Yes, som rubriken lyder; jag håller på att bli tokig på att få till kemin i spabadet och behöver råd. Får olika instruktioner från tillverkare, återförsäljare och googlingar. Resulterar i ett spabad som luktar akvarium och släpper vad som ser ut som små vita avlagringar. Vattnet är heller aldrig riktigt klart.
Köpt ett spabad som heter Vancouver, kör med klor i detta. Alltid noga med hygienen innan vi hoppar i.
Nu ska vi tömma detta och vill ”börja om på nytt” med alla kemikalier osv för att få detta rätt på en gång. Hur gör man?
Problemet med akvarielukten säger många beror på överklorering, men då vi provar klorhalten visar stickorna noll klor?? Vi har dessutom flottör med klorpuckar i. Stickorna är tydligen också av sämre kvalla enligt återförsäljaren, vilka bör man då ha?
För att förenkla mina frågor är det väl detta jag vill ha svar på:
1. Varför akvarielukten och vad ska jag göra åt det?
2. Vilka stickor eller annat instrument bör man koll kemin i badet med?
3. Varför massa avlagringar (kalk?) i vattnet?
4. Nu när jag ska tömma och göra om allt, vilka steg kör ni? Tvättar ni tunnan med nått? Börjar ni med att få till pH? Kör ni puckar med klor?
Tack på förhand!
Köpt ett spabad som heter Vancouver, kör med klor i detta. Alltid noga med hygienen innan vi hoppar i.
Nu ska vi tömma detta och vill ”börja om på nytt” med alla kemikalier osv för att få detta rätt på en gång. Hur gör man?
Problemet med akvarielukten säger många beror på överklorering, men då vi provar klorhalten visar stickorna noll klor?? Vi har dessutom flottör med klorpuckar i. Stickorna är tydligen också av sämre kvalla enligt återförsäljaren, vilka bör man då ha?
4. Nu när jag ska tömma och göra om allt, vilka steg kör ni? Tvättar ni tunnan med nått? Börjar ni med att få till pH? Kör ni puckar med klor?
Tack på förhand!
I stort sett verkar alla era problem härstamma från samma problem. Fel pH. Med fel pH spelar det inte så stor roll hur ni gör med resten. Men gör ni rätt med pH kan ni göra betydligt mindre med just resten.S Samsara skrev:Yes, som rubriken lyder; jag håller på att bli tokig på att få till kemin i spabadet och behöver råd. Får olika instruktioner från tillverkare, återförsäljare och googlingar. Resulterar i ett spabad som luktar akvarium och släpper vad som ser ut som små vita avlagringar. Vattnet är heller aldrig riktigt klart.
Tack på förhand!
Jag har skrivit en del i andra trådar om de billigaste digitala pH-mätarna. Jag slår gärna ett slag för den modellen. De har inte ens nåt märke så jag kan inte riktigt påstå att jag gör reklam för nåt. De säljs överallt, billigt och är oftast gula eller blå. Följer man instruktionen (ordentligt) och mäter pH ofta (undviker att den torkar ut) så håller de bevisligen ganska länge. Jag har väl kört min sen början av året och för 160-170 spänn är det väl ett av mina bästa inköp hittills. Går den sönder köper jag en precis likadan igen, utan att tveka. Jag doppar min i kalibreringslösning efter de flesta av mina mätningar. På så vis ser jag direkt om den avviker (har hänt en gång).
En sån där mätare ger dig betydligt bättre koll än alla fjantiga stickor som får en att tro man är färgblind. (eller så är jag färgblind).
Hursom. Den digitala mätaren visar värdena i svartvitt
Stickor som visar noll klor kan väl innebära klorblockering. Man har mättat badet helt enkelt.
När ni börjar om (vilket är ett av svaren du söker), rengör ni ordentligt de delar ni kommer åt (tvättar/rengör även filter), fyller upp, kollar av pH och justerar tills det är bra. Sen görs en chockning och någon dag därefter rätt dos av det ämne ni valt att använda. Om ni överdoserar över tid kommer ni att behöva upprepa allt rejält ofta.
Därefter mäter ni av pH varje dag (och justerar vid behov) till dess ni känner att ni har den kontroll ni vill ha.
När det gäller teststickor finns det enligt min mening bara dåliga och sämre. Jag kör med Nitors. Inte nödvändigtvis för att de på något sätt skulle vara bättre än sämre. Jag har lärt mig hur de beter sig i mitt bad med mitt vatten och för mig har det varit lättast att hålla koll på mina brom-värden över tid. Blandar man olika märken får man sig en fin överraskning. De visar nämligen rätt olika på samma vatten. Använder man samma märke har man sin egen referens på hur färgerna kan tolkas.
