Här är en bra tråd ang. Spaabad kemi.
https://www.byggahus.se/forum/threads/skoetselfraga-spabad.391212/#post-3907517

Det viktigaste är att ha lite tålamod i början som det står i tråden. Det är inte rocket science vilket du kommer märka när du väl får till det.
Jag kör med stickor, insta test pool4, funkar utmärkt, varför krångla till det i onödan.
Det är inte så att du har egen brunn?
Mvh mindis

B
Har inte läst hela tråden, men jag kör följande målvärden när jag doserar.

Ph siktar på 7.2
Alkanitet 75 - 120
Fritt klor runt 2.

Kör bara ph-. Vet inte om det beror på mitt grundvattens mineralinnehåll, men ph stiger alltid hos mig med tiden.

Om alkaniteten är för låg brukar ph bli instabilt.

Klor: klorpuck. Kör lite klorchock efter bad, eller om grunddoseringen inte räcker till 2ppm

Mäter med
https://www.bauhaus.se/aqua-chek-di...IsWChd04TeOrtnwMBpJaUgRzQQyj4uMwaAgg8EALw_wcB

Mätte en gång i veckan i början, nu mer sällan .

Om ovanstående värden är hyggligt nära, men vattnet inte känns ok fortsätter jag med följande:

Har en biocid som jag emellanåt doserar av, lite olika intervall. Kanske varannan vecka på sommaren om man badar mycket. Mer sällan resten av året och om man badar lite. Kör lite på känn med intervallet, beroende på hur vattnet ser ur.

Kör vid behov flockningsmedel för att få klart vatten. Intervall beror mycket på hur ofta man badar, men jag tror det varit minst 2 veckor mellan gångerna, ofta mer sällan än så.

Tömmer bort en del av vattnet då och då, kanske 1/3 varannan månad eller ngt. Tömmer allt två gånger om året.

Kanske spolar rent filter 1 gång I månaden eller liknande.

Poolchem är billigt att köpa via amazon...

T
Låter som du chockar för dåligt.
Lägg i klor så du kommer upp i 5ppm minst och sen håll det på 2-3ppm i några dagar genom att mäta och fylla på.

Har du mycket bakterier i slangar och annat så äter det upp kloret snabbt och du får bundet klor som blockerar verkan av kloret samt kan ge lite unken gammal klor lukt. Då måste du sen chocka igen för att slå sönder det bundna kloret för det ska bli fritt igen. Så du behöver ösa på med mer klor, tror du är för försiktig.

När du gjort detta och du märker att klor värdet håller sig och inte fortsätta dyka passa på att byta alla filter till nya.

Utfällning i vattnet får du vid högt PH men du har lågt så dubbelkolla också att din PH mätare fungerar.

Sen skaffa granulerat spaklor, det är det ända du behöver i klor väg samt brom puckar.

Kör brom tabletter mellan baden som underhåll (en tablett varar i nästan 2v).
När man badar många så kan man slänga i lite extra klor (2-3 teskedar).
När bundet klor blir högre (luktar klor) så chockar man genom att slänga i typ 3-4msk klor.
Mät alltid PH innan du lägger i kem så du vet att det är rätt.

Spaklor innehåller cyansyra så man vill undvika det så mycket som möjligt och används därför helst bara som chock och lite extra vid bad om man inte byter vatten väldigt ofta dvs.

Hjälper inte detta så börja om från början.
Häll i rörrengöring, byt vatten och spola rent.
Efter det så justera PH och chockklorera typ 5ppm i några dagar.

Helgens projekt var att isolera runt rören så att poolen klarar vintern. En frånluftsventil i teknikutrymme i morgon så för bygget anses som avslutat.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.