1 744 läst ·
5 svar
2k läst
5 svar
Bodelning med Samboavtal
Hej det lutar åt att de ev blir en eventuell separation och kolla lite hur de går till.
Vi är sambo och 2 gemensamma barn, vi äger 50/50 av huset .
Men inför husköpet så avtalade vi bort sambolagen och skrev skuldbrev på halva kontantinsatsen då jag betalade allt.
Får ta och leta upp de där pappret då jag inte kommer ihåg vad som skrevs, det var lite banken som skrev hur folk brukar göra.
Då hon inte skulle klara av huset själv så vill jag köpa ut henne.
Är de första man skall ta kontakt med banken? Eller skall man ta in någon mäklare direkt för att få någon slags värdering?
När vi avtalat bort sambolagen så är de man köpt ens egna trots de är till bostaden?
Om någon flyttar ut ur huset innan försäljning är den fortfarande skyldig att stå för sin del av driftkostnader?
Vi är sambo och 2 gemensamma barn, vi äger 50/50 av huset .
Men inför husköpet så avtalade vi bort sambolagen och skrev skuldbrev på halva kontantinsatsen då jag betalade allt.
Får ta och leta upp de där pappret då jag inte kommer ihåg vad som skrevs, det var lite banken som skrev hur folk brukar göra.
Då hon inte skulle klara av huset själv så vill jag köpa ut henne.
Är de första man skall ta kontakt med banken? Eller skall man ta in någon mäklare direkt för att få någon slags värdering?
När vi avtalat bort sambolagen så är de man köpt ens egna trots de är till bostaden?
Om någon flyttar ut ur huset innan försäljning är den fortfarande skyldig att stå för sin del av driftkostnader?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 132 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 132 inlägg
Instämmer i att ni börjar med banken. Det bör finnas en etablerad process för hur en part tar över en gemensam bostad och ni måste vara säkra på att er bank godkänner bara en ägare. Sedan får ni komma överens om de belopp som gäller, vilket datum som det avser och hur kostnader betalas fram till dess. Då plockar ni även fram de avtal som ni tidigare skrivit.Q jope84 skrev:Hej det lutar åt att de ev blir en eventuell separation och kolla lite hur de går till.
Vi är sambo och 2 gemensamma barn, vi äger 50/50 av huset .
Men inför husköpet så avtalade vi bort sambolagen och skrev skuldbrev på halva kontantinsatsen då jag betalade allt.
Får ta och leta upp de där pappret då jag inte kommer ihåg vad som skrevs, det var lite banken som skrev hur folk brukar göra.
Då hon inte skulle klara av huset själv så vill jag köpa ut henne.
Är de första man skall ta kontakt med banken? Eller skall man ta in någon mäklare direkt för att få någon slags värdering?
När vi avtalat bort sambolagen så är de man köpt ens egna trots de är till bostaden?
Om någon flyttar ut ur huset innan försäljning är den fortfarande skyldig att stå för sin del av driftkostnader?
Det bör inte vara några problem då huset är mindre värt än 4,5 gånger min årsinkomst.K klimt skrev:Instämmer i att ni börjar med banken. Det bör finnas en etablerad process för hur en part tar över en gemensam bostad och ni måste vara säkra på att er bank godkänner bara en ägare. Sedan får ni komma överens om de belopp som gäller, vilket datum som det avser och hur kostnader betalas fram till dess. Då plockar ni även fram de avtal som ni tidigare skrivit.
Sen bör belåningen hamna under 85% även om jag lånar upp till det jag behöver för lösa ut henne.
Men de e klart att de måste ändå godkänna mig.
Får hoppas de går smidigt utan bråk för vi kommer ju ändå ha en relation då vi har barnen.
Aldrig kul med separation, men jag skulle börja med banken och blir det ett blankt nej så finns det andra banker, man ska inte vara så trogen banken.
Men det låter som ekonomin är god och att värdet sett till inkomst inte är snedvriden. Så ska nog inte vara några problem.
Skuldebrevet kvittar ni då du köper resterande av huset.
Gällande drift och andra kostnader får man försöka vara lite smidig, flyttar partnern ut innan du köper resterande är driften din och lån och ränta anser jag delas mellan parterna.
Av egen personlig erfarenhet, se för fanken till att ni avslutar separationen på god fot och att båda känner sig vinnare. Hellre lite eftergifter än att stå där med en sur separation.
Det går mycket enklare i resten av livet, tro mig. Har testat motsatsen till bra separation.
Men det låter som ekonomin är god och att värdet sett till inkomst inte är snedvriden. Så ska nog inte vara några problem.
Skuldebrevet kvittar ni då du köper resterande av huset.
Gällande drift och andra kostnader får man försöka vara lite smidig, flyttar partnern ut innan du köper resterande är driften din och lån och ränta anser jag delas mellan parterna.
Av egen personlig erfarenhet, se för fanken till att ni avslutar separationen på god fot och att båda känner sig vinnare. Hellre lite eftergifter än att stå där med en sur separation.
Det går mycket enklare i resten av livet, tro mig. Har testat motsatsen till bra separation.
Rent ekonomiskt så är de väl jag som förlorar mest då det är jag som betalt alla renoveringar och köpt alla bilar.L Lutte skrev:Aldrig kul med separation, men jag skulle börja med banken och blir det ett blankt nej så finns det andra banker, man ska inte vara så trogen banken.
Men det låter som ekonomin är god och att värdet sett till inkomst inte är snedvriden. Så ska nog inte vara några problem.
Skuldebrevet kvittar ni då du köper resterande av huset.
Gällande drift och andra kostnader får man försöka vara lite smidig, flyttar partnern ut innan du köper resterande är driften din och lån och ränta anser jag delas mellan parterna.
Av egen personlig erfarenhet, se för fanken till att ni avslutar separationen på god fot och att båda känner sig vinnare. Hellre lite eftergifter än att stå där med en sur separation.
Det går mycket enklare i resten av livet, tro mig. Har testat motsatsen till bra separation.
Men man får väl se de som en investering i ungarna att för de pengarna hon får.
För annars hade de fått leva väldigt enkelt den veckan hos sin mamma då hon tjänar lite och valt att inte spara något.
Klicka här för att svara