Claes Sörmland
BirgitS BirgitS skrev:
Gällande diskussionen om vad ordet renovering innebär så kan man då t.ex. läsa vad försäkringsbolagen skriver:

Länsförsäkringar: "Stegen för en lyckad badrumsrenovering" börjar med att man ska uppfylla bygg- och branschregler och monteringsanvisningar: [länk]

If: "Renovera badrummet" står det t.ex. "Om du ska renovera själv är det viktigt att du har goda kunskaper om och följer de branschregler som gäller – annars finns det risk att försäkringen inte gäller vid en eventuell skada." [länk]

Så dessa bolag anser att en renovering innebär att man ser till att följa branschregler etc. och att det inte är fråga om någon sorts ytlig uppfräschning.
Varför är du så fixerad vid vad försäkringsbolag tycker? Det har ingen bäring alls på frågan.

• Gilla
TobiasStockholm och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag håller med om principen. Men att försäkringsbolag skulle straffa sina kunder faller väl ändå inte inom kategorin vanlig betydelse av begreppet "att straffa"?
Jag tror nog att många skulle just uppleva det som att de blir straffade genom sänkt eller utebliven ersättning därför att en tidigare ägare inte följde vad försäkringsbolagen skriver att en badrumsrenovering innebär, efter att de just har köpt en lägenhet som påstås vara nyrenoverad men i själva verket bara är uppfräschad.
Varför är du så fixerad vid vad försäkringsbolag tycker? Det har ingen bäring alls på frågan.
Det är ingen fixering, i just det här fallet var det en input i diskussionen om vad en renovering innebär.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Så dessa bolag anser att en renovering innebär att man ser till att följa branschregler etc. och att det inte är fråga om någon sorts ytlig uppfräschning.
Varför är det speciellt relevant vad försäkringsbolagen tycker?

Mer relevant tycker jag det är vad ordet renovering betyder enligt något slags allmänt språkbruk och där är väl synonymer.se en slags källa.

Lista med synonymer till "renovera" på svenska, textbild med ord för upprustning och förbättring.

Jag tror aldrig att en domstol skulle finna det osant att man använt ordet nyrenoverat bara för att man inte följt någon form av branschregler.

• Gilla
TobiasStockholm och 5 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
som påstås vara nyrenoverad men i själva verket bara är uppfräschad.
Fast i min värld är dessa båda ord lika flummiga och icke väldefinierade. Båda kan innehålla allt eller ingenting... Som jag skrev tidigare i någon tråd, lika "tydliga" som fraserna "nära till allt" eller "bara att flytta in".

• Gilla
TobiasStockholm och 6 till
  • Laddar…
Jaa du...vad spelar det för roll vad försäkringsbolagen tycker om badrum? Det är väl ointressant som om vad Transportstyrelselsen tycker om bilar.
Är du verkligen allvarlig?

J
Det är nog upp till köparen att ta reda på vad nyrenoverad betyder, om det inte uttryckts specifikt att det är återuppbyggt enligt nyaste regelverket och nytt och felfritt. Det är trots allt ett begagnat badrum, om det är en vecka eller flera år gammalt har väl heller inte framkommit.

Varför inte TS låter entreprenören ta denna smällen förstår jag inte
kan det vara
-pga det är ett svartjobb?
-pga de redan reglerat avvikelserna med ett prisavdrag?

Om det är ett köpt jobb, rätt dokumenterat, med vita pengar så skulle jag "peka vidare" till entreprenören, speciellt om man som säljare levt i föreställningen att det var helt korrekt utfört.

Det finns inga krav på att ett badrums underhållshistoria i en bostadsrättslägenhet ska vara dokumenterad på något sätt. Det är helt mellan säljaren och köparen att avtala om någon viss dokumentation om badrummets historia ska överlämnas. I den här affären fanns inget sådant avtalat utan badrummet köptes i befintligt skick. Ingen dokumentation var del av affären.
Det finns alltså inga som helt krav, gällande badrum i BRF. Är det korrekt uppfattat, din pajas?

• Arg
TobiasStockholm och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Alfredo Alfredo skrev:
Fast i min värld är dessa båda ord lika flummiga och icke väldefinierade. Båda kan innehålla allt eller ingenting... Som jag skrev tidigare i någon tråd, lika "tydliga" som fraserna "nära till allt" eller "bara att flytta in".
Uppenbarligen tycker ju inte TS advokat att det är självklart att TS vinner i rätten enligt #351

• Gilla
AG A
  • Laddar…
Claes Sörmland
A AG A skrev:
Det finns alltså inga som helt krav, gällande badrum i BRF. Är det korrekt uppfattat, din pajas?
Varför blir du oförskämd och ger tillmälen? Det spelar ingen roll vad du kallar mig, det ändrar inte på lagstiftningen på något sätt.

Kraven vad gäller badrum i bostadsrätt beror helt på vilken relation mellan vilka parter du pratar om. I den här tråden utreder vi relationen köpare-säljare. Sen finns det andra relationer som ligger under annan lagstiftning, t ex köpare(=bostadsrättshavare)-bostadsrättsförening (t ex bostadsrättslagen, allmänna skadeståndsrättsliga principer) och köpare(=bostadsrättshavare)-försäkringsbolag (avtal och lagstiftning kring försäkringar), badrumsrenoverande konsument-badrumsrenoveringsföretag (konsumenttjänstlagen).

Redigerat:
  • Gilla
bisamråtta och 15 till
  • Laddar…
Varför blir du oförskämd och ger tillmälen? Det spelar ingen roll vad du kallar mig, det ändrar inte på lagstiftningen på något sätt.

