38 057 läst ·
190 svar
38k läst
190 svar
Bo i tält året om
Min egen erfarenhet är att en koja, typ manskapsbarack eller liknande, ger en oerhört mycket större komfort och livskvalitet än ett tält.Karin Jakobsson2 skrev:
Jag ska flytta ut till skogen nu till våren. Någon som gjort något liknande? Att dela gärna erfarenheter och idéer för att få till en bra vardag i en enkel miljö. Jag kommer ha solceller och någon form av kamin eller vedspis. Jag har inte bestämt om jag ska bo i en liten stuga. Eller om jag ska bo i tält. Om det blir tält så har jag tänkt en jurta eller en stor tipi. Givetvis kommer jag ha kamin och jag har även tänkt att bygga någon form av skydd, runtom och över. Någon form av träpaviljong för att skydda mot vind och regn. Allt det andra som dagens bekväma samhälle erbjuder kommer jag sköta oss vänner och släktingar såsom tvätt, hämta vatten, duscha etc. Jag kommer även kunna duscha på mitt jobb och mitt gym. Någon som gjort något liknande? Tacksam för idéer![]()
Enklare att torka kläder, hålla en jämn temperatur, och får det lite mer "ombonat", samt att hålla snyltande djur borta.
Så jag skulle satsa på att ordna en "skogskoja", där man har möjlighet att värma vatten med kaminen, då fixar du även personlig hygien på ett relativt trevsamt sätt.
Gasol är även en livskvalitetshöjande faktor tycker jag, snabbt att laga mat med, och vill man kan man ha ett kylskåp, vilket ger större möjligheter när det gäller matfrågan, så fundera på det.
Men för min nyfikenhet - vad är syftet?
Ska du bara försöka att leva billigt, leva avsides, är du elallegisk, eller vad är det som lockar dig till denna typ av livsstil?
Jag har velat på enkelt och väldigt avskalat sen ung ålder. Och nu när barnen är vuxna och jag lever ensam så behöver jag bara ta ansvar för mig själv. Jag vill testa helt enkelt. Jag är inte allergisk eller osocial på något sätt. Kommer fortsätta jobba och träffa mina vänner precis som vanligt. Jag vill bara leva lite mer enkelt Och jag gillar det strävstamma i livet.Hannuse skrev:
Min egen erfarenhet är att en koja, typ manskapsbarack eller liknande, ger en oerhört mycket större komfort och livskvalitet än ett tält.
Enklare att torka kläder, hålla en jämn temperatur, och får det lite mer "ombonat", samt att hålla snyltande djur borta.
Så jag skulle satsa på att ordna en "skogskoja", där man har möjlighet att värma vatten med kaminen, då fixar du även personlig hygien på ett relativt trevsamt sätt.
Gasol är även en livskvalitetshöjande faktor tycker jag, snabbt att laga mat med, och vill man kan man ha ett kylskåp, vilket ger större möjligheter när det gäller matfrågan, så fundera på det.
Men för min nyfikenhet - vad är syftet?
Ska du bara försöka att leva billigt, leva avsides, är du elallegisk, eller vad är det som lockar dig till denna typ av livsstil?
Ok, en anledning så god som någon.Karin Jakobsson2 skrev:
Jag har velat på enkelt och väldigt avskalat sen ung ålder. Och nu när barnen är vuxna och jag lever ensam så behöver jag bara ta ansvar för mig själv. Jag vill testa helt enkelt. Jag är inte allergisk eller osocial på något sätt. Kommer fortsätta jobba och träffa mina vänner precis som vanligt. Jag vill bara leva lite mer enkelt Och jag gillar det strävstamma i livet.
Men jag hade som sagt var riktat in mig på konceptet "skogskoja", och skippat tältet.
Det blir nog strävsamt ändå.
Men lyckat till, och uppdatera gärna hur det förlöper.
