L lob skrev:
Hehe. Utmanar forumsreglerna. Det måste väl ändå heta omgiven. Omgedd brukar i skolvärlden betecknas som ett så kallat femårsverb. Eller ska vi döpa om det till ett trettiofemårsverb( vet ju inte hur gammal du är…)?
Jag köper det. Fel av mig😉

BirgitS
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det finns ingen lag som säger att man man måste bygga om det annars straffas man.
Visserligen ingen lag, men visst straffas man av försäkringsbolaget om det blir en vattenskada i badrummet och det inte uppfyller alla branschregler.

D Dilato skrev:
Om jag gjort en sådan där renovering där allt är utbytt skulle jag skrivit "totalrenoverat" i stället.
Men hur kan du säga något sådant? Jag blir så oerhört upprörd, när man tar sig friheten att kalla saker, vad man vill. "Totalrenovera" kan ju tolkas på tusentals olika sätt. Hur kan du vara så dum att du tror att din tolkning är rätt?

(Jag hoppas du ser ironin)

• Haha
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Fast om man skall ta ett sådant påstående som en giltig utfästelse. Så spelar det ingen roll vad de flesta tror om ordvalet. Utan frågan är om ordvalet är så specifikt och entydigt att det går som en giltig utfästelse.

Ordvalet kanske är tillräckligt tydligt, men det är rätt stor chans att det inte duger som en giltig utfästelse.
Man kan väl ändå anse, att om något ska få kallas "renoverat". Så ska det vara fackmannamässigt utfört. Är det inte det, så är det vad som "kort och gott" kallas fuskbygge.
Du, vet liksom jag att man inte kan renovera ett badrum på så många sätt. Endera rätt, eller fuskbygga, och då riskera samma öde som TS vid en försäljning. Eller kanske bli utan ersättning vid en vattenskada.
Sen väljer man själv hur man "renoverar/fuskbygger" sitt badrum. Även hur man benämner det.

• Haha
TobiasStockholm
  • Laddar…
A AG A skrev:
Hur kan du vara så dum att du tror att din tolkning är rätt?
Det dumma är väl att förutsätta att alla andra tokar ett luddigt begrepp på ett och samma tydliga sätt? 😉

• Gilla
TobiasStockholm och 6 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
Man kan väl ändå anse, att om något ska få kallas "renoverat". Så ska det vara fackmannamässigt utfört. Är det inte det, så är det vad som "kort och gott" kallas fuskbygge.
Du, vet liksom jag att man inte kan renovera ett badrum på så många sätt. Endera rätt, eller fuskbygga, och då riskera samma öde som TS vid en försäljning. Eller kanske bli utan ersättning vid en vattenskada.
Sen väljer man själv hur man "renoverar/fuskbygger" sitt badrum. Även hur man benämner det.
Jo man kan tycka att vissa kriterier skall vara uppfyllda för att få kalla det renoverat. Men en domstol kommer att titta på om utrycket ÄR tydligt. Vilka möjligheter till misstolkning finns det. Och vad man "ändå måste anse" är ganska irrelevant.

Men jag VET inte hur en domstol kommer att tolka utrycket, och det vet troligen ingen annan av oss som deltar i tråden heller.

• Gilla
TobiasStockholm och 5 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
BirgitS BirgitS skrev:
Visserligen ingen lag, men visst straffas man av försäkringsbolaget om det blir en vattenskada i badrummet och det inte uppfyller alla branschregler.
Ett försäkringsbolag kan ju inte döma ut några straff för att man har ett gammalt badrum.

• Gilla
Dilato och 6 till
  • Laddar…
Om ersättning utgår vid skada och samtidigt som man trodde att man hade ett nyrenoverat badrum så är väl det ett straff om något..........

• Gilla
AG A och 1 till
  • Laddar…
N Nina Sol skrev:
Har nu undersökt kopplingen och den är endast delvis dold. Men det kanske inte har betydelse? Jag har tyvärr för lite kunskaper men försökt läsa mig till vad som är rätt. Med felaktig utfästelse syftar du då på att det är marknadsförts som nyrenoverat? Köparens krav är pengar till ett helt nytt badrum från grunden. Vi har redan efter 4 mån vid första reklamationen erbjudit köparen att betala fakturan för åtgärda problemen men han ville ha pengar.
Så ni har i praktiken redan erbjudit er att betala för att göra om badrummet? Ni får fakturan för detta och betalar?

