91 271 läst ·
457 svar
91k läst
457 svar
Blocket annonsörer som hellre slänger än skänker
Det är ju det här med oskrivna regler. Allt som inte är olagligt är inte okej, vilket tyvärr är en insikt som många saknar.j.f.s skrev:
Att bli betraktad som en idiot är ju dessutom rätt fatalt ur en förhandligstaktisk synpunkt, så varför?
Antagligen för att det finns lika många idioter på säljarsidan som gör att taktiken ändå är framgångsrik. Tyvärr.
Som säljare kan det ibland vara svårt att sätta "rätt" pris.
Det handlar ju om tillgång och efterfrågan och det kan ju variera över tid.
Är det rätt årstid att sälja?
Finns det många andra liknande objekt till salu?
Oavsett så sätter jag det pris jag vill ha.
Och ja, det ringer en massa prutare ofta redan första timmen.
Jag gör klart för dom att ingen prutning är aktuell de första 14 dagarna. Ligger annonsen ute efter dessa 2 veckor så är dom välkomna tillbaka för en diskussion.
Jag får då tid att evaluera om det finns intresse och kanske det blir sålt till fullpris.
Om inte så kan jag ta bort annonsen om jag finner att inkomna skambud inte är intressanta eller invänta att dom tar kontakt igen.
Det är alltid först till kvarn som gäller och jag uppmanar intressenter att ringa när dom sitter i bilen för att köra. Om objektet inte då är sålt så håller jag det den tid det tar att köra till mig. Om någon vill betala handpeng via swish så kan jag hålla längre tid enligt överenskommelse. Om jag ska skicka något är det alltid full betalning + frakt innan jag skickar iväg. Köparen får avgöra fraktsätt- kan skilja rätt bra i pris och skadeers. vid transportskada.
Man ska ju vara medveten om att annonsens exponering minskar med tiden då flödet av nya annonser "flyttar" ner äldre annonser ganska snabbt och intresset minskar. Då kan det kanske vara läge att gå ner i pris, men ALDRIG första timmen, första dagen eller ens första veckan.
Det handlar ju om tillgång och efterfrågan och det kan ju variera över tid.
Är det rätt årstid att sälja?
Finns det många andra liknande objekt till salu?
Oavsett så sätter jag det pris jag vill ha.
Och ja, det ringer en massa prutare ofta redan första timmen.
Jag gör klart för dom att ingen prutning är aktuell de första 14 dagarna. Ligger annonsen ute efter dessa 2 veckor så är dom välkomna tillbaka för en diskussion.
Jag får då tid att evaluera om det finns intresse och kanske det blir sålt till fullpris.
Om inte så kan jag ta bort annonsen om jag finner att inkomna skambud inte är intressanta eller invänta att dom tar kontakt igen.
Det är alltid först till kvarn som gäller och jag uppmanar intressenter att ringa när dom sitter i bilen för att köra. Om objektet inte då är sålt så håller jag det den tid det tar att köra till mig. Om någon vill betala handpeng via swish så kan jag hålla längre tid enligt överenskommelse. Om jag ska skicka något är det alltid full betalning + frakt innan jag skickar iväg. Köparen får avgöra fraktsätt- kan skilja rätt bra i pris och skadeers. vid transportskada.
Man ska ju vara medveten om att annonsens exponering minskar med tiden då flödet av nya annonser "flyttar" ner äldre annonser ganska snabbt och intresset minskar. Då kan det kanske vara läge att gå ner i pris, men ALDRIG första timmen, första dagen eller ens första veckan.
Redigerat:
Jag bär ner saker jag tror andra skulle gilla till min brevlåda, med texten: -Vill du ha den, ta den.En apelsin skrev:
Det fungerar förvånansvärt bra.
Staffan
Verktygstokig
· Estocolmo
· 1 056 inlägg
Det är såna som TS som gör att jag har slutat att annonsera på blocket , så oförskämt och drygt med ett sånt svar . Skulle hellre slänga grejorna än att ge till en hyena som TS . Hårda ord kanske , men blir så trött och sur på folk som inte har lite vanligt hyfs i sig.
P Plura skrev:Hej
Ja en del är väldigt näriga och vill hellre lura på någon grejjer än skänka
Hur ska jag hantera en person som hellre slänger än skänker en vara på blocket?!
Någon som lyckats övertala en personlighet som denna att faktiskt skänka istället för att slänga (se konversation nedan) och hur gjorde ni?
Eller ni som har personligheten att slänga är bättre än att skänka finns det något man kan skriva som svar för att ändra er inställning?
