Igår kl 20 smäll det otroligt mycket och väldigt nära hus, kanske 50 - 100m från huset.
Imorse var huset 28 grader varmt och vatten golv värme var som lava, alltså väldigt värmt.
Tydligen har den kört på 8 kWh sen blixten kom, därför det var så varmt in huset. Som är konstigt för jag har ställt in den på max 3 kWh i service meny.
Alla lampor var på, ser bilden, men ingen text vart det visas inställningar.
Jag stängde av / på den, har en IVT 490, men det var så igen.

Är kretskort kört?
Finns det nåt felsökning jag kan gör innan jag ringer tekniker?

Tack för tipset

• Närbild av en värmepumpskontrollpanel med flera gröna lampor som lyser samt en röd lampa under en symbol. Inga inställningstexter visas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Graf över daglig elförbrukning på IVT 490 Shelly 3em med plötslig ökning av kWh-förbrukning markerad vid 20-tiden den 01.06.2025.
    Skapa konto
  • Skärmdump av energikonsumtionsdiagram för IVT 490, visar förbrukning i kWh med en röd ring runt området över 8 kWh den 2 juni 2025.
    Skapa konto
prova med en norsk reset - dvs gör hela anäggningen strömlös - då menar jag verkligen strömlöst, inte bara avstängd med någon del fortfarande i sleep-läge och kommer ihåg fellägen.

har det bara blivit bitflipp i RAM-minne som stör funktionen efter smällen så är problemet förmodligen borta när det startar upp igen, försvinner inte problemen så är mer skadat och förmodligen byte av hela styrsystemet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.