Vad är då köparens problem? Denne får ju nytt badrum på er bekostnad? Låter snarare som denne försöker dra en fuling när man ”vill ha pengar”. Låter inte som dessa ska gå till någon renovering av badrum utan något helt annat. Alt försöka mjölka er på mer pengar än vad en faktiskt renovering skulle kosta.

Kämpa på!

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
S Stefan1972 skrev:
Om ersättning utgår vid skada och samtidigt som man trodde att man hade ett nyrenoverat badrum så är väl det ett straff om något..........
Nej, det är inget straff, det är bara att du har försatt dig i en situation där du inte har en försäkring som täcker skada på ditt badrum. Det är en massa saker som försäkringar inte täcker på hus och det är inget straff, det är ett avtal med försäkringsbolagen.

(Sen att försäkringsbolag säljer så komplicerade produkter att många konsumenter inte klarar av att förstå vad de köper och verkligen har försäkrat och inte är en annan sak. En utmärkt marknad där man kan pungslå och lura konsumenter)

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
nej inget straff i ordets bemärkelse men för den som upplever det gör det säkert ingen skillnad. Det är väl bara ett uttryck då om man säger så........

• Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
S Stefan1972 skrev:
nej inget straff i ordets bemärkelse men för den som upplever det gör det säkert ingen skillnad. Det är väl bara ett uttryck då om man säger så........
Det är ju ändå juridikforum tänker jag.

Poängen var att det står dig fritt att ha gamla badrum som inte följer dagens branschregler, underhålla sådana till olika grad utan att följa branschreglerna, kalla ditt underhåll för "renovering", sälja byggnader och bostadsrättslägenheter med sådana badrum, köpa sådana byggnader och bostadsrätter o s v. Allt detta helt utan sanktion från staten, utan att straffas för det.

Du bär ansvaret själv även om det kan kännas ovant och tungt för en del, kanske det t o m känns som ett straff?

• Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
Vi har kommit med ett flrs
Nyfniken Nyfniken skrev:
I det här läget (om ni verkligen blivit stämda, och inte köparen bara hotat med en stämning) så skulle jag vara försiktig att komma med egna lösningsförslag.

I mina ögon (som lekman) så signalerar såna förslag att man faktiskt tar på sig ett ansvar för att det ser ut som det gör.
X xoonix skrev:
Så ni har i praktiken redan erbjudit er att betala för att göra om badrummet? Ni får fakturan för detta och betalar?

Vad är då köparens problem? Denne får ju nytt badrum på er bekostnad? Låter snarare som denne försöker dra en fuling när man ”vill ha pengar”. Låter inte som dessa ska gå till någon renovering av badrum utan något helt annat. Alt försöka mjölka er på mer pengar än vad en faktiskt renovering skulle kosta.

Kämpa på!
Tack, jo vi har erbjudit oss att ta ansvar för de ”fel” som eventuellt finns enligt branschregler, men precis, köparen godtog inte det som avhjälpning utan krävde ekonomisk ersättning i form av pengar.

• Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det är ju ändå juridikforum tänker jag.

Poängen var att det står dig fritt att ha gamla badrum som inte följer dagens branschregler, underhålla sådana till olika grad utan att följa branschreglerna, kalla ditt underhåll för "renovering", sälja byggnader och bostadsrättslägenheter med sådana badrum, köpa sådana byggnader och bostadsrätter o s v. Allt detta helt utan sanktion från staten, utan att straffas för det.

Du bär ansvaret själv även om det kan kännas ovant och tungt för en del, kanske det t o m känns som ett straff?
ja det vet ju jag men det jag skrev handlar väl mer om de som inget vet och hamnar i den sitsen.......de läser troligen inga juridikforum heller.......

• Gilla
AG A och 1 till
  • Laddar…
Som sagts, det erbjudandet bör ni nog spela ned nu. Det skulle kunna bli oerhört dyrt att fixa de brister som finns. Och flera av dem finns det dessutom troligen inget större skäl att åtgärda. De är OK som avvikelser.

OM vi antar att detta faktiskt hamnar i rätten, så kommer det garanterat att i något skede komma ett förlikningsbud. Det knepiga är att förstå ifall man bör försöka förlika, eller låta rätten (förhoppningsvis) ge dig helt rätt. Även med rättskyddet i hemförsäkringen så tar man en avsevärd risk med en domstolsförhandling, men det man bör komma ihåg vid förhandling om förlikning är att även motparten tar en stor, troligen större risk.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.