Hej!
Min sambo och jag ska separera och planen är att hon ska köpa ut mig ur fastigheten (huset). Värdering redan gjord av mer än en mäklare. Varför vill SEB att vi kontaktar jurist, Lexly, och skriver papper?
 
Därför att ni måste ha ett bodelningsdokument att skicka in till Lantmäteriet som fångeshandling för ägarbytet, då blir det bara en liten administrativ avgift, typ 800. Är det ett vanligt köp blir det full lagfartsavgift/stämpelskatt 1,5% på köpesumman.
 
  • Gilla
Appendix och 5 till
  • Laddar…
I teorin kan man förstås upprätta pappren själv, det är ju tämligen enkla villkor som ska uppfyllas, men att få det gjort på ett korrekt sätt för under 2.000 spänn är inte fy skam.

Om banken därtill vant sig vid lite mer formaliserade papper blir det nog successivt svårare att lämna in något hemsnickrat. Man får ju tänka på att banktjänstemännens förmåga att avgöra om allt viktigt är med också successivt sjunker ju oftare de utsätts för strukturerade, säkra handlingar.
 
  • Gilla
Räknenisse och 1 till
  • Laddar…
Sent svar men jag lägger till detta för att andra ska få väglednng,
Jag skulle köpa ut mitt ex från våran gemensamt inköpte sommarstuga, banken/HB krävde bodelingsavtal,
lyssna aldrig på banken.. Bodeling kan inte göras på en fastighet där ingen bor.. alltså våran sommarstuga, ringde lantmäteriet och frågade vad jag skulle göra, dom sa.. vi kan inte säga vad du ska göra men...
Du måste lämna in dessa dokuemnt där det står specifikt, du köper 1/2 från xx av fastighet x så du blir 1/1 ägare av hela fastigheten x.

Iaf.. lite inte på banken.. dom är totalt okunniga..
 
U Unpoor skrev:
Jag skulle köpa ut mitt ex från våran gemensamt inköpte sommarstuga, banken/HB krävde bodelingsavtal,
lyssna aldrig på banken.. Bodeling kan inte göras på en fastighet där ingen bor.. alltså våran sommarstuga, ringde lantmäteriet och frågade vad jag skulle göra, dom sa.. vi kan inte säga vad du ska göra men...
Du måste lämna in dessa dokuemnt där det står specifikt, du köper 1/2 från xx av fastighet x så du blir 1/1 ägare av hela fastigheten x.

Iaf.. lite inte på banken.. dom är totalt okunniga..
Asså, näe. Bodelning kan och bör göras för all egendom som är giftorättsgods eller samboegendom. Ett bra sätt att formalisera bodelningen, speciellt om det finns fastigheter inblandade, är att skriva ett bodelningsavtal. Ett bodelningsavtal är en alldeles utmärkt fångeshandling att skicka till Lantmäteriet om någon vill köpa ut sitt ex från en samägd fastighet, exempelvis er sommarstuga. Det var nog ungefär det din kontaktperson på banken försökte säga.
 
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Asså, näe. Bodelning kan och bör göras för all egendom som är giftorättsgods eller samboegendom. Ett bra sätt att formalisera bodelningen, speciellt om det finns fastigheter inblandade, är att skriva ett bodelningsavtal. Ett bodelningsavtal är en alldeles utmärkt fångeshandling att skicka till Lantmäteriet om någon vill köpa ut sitt ex från en samägd fastighet, exempelvis er sommarstuga. Det var nog ungefär det din kontaktperson på banken försökte säga.
Det handlar väl om att en sommarstuga inte är samboegendom och därmed inte ingår i en bodelning? Är man däremot gifta så bodelar man allt och då även en sommarstuga.

Jag misstänker att @Unpoor och hans ex var sambor, men att han är otydlig i inlägget om att det är den situationen han skriver om?
 
R Räknenisse skrev:
Det handlar väl om att en sommarstuga inte är samboegendom och därmed inte ingår i en bodelning? Är man däremot gifta så bodelar man allt och då även en sommarstuga.
Det framgår inte om de var sambo eller gifta, nej. Men oavsett måste det till ett skriftligt avtal om ex A ska köpa ut ex B ur en samägd fastighet, varken banken (som ska föra över pengar från A till B) eller Lantmäteriet (som ska föra över B:s ägarandel till A) nöjer sig med något annat än ett underskrivet avtal.
 
Sambo eller gifta, den enda anledningen till att en handling måste in till lantmäteriet är att ändra ägarförhållanden på egendomen och då krävs en skifteshandling som utgör köpebrev. Om de varit sambo men men sommarstugan endast i en persons ägo finns inget att kontakta lantmäterier om
 
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Det framgår inte om de var sambo eller gifta, nej. Men oavsett måste det till ett skriftligt avtal om ex A ska köpa ut ex B ur en samägd fastighet, varken banken (som ska föra över pengar från A till B) eller Lantmäteriet (som ska föra över B:s ägarandel till A) nöjer sig med något annat än ett underskrivet avtal.
Jo, skriftlighet behövs ju oavsett. Det jag menade att förtydliga var när man behöver göra det i form av ett köpeavtal (alt.gåva) och när det kan göras med ett bodelningsavtal.

För TS låter det ju inte som att det råder några oklarheter om det, så det var bara en utvikning för att undvika att läsare skulle kunna missledas av otydligheterna i det @Unpoor skrev med meningen att det skulle vara vägledande.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Vid separation (Sambor)
Samboegendom är endast den gemensamma bostad och bohag som förvärvats för gemensam användning.
  • Fritidshus undantaget: Ett fritidshus som används huvudsakligen för fritidsändamål räknas som huvudregel inte som samboegendom, även om ni samäger den.
  • Ingen automatisk delning: Om stugan inte köpts för att vara er gemensamma permanenta bostad, ingår den normalt inte i bodelningen.
  • Samäganderättslagen: Istället för bodelningsavtal styrs fördelningen oftast av samäganderättslagen, vilket kan kräva att ni säljer stugan och delar på pengarna om ni inte är överens om annat.
  • Avtal: Ni kan dock upprätta ett avtal om hur stugan ska fördelas (t.ex. vid utköp) för att förtydliga situationen.
Så nej INGET bodelningsavstal där du inte bor.. en sommarstuga. dock ett avtal likt sista punkten.

Dock ser jag att jag kapat tråden lite, det var en kommentar som upplysning som jag råkat ut för,,, som inte hade något med huvudtrådens ämne,, sry.
 
Jag har uppfattat att man ofta använder bodelning frivilligt för att fördela ex. en gemensamt ägd sommarstuga. Antag att de samäger sommarstugan, den ene skall vid separationen ta över sommarstugan. Om man då gör det mha ett bodelningsavtal, där A får stugan och B får ex 500 000. Så blir det ingen reavinstskatt vid övertagandet, och i princip ingen lagfartsavgift. Alternativet är ju att man gör en ren försäljning av den del som skall övertagas, med kostnad för lagfart, och skatt.

Man har nog egentligen inte rätt att göra bodelning, när det inte gäller en gemensam bostad. Men jag har uppfattat att så länge man är överens om det så fungerar det att göra så.

Och i fall där man INTE är överens, så förekommer det att ena parten kräver att även fritidshus skall bodelas, hävdar att de visst bor där under långa perioder osv. Hur framgångsrikt dessa krav är om de hmanar i domstol vet jag inte. Men det finns ett viss tokningsutrymme när man avgör om en bostad är en gemensam bostad eller inte.

Så jag tror att man för säkerhtes skull bör skriva samboavtal ifall man köper fritidhus, där inte båda äger lika mycket.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.