J
A AG A skrev:
Är man omgedd av autister...eller vad är det frågan om?
Om man ska nedlåta sig till tillmälen med funktionsvariation så är det väl snarare autister som bokstavstroget tolkar orden som du gör det. Den generella uppfattningen inom mäklarvärlden har en väldigt fluffig uppfattning om vad nyrenoverat betyder.

• Gilla
  • Haha
TobiasStockholm och 10 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
A AG A skrev:
Nu får du starta en separat tråd där alla får skälla på dig för att du har omnämnt autister i ett negativt sammanhang.

Skämt åt sido, du lägger in en väldig massa i termen "renovering". När jag läser "renovering" så förstår jag det som "en större underhållsåtgärd". Jag läser det inte som "nyuppförande".

• Gilla
TRJBerg och 8 till
  • Laddar…
T TypRätt skrev:
I samma grad som du då, du fortsätter vidhålla din ståndpunkt och vi säger att du har fel. Vem som har rätt lär vi inte ha svar på fören denna eller något annat case går till HD.
I ovanstående citat klargjorde jag med all tydlighet vad JAG avsåg med "nyrenoverat". Men till och med det, var för komplicerat för några att förstå.

Fairlane
A AG A skrev:
I ovanstående citat klargjorde jag med all tydlighet vad JAG avsåg med "nyrenoverat". Men till och med det, var för komplicerat för några att förstå.
Menar du följande?
A AG A skrev:
Om ett badrum är "nyrenoverat" (vilket betyder att man rivit ur allt gammalt. Inklusive plyfa och gips på väggarna. Rivit upp golvet och tagit bort gamla stammar. Sedan ersatt allt detta, inklusive vattenrör och ev. el. Därefter på med nytt tätskikt och kakel) och allt är färdigt.
Det är inte väldigt tydligt att du förmedlar att det är din tolkning av ordet. Hade du skrivit "Vilket för mig betyder att ..." så hade det varit tydligare.

Jag förstår hur du tänker kring nyrenoverat, även om jag inte håller med.

• Gilla
ItWasntMe och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Nu får du starta en separat tråd där alla får skälla på dig för att du har omnämnt autister i ett negativt sammanhang.

Skämt åt sido, du lägger in en väldig massa i termen "renovering". När jag läser "renovering" så förstår jag det som "en större underhållsåtgärd". Jag läser det inte som "nyuppförande".
Jag vet inte hur många "tusen" trådar jag läst på detta forum. Om där folk låtit "renovera" sina badrum. Men det har blivit fel på saker och ting eller kostat för mycket.
ALDRIG har jag i dessa trådar hört någon ifrågasätta om vad "renovera" betyder. Det är nämligen så att man är väkdigt begränsad när det gäller att renovera i ett badrum. Endera piffar man upp med något som ofta omnämns som exempelvis målning, eller byte av porslin. I övrigt så är det nästan bara "allt eller inget".

Claes Sörmland
A AG A skrev:
Jag vet inte hur många "tusen" trådar jag läst på detta forum. Om där folk låtit "renovera" sina badrum. Men det har blivit fel på saker och ting eller kostat för mycket.
ALDRIG har jag i dessa trådar hört någon ifrågasätta om vad "renovera" betyder. Det är nämligen så att man är väkdigt begränsad när det gäller att renovera i ett badrum. Endera piffar man upp med något som ofta omnämns som exempelvis målning, eller byte av porslin. I övrigt så är det nästan bara "allt eller inget".
Det beror ju helt på vad man vill med sitt badrum. Att företagare i badrumsrenoveringsbranschen p g a konsumenttjänstlagen är tvingade att leverera en viss nivå på en sådan tjänst som är i överensstämmelse med lagens "fackmässighet" innebär ju inte en enskild privatperson behöver följa samma regler. Man väljer själv hur man man vill ha det med sitt badrum. Även val som du tycker är puckade är möjliga.

• Gilla
TobiasStockholm och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det beror ju helt på vad man vill med sitt badrum. Att företagare i badrumsrenoveringsbranschen p g a konsumenttjänstlagen är tvingade att leverera en viss nivå på en sådan tjänst som är i överensstämmelse med lagens "fackmässighet" innebär ju inte en enskild privatperson behöver följa samma regler. Man väljer själv hur man man vill ha det med sitt badrum. Även val som du tycker är puckade är möjliga.
Nej, det är klart. Man kan ju köra en oförsäkrad bil också. Så varför skulle man följa regler, när man kan låta bli.
Samtudigt var det inte riktigt den saken som diskuterades. Frågan var väl vad de flesta tror, när någon säger att de låtit "renovera" ett badrum?

