Det finns isoleringsskivor med gips på, sätter du tex Finnforms PIR på skåpets insidor borde du kunna skippa träreglarna i väggarna.

• Gilla
hapazard
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Det finns isoleringsskivor med gips på, sätter du tex Finnforms PIR på skåpets insidor borde du kunna skippa träreglarna i väggarna.
okej, är det här nedan en bra ide med värmerören?
Längst upp till är värmespisen och de röda är rökrören som går jag tänkte midjehöjd till slutligen rakt upp i taket för att leda ut röken.

De övre 2/3 kan vara som boyta med skiljevägg till 1/3 garageyta.

Skiss av planlösning med röda linjer för rökrör, orange cirkel för spis och olika indelningar. Uttrycker idé för värmerör och utrymmesindelning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Cheesen
M Mathias Eke skrev:
Sommar-boende ja som man kanske övernattar i 3 dagar eller mera om jag trivs.

Charmigt med gjutjärnisar och jag har inte så mycket intresse av kretskort-tillverkade saker.
Jag skulle tänka om isåfall med valet av vagn... En kamin i en plastback är kanske inte det smartaste. Men visst allt går att göra brandsäkert.
Och som jag sa tidigare, skippa värmekälla om du ändå bara ska vara där sommartid. Ska man campa på sommaren så behöver man ingen värme. Satsa på att göra det mysigt istället.

• Gilla
gaia och 2 till
  • Laddar…
Jag tycker att du ska ha en skorsten som står på eldstaden med ett rör rakt upp genom taket (eller om du inte bryr dej så mycket om att ta tillvara rökens värme en bakrökare med rökröret rakt ut genom vägg)

Krångla inte med en massa krökar på skorstenen om du inte är tvungen.

• Gilla
gaia
  • Laddar…
Isolera utvändigt och slå på någon billig panel så slipper du offra golvyta.

• Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
Cheesen Cheesen skrev:
Jag skulle tänka om isåfall med valet av vagn... En kamin i en plastback är kanske inte det smartaste. Men visst allt går att göra brandsäkert.
Och som jag sa tidigare, skippa värmekälla om du ändå bara ska vara där sommartid. Ska man campa på sommaren så behöver man ingen värme. Satsa på att göra det mysigt istället.
En gjutjärnis är ju det som gör det mysigt=)

Vill även häkta på en sån här och kanske bygga till en dusch eller bara hälla sån här över en. Kopparfärgad vattenbehållare med kran, användbar i bygg- och renoveringsprojekt för vattenkopplingar och komfort.
Skapa konto

Och så frågade jag tidigare om man på något sätt kan koppla vattenmantlade rören från spisen till sådan här också Fristående kopparbadkar med klofötter och hammarslagen yta.
Skapa konto

useless useless skrev:
Isolera utvändigt och slå på någon billig panel så slipper du offra golvyta.
Njae, vill jag ut å åka så hämmar jag de möjligheterna litegrann.

Ytan känns rätt god ändå när det är 13,6 m ggr 2,5(nästan)

Måste du värma upp hela vagnen då? :) Om du bara ska bo där på sommaren låter det ändå som du bara ska myselda du kommer kanske få omvänt problem. Jag hade nog gjort ett mindre rum som jag försöker hålla behaglig temperatur och så kan man ha köksdel och sånt lite mer spartanskt. Mina fem öre.

G greenkarma skrev:
Måste du värma upp hela vagnen då? :) Om du bara ska bo där på sommaren låter det ändå som du bara ska myselda du kommer kanske få omvänt problem. Jag hade nog gjort ett mindre rum som jag försöker hålla behaglig temperatur och så kan man ha köksdel och sånt lite mer spartanskt. Mina fem öre.

Man kan aldrig ha de för varmt i livet=)

Jag måste ju äta = spisen och då passar jag på att värma upp mina rum(man kallar mig för pingvinen Pablo) och så vill jag ju ta ett varmt bad, har nästan inget emot att det vore skåll-hett heheh.

Det låter som att du behöver fundera på betydligt mer grundläggande konstruktion innan du funderar exakt på hur rökröret från kaminen ska vara krökt

• Gilla
Appendix och 4 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det låter som att du behöver fundera på betydligt mer grundläggande konstruktion innan du funderar exakt på hur rökröret från kaminen ska vara krökt
Självklart så frågar man om allt innan.

M Mathias Eke skrev:
Det blir enbart ved för den har jag gratis punkt.
Ok.
Jag tänker att gasol är smidigt för matlagning, kaffekokning mm.
Det är inte alltid jag har stort värmebehov i rummet när jag ska kaka kaffe, så då kanske du får onödigt varmt inomhus.

• Gilla
gaia
  • Laddar…
Hannuse Hannuse skrev:
Ok.
Jag tänker att gasol är smidigt för matlagning, kaffekokning mm.
Det är inte alltid jag har stort värmebehov i rummet när jag ska kaka kaffe, så då kanske du får onödigt varmt inomhus.
Både gasol och el är smidigt, men inte är det bara att gå ut och kapa och klyva som med veden;)

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Både gasol och el är smidigt, men inte är det bara att gå ut och kapa och klyva som med veden;)
El tycker jag är väldigt lättkluvet 😉

• Gilla
  • Haha
  • Älska
gaia och 3 till
  • Laddar…
M Mathias Eke skrev:
Tidigare skapade jag en tråd som jag tror hette "Bo i husbussen"
Vart hittar man den tråden?

• Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.