Redigerat:
Tack så jättemycket för utförligt svar!! Ska genast införskaffa en digital mätare istället, stickorna gör definitivt inte jobbet för oss…
Vad menas med en kalibreringslösning? Är det något man kan göra själv?
Undrar också hur du går till väga när du chockar badet? Tack så mycket för din hjälp!
Vad menas med en kalibreringslösning? Är det något man kan göra själv?
Undrar också hur du går till väga när du chockar badet? Tack så mycket för din hjälp!
En digital pH-mätare behöver en eller flera referenspunkter. Genom att blanda till en vätska från en liten påse med pulver, vars innehåll nedblandat i 2,5 dl avjonierat vatten (vid 25 graders temperatur), garanteras att din kalibreringslösning kommer vara exakt 6.86 i pH, När du sen doppar mätaren i lösningen och via en knapp berättar för mätaren att "det du nu badar i har ett pH på 6.86", då vet mätaren detta och sparar kalibreringen.S Samsara skrev:
När du sen doppar den i poolvattnet jämför mätaren själv med sin referenspunkt (som du satte via kalibreringen, det vill säga 6.86 i pH) och visar dig värdet för poolvattnet.
I manualen för denna mätare kan man välja att använda 1 eller 3 st kalibreringsnivåer. Mätaren påstås ha ett betydligt mindre mätfel om man kalibrerar i pH 4, pH 6.86 och pH drygt 9. Men det går också bra att bara kalibrera med 6.86, som är närmast det pH ni söker.
Men som sagt. Det här är inte svårt på något sätt. Några påsar ingår vid köp av mätaren. Därefter beställs påsar med kalibreringsmedel separat från någon onlinebutik. Kostar någon hundralapp för 5-6 påsar av just 6.86 varianten. Du kan använda vilket märke du än hittar.
Ert syfte är ju inte att se om poolens pH är 7,56654345564. Ni vill ju mest veta att ni ligger omkring 7.4 och inte börjar närma er 7 eller 8, vilket är då ni börjar få problem. Håller ni mellan 7,2 - 7,6 har ni alla förutsättningar för ett bra vatten (som sen givetvis behöver kompletteras med klor/brom eller något annat dödligt. (för bakterier)
Ja just det. Det där med klorchockning (om det är klor ni använder som verksamt ämne).H henlin431 skrev:En digital pH-mätare behöver en eller flera referenspunkter. Genom att blanda till en vätska från en liten påse med pulver, vars innehåll nedblandat i 2,5 dl avjonierat vatten (vid 25 graders temperatur), garanteras att din kalibreringslösning kommer vara exakt 6.86 i pH, När du sen doppar mätaren i lösningen och via en knapp berättar för mätaren att "det du nu badar i har ett pH på 6.86", då vet mätaren detta och sparar kalibreringen.
När du sen doppar den i poolvattnet jämför mätaren själv med sin referenspunkt (som du satte via kalibreringen, det vill säga 6.86 i pH) och visar dig värdet för poolvattnet.
I manualen för denna mätare kan man välja att använda 1 eller 3 st kalibreringsnivåer. Mätaren påstås ha ett betydligt mindre mätfel om man kalibrerar i pH 4, pH 6.86 och pH drygt 9. Men det går också bra att bara kalibrera med 6.86, som är närmast det pH ni söker.
Men som sagt. Det här är inte svårt på något sätt. Några påsar ingår vid köp av mätaren. Därefter beställs påsar med kalibreringsmedel separat från någon onlinebutik. Kostar någon hundralapp för 5-6 påsar av just 6.86 varianten. Du kan använda vilket märke du än hittar.
Ert syfte är ju inte att se om poolens pH är 7,56654345564. Ni vill ju mest veta att ni ligger omkring 7.4 och inte börjar närma er 7 eller 8, vilket är då ni börjar få problem. Håller ni mellan 7,2 - 7,6 har ni alla förutsättningar för ett bra vatten (som sen givetvis behöver kompletteras med klor/brom eller något annat dödligt. (för bakterier)
Där skulle jag bara köpa någon klorprodukt som enligt beskrivningen är till för just chockning av bad. Sen bara följa doseringsinstruktionen.
I bromtabletter finns en andel klor inbakat. Kloret är till för att aktivera bromet. I ett bad där perfekta klor/bromvärden finns dygnet runt minskar behovet av chockning, men när man badar sjunker nivåerna av desinficeringen. Om det sjunker för mycket ökar risken för bakterietillväxt och då är det vettigt med en klorchockning.