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
A AG A skrev:
Frågan var väl vad de flesta tror, när någon säger att de låtit "renovera" ett badrum?
Fast om man skall ta ett sådant påstående som en giltig utfästelse. Så spelar det ingen roll vad de flesta tror om ordvalet. Utan frågan är om ordvalet är så specifikt och entydigt att det går som en giltig utfästelse.

Ordvalet kanske är tillräckligt tydligt, men det är rätt stor chans att det inte duger som en giltig utfästelse.

• Gilla
TobiasStockholm och 2 till
  • Laddar…
Den potentiella köpare som läser ett prospekt och ser ordet "nyrenoverat" i samband med ordet "badrum" och sedan inte förhör sig om vad detta innebär, utan beter sig som Ag A och antar att ytskikt , tätskikt och allt bakom dessa är utbytta har inte på långa vägar uppfyllt sin undersökningsplikt vid en fastighetsaffär.

• Gilla
Halmen och 8 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
Men till och med det, var för komplicerat för några att förstå.
Inte alls. Jag tror att alla som följt denna tråd förstår vad du anser att nyrenoverat betyder. Dock tror jag inte de flesta håller med dig i din minst sagt fyrkantiga tolkning. Jag gör det i alla fall inte.

• Gilla
TobiasStockholm och 3 till
  • Laddar…
"Nyrenoverat" betyder naturligtvis allt från stambyte (lex @AG A) till mindre ingrepp som nykalklat på den gamla våtrumsmattan eller kanske byte av duschvägg, kommod och blandare.

• Gilla
TobiasStockholm och 4 till
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
"Nyrenoverat" betyder naturligtvis allt från stambyte (lex @AG A) till mindre ingrepp som nykalklat på den gamla våtrumsmattan eller kanske byte av duschvägg, kommod och blandare.
Om jag var i begrepp att köpa en lägenhet eller villa, och badrummet sades vara nyrenoverat, så skulle jag kräva att få se ett våtrumsintyg. Om det inte funnes, så hade jag kollat badrummet näst intill på molekylnivå.
Om våtrumsintyg kunde uppvisas så hade jag kollat upp firman som gjort jobbet. Om det var ok så hade jag checkat intyget med dem.
I fall det skulle kvarstå tveksamhet så blev det en del av prisdiskussionen. Vet ju att fel som man köper blir man ägare till.

• Gilla
Tornugglan och 5 till
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
A AG A skrev:
Det går, men man ska inte i annat än synnerliga undantag. Om ett badrum är "nyrenoverat" (vilket betyder att man rivit ur allt gammalt. Inklusive plyfa och gips på väggarna. Rivit upp golvet och tagit bort gamla stammar. Sedan ersatt allt detta, inklusive vattenrör och ev. el. Därefter på med nytt tätskikt och kakel) och allt är färdigt. Då är det inte alltid rimligt att riva hela badrummet och börja om. Om det är ett mindre fel som kan lösas med skarvning. Detta ska dock anges som en avvikelse av branschreglerna.
I TS fall finns redan alldeles för många och stora fel för att en sådan lösning skulle bli aktuell. Den löste dessutom bara ett av många fel.
Om jag gjort en sådan där renovering där allt är utbytt skulle jag skrivit "totalrenoverat" i stället.

• Gilla
TobiasStockholm och 5 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
A AG A skrev:
Nej, det är klart. Man kan ju köra en oförsäkrad bil också. Så varför skulle man följa regler, när man kan låta bli.
Samtudigt var det inte riktigt den saken som diskuterades. Frågan var väl vad de flesta tror, när någon säger att de låtit "renovera" ett badrum?
Man har ju inget val med bilen. Den måste enligt lag ha en försäkring. Inte samma sak som med sitt gamla badrum. Det finns ingen lag som säger att man man måste bygga om det annars straffas man.

(Biljämförelser är verkligen inte alls hjälpsamma. Bara en massa särlagstiftning. Samhället i övrigt fungerar inte som det gör för bilar.)

• Gilla
TobiasStockholm och 3 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
Hehe. Utmanar forumsreglerna. Det måste väl ändå heta omgiven. Omgedd brukar i skolvärlden betecknas som ett så kallat femårsverb. Eller ska vi döpa om det till ett trettiofemårsverb( vet ju inte hur gammal du är…)?

• Haha
  • Gilla
  • Älska
TobiasStockholm och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.