Sorry men på detta forum är det väl standard att få 50 olika svar på en fråga, varav endel absolut inte hör till ämnet eller är hånfulla. Rätt vanligt ochså att nån eller några som svarar börjar bråka med varandra så ts fråga helt kommer i skymundan.Karin Jakobsson2 skrev:
Men åter till ämnet och tips du bad om. Den gubben som bodde periodvis i tält grävde en sovgrop i tältet för att hålla värmen
Det är min sons mark. Så jag friåker inte.J Jontha skrev:Det som är trist är att man alltid kommer falla tillbaka i bekvämligheter. Ambitionen är alltid att man klarar sig utan. Sen sitter man där och drömmer om golvvärme, bättre säng, en riktig spis, rinnande vatten. Om jag var din vän skulle jag bli förbannad när du dyker upp kl 20:30 för att klämma korv och duscha. Jag kanske t.o.m. skulle stänga av varmvattnet.
Nej det är inte kul med gäster hela tiden.
Vad är målet? Skapa starka finanser? Se om det går att bo så? Jag blir provocerad av friåkare. Var det min mark så hade jag öppnat hundgård där redan imorgon.
Sorry, det var inte meningen att skapa en konflikt, jag ville mest ge min syn på det.Karin Jakobsson2 skrev:
Har man inte bott i tält en längre tid så kanske man inte tänker på att man ständigt måste elda, och att förvaring av mat kan vara lite speciellt.
Men jag tycker naturligvis att du ska göra som du vill, jag gav bara min syn på hur jag skulle ha tänkt.
Men eftersom du är tydlig med att det är tält du vill bo i så rekommenderar jag ett rejält tält, med ståhöjd, och som har en kraftigare duk för vintercamping.
Komplettera med en bra säng också, så att du kommer upp från marknivån.
Väinö Bunker Thermal Extreme XXXL rekommenderar jag, men det finns många varianter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Eftersom TS avser fortsätta yrkesarbeta låter enkel koja som en lämpligare lösning mht god nattsömn och hygien, vildsvin & gäss. Iden är ändå inte helt ovettig den dag barnen är utflugna och man bara har sig själv att tänka på. Att testa hur snålt man kan leva kan också vara en lockande utmaning. Tummen upp!
Tack!! Jag tänkte flera år på det här. Så just nu känns det bara spännande givetvis att det kommer komma dagar det jag undrar vad jag är för en galning som ger mig in i det här. Men jag vill prova och jag kanske lägger ut här framöverHannuse skrev:
Sorry, det var inte meningen att skapa en konflikt, jag ville mest ge min syn på det.
Har man inte bott i tält en längre tid så kanske man inte tänker på att man ständigt måste elda, och att förvaring av mat kan vara lite speciellt.
Men jag tycker naturligvis att du ska göra som du vill, jag gav bara min syn på hur jag skulle ha tänkt.
Men eftersom du är tydlig med att det är tält du vill bo i så rekommenderar jag ett rejält tält, med ståhöjd, och som har en kraftigare duk för vintercamping.
Komplettera med en bra säng också, så att du kommer upp från marknivån.
Väinö Bunker Thermal Extreme XXXL rekommenderar jag, men det finns många varianter.
[bild]
Det jag i alla fall absolut skulle satsa på är ett gasolkök, tvålågigt, och bygg ett litet bord med avställningsyta till det.Karin Jakobsson2 skrev:
Tack!! Jag tänkte flera år på det här. Så just nu känns det bara spännande givetvis att det kommer komma dagar det jag undrar vad jag är för en galning som ger mig in i det här. Men jag vill prova och jag kanske lägger ut här framöverjag ska köpa en tentipi med kamin. Och ett extra tak över så att kondensen inte blir något problem.
Det är så oerhört mycket enklare att laga mat med, istället för att använda ved eller någonting annat.
Eftersom den varmare årstiden är på ingång så kan du börja med en tentipi. Om du efter någon månad bestämmer dig för att fortsätta även under vintern kan ett bygga av en träkåta vara en möjlighet att gå lite drägligare klimat under vintern.
https://www.byggahus.se/forum/threads/bygginstruktion-pa-min-vackra-traekata.115874/
https://www.byggahus.se/forum/threads/bygginstruktion-pa-min-vackra-traekata.115874/