Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Hela begreppet "skambud" är groteskt. Det finns inget skamligt i att en eventuell köpare har en annan uppfattning om priset på en vara. Det kallas för kapitalism.
Får en säljare inte sålt sin vara till önskat pris, är priset för högt. Så enkelt är det.
Jämför med en auktion. Första budet brukar vara väldigt lågt. Är det då ett skambud?
På blocket råder samma regler. Folk bjudet på en vara och säljaren väljer bland buden. Om utgångspriset är 3000kr. och det högsta budet är 500kr. Ja, då är det varans värde!
Det gäller oberoende av vad säljaren själv tycker, eller om han påstår sig redan har prutat (mot sig själv).

När säljaren svarar på ett bud i affekt, tror jag det beror på att han känner sig förolämpad. Istället för att beakta alla bud enligt principen: låga bud är bättre än inga bud, tar den primitiva instinkten över och affären går i stöpet pga. personlig prestige.

Det är inte TS fel att säljaren inte kan hantera sitt dåliga självförtroende, utan låter känslorna styra.

Staffan
Jag håller i stort med dig, men blir det inte affär är varan varken värd 500 kr eller 3000 kr. Köpare och säljare måste mötas någonstans.

Det köparen erbjuder säljaren (pengar) måste för säljaren vara mer värt än varan. Det säljaren erbjuder köparen (varan) måste vara mer värt för köparen än pengarna han betalar. Då har vi win-win.

• Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
F
Hela begreppet "skambud" är groteskt. Det finns inget skamligt i att en eventuell köpare har en annan uppfattning om priset på en vara. Det kallas för kapitalism.

Staffan
Nej, det är helt felaktigt. Det kallas marknadsekonomi.

• Haha
Staffans2000
  • Laddar…
Staffans2000
F fsn skrev:
Nej, det är helt felaktigt. Det kallas marknadsekonomi.
Må så vara. Men jag gissar att du förstod vad jag menade?

Staffan

• Gilla
ahrmanbup
  • Laddar…
Fråga säljaren om hen vill ha hjälp met transport till tippen för en mindre summa :D

• Haha
  • Gilla
Nyfniken och 6 till
  • Laddar…
Staffans2000
T Toppy skrev:
Fråga säljaren om hen vill ha hjälp met transport till tippen för en mindre summa :D
Det var faktiskt ett riktigt bra förslag.

Staffan

• Gilla
ahrmanbup
  • Laddar…
Varför lägga ett skambud om du är intresserad? Vill du ha en vara får du köpa det för det pris säljaren begär.
Jag personligen skulle tycka att ett skambud är en skam att ge.

• Gilla
Doks och 1 till
  • Laddar…
F
Må så vara. Men jag gissar att du förstod vad jag menade?

Staffan
ungefär som att pumpa däcken på bilen med kg.....

• Haha
Staffans2000
  • Laddar…
M Myckling skrev:
Kan tänka mig två anledningar som gör att säljaren agerar som han gör:

1. Ser det som en prestigeförlust att tvingas skänka bort något man tycker borde ha ett värde.
2. Tycker det är enklare att slänga än att passa en tid med någon som ska hämta grejerna.

Har tyvärr inget förslag på hur du ska argumentera för att få säljaren att ändra sig annat än att vädja till miljösamvetet. :)
Vill du verkligen ha sakerna/saken hör av dig igen och fråga om ni kan göra en bra pris för er bägge! Jag kan också förstå kränktheten av att en egotyp försöker göda sig själv. Kanske skulle han skänka till nån hen känner? Jag förstår svaret kan jag säga! Nu säljer jag själv inte utan är en köpare. Jag skulle gått mycket försiktigare till väga!

F
N Nils2018 skrev:
Köper du bil på Volvo också och förväntar dig att bli en så bra förhandlare att du får bilen för en 5:te del av utgångspriset?

Jag är väldigt trött på oförskämda köpare på blocket som tjatar o tjafsar. Det är inget fel att lämna bud men skambud har ju säljaren all rätt att avvisa utan kommenterande.
och på vissa nya Volvo så är det nu i Coronatider 65000kr lägre pris än innan. Efterfrågan och vad marknaden vill betala är det som sätter priset. Jag är rätt säker på att ingen förväntar sig 80% rabatt på en ny bil deå det priset redan är marknadsanpassat. Däremot tror jag de flesta förväntar sig 8-13% rabatt.

Det är inget fel med ett skambud men det är väldigt otaktiskt att trycka på säljaren det direkt. Först talar man om att man inte är beredd att betala begärt pris men att man förstår om säljarn ändå vill ge det ett försök. Sen ber man säljaren återkomma om det inte blir sålt.

jag har en bekant som bara gör bra affärer. Husköpet i Spanien för några år sen när det verkligen var köparens marknad gick till så att han åkte ner till Spanien och tittade ut de tre objekt han kunde tänka sig. Mäklarna var verkligen på. Sen åkte han hem och hade rangordnat de han ville ha. Sen var det bara att invänta mäklaren där han fortsatte att ge ett avmätt och lätt ointresserat intryck men ändå kunde tänka sig att lämna ett bud. Det blev affär på det huset han helst ville ha och eet blev nästan en miljon billigare än utgångsbud och flera hundratusen under vad han hade som maxnivå. Speciell marknad men det var marknaden som satte priset och säljaren valde att acceptera. Skall han skämmas?

