I de fall jag försökt ge bort saker på blocket till den som först hämtar det, för att slippa köra iväg det till tippen och det varit synd att slänga fungerande hela saker, har det ofta blivit väldigt besvärligt. Tjafs om tider när de kan hämta, jättemånga som frågar och få som erbjuder sig att hämta på ett bemötande sätt. Det har ibland slutat med att jag kört iväg och slängt själv eller hittat en granne som vill ha det.
Man vill inte ha tjafs utan en enkel lösning på ett problem.

i de fall jag sålt saker har jag först undersökt sakens värde och sen lagt mig långt under för att snabbt bli av med den. Prutat och klart för att slippa tjafs. Vill bara lösa problemet så smidigt som möjligt. Om de då ändå prutar så kan jag ändå hellre slänga det för att undvika besväret, eller hota med det. Det är en effektiv förhandlingsfras.

vill jag ha något betalar jag alltid vad de vill ha, tjafsar inte och anpassar mig till när säljaren har tid och lust. Då prutar de ibland själva.

• Gilla
fäboden och 5 till
  • Laddar…
Såhär kan det också bli. Lektion 1 i förhandlingsteknik

Skärmdump av textkonversation om förhandling av pris på en Underwood skrivmaskin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Elektra och 10 till
  • Laddar…
P Plura skrev:
Jag tänkte med denna tråd försöka bli en bättre förhandlare tills nästa gång jag får detta svar (som inte var första gången...)
Så att hantera menar jag för framtiden och kunna rädda "prylar" som kan fortsätta att glädja andra och miljön istället för att hamna på tippen
Grejen är att många fiskar och tigger.
Sedan får saker som de utan att skämmas försöker kränga vidare
Om jag får något osålt så får katthemmet eller kyrkan sakerna till försäljning
Finns inte på kartan att lämna till okända fulbudare
Säger som andra
Lägg ett seriöst prutpris försök inte snylta på andra eller med något slags miljösmyftande

• Gilla
  • Älska
Parkeringsvakten och 2 till
  • Laddar…
K Kojaxx skrev:
Det råder delade meningar om det.
Det kanske det gör, men det är i så fall för att den andra sidan inte har förstått termen "marknadsvärde".

Säg att du har en förgylld stenbumling och det bara finns 3 st som är intresserade av att äga den.

Dessa tre kan tänka sig att betala 100kr, 300kr och 500kr för den. Det blir budgivning och den person nr 2 ger sitt sista bud 300 kr och person 3 köper den för 400kr.

Person 3 tycker att den är värd 400 fast han är den enda i hela världen som tycker det. Person 2 tycker den är värd 300 och det är ungefär där marknadsvärdet ligger.

Det är klart man kan sitta hemma på kammaren och tycka att alla ens förgyllda stenbumlingar är värda 500 kr men det hjälper ju inte om ingen anna tycker det.

• Gilla
  • Haha
yalazy och 4 till
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Det kanske det gör, men det är i så fall för att den andra sidan inte har förstått termen "marknadsvärde".

Säg att du har en förgylld stenbumling och det bara finns 3 st som är intresserade av att äga den.

Dessa tre kan tänka sig att betala 100kr, 300kr och 500kr för den. Det blir budgivning och den person nr 2 ger sitt sista bud 300 kr och person 3 köper den för 400kr.

Person 3 tycker att den är värd 400 fast han är den enda i hela världen som tycker det. Person 2 tycker den är värd 300 och det är ungefär där marknadsvärdet ligger.

Det är klart man kan sitta hemma på kammaren och tycka att alla ens förgyllda stenbumlingar är värda 500 kr men det hjälper ju inte om ingen anna tycker det.
Ditt resonemang haltar betänkligt just pga den enkla anledningen att blockets stora massa av folk från icke skidåkande länder, som ska ha allt gratis eller till kompispris, knappast är representiva som "marknaden".

Redigerat:
  • Gilla
mikethebik och 6 till
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Eller så väntar man två veckor till den person som anser stenen vara värd 500 kr ser annonsen och har tid att ringa? ;)

• Gilla
Chentin och 3 till
  • Laddar…
P Plura skrev:
Jag tänkte med denna tråd försöka bli en bättre förhandlare tills nästa gång jag får detta svar (som inte var första gången...)
Så att hantera menar jag för framtiden och kunna rädda "prylar" som kan fortsätta att glädja andra och miljön istället för att hamna på tippen
Du är som ett litet barn som skriker dig hes om du inte får som du vill!
Den hjälp du behöver kan en psykolog kanske hjälpa till med (om du gör dig mottaglig). Se till att din dåliga uppfostran förbättras i vuxen ålder.

• Gilla
fäboden och 1 till
  • Laddar…
F
j.f.s j.f.s skrev:
Ge ett rimligt bud ska du se att det går bättre. Du försökte pruta över 80% av utsatt pris. Går DU med på en sån affär?
Man vet inte vad som är ett rimligt pris. Säljaren kanske tar i som fan från början. Priset på alla som säljs är alltid vad nån är beredd att betala, inte vad säljaren anser att han vill ha.

• Gilla
yalazy och 2 till
  • Laddar…
Så TS vill alltså ha hjälp med argumentationen hur man får någon att sälja till tokprutat pris.
Miljöargumentet är bara bs, TS är snål och ska inte ha sakerna, jag åker hellre till tippen eller skänker till välgörenhet än att gå med på en sån prutning.

