P Plura skrev:
Jag tänkte med denna tråd försöka bli en bättre förhandlare tills nästa gång jag får detta svar (som inte var första gången...)
Så att hantera menar jag för framtiden och kunna rädda "prylar" som kan fortsätta att glädja andra och miljön istället för att hamna på tippen
Du vill inte betala det säljaren vill sälja för - anledningarna är ganska oviktiga här tycker jag.
Men - bokmärk annonsen och se om den är kvar om 2 - 3 veckor. Det är du kan ta en kontakt och komma med ett motbut.
Dock så hade jag aldrig försökt pruta på distans - om jag inte är beredd att betala ungefär vad varan är utsatt för så hade jag aldrig åkt och tittat på den. Eventuell prutning hade jag gjort på plats.

Men vi är all olika så jag tror nog att du hade / får bättre resultat om du väntar ut annonserna om du inte vill betala ungefär vad som efterfrågats utan vill buda 500 kr på en annons för 3000 kr.
Naturligtvis så kan någon annan ha tagit kontakt med säljaren, varit och tittat på varan och gjort upp priset på 2700 kr. Men den risken får du ta om du vill skambuda - att du inte får möjlighet att köpa varan.

När jag säljer själv så vet jag att mina priser är låga då jag jämför med vad som finns utlagt redan. De som försöker med skambud får bara svaret att "utsatt pris gäller" - svarar inte sedan på tjat.

• Gilla
Elektra och 2 till
  • Laddar…
Staffans2000
M MartinP666 skrev:
Nej, men om din egen uppfattning om varans värde skiljer sig så enormt från säljarens uppfattning, och du inte har något konkret att peka på (t.ex att varan går att köpa billigare ny) så tillhör det god ton att hålla den åsikten för dig själv.
Absolut inte!
Det finns många varor jag egentligen inte behöver. Men får jag dem för rätt pris, kan jag slå till. Finns inget förnedrande i att förhandla om priset. Det ingår i spelets regler.
Man kan säga att den som inte försöker pruta, drar skam över sig själv, då han med all sannolikhet betalar ett överpris.

Senast tittade jag på en överprissatt bil.
Säljaren snackade på om kommande klassiker. Utvändigt sken den ikapp med solen. Men under var det ingen vackert syn. Samt att en del lullull var trasigt. Jag bjöd knappt halva priset och motiverade varför. Det hjälpte inte. Så den gången blev det ingen affär. Men säljaren nämnd inte ett ord om "skam" eller andra invektiv. Istället stod vi och snackade bilar i en dryg halvtimme.

Så när jag ger låga bud motiverar jag det med att jag egentligen inte behöver varan, eller andra konkreta orsaker. Till exempel, varans skick.

När jag säljer beaktar och svarar jag på alla bud. Undantaget de oförskämda och då menar jag naturligtvis inte priset, utan språkbruket.

Staffan

Redigerat:
  • Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
Staffans2000
L leifherlin skrev:
Har aldrig försökt och kommer inte heller göra det, som svar på din fråga 2. Det jag inte lyckas sälja för ungefär det pris jag vill ha "slänger" jag till Röda korset eller liknande organisation.
Det beror väl ändå på priset. Du ger väl inte bort saker för tiotusentals kronor på grund av högmod?

Staffan

P.s.
Vilken "fråga 2"?

• Gilla
ahrmanbup
  • Laddar…
Staffans2000
G Ganescha skrev:
Skambud får man leva med på blocket och andra sälj/köp sidor. Vill man ha 3000:- och det är ett rimligt pris så köper ju även någon som är intresserad och priset är rätt. Men att slänga är ju bara vanvettigt!! 500:- är ju bra mycket mer än inget? Sen har du hela miljöaspekten. Går det en månad och ingen vill ha prylarna och inte jag heller så får man köpa det för 500:-, allt annat är ju bara idiotiskt. I bland skänker jag även bort dem till någon organisation som kanske kan få en slant för det. Men ärligt, ni som slänger grejerna borde man fan ge en nacksving och hårlugg.
Fantastiskt bra skrivet.

Staffans2000
P Putte 9497 skrev:
Men då har du knappast prutat via mejl utan öga mot öga med säljaren
Både och.
När jag åkt långa sträckor, förstår naturligtvis säljaren att prutläget är dåligt. Därför prutar jag redan i telefon, med just den motiveringen. Även när jag anser varan vara åt skogen för dyr, prutar jag i telefon, för annars är det ingen mening med att ödsla tid på en säljare som svävar i det blå.

Staffan

K
Skambud får man räkna med oavsett vad man säljer och jag bryr mig inte om det utan brukar inte ens svar. Det som gör mig irriterad är däremot när en "köpare" först ställer massor av frågor (gärna om info som redan finns i annonsen), lite extra bilder o s v för att sen komma med ett skambud......

/Krille

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Staffans2000
K Krille4 skrev:
för att sen komma med ett skambud......
Han ger väl det bud han anser varan vara värd för honom. Inget skamligt i det.
Hur du och "andra" värdesätter varan är för en köpare ganska ointressant. Men lågbudaren får naturligtvis räkna med att varan säljs till någon annan.

Staffan

P Plura skrev:
Hej

Hur ska jag hantera en person som hellre slänger än skänker en vara på blocket?!
Någon som lyckats övertala en personlighet som denna att faktiskt skänka istället för att slänga (se konversation nedan) och hur gjorde ni?
Eller ni som har personligheten att slänga är bättre än att skänka finns det något man kan skriva som svar för att ändra er inställning?

