91 271 läst ·
457 svar
91k läst
457 svar
Blocket annonsörer som hellre slänger än skänker
Jag tycker din jämförelse är felaktig. Blocket är inte en auktionssajt som Tradera. På Blocket gäller utsatt pris tills säljaren själv sänker priset. På Tradera budar man, men även där sätter man en lägsta nivå.Staffan2000 skrev:
Hela begreppet "skambud" är groteskt. Det finns inget skamligt i att en eventuell köpare har en annan uppfattning om priset på en vara. Det kallas för kapitalism.
Får en säljare inte sålt sin vara till önskat pris, är priset för högt. Så enkelt är det.
Jämför med en auktion. Första budet brukar vara väldigt lågt. Är det då ett skambud?
På blocket råder samma regler. Folk bjudet på en vara och säljaren väljer bland buden. Om utgångspriset är 3000kr. och det högsta budet är 500kr. Ja, då är det varans värde!
Det gäller oberoende av vad säljaren själv tycker, eller om han påstår sig redan har prutat (mot sig själv).
När säljaren svarar på ett bud i affekt, tror jag det beror på att han känner sig förolämpad. Istället för att beakta alla bud enligt principen: låga bud är bättre än inga bud, tar den primitiva instinkten över och affären går i stöpet pga. personlig prestige.
Det är inte TS fel att säljaren inte kan hantera sitt dåliga självförtroende, utan låter känslorna styra.
Staffan
Vem är det som bestämmer att den är "uppenbart fel prissatt"?connywesth skrev:
Det kan ju alla produkter på Blocket vara.
Jo det finns skambud, sålde en elgitarr inkl förstärkare. Låg ute för 800kr vilket var billigast på blocket.
En kille bjöd 500, grejen var att han inte hade körkort och tyckte jag skulle köra ca 8 mil enkel resa och leverera grejerna.
Sålde allt för 800 några dagar efter...
Brukar nu lägga till att jag har inget panik att sälja, vill jag sänka priset gör jag det.
En kille bjöd 500, grejen var att han inte hade körkort och tyckte jag skulle köra ca 8 mil enkel resa och leverera grejerna.
Sålde allt för 800 några dagar efter...
Brukar nu lägga till att jag har inget panik att sälja, vill jag sänka priset gör jag det.
Lägenhetsfixare
· Sverige
· 504 inlägg
Tycker säljaren var trevlig som svarade dig...
Hade någon lagt ett sådant bud till mig hade jag aldrig ens bemödat mig med att svara..
Off topic...
En kul grej som jag och mina vänner gör emellanåt är att vi lägger ut falska annonser på blocket..
Nu senast gav vi som överraskning till en vän som fyllde år en annons på en tv.
Tvn kostade ca 30.000 ny men vi gjorde en annons där vi förklarade att vår vän låg risigt till och behövde snabba pengar och därför såldes denna sprillans nya tv för 3000 kr..
Vi lade in hans mobilnr hemnummer samt mail..
Fantastiskt kul när han blev sönderbombad av köpare,
Det fina var att fastän det var 1/10 av priset var det folk som ville pruta
Hade någon lagt ett sådant bud till mig hade jag aldrig ens bemödat mig med att svara..
Off topic...
En kul grej som jag och mina vänner gör emellanåt är att vi lägger ut falska annonser på blocket..
Tvn kostade ca 30.000 ny men vi gjorde en annons där vi förklarade att vår vän låg risigt till och behövde snabba pengar och därför såldes denna sprillans nya tv för 3000 kr..
Vi lade in hans mobilnr hemnummer samt mail..
Det fina var att fastän det var 1/10 av priset var det folk som ville pruta
Allvetare
· Västra götaland
· 10 919 inlägg
Såna ser man ju ibland, brukar sms-a "grattis på födelsedagen" .....Myrstacken skrev:
Tycker säljaren var trevlig som svarade dig...
Off topic...
Vi la in hans mobil nr hem nummer samt mail..
Det fina var att fastän det var 1/10 av priset var det folk som ville pruta![]()
AMEN. Folk har en viss övertro till vad saker är värda. Och marknadsvärde är just vad någon är villig att betala just i saluögonblicket.Nyfniken skrev:
Det kanske det gör, men det är i så fall för att den andra sidan inte har förstått termen "marknadsvärde".
Säg att du har en förgylld stenbumling och det bara finns 3 st som är intresserade av att äga den.
Dessa tre kan tänka sig att betala 100kr, 300kr och 500kr för den. Det blir budgivning och den person nr 2 ger sitt sista bud 300 kr och person 3 köper den för 400kr.
Person 3 tycker att den är värd 400 fast han är den enda i hela världen som tycker det. Person 2 tycker den är värd 300 och det är ungefär där marknadsvärdet ligger.
Det är klart man kan sitta hemma på kammaren och tycka att alla ens förgyllda stenbumlingar är värda 500 kr men det hjälper ju inte om ingen anna tycker det.
Jag brukar säga att om säljare och köpare är lika missnöjda så var nog priset rätt.
Har aldrig försökt och kommer inte heller göra det, som svar på din fråga 2. Det jag inte lyckas sälja för ungefär det pris jag vill ha "slänger" jag till Röda korset eller liknande organisation.
Nej, men om din egen uppfattning om varans värde skiljer sig så enormt från säljarens uppfattning, och du inte har något konkret att peka på (t.ex att varan går att köpa billigare ny) så tillhör det god ton att hålla den åsikten för dig själv.Staffan2000 skrev:
varför då? Ett bud är ett bud. Som säljare kan man tacka nej eller tala om att detta är mitt lägsta pris eller ljuga och säga att man redan har bud eller vad som för att få det man vill ha.M MartinP666 skrev:
Det gäller bara att förstå vilka som skambudar och verkligen är potentiellt intresserade, vilka som kan tänka dig att köpa om det blir en guldaffär (proffessionella Blockethandlare, inte sällan invandrare med aggressiv retorik) samt kategorin som bara vill ha brevvänner.
Skambud får man leva med på blocket och andra sälj/köp sidor. Vill man ha 3000:- och det är ett rimligt pris så köper ju även någon som är intresserad och priset är rätt. Men att slänga är ju bara vanvettigt!! 500:- är ju bra mycket mer än inget? Sen har du hela miljöaspekten. Går det en månad och ingen vill ha prylarna och inte jag heller så får man köpa det för 500:-, allt annat är ju bara idiotiskt. I bland skänker jag även bort dem till någon organisation som kanske kan få en slant för det. Men ärligt, ni som slänger grejerna borde man fan ge en nacksving och hårlugg.
Blocketpriserna är enligt min erfarenhet satta efter säljarens önsketänkande. Nästan alltid när jag köpt på blocket har jag prutat 10-90%. Det gäller även nyinsatta annonser. Dock går det lättare ju äldre den är. Bara en gång har jag fått kalla handen i mitt förhandlande.A Alfons3301 skrev:
Några andra gången var priset så lågt att jag inte ens försökte diskutera priset.
Staffan
Men då har du knappast prutat via mejl utan öga mot öga med säljarenStaffan2000 skrev:
Blocketpriserna är enligt min erfarenhet satta efter säljarens önsketänkande. Nästan alltid när jag köpt på blocket har jag prutat 10-90%. Det gäller även nyinsatta annonser. Dock går det lättare ju äldre den är. Bara en gång har jag fått kalla handen i mitt förhandlande.
Några andra gången var priset så lågt att jag inte ens försökte diskutera priset.
Staffan