B byggarätt skrev:
Hallå...
Ditt problem är att du med luftvattenvärme ligger för lågt i temperatur samt att du har dåligt med tilluft

Om du kör paxfläkt och sänker trycket i huset så går inget ut i skorsten...
Den förbättring du känner med eldning blir inte tillräcklig för att du släpper inte in tillräckligt så brasan pyr..
Vilken temperatur är det som är ”för lågt”?

Hur vet du att elden i TS köksvedspis bara pyr? Finns inga tendenser i TS skrift att det bara pyr.
 
D DorisDoris skrev:
Och vad menar du att elden inte pyr? Förlåt men förstod inte riktigt ditt inlägg. Råttor har vi inte.. Dock 2 katter. Men har inga allergisymptom.
Är det alla i familjen som upplever besvären?
Jag har ju liksom inte mycket att gå på!

Genom att prova lite olika saker och se hur detta påverkar så kanske man hittar källan!

Det finns sjukskorsten syndrom..
Det kan vara något som katterna dragit in?
 
D DorisDoris skrev:
Ja absolut. Jag är medveten om att jag kan projicera fram symptom pga att jag själv "tror" eller är orolig för nåt. Har hänt förr. Köpa hus är ju en jättegrej.. Bara de lixom. Sen följde 7 månaders intensiv renovering. Sen flytta in. I sambabd med renoveringen läste jag massor.. Och insåg att hus kan vara genom mögliga utan att de varken synns eller känns. Sen blev jag orolig för att TÄNK om vi köpt ett sjukt hus....
Du skall inte läsa så mycket. Internet är skit.
Gamla hus med självdrag är oftast helt ”friska” hus. Bor själv i ett hus från 1946 med självdrag och värmepump som uppvärmning.
Luktar inte gott när man varit borta en vecka.
Men absolut varken mögel eller annat.
Men skulle aldrig falla mig in att installera dyra ventilationslösningar. Har oftast fönstret öppet i sovrummet då vi vill ha det kallt när vi sover.
Men skulle tro att ditt problem endast är i ditt huvud. Men montera några fler tilluftventiler om du tycker luften är dålig.
 
Ett hederligt Alliance-system borde väl kunna lösa ventilationen på ett hyffsat billigt sätt? Betydligt billigare än att sätta in ett FT-system.
 
B byggarätt skrev:
Är det alla i familjen som upplever besvären?
Jag har ju liksom inte mycket att gå på!

Genom att prova lite olika saker och se hur detta påverkar så kanske man hittar källan!

Det finns sjukskorsten syndrom..
Det kan vara något som katterna dragit in?
Skrivit en del info i mina inlägg ovan.
Ingen annan upplever att luften är dålig. Ingen annan har heller några symptom. De är jag som upplever detta. Jag uppskattar alla tips, men förstog inte riktigt vad du menade med byggfläktar osv. Katterna är innekatter.
 
GoC GoC skrev:
Du skall inte läsa så mycket. Internet är skit.
Gamla hus med självdrag är oftast helt ”friska” hus. Bor själv i ett hus från 1946 med självdrag och värmepump som uppvärmning.
Luktar inte gott när man varit borta en vecka.
Men absolut varken mögel eller annat.
Men skulle aldrig falla mig in att installera dyra ventilationslösningar. Har oftast fönstret öppet i sovrummet då vi vill ha det kallt när vi sover.
Men skulle tro att ditt problem endast är i ditt huvud. Men montera några fler tilluftventiler om du tycker luften är dålig.
Jag vet... Internet är fullt av skit inbäddat bland nyttig info så ibland är de svårt att skilja dem åt. Och mögel och fukt hysterin är enorm, och jag är lättpåverkad, haha!
 
D DorisDoris skrev:
Skrivit en del info i mina inlägg ovan.
Ingen annan upplever att luften är dålig. Ingen annan har heller några symptom. De är jag som upplever detta. Jag uppskattar alla tips, men förstog inte riktigt vad du menade med byggfläktar osv. Katterna är innekatter.
Katter och deras låda luktar. Helt ofrånkomligt, men trevliga djur trotts det :)
Enda jag kan råda till är en fläkt i kattlåderummet, som bör gå upp skorstenen.
Frånluften skall du leda upp i skorstenspipan och inte ut genom en vägg.
Självdrag bygger på en någorlunda varm skorsten som termiskt får inneluften att sugas upp genom skorstenen. Har du en fläkt som leder/pressar luft ut genom ytterväggen så dödar du hela funktionen med självdragsventilation.
 
