M Masthugg skrev:
”Emissioner”....skeptisk.

Det är inte så att du har det väldigt varmt?
20-21 grader
 
V VetarN skrev:
Jag är som du, alltså, hatar, tung luft och att den ”står stilla” lättaste och billigaste lösningen är att få igång draget. Antingen sätter du upp en aktiv fläkt i murstenen som kompletterar paxfläktar och köksfläkt för antar att den inte går hela tiden? Sen kan du öppna mer tilluft.

Allt handlar egentligen om att få ett nackspärrsdrag. En känsla av konstant vädring.
Ja exakt... Jag har blivit besatt av dålig luft och tycker ofta de är dåligt luft ex på jobbet osv. Hellst vill jag ha "luftkonditioneringsluft" dvs att man känner att luften rör sej och "blåser" runt skallen på en...Sjukhus är ett exempel där de finns ren skön luft. Men de går ju inte att uppnå hemma direkt. Vet inte riktigt när de blivit såhär. Har funderat om de är delvis stressutlöst.. Stressar som fan över dålig luft, mögel, fukt osv.
Tilluft har vi ju 1 i varje rum.. Mer än de borde ju inte behövas? Ska man behöva ha 2 i varje rum lixom? Om man sätter en fläkt uppe på skorstenen.. Finns de inte risk att den suger så de kommer luft från källaren uop i mellanvåningen då?
 
D DorisDoris skrev:
Ja exakt... Jag har blivit besatt av dålig luft och tycker ofta de är dåligt luft ex på jobbet osv. Hellst vill jag ha "luftkonditioneringsluft" dvs att man känner att luften rör sej och "blåser" runt skallen på en...Sjukhus är ett exempel där de finns ren skön luft. Men de går ju inte att uppnå hemma direkt. Vet inte riktigt när de blivit såhär. Har funderat om de är delvis stressutlöst.. Stressar som fan över dålig luft, mögel, fukt osv.
Tilluft har vi ju 1 i varje rum.. Mer än de borde ju inte behövas? Ska man behöva ha 2 i varje rum lixom? Om man sätter en fläkt uppe på skorstenen.. Finns de inte risk att den suger så de kommer luft från källaren uop i mellanvåningen då?
Uteluft tar sig lättare in i källaren än uppe på 1:a våningen så källarluft tar sig garanterat upp till våningsplan. Termiken gör sedan att luften rör sig uppåt i huset och försöker ta sig ut i otätheter på övervåningen. Så har man tex friskluftsintag ovan fönster på övervåningen söker sig en del luft ut där istället för in. Varje tilluftsdon kan släppa in ca 5 l/s om undertrycket i huset ligger runt 10-15 Pa. Har huset tex 1 badrum 1 tvätt +kök är utsuget ca 40-45 l/s och skulle egentligen behöva 8 uteluftsintag. Äldre hus är dock oftast såpass otäta att luft tar sig in lite överallt i små otätheter och kan gärna ta med sig lite ofräsch luft när den filtrerats genom t.ex torv/sågspån/gullfiberisolerng.
 
E exerg skrev:
Uteluft tar sig lättare in i källaren än uppe på 1:a våningen så källarluft tar sig garanterat upp till våningsplan. Termiken gör sedan att luften rör sig uppåt i huset och försöker ta sig ut i otätheter på övervåningen. Så har man tex friskluftsintag ovan fönster på övervåningen söker sig en del luft ut där istället för in. Varje tilluftsdon kan släppa in ca 5 l/s om undertrycket i huset ligger runt 10-15 Pa. Har huset tex 1 badrum 1 tvätt +kök är utsuget ca 40-45 l/s och skulle egentligen behöva 8 uteluftsintag. Äldre hus är dock oftast såpass otäta att luft tar sig in lite överallt i små otätheter och kan gärna ta med sig lite ofräsch luft när den filtrerats genom t.ex torv/sågspån/gullfiberisolerng.
Tror nog luft kommer in i våra tilluftsdon.. Iaf gjorde de det när firman kollade med röksignal. Men de kan säkert komma luft från källaren. I källaren borde vi få flera tilluft och även en frånluftsfläkt i murstocken. Nu har vi en frånluftfläkt ut i ytterväggen som går på timer c 1 gång i timmen. Men i källaren är ventulationen bristfällig.
I övrigt är huset renoverat och på de sättet tätat
 
S
några små bordsfläktar så att du får fart på luften och blåser runt skallen på dig :D , billigt o drar lite energi
 
D DorisDoris skrev:
Sen ville han att vi byter ut våra fresh ventiler mot dyra mobair som dom säljer... De gjorde vi inte.
Pax är fukt och rörelsestyrd så går inte hela tiden. Men firman sa att vi kan stänga av paxen för frånluften i murstocken räcker....
Nu tittade jag på vad mobair är för något, det är friskluftsventiler med inbyggd tilluftsfläkt.

Att köra med övertryck i en bostad är ”big no”, i en bostad ska det vara undertryck.
Anledningen är att om det är övertryck så kommer varm fuktig inomhusluft att tryckas ut i isoleringen å kylas av å samtidigt kommer fukten kondensera i ytterväggar/tak, till slut blir det mögel i väggarna.


I källaren ”ska”/bör det bara vara frånluft förutom i eventuella vistelserum som tex gillestuga, detta för att inte få upp källarluft i markplan.

För att kunna ”styra” ventilationsflödet så är det FT(X) som gäller, kan bli ”hyfsat” med bara F.

