Det roliga var att två dagar senare ringer en småbarnsförälder

"Får jag känna på den och provfota hos dig och den är i nyskick så får du 4000."
Efter 15 minuter mycket trevligt samtal på gården utanför mig då han fick provfota lite så fick jag 4000 i handen och båda var nöjda

Tydligen var det många som skulle sälja kameror med spräckta displayer, fallskador, report med mera som just "nyskick"

• Gilla
martin43 och 2 till
  • Laddar…
Jag är lite kluven i frågan. Många verkar anse att det varan läggs ut för är det faktiska värdet, vilket givetvis inte stämmer.
Är varan uppenbarligen felaktigt prissatt så tycker jag absolut det kan vara rimligt att erbjuda ett betydligt lägre pris.

Häromveckan var jag ute efter en produkt som var i OK begagnat skick, men personen i fråga hade prissatt till betydligt mer än en sprillans ny till ordinariepris i butik.
Jag erbjöd ca. 65% av nypris vilket var ca. 30% av vad personen prissatt till på Blocket.

Anser verkligen majoriteten här att man inte under några omständigheter ska ge s.k. skambud?

• Gilla
JohanLun och 3 till
  • Laddar…
P Plura skrev:
Hej

Hade svarat precis likadant själv, vilket jag också har gjort flera gånger.
Det är så jäkla irriterande när folk kommer med skambud och du inte ens erbjuder hälften vad han ville ha, inte ens 20%. Kamma dig istället för att skriva här.

Hur ska jag hantera en person som hellre slänger än skänker en vara på blocket?!
Någon som lyckats övertala en personlighet som denna att faktiskt skänka istället för att slänga (se konversation nedan) och hur gjorde ni?
Eller ni som har personligheten att slänga är bättre än att skänka finns det något man kan skriva som svar för att ändra er inställning?

Min konversation på Blocket angående "prylar" som är utlagda för 3000kr:

Hej, om du inte får "prylarna" sålda till det pris du önskar och kan tänka dig att gå ner är mitt bud 500kr. Du får återkomma om detta blir intressant. Med vänlig hälsning, Pär
Svar:
Tyvärr då slänger jag dem hellre än skänker bort dem.

/Pär
Om du som säjer/sålde "prylar" i Svedala och ser detta kan ju svara här också om du vill!!

C C.Lundin skrev:
Jag är lite kluven i frågan. Många verkar anse att det varan läggs ut för är det faktiska värdet, vilket givetvis inte stämmer.
Är varan uppenbarligen felaktigt prissatt så tycker jag absolut det kan vara rimligt att erbjuda ett betydligt lägre pris.

Häromveckan var jag ute efter en produkt som var i OK begagnat skick, men personen i fråga hade prissatt till betydligt mer än en sprillans ny till ordinariepris i butik.
Jag erbjöd ca. 65% av nypris vilket var ca. 30% av vad personen prissatt till på Blocket.

Anser verkligen majoriteten här att man inte under några omständigheter ska ge s.k. skambud?
Fast i det läget är det ju inget skambud. Dock kan man ju vänligt upplysa säljaren om varför man anser att värdet är så pass lågt.

• Gilla
Lajnus och 1 till
  • Laddar…
M MartinP666 skrev:
Fast i det läget är det ju inget skambud. Dock kan man ju vänligt upplysa säljaren om varför man anser att värdet är så pass lågt.
Men i de flesta fall här i tråden är det ju exakt vad folk anser, oavsett vad det faktiska värdet på produkten är.
Personligen tycker jag folk får ge hur låga skambud som helst, förutsatt att de godtar att man avböjer.

• Gilla
yalazy
  • Laddar…
j.f.s
Jag har iaf försökt vara tydlig med att det är ok att komma med vilket bud som helst men jag bemödat mig inte ens med att svar för det mesta. Som säljare har man ju såklart rätt att sälja eller inte till det pris man anser är ok.
Och ja, det finns såklart de som medvetet sätter ett för högt pris och hoppas att någon nappar vilket är ett grisigt beteende

P Plura skrev:
Hej

Hur ska jag hantera en person som hellre slänger än skänker en vara på blocket?!
Någon som lyckats övertala en personlighet som denna att faktiskt skänka istället för att slänga (se konversation nedan) och hur gjorde ni?
Eller ni som har personligheten att slänga är bättre än att skänka finns det något man kan skriva som svar för att ändra er inställning?

Min konversation på Blocket angående "prylar" som är utlagda för 3000kr:

Hej, om du inte får "prylarna" sålda till det pris du önskar och kan tänka dig att gå ner är mitt bud 500kr. Du får återkomma om detta blir intressant. Med vänlig hälsning, Pär
Svar:
Tyvärr då slänger jag dem hellre än skänker bort dem.