De flesta chockar därför sitt bad varje/varannan vecka för att vara säkra på att bakterierna då och då får sig en rejäl fight (om de råkat växa till sig i antal)
Passar på att flika in en fråga om någon har några konkreta tips på pålitliga inköpsställen för kalibreringsvätska till bra pris? Tycker mig ha konstaterat att man får välja mellan dyrt eller kinasäljare (med vad det innebär i leveranstid och potentiell tullavgift).H henlin431 skrev:
Stickorna visar nu okej pH, 0 klor trots chockning i lördags.H henlin431 skrev:
Kalibreringen gick bra! Rolig pryl.
Däremot ser vattnet ut såhär idag. Skitgrumligt och äckligt. Nu kom ett barr och en fluga ner medan jag stod och tog proverna, men vattnet är riktigt otjänligt även utan dessa tillskott. pH ligger på 7.3 idag när jag provade….vet inte om det är badet som det är något fel på, filtren eller liknande. Dessa rengjordes samtidigt som tömningen. Tyvärr är ej återförsäljaren behjälplig med kundservice så vi får prova oss fram.
Har du nåt medel typ clearifyer, klar pool och vad dom heter. Alltså ett medel som klumpar ihop partiklar i vattnet till större klumpar?
Har du ett eller 2 filter?
Jag skulle prova byta/rengöra filtret, köra jetsen 10-30min sen byta/rengöra filtret igen.
Var badet nytt?
Har du ett eller 2 filter?
Jag skulle prova byta/rengöra filtret, köra jetsen 10-30min sen byta/rengöra filtret igen.
Var badet nytt?
Ok, jag missade nog en del av bakgrunden här. Jag trodde du hade en badtunnaS Samsara skrev:
Fundera på annat som kan ställa till det också. Badleksaker, flytutrustning vars innehåll läcker ur eller annat som löses upp i vattnet. Jag hade ett extra lock tidigare som låg och guppade på ytan. Det blev rejäla mängder plastdetaljer som flöt omkring.
Om det är mycket ytliga partiklar är det inte alltid lätt för filtret att få grepp om dom.
Redigerat:
Förstår! Ska ta det i beaktning
Vi har ingenting som är i badet eller omkring, men det är klart att partiklarna kan komma från någonting jag inte tänker på, vattenslangen t.ex
Men det känns ändock som att det är nått med själva badet som inte stämmer.
Dels att kloret alltid visar 0 på stickorna? Även med flottören med klorpuckar som ständigt är i enligt instruktion från år. Det slutar även lukta klor efter bara någon dag och luktar sedan akvarie. En lukt som sitter i alla våra badkläder länge efter trots tvätt
Sen att dessa partiklar och klumpar kommer nästan direkt vi sätter igång motorerna igen efter tömning och nytt vatten. Jag vet inte, känns skumt. Jag har badat i många spabad och alla har luktat klor och vattnet varit klart. Men de ägarna kanske är bättre på underhåll än jag…är där varje dag och kollar och mäter och rengör och byter men inget hjälper. Börjar kännas tröstlöst och vi har bara badat 3 gånger sedan i somras när vi fick det
Vi har ingenting som är i badet eller omkring, men det är klart att partiklarna kan komma från någonting jag inte tänker på, vattenslangen t.ex
Dels att kloret alltid visar 0 på stickorna? Även med flottören med klorpuckar som ständigt är i enligt instruktion från år. Det slutar även lukta klor efter bara någon dag och luktar sedan akvarie. En lukt som sitter i alla våra badkläder länge efter trots tvätt
Sen att dessa partiklar och klumpar kommer nästan direkt vi sätter igång motorerna igen efter tömning och nytt vatten. Jag vet inte, känns skumt. Jag har badat i många spabad och alla har luktat klor och vattnet varit klart. Men de ägarna kanske är bättre på underhåll än jag…är där varje dag och kollar och mäter och rengör och byter men inget hjälper. Börjar kännas tröstlöst och vi har bara badat 3 gånger sedan i somras när vi fick det
Skicka gärna en bild på förpackningen av klorpuckarna så kan vi reda ut vad det är för något. Det kan ju trots allt vara något som legat i lager länge och inte fungerar som de ska, varpå de bara fäller ut en massa skit och inte fungerar. Därtill är det väl lite annat i puckarna än bara klor (jag kan ha fel). Men som sagt, skicka gärna upp en bild på vad det rör sig om.S Samsara skrev:Förstår! Ska ta det i beaktning
Jag tror felet försvinner om du slutar köra med den där batchen och går över till manuell dosering en tid tills ni fått ordning på problemen.