• Älska
Staffans2000
  • Laddar…
Skumpe
Du har lagt ett skambud. Det är egentligen inget fel. Du fick ett nej. Det får man oftast. Är det väldigt otympliga saker som säljs kan säljaren ibland nappa på det för att få bort sakerna. Lättare än att slänga själv. Detta är dock teori. I praktiken får säljare massor av skambud och de som lägger dessa är nästan alltid oseriösa och krånglar med allt möjligt.

Hade jag fått ett skambud på 500 kr för en soffa jag lagt ut för 3000 kr hade jag kunnat ta det om ingen annan hört av sig och du stod utanför med släpet och verkade seriös. Hellre än att själv slänga den. Men får jag jag tio sms från oreggade kontantkort som ger mig "sista pris" så slänger jag hellre själv.

Många vägrar sälja till dig efter ett skambud av princip. Så skambud är ingen bra start för en förhandling. Ska du förhandla så bjud 70% av priset.

• Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
P Plura skrev:
Hej
Så skulle jag också svarat på ditt skambud. Givet slänger hen inte prylarna utan säljer till någon annan eller skänker bort.
Hur ska jag hantera en person som hellre slänger än skänker en vara på blocket?!
Någon som lyckats övertala en personlighet som denna att faktiskt skänka istället för att slänga (se konversation nedan) och hur gjorde ni?
Eller ni som har personligheten att slänga är bättre än att skänka finns det något man kan skriva som svar för att ändra er inställning?

Min konversation på Blocket angående "prylar" som är utlagda för 3000kr:

Hej, om du inte får "prylarna" sålda till det pris du önskar och kan tänka dig att gå ner är mitt bud 500kr. Du får återkomma om detta blir intressant. Med vänlig hälsning, Pär
Svar:
Tyvärr då slänger jag dem hellre än skänker bort dem.

/Pär
Om du som säjer/sålde "prylar" i Svedala och ser detta kan ju svara här också om du vill!!

P Plura skrev:
Jag tänkte med denna tråd försöka bli en bättre förhandlare tills nästa gång jag får detta svar (som inte var första gången...)
Så att hantera menar jag för framtiden och kunna rädda "prylar" som kan fortsätta att glädja andra och miljön istället för att hamna på tippen
Du kan börja med att vänta minst en vecka innan du ger skambud. Då har folk som vill betala tid att köpa och säljaren hinner ta bort annonsen. Ring inte, skicka ETT kort meddelande och förvänta dig inget svar. Tjata inte. Förvänta dig inte att någon ska offra tid på att skicka saker. Har du tur kan du få köpa prylen om säljaren tröttnat på att vänta.

• Gilla
Lajnus
  • Laddar…
Om du ska pruta så mycket så är det lättare att vänta på att annonsen varit ute ett tag och ej sålts. Man kan sedan fråga om priset är diskutabelt. Sedan tycker jag som regel att All prutning sker på plats. Att någon prutar rejält kommer och tittar och sedan försöker pruta ännu mer,Då är vi många som bara går och säger att är inte till Salu. Om man kommer överens om ett pris ja då betalar man eller avstår alldeles för många tomtar försöker även pruta i efterhand ja då är det lättare att ge bort eller åtevinning Den som drygat sig får absolut inget. Jag tror vi är många som hellre kör till tippen eller ger bort till återvinning. Mycket enklare så samt så är tiden sparad

Staffans2000
Ett bra tips är att ge sig på blocket bakifrån.
De äldsta annonserna med de spakaste annonsörerna först.

Staffan

• Gilla
Maria T
  • Laddar…
C C.Lundin skrev:
Jag är lite kluven i frågan. Många verkar anse att det varan läggs ut för är det faktiska värdet, vilket givetvis inte stämmer.
Är varan uppenbarligen felaktigt prissatt så tycker jag absolut det kan vara rimligt att erbjuda ett betydligt lägre pris.

Häromveckan var jag ute efter en produkt som var i OK begagnat skick, men personen i fråga hade prissatt till betydligt mer än en sprillans ny till ordinariepris i butik.
Jag erbjöd ca. 65% av nypris vilket var ca. 30% av vad personen prissatt till på Blocket.

Anser verkligen majoriteten här att man inte under några omständigheter ska ge s.k. skambud?
Det var ju i ditt fall en uppenbart felprissatt vara. Då är det givetvis "rätt" att lägga ett prutat bud.

En begagnad vara som läggs ut för mer än nypris är ju uppenbart felprissatt. Om det inte är en vara som det är supersvårt att få tag på, finns ju såna exempel också....

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.