur fungerar det med lagfart och pantbrev. För att få lagfarten så ska väl gamla lån vara betalda och för att få nya lån så ska man ha lagfarten... Om man fortsätter att ha lånen i samma bank så antar jag att det löser sig. (Tar banken hand om lagfartsproceduren då?) Men säg att man inte blir nöjd med räntan och vill byta bank i samma veva.

Har ni sålt en bostad tidigare och köpt denna bostad? Med tanke på uppskjuten rea skatt & vem som ska ta den skulden.

• Gilla
ZcW
  • Laddar…
Det är lite spännande.

För att få lagfarten krävs ett bodelningsavtal (enklast om det är bevittnat men jag tror inte det är det krav) och ett intyg på bolånet. För att få bolånet krävs en lagfart...

Jag fick ett intyg från banken att jag beviljades lån under givna förutsättningar och kunde mha detta få lagfart och sedan bolån. Det är väldigt rörigt då Lantmäteriet och banken hänvisar till varandra. Men grunden är ju alltid en bodelning och det verkar ni ju klarat av.

Kontrollera också att du faktiskt får utöka ditt bolån. De är betydligt hårdare att låna som ensamstående (med barn?) och det är inte alls säkert att du får låna så mycket du vill. Det är ju väldigt mycket pengar i fastigheter speciellt om ni vart med om senaste årens uppgång.

Som tur är så har vi inte så mycket lån sedan förut så jag räknar med att banken inte ska ha några invändningar.
Vi har inga tidigare försäljningar att ta hänsyn till.

Jag har nyss gjort det här köpte ut sambon blir en lagfart men den kostade ca 1500kr bara inga jätte pengar.

Jag tog över vårt befintliga lån som vi hade gemensamt samt köpte ut henne tog ut en mäklare och värderade huset och efter alla avdrag med mera med vinstskatter så fick jag låna upp 330 tusen och lösa ut hennes del ur huset.

Vi gjorde även bodelning via bankens jurist tog 5min om man är överens om allt innan vilket vi var och kostade 3800kr

Banken brukar hjälpa till med finansieringen och se till att skicka in rätt dokument för att få lagfarten. Dock rekommenderar jag att ta hjälp av en familjejurist för att få koll på bodelningsavtalet.

Man kan ta 2-3 värderingar och ta snittet som marknadsvärde. Sedan bör man räkna av vinstskatten och ev mäklararvode för att det ska bli så rättvist som möjligt.

Viktigast är att först kolla lånelöfte. Så du ser att du verkligen har möjlighet att bo kvar och köpa ut den andra parten

• Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
M
B Bigfoot skrev:
Som tur är så har vi inte så mycket lån sedan förut så jag räknar med att banken inte ska ha några invändningar.
Vi har inga tidigare försäljningar att ta hänsyn till.

Ta detta med banken så snart du bara kan.
Det är helt andra krav idag än för bara 1 årsedan

• Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
Bmw-steffe stiiv skrev:
Jag har nyss gjort det här köpte ut sambon blir en lagfart men den kostade ca 1500kr bara inga jätte pengar.

Jag tog över vårt befintliga lån som vi hade gemensamt samt köpte ut henne tog ut en mäklare och värderade huset och efter alla avdrag med mera med vinstskatter så fick jag låna upp 330 tusen och lösa ut hennes del ur huset.

Vi gjorde även bodelning via bankens jurist tog 5min om man är överens om allt innan vilket vi var och kostade 3800kr
Jag laddade ner ett bodelningsavtal från nätet och så fyllde vi i och fick det bevittnat, kostnad = 0kr (detta givetvis att man är HELT överens)

• Gilla
ylven
  • Laddar…
B Bigfoot skrev:
Jag håller på att skiljas. Vi har skrivit ett bodelningsavtal, jag ska ta över hus + lån och även ta nya lån.
Så nästa steg är själva genomförandet, jag ska kontakta banken till veckan men vill gärna ha lite koll på hur det brukar fungera.
* Tar man över bef. lån och kompletterar med nya eller brukar det läggas upp som ett helt nytt lån? (Vi har "gamla" rörliga lån med 0,7% i ränta så det har en viss betydelse.)
* Hur fungerar det med lagfart och pantbrev. För att få lagfarten så ska väl gamla lån vara betalda och för att få nya lån så ska man ha lagfarten... Om man fortsätter att ha lånen i samma bank så antar jag att det löser sig. (Tar banken hand om lagfartsproceduren då?) Men säg att man inte blir nöjd med räntan och vill byta bank i samma veva.
tänk på attnär du löser ut din parner räknas det inte som en "affär" vilket betyder att din parner slipper reavistbeskattning medan du däremot får betala det när du en dag säljer.
skickar ett räkneexempel

inköp fastighet 1000000
lån 700000
värde idag 1500000

det betyder att du ska lösa ut henne med

halva värdet av huset =750000 minus 350000 hennes del av skulden - halva skatten på den fiktiva reavinsten 500000 * 0,3 = 150000 /2 = 75000

när du sedan säljer fastigheten om xx antal år så räknas det som att du köpt huset för 1000000 och du får betala reavinst för det som överstiger det, du kan med andra ord inte avräkna det du betalat till din ex den dagen.

så i mitt exempel ska hon ha 325000 av dig. sedan är huset ditt. många missar detta med reavinsten när man löser ut varandra.