Min konversation på Blocket angående "prylar" som är utlagda för 3000kr:
Hej, om du inte får "prylarna" sålda till det pris du önskar och kan tänka dig att gå ner är mitt bud 500kr. Du får återkomma om detta blir intressant. Med vänlig hälsning, Pär
Svar:
Tyvärr då slänger jag dem hellre än skänker bort dem.
/Pär
Om du som säjer/sålde "prylar" i Svedala och ser detta kan ju svara här också om du vill!!
Hela begreppet "skambud" är groteskt. Det finns inget skamligt i att en eventuell köpare har en annan uppfattning om priset på en vara. Det kallas för kapitalism.
Får en säljare inte sålt sin vara till önskat pris, är priset för högt. Så enkelt är det.
Jämför med en auktion. Första budet brukar vara väldigt lågt. Är det då ett skambud?
På blocket råder samma regler. Folk bjudet på en vara och säljaren väljer bland buden. Om utgångspriset är 3000kr. och det högsta budet är 500kr. Ja, då är det varans värde!
Det gäller oberoende av vad säljaren själv tycker, eller om han påstår sig redan har prutat (mot sig själv).
När säljaren svarar på ett bud i affekt, tror jag det beror på att han känner sig förolämpad. Istället för att beakta alla bud enligt principen: låga bud är bättre än inga bud, tar den primitiva instinkten över och affären går i stöpet pga. personlig prestige.
Det är inte TS fel att säljaren inte kan hantera sitt dåliga självförtroende, utan låter känslorna styra.
Staffan
Får en säljare inte sålt sin vara till önskat pris, är priset för högt. Så enkelt är det.
Jämför med en auktion. Första budet brukar vara väldigt lågt. Är det då ett skambud?
På blocket råder samma regler. Folk bjudet på en vara och säljaren väljer bland buden. Om utgångspriset är 3000kr. och det högsta budet är 500kr. Ja, då är det varans värde!
Det gäller oberoende av vad säljaren själv tycker, eller om han påstår sig redan har prutat (mot sig själv).
När säljaren svarar på ett bud i affekt, tror jag det beror på att han känner sig förolämpad. Istället för att beakta alla bud enligt principen: låga bud är bättre än inga bud, tar den primitiva instinkten över och affären går i stöpet pga. personlig prestige.
Det är inte TS fel att säljaren inte kan hantera sitt dåliga självförtroende, utan låter känslorna styra.
Staffan
Personligen lägger jag aldrig ut telefonen på blocket. Det ringer ju mest en del som vill prata och några som upplyser att det är dyrt och sedan sådana som säger jag tar det för att sedan backa ur.Fulkemisten skrev:
Jag har nog också svarat så. Det är liksom inte alls aktuellt oftast. Lagt ut en del bilar för typ 25k, ofta får man bud på 5-10k. Jag tycker då att de kan gå och ta sig. Är det en mer ovanlig sak hade jag nog bestämt själv när priset skulle sänkas. Visst, pruta går ju men lägger man skambud får man tugga i sig att få nobben.
Via mail så slipper man höra skiten och sedan att aldrig hålla ngt utan handpenning. Vet inte om det är optimalt, men ganska avslappnat. Folk generar ju sig inte att ringa kl 06.00 ibland och utan att egentligen vara intresserad.
Gå på loppis, det är mitt råd.P Plura skrev:
Köper du bil på Volvo också och förväntar dig att bli en så bra förhandlare att du får bilen för en 5:te del av utgångspriset?
Jag är väldigt trött på oförskämda köpare på blocket som tjatar o tjafsar. Det är inget fel att lämna bud men skambud har ju säljaren all rätt att avvisa utan kommenterande.
Jag är väldigt trött på oförskämda köpare på blocket som tjatar o tjafsar. Det är inget fel att lämna bud men skambud har ju säljaren all rätt att avvisa utan kommenterande.
Vil man ikke betale det som forlanges, så hold fingerne fra tastaturet eller telefonen. Hvem fan går ica og begynder at diskutere prisen på mälken eller äggen.
Jeg lagde ut min volvo til 25 000 kr og bad om ikke at blive kontaktet hvis man ville prute på priset.
Jeg fik et svar: jeg kan give dig 10 000.
Jeg svaret: det kan du sikker men du kan ikke läse.
Så igen, vil du ikke betale, så gå til näste annonce.
Jeg lagde ut min volvo til 25 000 kr og bad om ikke at blive kontaktet hvis man ville prute på priset.
Jeg fik et svar: jeg kan give dig 10 000.
Jeg svaret: det kan du sikker men du kan ikke läse.
Så igen, vil du ikke betale, så gå til näste annonce.