D DorisDoris skrev:
Jag vet... Internet är fullt av skit inbäddat bland nyttig info så ibland är de svårt att skilja dem åt. Och mögel och fukt hysterin är enorm, och jag är lättpåverkad, haha!
Mögelhus fanns nästan bara på 80-talet. Jag jobbade med att besikta sådana då. Grupphus byggda på fel vis på slutet av 70- och början av 80-talet var det som var drabbade. Före och efter det ytterst ovanligt.
 
GoC GoC skrev:
Katter och deras låda luktar. Helt ofrånkomligt, men trevliga djur trotts det :)
Enda jag kan råda till är en fläkt i kattlåderummet, som bör gå upp skorstenen.
Frånluften skall du leda upp i skorstenspipan och inte ut genom en vägg.
Självdrag bygger på en någorlunda varm skorsten som termiskt får inneluften att sugas upp genom skorstenen. Har du en fläkt som leder/pressar luft ut genom ytterväggen så dödar du hela funktionen med självdragsventilation.
Har inte jag redan dödat den då huvudsakliga uppvärmningen är luftvattenpannan? Eldar gör vi mer för att boosta värmen lite. Hmm... Var ska jag lägga den fläkten...
 
GoC GoC skrev:
Mögelhus fanns nästan bara på 80-talet. Jag jobbade med att besikta sådana då. Grupphus byggda på fel vis på slutet av 70- och början av 80-talet var det som var drabbade. Före och efter det ytterst ovanligt.
Jag tänker katastroftankar att tänk om vi renoverat fel och "förstört" huset och typ gjort de för tätt, eller för otätt eller fel material ihop med fel material eller byggt in nåt mögel vi inte sett osv... Och vår fuktiga betongkällare... Tänk om tänk om tänk om... Huset är ju konditionsgranskat före köpet
 
D DorisDoris skrev:
Har inte jag redan dödat den då huvudsakliga uppvärmningen är luftvattenpannan? Eldar gör vi mer för att boosta värmen lite. Hmm... Var ska jag lägga den fläkten...
Skall du ha en fläkt så koppla den till någon av all frånluftskanalerna i skorstenen.
Har du ett gammalt hus så är det massor av dom, troligen i kök, sovrum, badrum Mm.
Jag har 6 frånluftskanalerna i min skorsten plus tre från eldstad (panna, vedspis och tvättgryta)
Men när man renoverar gamla hus och tätar till all tilluft med nya täta fönster Mm så måste det kompenseras med mer tilluftsventiler.
 
  • Gilla
DorisDoris
  • Laddar…
D DorisDoris skrev:
Jag tänker katastroftankar att tänk om vi renoverat fel och "förstört" huset och typ gjort de för tätt, eller för otätt eller fel material ihop med fel material eller byggt in nåt mögel vi inte sett osv... Och vår fuktiga betongkällare... Tänk om tänk om tänk om... Huset är ju konditionsgranskat före köpet
Tänk om tänk rätt.
Gammal källare skall vara en källare.
Själv har jag satt kakel och klinker i min gamla källare, varesig dränerat om eller hittat på annat.
Renoverar ni på insidan utan att täta till allt med plast så är det inga problem, gamla hus skall inte ändras med moderna påfund.
Öppna fönstret en stund är enklast och billigast om det luktar illa. Frisk luft har ingen dött av :)
 
D DorisDoris skrev:
Skrivit en del info i mina inlägg ovan.
Ingen annan upplever att luften är dålig. Ingen annan har heller några symptom. De är jag som upplever detta. Jag uppskattar alla tips, men förstog inte riktigt vad du menade med byggfläktar osv. Katterna är innekatter.
Om det bara är du... så borde du kolla om du har något som har hänt med dig?
I samband med bytet till värmepumpen?

Det jag menade var att göra olika ändringar i miljön
Så att du kan se hur du påverkas?

Om bara en människa i en grupp känner något kan det vara något som du är känsligare för?

Besvären verkar ju vara när du kommer in hemma?
 
GoC GoC skrev:
Tänk om tänk rätt.
Gammal källare skall vara en källare.
Själv har jag satt kakel och klinker i min gamla källare, varesig dränerat om eller hittat på annat.
Renoverar ni på insidan utan att täta till allt med plast så är det inga problem, gamla hus skall inte ändras med moderna påfund.
Öppna fönstret en stund är enklast och billigast om det luktar illa. Frisk luft har ingen dött av :)
Ingen plast här Och inga nya fönster Luktar illa gör de inte... De bara känns som luften är av dålig kvalitet.. Vass på nåt sätt. Men får fundera på att förstärka frånluften på nåt sätt.
 
D DorisDoris skrev:
Ingen plast här Och inga nya fönster Luktar illa gör de inte... De bara känns som luften är av dålig kvalitet.. Vass på nåt sätt. Men får fundera på att förstärka frånluften på nåt sätt.
Eller enklast vädra när du kommer hem.
Är så i gamla hus.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.