Kraven vad gäller badrum i bostadsrätt beror helt på vilken relation mellan vilka parter du pratar om. I den här tråden utreder vi relationen köpare-säljare. Sen finns det andra relationer som ligger under annan lagstiftning, t ex köpare(=bostadsrättshavare)-bostadsrättsförening (t ex bostadsrättslagen, allmänna skadeståndsrättsliga principer) och köpare(=bostadsrättshavare)-försäkringsbolag (avtal och lagstiftning kring försäkringar), badrumsrenoverande konsument-badrumsrenoveringsföretag (konsumenttjänstlagen).
Jag blir väldigt trött på dig, eftersom jag inte kan säga ett ord, utan att du "måste" anmärka/ifrågasätta/försöka mästra.
Du vill hävda att jag "hittar på" och tolkar som jag vill. Medans jag i huvudsak säger det som Försäkringsbolagen, Säkert Vatten etc. säger.
Medans du tycks vilja påstå att man får göra precis som man vill, samt att branschregler inte är viktiga.
Jag har inte heller sagt emot dig. Jag har sagt att man absolut kan bygga badrum efter egna påhittade regler. Dock menar jag att det kan ha sitt pris. Endera i form av konflikter som TS råkat ut för, och som ingen vet hur det slutar. Eller så kan man bli utan ersättning från Försäkringsbolaget, om olycka är framme.

Men jag är absolut inte här för att bråka. Det är tvärtom något jag ogillar. Dock blir jag tillslut förbannad när det ständigt ska "märkas ord", eller att man blir ifrågasatt för självklarheter, och annat sattyg.
Om du ger dig med det, så är jag den första att " sträcka ut handen".

• Arg
TobiasStockholm
  • Laddar…
Fairlane
A AG A skrev:
Jaa du...vad spelar det för roll vad försäkringsbolagen tycker om badrum? Det är väl ointressant som om vad Transportstyrelselsen tycker om bilar.
Är du verkligen allvarlig?
Jämförelsen med bilar är väldigt tveksam, minst sagt, eftersom det faktiskt är olagligt att köra en bil oförsäkrad exempelvis. Men om du ändå vill göra den jämförelsen, hur mycket bryr sig Transportstyrelsen om ifall jag säljer min bil som renoverad, men köparen tror att det måste betyda att varenda del är utbytt?

• Gilla
TobiasStockholm och 4 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Jämförelsen med bilar är väldigt tveksam, minst sagt, eftersom det faktiskt är olagligt att köra en bil oförsäkrad exempelvis. Men om du ändå vill göra den jämförelsen, hur mycket bryr sig Transportstyrelsen om ifall jag säljer min bil som renoverad, men köparen tror att det måste betyda att varenda del är utbytt?
Va...menar du att jämförelsen inte var exakt på pricken jämförbar. Det låter ju fruktansvärt. Bäst att du anmäler mitt inlägg, så ingen annan blir kränkt...

Har du hört talas om en "liknelse"?

• Haha
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
A AG A skrev:
Va...menar du att jämförelsen inte var exakt på pricken jämförbar. Det låter ju fruktansvärt. Bäst att du anmäler mitt inlägg, så ingen annan blir kränkt...

Har du hört talas om en "liknelse"?
Ja, jag har hört talas om en liknelse och jag tyckte din liknelse var kass då det inte finns mycket som liknar.

Bäst att du anmäler mitt inlägg så du inte blir kränkt nu, eller så kan du ju kalla mig ohederlig, oärlig eller pajas eller något annat som för diskussionen framåt.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
A AG A skrev:
Jag blir väldigt trött på dig, eftersom jag inte kan säga ett ord, utan att du "måste" anmärka/ifrågasätta/försöka mästra.
Du vill hävda att jag "hittar på" och tolkar som jag vill. Medans jag i huvudsak säger det som Försäkringsbolagen, Säkert Vatten etc. säger.
Medans du tycks vilja påstå att man får göra precis som man vill, samt att branschregler inte är viktiga.
Jag har inte heller sagt emot dig. Jag har sagt att man absolut kan bygga badrum efter egna påhittade regler. Dock menar jag att det kan ha sitt pris. Endera i form av konflikter som TS råkat ut för, och som ingen vet hur det slutar. Eller så kan man bli utan ersättning från Försäkringsbolaget, om olycka är framme.

Men jag är absolut inte här för att bråka. Det är tvärtom något jag ogillar. Dock blir jag tillslut förbannad när det ständigt ska "märkas ord", eller att man blir ifrågasatt för självklarheter, och annat sattyg.
Om du ger dig med det, så är jag den första att " sträcka ut handen".
Det finns ingen intention att märka ord eller ifrågasätta dig för den sakens skull. Jag vill dig inget illa. Det jag har kommenterat av dig ser snarare ut som att du gör breda, generella och felaktiga påståenden om den juridiska situationen kring denna försäljning av en bostadsrätt. Jag och andra försöker helt enkelt se till att dessa felaktigheter inte står där obemötta som någon sorts sanning.

• Gilla
Räknenisse och 12 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Uppenbarligen tycker ju inte TS advokat att det är självklart att TS vinner i rätten enligt
Vore jag advokat och/eller ägnade mig åt professionell rådgivning skulle även jag vara extremt försiktig med att ge den typen av tvärsäkra råd.

Däremot har jag inga problem att ge uttryck för min personliga åsikt och den är som jag skrev: "Jag tror aldrig att en domstol skulle finna det osant att man använt ordet nyrenoverat bara för att man inte följt någon form av branschregler."

Det är en väsensskild skillnad mellan att ge uttryck för en personlig åsikt jämfört med att presentera denna åsikt som en garanterad sanning till en klient.

• Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.