• Gilla
  • Älska
Doks och 1 till
  • Laddar…
M Mido11 skrev:
Så TS vill alltså ha hjälp med argumentationen hur man får någon att sälja till tokprutat pris.
Miljöargumentet är bara bs, TS är snål och ska inte ha sakerna, jag åker hellre till tippen eller skänker till välgörenhet än att gå med på en sån prutning.
Haha... Då återstår bara två alternativ för TS. Antingen stjäla varan eller containerdyka.

• Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
Helt enkelt är det så att man är less på alla tiggare på blocket.
Jag lägger ut en vara för det pris jag vill ha. Jag undanber mig "prutare".

Jag har nog inte kastat saker men om jag ska skänka bort något som inte blir sålt så är den sista jag tänker på den som ringer/mailar och tigger.

Alla tiggare/bästa priset samtal och mail har gjort att jag itne längre lägger ut saker på blocket iofs. Jag kör skiten till återvinningen. Har skiten ett värde så hamnar det i återbrukskontainern
Avskyr prutare. Min fru hade lagt ut en grej på marketplace för typ 200 spänn.
En väldigt ihärdig person försökte pruta och tjatade om rabatt eftersom varan faktiskt var använd. (200 kronor var ett rimligt pris eftersom hon sålde dem till en annan senare)
Efter typ 5 prut/tjatförsök härsknade jag till. Tog hennes telefon och skrev att "priset precis höjts till 400 kronor men att du kan få den för 200 kronor, varsågod, 50% rabatt"
Då blev det i alla fall tyst. :)

• Gilla
  • Haha
  • Älska
martin43 och 8 till
  • Laddar…
P Plura skrev:
Hej

Hur ska jag hantera en person som hellre slänger än skänker en vara på blocket?!
Någon som lyckats övertala en personlighet som denna att faktiskt skänka istället för att slänga (se konversation nedan) och hur gjorde ni?
Eller ni som har personligheten att slänga är bättre än att skänka finns det något man kan skriva som svar för att ändra er inställning?
Har man lagt ut en vara för 3000 så är 500kr inte ett ok pris att buda. Jag skulle vilja säga att det är sådana som dig som gör att jag hatar att göra affärer på blocket. Sluta ge skambud. Du förstör och du är dryg.
Är något värt runt 3000 så är det ok att prova med kanske 2500. Jag brukar svara med emojitecknet för långfinger till de som ger skambud. Och ja, jag hade hellre kastat grejerna än att sålt någonting till ett skambud.

Fast jag kanske har fel, någon prutare har kanske ett tips till mig på hur jag ska få en iPhone 8 till min dotter för 3000 sänkt till 500? Hade varit rätt bra att slippa betala för något. Jag menar, 500 är ju bättre än inget...dumt att kasta den.

• Gilla
  • Älska
Mido11 och 4 till
  • Laddar…
K Korsfarare skrev:
En väldigt ihärdig person försökte pruta och tjatade om rabatt eftersom varan faktiskt var använd. (200 kronor var ett rimligt pris eftersom hon sålde dem till en annan senare)
Efter typ 5 prut/tjatförsök härsknade jag till. Tog hennes telefon och skrev att "priset precis höjts till 400 kronor men att du kan få den för 200 kronor, varsågod, 50% rabatt"
Gör detsamma när de börjar ge skambud. Jag höjer priset motsvarande. Till slut ger de upp.
Ja, jag vet.... jag gillar att jäklas och har tydligen för mycket tid över.

• Gilla
mikethebik och 5 till
  • Laddar…
K Korsfarare skrev:
Jag la ut en kamera i nyskick (ville ha 4000, nypris i butik då var 6000). Person ringer

"jag kan få den på elgiganten för 3000"
"Du borde köpa den där då. Då får du ju garanti"
"Näääää, jag orkar inte dit. Du får 2000! Bästa priset"

"Sorry, om jag får under 4000 ger jag den hellre till mamma min"

"DU ÄR EN IDIOT DU BARA HATAR MIG FÖR JAG PRUTAR!!!!"
"Du haqr tolkat situationen rätt" *klick*

• Gilla
  • Haha
jocke31 och 5 till
  • Laddar…
j.f.s
F fsn skrev:
Man vet inte vad som är ett rimligt pris. Säljaren kanske tar i som fan från början. Priset på alla som säljs är alltid vad nån är beredd att betala, inte vad säljaren anser att han vill ha.
Som vanligt på Byggahus måste man gardera sig för alla tolkningar och eventualiteter. Ja, jag förutsatte att varan var prisad skapligt korrekt med tanke på det svaret TS fick men slängde in en brasklapp i ett annat inlägg om just det att det på Blocket ofta förekommer felaktigt prissatta varor. Som på alla andra annonsplatser.

Dock är min upplevelse att ÄVEN om man ligger lägst i klassen på en vara så kommer floder med skambud. Ja, det är ok att lägga skambud men iaf jag avfärdar dem. Ofta handlar det om uthållighet om det är lite mer udda varor. Sålde tex nyss en flång ny uppsättning takräcke till Audi Q5. För 700kr vilket iaf enligt mig är billigt. Har fått bud ända ner till 100kr. Visst det tog mig fyra månader att få dem sålda men han som köpte var toknöjd med både skick och pris.

De som kan svara på just den frågan om priset är rätt är de som vet vilken vara det är och vilket skick den är i.

• Gilla
Elektra och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.