När min fru duschade för några dagar sedan så skrek hon i panik, då hon steg ur duschen och det var pool i hela badrummet. Jag trodde först att vattenlåset klumpat igen pga hår och liknande men rengjorde och det hjälpte inte alls. Jag testade även att byta vattenlås med vårt andra badrum, och vattenlåset fungerar i badrum nummer två men inte i det badrum där problemen med "stopp" förekommer.

Det verkar som om det är själva vattenlåset som blockerar vattenflödet. Vattenlåset är monterat korrekt, jag har testat att "trycka upp det" mer än vad det egentligen är till för men det landar förr eller senare i samma läge, och så fort jag drar upp vattenlåser så flödar vattnet jättebra ned vidare. Vad kan detta beror på, och hur löser jag det?

• Vattenlås i duschgolv med delvis blå beläggning runtom på grått kakelgolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vattenlås i duschgolv med synlig blå tätning och beige smuts runt kanterna, monterat på en grå kaklad yta.
    Skapa konto
  • Badrumsgolv med öppet golvbrunnshål och synligt avloppsrör, omgiven av våta klinkerplattor och en duschslang.
    Skapa konto
Troligen stopp en bit ned i röret. Det bildas en luftkudde som stoppar vattnet. N'r du tar bort vattenlåset slipper luften ut. Och vatten kan rinna ned i röret (tills de tblir fullt).

Nprmalt sett så skall luft kunna strömma fritt i röret samtidigt som det riinner vatten i det.

Åtgärd, antingen ring dit en VVS firma som får spola röret. Eller prova själv med en rensfjäder, ex: https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...ningsverktyg/rensspiral-med-handvinda-025481/

• Gilla
Snikholt och 3 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Troligen stopp en bit ned i röret. Det bildas en luftkudde som stoppar vattnet. N'r du tar bort vattenlåset slipper luften ut. Och vatten kan rinna ned i röret (tills de tblir fullt).

Nprmalt sett så skall luft kunna strömma fritt i röret samtidigt som det riinner vatten i det.

Åtgärd, antingen ring dit en VVS firma som får spola röret. Eller prova själv med en rensfjäder, ex: [länk]
Fast, om vattnet rinner utan vattenlåset, känns det väldigt osannolikt att det skulle vara stopp i röret längre ned?

• Gilla
jorov
  • Laddar…
BirgitS
Nej, det är precis så det blir.

• Gilla
S0MMER och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Nej, det är precis så det blir.
Borde det inte förr eller senare bli stopp i själva röret förr eller senare då också? För vi har spolat mycket vatten nedför, och det är inte stopp vad vi märker.

Krilleman
M Mark Lyftsson skrev:
Fast, om vattnet rinner utan vattenlåset, känns det väldigt osannolikt att det skulle vara stopp i röret längre ned?
Behöver inte vara stopp till 100%.
Räcker att det blir en större förträngning.

• Gilla
Snikholt och 1 till
  • Laddar…
Ritning av VVS-dragning i badrum, visar ledningar och anslutningar för handfat och toalett. Diskussion om potentiellt stopp i avloppssystemet.
Skapa konto

Såhär ser VA-dragningen ut, men vi har inga problem med handfatet eller toalettstolen eller fyllt upp röret när vi testat att spola vatten, därav frågorna kring om det verkligen kan vara stopp längre ned i röret.

Claes Sörmland
Forumets vanligaste avloppsfråga tror jag. Jag har t o m gjort en grafik som förklarar det som förklarades i text ovan för att frågan är så återkommande:

Grafik som visar tre scenarier av avloppssystem: rent och fint, nästan stopp, och nästan stopp med vattenlås borttaget, med förklarande text.
Skapa konto

• Gilla
Fotografen och 4 till
  • Laddar…
Krilleman
M Mark Lyftsson skrev:
Såhär ser VA-dragningen ut, men vi har inga problem med handfatet eller toalettstolen eller fyllt upp röret när vi testat att spola vatten, därav frågorna kring om det verkligen kan vara stopp längre ned i röret.
Stoppet är nog då på väg ut till stammen från GB.

Köp en "iller" som du sätter på högtryckstvätten och prova med den först.
Givetvis av samma märke som högtrycken för smidig anslutning.

Tex:
https://www.clasohlson.com/se/Avlopps-och-rörrensare-Nilfisk-15-m/p/51-3163?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=SE_CO_AO_Hardware_SEM_Google_Shopping_Generic_CM-High&utm_id=21300059942&gad_source=1&gad_campaignid=21300059942&gclid=EAIaIQobChMI4-CcxrP3kQMV1BeiAx2znQA3EAQYBCABEgLf-_D_BwE

• Gilla
Mark Lyftsson
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Forumets vanligaste avloppsfråga tror jag. Jag har t o m gjort en grafik som förklarar det som förklarades i text ovan för att frågan är så återkommande:

[bild]
Låter som om jag är övertygad! Stort tack till alla och speciellt Claes för bra bild. Jag ska köpa en rensare och testa lyckan!

• Gilla
Sthlm_
  • Laddar…
M Mark Lyftsson skrev:
Låter som om jag är övertygad! Stort tack till alla och speciellt Claes för bra bild. Jag ska köpa en rensare och testa lyckan!
En liten uppdatering, inte köpt en rensare än (blir imorgon) men testade det gamla säkra husmorsknepet med varmt vatten och diskmedel - verkar ha gjort susen.

Jag tar av mig hatten och tackar er alla! Jag kommer att sprida evangeliet med Claes Sörmlands bild på vattenlås och ödmjukt konstatera att ni är bäst!

• Gilla
  • Älska
Claes Sörmland och 4 till
  • Laddar…
Hej igen! Det visade sig att problemen fortsatte. Vi har rensat rensat rensat utan att stöta på något motetånd. Efter diskussion med rörmokare så testade vi att fortsätta spola i duschen men kopplade ur vattenlåset i handfatet för att se om det var problem med avluftningen. När vi gjorde det så var det som att jag var Carola i Melodifestivalen för det fullkomligt sprutade ut luft ur handfatsröret.

Det visade det sig att husbyggaren hade glömt att sätta avluftning i badrummet och att det bildats bakfall. Nu har vi fått ett avluftningsrör till installerat och det rinner på!

Skönt att ha rätt och det funkar men bra att ha införskaffat en rensare också får framtiden :-)

Slutet gott, allting gott.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.