När min fru duschade för några dagar sedan så skrek hon i panik, då hon steg ur duschen och det var pool i hela badrummet. Jag trodde först att vattenlåset klumpat igen pga hår och liknande men rengjorde och det hjälpte inte alls. Jag testade även att byta vattenlås med vårt andra badrum, och vattenlåset fungerar i badrum nummer två men inte i det badrum där problemen med "stopp" förekommer.
Det verkar som om det är själva vattenlåset som blockerar vattenflödet. Vattenlåset är monterat korrekt, jag har testat att "trycka upp det" mer än vad det egentligen är till för men det landar förr eller senare i samma läge, och så fort jag drar upp vattenlåser så flödar vattnet jättebra ned vidare. Vad kan detta beror på, och hur löser jag det?
Det verkar som om det är själva vattenlåset som blockerar vattenflödet. Vattenlåset är monterat korrekt, jag har testat att "trycka upp det" mer än vad det egentligen är till för men det landar förr eller senare i samma läge, och så fort jag drar upp vattenlåser så flödar vattnet jättebra ned vidare. Vad kan detta beror på, och hur löser jag det?
Moderator
· Stockholm
· 57 787 inlägg
Troligen stopp en bit ned i röret. Det bildas en luftkudde som stoppar vattnet. N'r du tar bort vattenlåset slipper luften ut. Och vatten kan rinna ned i röret (tills de tblir fullt).
Nprmalt sett så skall luft kunna strömma fritt i röret samtidigt som det riinner vatten i det.
Åtgärd, antingen ring dit en VVS firma som får spola röret. Eller prova själv med en rensfjäder, ex: https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...ningsverktyg/rensspiral-med-handvinda-025481/
Nprmalt sett så skall luft kunna strömma fritt i röret samtidigt som det riinner vatten i det.
Åtgärd, antingen ring dit en VVS firma som får spola röret. Eller prova själv med en rensfjäder, ex: https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...ningsverktyg/rensspiral-med-handvinda-025481/
Fast, om vattnet rinner utan vattenlåset, känns det väldigt osannolikt att det skulle vara stopp i röret längre ned?H hempularen skrev:Troligen stopp en bit ned i röret. Det bildas en luftkudde som stoppar vattnet. N'r du tar bort vattenlåset slipper luften ut. Och vatten kan rinna ned i röret (tills de tblir fullt).
Åtgärd, antingen ring dit en VVS firma som får spola röret. Eller prova själv med en rensfjäder, ex: [länk]
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Såhär ser VA-dragningen ut, men vi har inga problem med handfatet eller toalettstolen eller fyllt upp röret när vi testat att spola vatten, därav frågorna kring om det verkligen kan vara stopp längre ned i röret.
Stoppet är nog då på väg ut till stammen från GB.M Mark Lyftsson skrev:
Köp en "iller" som du sätter på högtryckstvätten och prova med den först.
Givetvis av samma märke som högtrycken för smidig anslutning.
Tex:
https://www.clasohlson.com/se/Avlopps-och-rörrensare-Nilfisk-15-m/p/51-3163?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=SE_CO_AO_Hardware_SEM_Google_Shopping_Generic_CM-High&utm_id=21300059942&gad_source=1&gad_campaignid=21300059942&gclid=EAIaIQobChMI4-CcxrP3kQMV1BeiAx2znQA3EAQYBCABEgLf-_D_BwE
Låter som om jag är övertygad! Stort tack till alla och speciellt Claes för bra bild. Jag ska köpa en rensare och testa lyckan!Claes Sörmland skrev:
En liten uppdatering, inte köpt en rensare än (blir imorgon) men testade det gamla säkra husmorsknepet med varmt vatten och diskmedel - verkar ha gjort susen.M Mark Lyftsson skrev:
Jag tar av mig hatten och tackar er alla! Jag kommer att sprida evangeliet med Claes Sörmlands bild på vattenlås och ödmjukt konstatera att ni är bäst!
Hej igen! Det visade sig att problemen fortsatte. Vi har rensat rensat rensat utan att stöta på något motetånd. Efter diskussion med rörmokare så testade vi att fortsätta spola i duschen men kopplade ur vattenlåset i handfatet för att se om det var problem med avluftningen. När vi gjorde det så var det som att jag var Carola i Melodifestivalen för det fullkomligt sprutade ut luft ur handfatsröret.
Det visade det sig att husbyggaren hade glömt att sätta avluftning i badrummet och att det bildats bakfall. Nu har vi fått ett avluftningsrör till installerat och det rinner på!
Skönt att ha rätt och det funkar men bra att ha införskaffat en rensare också får framtiden
Slutet gott, allting gott.
Det visade det sig att husbyggaren hade glömt att sätta avluftning i badrummet och att det bildats bakfall. Nu har vi fått ett avluftningsrör till installerat och det rinner på!
Skönt att ha rätt och det funkar men bra att ha införskaffat en rensare också får framtiden
Slutet gott, allting gott.
Klicka här för att svara