/Pär
Om du som säjer/sålde "prylar" i Svedala och ser detta kan ju svara här också om du vill!!
Det rätta svaret från säljaren borde varit att ”Bara för att du skambudar så kan du få köpa dem för 3500kr”

• Gilla
Igen
  • Laddar…
C
j.f.s j.f.s skrev:
Jag har iaf försökt vara tydlig med att det är ok att komma med vilket bud som helst
Men det är inte OK att komma med vilket bud som helst. På samma sätt som att det inte är OK att tränga sig före i en kö eller glufsa i sig all tårta på ett kalas. Grundläggande vett och etikett alltså. Om man går över gränsen får man räkna med att motparten tar det som en förolämpning.

• Gilla
Elektra och 9 till
  • Laddar…
F
K korthoga skrev:
Har man lagt ut en vara för 3000 så är 500kr inte ett ok pris att buda. Jag skulle vilja säga att det är sådana som dig som gör att jag hatar att göra affärer på blocket. Sluta ge skambud. Du förstör och du är dryg.
Är något värt runt 3000 så är det ok att prova med kanske 2500. Jag brukar svara med emojitecknet för långfinger till de som ger skambud. Och ja, jag hade hellre kastat grejerna än att sålt någonting till ett skambud.

Fast jag kanske har fel, någon prutare har kanske ett tips till mig på hur jag ska få en iPhone 8 till min dotter för 3000 sänkt till 500? Hade varit rätt bra att slippa betala för något. Jag menar, 500 är ju bättre än inget...dumt att kasta den.
Det där är ju så produktberoende. Just en Iphone 8 och alla andra liknande varor säljs det ju gott om och det är en självreglerande marknad. Ponera att nån begär 9000kr och övriga säljs för 3000kr. Det skulle ju aldrig hända. Jag förutsätter att det TS budat på är en unik vara som det är lågt utbud och efterfrågan på och därför svår att prisa in. Är det en volymsvara så håller jag med om att det är ett idiotiskt skambud och kanske ändå beroende på om säljarn gjort en realistisk bedömning av sn produkt eller i vanlig ordning tror sig sälja guld. Det finns en anledning till att man ofta gör bättre priser på begagnade bilar hos handlare än på Blocket, inte på annonserat pris men på betalt pris..

• Gilla
Pin
  • Laddar…
F
Då jag är dålig på att sälja så hade vi väl 3 storlekar barncyklar stående. Annonserade ut rubbet på en gång. Visade sig i princip vara ett självspelande piano. Jag hade inga underpriser och folk ringde och bjöd över då jag sa att det var sådana som redan skulle komma och titta (vilket jag inte gick med på, tycker det är oetiskt när man annonserat ut till ett fast pris).

Ingen prutade på de 6 cyklar vi sålde, däremot prutade jag ner det själv på plats om det visade sig att köparen kom i risiga bilar och uppförde sig som folk.

• Gilla
em72 och 3 till
  • Laddar…
j.f.s
C cpalm skrev:
Men det är inte OK att komma med vilket bud som helst. På samma sätt som att det inte är OK att tränga sig före i en kö eller glufsa i sig all tårta på ett kalas. Grundläggande vett och etikett alltså. Om man går över gränsen får man räkna med att motparten tar det som en förolämpning.
Fast ändå så är det tillåtet. Må vara att det är drygt och i vissa fall stötande men till syvende å sist så är det en affärsuppgörelse man försöker åstadkomma. Precis som i en husaffär så kan du lägga ett bud på 1kr även fast utgångspunkten är 3 mille. Du kommer med största sannolikhet att bli betraktad som en idiot men likväl så är det ”tillåtet” att göra det.

Vill återigen trycka på att JAG slänger sådant direkt och japp ibland har skambud irriterat mig så till den milda grad att en säkring nästan gått. :crysmile:
Förr brukade jag svara men nu tar jag bara bort meddelandet och är det någon som inte ger sig så blir det en block. Sätter ALDRIG ut mitt telefonnummer och hör aldrig av mig på annonser där det står att seriösa ringer. Trams. Det ringer sjukt många ”sista-priset-kompis” som inte är det minsta seriösa. Nej, Mail/meddelande fungerar utmärkt och får man bra känsla så kan man absolut höras via telefon senare i affären.

Om man är så ömhudad att man inte kan hantera att någon lägger ett lågt bud på något man vill sälja så ska man kanske låta någon annan sköta försäljningen.

• Gilla
Chentin och 2 till
  • Laddar…
M MartinP666 skrev:
Att ”erbjuda” 16% ursprungspriset skulle betraktas som skambud av mig iallafall.

• Gilla
Elektra och 1 till
  • Laddar…
Annonserar man på internet ska man räkna med att folk svarar med mail eller via annonsen
Köpt och sålt utan ett telefonsamtal och det har alltid fungerat......
Även prutat på telefon då det varit långt att åka
Hålla / reservera saker är handpeng som gäller och med uppgjorda villkor

O Owe.Ek skrev:
Att ”erbjuda” 16% ursprungspriset skulle betraktas som skambud av mig iallafall.
Att begära 600% av marknadspriset kan lika gärna vara ett skambud. Det är därför man diskuterar sakenför att se om man kan komma överens.

• Gilla
ahrmanbup och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.