M Mathias Eke skrev:
Eller kanske ha två äldre kaminer?
M Mathias Eke skrev:
Neej.
Jag ska ha en fin gammal Huskvarna kamin i gjutjärn.
Funkar om den är tillräckligt stor. Men helst ska du ha något med täljsten eller vattenmantling.
Tippar på att täljsten är att föredra iom du kanske ska kunna kallställa boendet längre stunder vintertid?

D Dkvist skrev:
Funkar om den är tillräckligt stor. Men helst ska du ha något med täljsten eller vattenmantling.
Tippar på att täljsten är att föredra iom du kanske ska kunna kallställa boendet längre stunder vintertid?
Ja.

Hur stor är "stor"?

D Dkvist skrev:
Vattenmantlat är som vätskekylda kanaler i motorer?

Något som man uppfann med tiden och därmed kan koppla på vattenrör till en sån här äldre spis?

M Mathias Eke skrev:
Ja.

Hur stor är "stor"?
Vikt vikt vikt. Det som ska uppnås är termisk massa för att jämna ut temperaturspridningen över tid.
Mer vikt är bättre. Det kommer vara mycket lättare att lösa det med rätt typ av kamin, dvs inte gjutjärn.

Jag vet inte vad som är "lagom vikt" men gissningsvis ett par hundra kg åtminstone. Någon fjuttig modell under 100 kg lär bara pendla en massa. Går att räkna på om man så önskar.

• Gilla
Står.i och 1 till
  • Laddar…
Cheesen Cheesen skrev:
För övrigt så är elström billigare än ved.
Generellt är det så, men om man har låg förbrukning känns det iaf som att abonnemanget är rätt dyrt även om kilowattimmarna är billiga..

Vedvärme i fordon som trailern har ju knappast krav på bygganmälan, brandskyddskontroll och inlejd sotning och veden kan man ju i bland skaffa/ kapa/hugga själv utan nån direkt kostnad.

M Mathias Eke skrev:
Ja.

Hur stor är "stor"?
Vad räknar du med för energibehov?

F fribygg skrev:
Generellt är det så, men om man har låg förbrukning känns det iaf som att abonnemanget är rätt dyrt även om kilowattimmarna är billiga..

Vedvärme i fordon som trailern har ju knappast krav på bygganmälan, brandskyddskontroll och inlejd sotning och veden kan man ju i bland skaffa/ kapa/hugga själv utan nån direkt kostnad.
Precis. Jag äger en hel del mark i Hudiksvall nämligen.

F fribygg skrev:
Vad räknar du med för energibehov?
Svenska tack

M Mathias Eke skrev:
Svenska tack
På vanliga hus kanske man kan uppskatta att det går åt 30-100kWh per kvadratmeter och år.

Hur pass tänker du isolera?

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Nu vet jag hur jag gör, för att kompensera emot Jojo-effekten så måste jag såklart isolera vagnen bra så in i helsicket. Alltså dubbla dörrar, en dörr mot garagedelen där tom. garage-yta har en del uppvärmning och slutligen dörren eller portarna som är en del av vagnen.

Det finns väl bra med info här hur man verkligen isolerar en vägg så säg att jag gör det lite extra tom.

F fribygg skrev:
På vanliga hus kanske man kan uppskatta att det går åt 30-100kWh per kvadratmeter och år.

Hur pass tänker du isolera?

Mera jämfört mot de som bygger sommarhusen. Jag vet inte hur mycket det är med det dräper med information här på forumet om ämnet.

Trä-reglar antar jag och sprutisolering kanske.

M Mathias Eke skrev:
Mera jämfört mot de som bygger sommarhusen. Jag vet inte hur mycket det är med det dräper med information här på forumet om ämnet.

Trä-reglar antar jag och sprutisolering kanske.
Varför träreglar i väggarna? (Skåpet är väl stadigt nog i sej)

Cheesen
M Mathias Eke skrev:
Blir det lite för mycket på och av menar du värme-vis när jag eldar/har slocknat?
Ja. Den där trailern går från +30 till utetemperatur på nån timme. Du ska ha en isolerad vagn och den håller ändå inte tempen speciellt bra.
Min oisolerade 15 pallarslastbil gick att få upp till +10 grader i skåpet med 3Kw värmaren... Men det tog en hel dag när det var -10 ute. Om jag stängde av värmaren när jag tog lunch så var det minusgrader i skåpet när jag rastat klart.

Nu skrev du ju att du skulle använda trailern primärt sommartid så jag tänker att du egentligen inte behöver någon värmekälla. Satsa på solceller och rejäla batterier istället... En liten luftvärmepump som kan kyla är nog en bättre investering än någon kamin... När solen legat på i fyra timmar så kan det fort vara 45 grader varmt där inne.

• Gilla
klaskarlsson och 7 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Varför träreglar i väggarna? (Skåpet är väl stadigt nog i sej)
För att biffa upp isoleringen lite extra och ha kvar så mycket värme från dagen in på natten så länge som det är möjligt.

Men jag kommer väl vakna upp med att det är helt kallt ändå va?

• Gilla
Saffran94 och 1 till
  • Laddar…
Cheesen Cheesen skrev:
Ja. Den där trailern går från +30 till utetemperatur på nån timme. Du ska ha en isolerad vagn och den håller ändå inte tempen speciellt bra.
Min oisolerade 15 pallarslastbil gick att få upp till +10 grader i skåpet med 3Kw värmaren... Men det tog en hel dag när det var -10 ute. Om jag stängde av värmaren när jag tog lunch så var det minusgrader i skåpet när jag rastat klart.

Nu skrev du ju att du skulle använda trailern primärt sommartid så jag tänker att du egentligen inte behöver någon värmekälla. Satsa på solceller och rejäla batterier istället... En liten luftvärmepump som kan kyla är nog en bättre investering än någon kamin... När solen legat på i fyra timmar så kan det fort vara 45 grader varmt där inne.
Sommar-boende ja som man kanske övernattar i 3 dagar eller mera om jag trivs.

Charmigt med gjutjärnisar och jag har inte så mycket intresse av kretskort-tillverkade saker.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.