• Gilla
Mr.Hammer och 3 till
  • Laddar…
B b50gud skrev:
tänk på attnär du löser ut din parner räknas det inte som en "affär" vilket betyder att din parner slipper reavistbeskattning medan du däremot får betala det när du en dag säljer.
skickar ett räkneexempel

inköp fastighet 1000000
lån 700000
värde idag 1500000

halva värdet av huset =750000 minus 350000 hennes del av skulden - halva skatten på den fiktiva reavinsten 500000 * 0,3 = 150000 /2 = 75000

när du sedan säljer fastigheten om xx antal år så räknas det som att du köpt huset för 1000000 och du får betala reavinst för det som överstiger det, du kan med andra ord inte avräkna det du betalat till din ex den dagen.

så i mitt exempel ska hon ha 325000 av dig. sedan är huset ditt. många missar detta med reavinsten när man löser ut varandra.

Bra skrivet!!

När du pratar med banken tittar de på att du klarar av att ta över befintliga lån själv. Arbetar du med låg inkomst kanske banken inte godkänner din ansökan utan ni blir mer eller mindre tvingade att sälja huset. Banken räknar inte med dagens ränta utan en kalkylränta på 6-7% + amortering på 2%. Detta för att de inte får sätta dig i en situation du inte klarar av om räntorna skulle stiga.

Det blir med andra ord en helt ny kreditansökan. Vill ni inte sälja måste annars exet stå kvar på lånen vilket inte är en helt bra lösning om hen vill köpa en nya bostad.

B Bigfoot skrev:
* Du tar över befintliga lån, om lånelöfte beviljas, men det går även att öka lånen. Det blir en ny låneansökan. Tror det kan bli svårt att behålla 0,7% i ränta över tid, alla banker har prisat upp sina bolån.

* Lagfarten har ingenting med lånen att göra (enbart vid speciella gåvosituationer spelar lånesumman roll). Lagfarten talar om vem som är lagfaren ägaren enligt upprättat köpeavtal, gåvohandling, bodelningshandling etc.
* Pantbrev är ett kvitto på en inteckning. Det betyder att om en kreditgivare/bank vill ha säkerhet i fastigheten ansöker de om en inteckning i fastigheten och får ett pantbrev på ett belopp som ofta motsvarar lånesumman. Inteckningen ger pantbrevsinnehavaren rätt att få pengar om fastigheten säljs.

Prata med banken, de berättar hur deras rutiner ser ut och vad du ska betala för. Det finns så många om/men/kanske så det blir bara rörigt att ta upp alla alternativ i ett sånt här forum.

Mats-S
B b50gud skrev:
tänk på att när du löser ut din partner räknas det inte som en "affär" vilket betyder att din partner slipper reavinstbeskattning medan du däremot får betala det när du en dag säljer.
skickar ett räkneexempel
Det här är SUPERVIKTIGT att ha koll på, vet flera som gått i fällan, och sedan när man sålt huset vid senare tillfälle fått betala HELA reavinstbeskattningen. Märkligt att inte banken upplyser om sådana grundläggande fakta, men i mina exempel har den hälften som bott kvar i bostaden inte fått veta någonting, tills man skulle sälja bostaden själv ...

Det är knappast hemligt hur skattelagstiftningen fungerar.

• Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
B b50gud skrev:
skickar ett räkneexempel

inköp fastighet 1000000
lån 700000
värde idag 1500000

Vad jag vet så är reavinstskatten 22% och inte 30% vilket innebär att du skall dra av 55.000 och inte 75.000 i det fiktiva exemplet ovan.

Redigerat:
Mats-S John Smith skrev:
Det här är SUPERVIKTIGT att ha koll på, vet flera som gått i fällan, och sedan när man sålt huset vid senare tillfälle fått betala HELA reavinstbeskattningen. Märkligt att inte banken upplyser om sådana grundläggande fakta, men i mina exempel har den hälften som bott kvar i bostaden inte fått veta någonting, tills man skulle sälja bostaden själv ...
Även viktigt att se till att få lagfart via bodelningsavtal och inte köpa ut för då riskerar man stämpelskatter.

Mitt tips är att få en bra kontakt på banken att reda ut det ekonomiska. Å hålla koll på om något lån är bundet så att det är en latent skuld på ränteskillnadsersättning Som också tas över

Och ett allmänt tips: se till att det finns en deadline i bodelningsavtalet på hur långt i efterhand den andre kan komma med krav så du inte blir stående med exets prylar år ut och år in.

• Gilla
Mr.Hammer
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.