Min konversation på Blocket angående "prylar" som är utlagda för 3000kr:

Hej, om du inte får "prylarna" sålda till det pris du önskar och kan tänka dig att gå ner är mitt bud 500kr. Du får återkomma om detta blir intressant. Med vänlig hälsning, Pär
Svar:
Tyvärr då slänger jag dem hellre än skänker bort dem.

/Pär
Om du som säjer/sålde "prylar" i Svedala och ser detta kan ju svara här också om du vill!!
Varför ens ta kontakt om du inte vill betala? Urkorkat! Låt annonsören vara och besvära inte andra med tiggeriet. Det är fullkomligt vedervärdigt när folk håller på sådär. Vem har gett dig Rätten att ha saker som andra betalar för, jobba för pengarna själv.
P Plura skrev:
Jag tänkte med denna tråd försöka bli en bättre förhandlare tills nästa gång jag får detta svar (som inte var första gången...)
Så att hantera menar jag för framtiden och kunna rädda "prylar" som kan fortsätta att glädja andra och miljön istället för att hamna på tippen

• Gilla
  • Älska
  • Arg
Chentin och 5 till
  • Laddar…
P Plura skrev:
Hej

Hur ska jag hantera en person som hellre slänger än skänker en vara på blocket?!
Någon som lyckats övertala en personlighet som denna att faktiskt skänka istället för att slänga (se konversation nedan) och hur gjorde ni?
Eller ni som har personligheten att slänga är bättre än att skänka finns det något man kan skriva som svar för att ändra er inställning?

Min konversation på Blocket angående "prylar" som är utlagda för 3000kr:

Hej, om du inte får "prylarna" sålda till det pris du önskar och kan tänka dig att gå ner är mitt bud 500kr. Du får återkomma om detta blir intressant. Med vänlig hälsning, Pär
Svar:
Tyvärr då slänger jag dem hellre än skänker bort dem.

/Pär
Om du som säjer/sålde "prylar" i Svedala och ser detta kan ju svara här också om du vill!!
Du ska inte hantera, du ska ge fan i den personen.du hävdar att du vill ta vara på saker istället för att slänga, skitsnack. Tänk efter lite innan du agerar och tänk då inte utifrån ditt priviligierade liv. Det kan vara någon som är tvungen att sälja för att överleva. Men något sådant har väl aldrig du hört talas om eller? Tänk dig för för tusan! Mitt i katasrofen..

• Gilla
Nidhogg och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
G Gun L skrev:
Varför ens ta kontakt om du inte vill betala? Urkorkat! Låt annonsören vara och besvära inte andra med tiggeriet. Det är fullkomligt vedervärdigt när folk håller på sådär. Vem har gett dig Rätten att ha saker som andra betalar för, jobba för pengarna själv.
Snälla Gun. Driver du med oss? Eller menar du verkligen att din kaskad av invektiv är motiverad som svar på TS mycket artiga fråga till säljaren? "Korkat, Tiggeri, Vedervärdigt ..." Vi diskutera en Blocketannons, inte sadistiska kunder på slumbarnbordeller i Calcutta. Har du helt tappat förståndet?

• Gilla
  • Älska
  • Arg
MultiMan och 5 till
  • Laddar…
K
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Han ger väl det bud han anser varan vara värd för honom. Inget skamligt i det.
Hur du och "andra" värdesätter varan är för en köpare ganska ointressant. Men lågbudaren får naturligtvis räkna med att varan säljs till någon annan.

Staffan
Skambud är ungefär som när någon klipper bort valda delar av citat när de svarar ;) Det är lite irriterande och ouppfostrat men inget jag direkt bryr mig om i normala fall.

Det finns absolut många varor där det är svårt att säga att det finns något som är ett skambud - som t ex när det gäller begagnade möbler. Säljer man däremot t ex en eftertraktad bil av nyare modell så finns det definitivt något som räknas som skambud. Sist jag sålde en nyare attraktiv bil (3 år och 1400 mil) hade jag en "intresserad" köpare som ställde fråga efter fråga och ville ha extra bilder på detaljer på bilen. Till slut ville han köpa bilden för 50% av priset i annonsen...... Sålde istället bilen till en bilhandlare dagen efter som betalade utsatt pris utan att ens ha sett bilen.

Om man ska lämna skambud är det lika bra att göra det innan men ställer massor med frågor - i annat fall är risken stor att man får ett svar precis som TS fått.

/Krille

/Krille

• Gilla
Lajnus och 2 till
  • Laddar…
C
TS mycket artiga fråga till säljaren?
Att svepa in ett skamligt förslag i artigheter gör inte saken bättre. Tvärtom faktiskt.

• Gilla
Nidhogg och 3 till
  • Laddar…
Staffans2000
C cpalm skrev:
Att svepa in ett skamligt förslag i artigheter gör inte saken bättre. Tvärtom faktiskt.
Helt obegripligt att ni fortsätter att missbruka ordet "skam". TS frågade mycket artigt att om säljaren inte fick sålt sin vara till önskat pris, kunde han sälja den till TS istället. Skam. Nonsens!

Staffan

• Gilla
  • Arg
MultiMan och 3 till
  • Laddar…
K
När jag lägger ut annons skriver jag i annonsen priset kan sänkas någon hundring (Beror på vad som säljs med förstås) vid snabb smidig affär skambud undanbes
Får jag dock ändå skambud så tar jag mig friheten att svara hur otrevligt jag vill

• Gilla
  • Älska
Elektra och 2 till
  • Laddar…
C
Helt obegripligt att ni fortsätter att missbruka ordet "skam". TS frågade mycket artigt att om säljaren inte fick sålt sin vara till önskat pris, kunde han sälja den till TS istället. Skam. Nonsens!
Nu var det ju inte TS fråga i sig som var skamlig, utan att TS bjöd 500 för en vara som var till salu för 3 000.

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.