S = Självdrag
F = fläktstyrd Frånluft
FT = fläktstyrd Frånluft & Tilluft
FTX = fläktstyrd Frånluft & Tilluft med värmeåtervinning

FT(X) måste flödesjusteras så att det blir undertryck i fastigheten. Dessa system ”ska inte” ha några separata luftventiler.

S- & F-system måste ha friskluftsventiler.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Nu tittade jag på vad mobair är för något, det är friskluftsventiler med inbyggd tilluftsfläkt.

Att köra med övertryck i en bostad är ”big no”, i en bostad ska det vara undertryck.
Anledningen är att om det är övertryck så kommer varm fuktig inomhusluft att tryckas ut i isoleringen å kylas av å samtidigt kommer fukten kondensera i ytterväggar/tak, till slut blir det mögel i väggarna.


I källaren ”ska”/bör det bara vara frånluft förutom i eventuella vistelserum som tex gillestuga, detta för att inte få upp källarluft i markplan.

För att kunna ”styra” ventilationsflödet så är det FT(X) som gäller, kan bli ”hyfsat” med bara F.

S = Självdrag
F = fläktstyrd Frånluft
FT = fläktstyrd Frånluft & Tilluft
FTX = fläktstyrd Frånluft & Tilluft med värmeåtervinning

FT(X) måste flödesjusteras så att det blir undertryck i fastigheten. Dessa system ”ska inte” ha några separata luftventiler.

S- & F-system måste ha friskluftsventiler.
Vår källare är en oinredd betongkällare. Vi har tvättmaskinen där nere och där har vi frånluftsfläkt i yttervägg. 2 tilluftsventiler. Sommartid hög luftfuktighet så kör luftavfuktare. Men frågan är då.. Är de frånluften som borde effektiveras i mellanvåningen, eller mera tilluft?
 
Bättre frånluft, (under förutsättning att det finns tilluftsventiler).
 
Oldboy Oldboy skrev:
Bättre frånluft, (under förutsättning att det finns tilluftsventiler).
Är de bästa alterntivet då en fläkt uppe på skorstenen?
 
Det är ett sätt att helt slippa rök/sotlukt och få husets ventilation att mer likna ventilationsbilden hos alla andra hus med mer än 1 våning.
 
D DorisDoris skrev:
Hus med självdrag som är satt ur spel på grund av att huset nu värms upp med luftvattenpump. Idagsläget har vi 4 tilluftsventiler på c 90 m2 och frånluft i murstocken, köksfläkt och pax fläkt på toaletten. Trots detta upplever jag luften inne dålig. Vissa dagar bättre men överlag dålig. När man kommer hem efter jobbet känns luften tung. Så svårt att förklara. De luktar ingenting men luften känns oskön. Som om den var extrem syrefattig eller så. Har inte upplevt detta någon annanstanna. Denhär samma känslan. Tycker de blir bättre när vi eldar i köksspisen. Vet inte om de är för de blir varmare eller varför. Börjar bli galet stressad över detta och undrar om de är psykiskt eller om luften verkligen är såhär dålig. Ingen annn upplever de i familjen. Vet inte om jag är extra känslig. Ingen imma på fönster och luftfuktigheten nu 40-44...i somras 55-60. Va 17 ska man göra?? Jag vet inte hur fasiken jag ska få frisk skön luft i mitt hem!
Hallå...
Ditt problem är att du med luftvattenvärme ligger för lågt i temperatur samt att du har dåligt med tilluft

Om du kör paxfläkt och sänker trycket i huset så går inget ut i skorsten...
Den förbättring du känner med eldning blir inte tillräcklig för att du släpper inte in tillräckligt så brasan pyr..

Hyr en luftrenare och se om du tycker du får en förbättring...
Därefter testar du med en byggfläkt och värmer upp huset samtidigt som du ställer ett fönster så långt ifrån skorstenen med en glipa
Eller eldar kraftigt i spisen men se till att sota först så att du inte har ett kajbo i skorstenen

Om du får bättring med luftrenare kan det ha blivit mögel ....
Om det blir bättre med värme o glipa behöver huset tilluft och högre innetemperatur

Till sist... kan ni ha något som råttor svamp... som du är allergisk mot?
Växter husdjur...
 
B byggarätt skrev:
Hallå...
Ditt problem är att du med luftvattenvärme ligger för lågt i temperatur samt att du har dåligt med tilluft

Om du kör paxfläkt och sänker trycket i huset så går inget ut i skorsten...
Den förbättring du känner med eldning blir inte tillräcklig för att du släpper inte in tillräckligt så brasan pyr..

Hyr en luftrenare och se om du tycker du får en förbättring...
Därefter testar du med en byggfläkt och värmer upp huset samtidigt som du ställer ett fönster så långt ifrån skorstenen med en glipa
Eller eldar kraftigt i spisen men se till att sota först så att du inte har ett kajbo i skorstenen

Om du får bättring med luftrenare kan det ha blivit mögel ....
Om det blir bättre med värme o glipa behöver huset tilluft och högre innetemperatur

Till sist... kan ni ha något som råttor svamp... som du är allergisk mot?
Växter husdjur...
Tilluft finns ju, enligt ventilaationafirman tillräckligt. Och pax fläkten går ju inte hela tiden utan gpr igång vid dusch och när någon rör sej inne i toaletten.
Vad menar du med att jag inte har varmt nog? Vi har 20-21 grader och när vi eldar blir de c 23. Sotat har vi gjort.
Förstår inte varför jag ska köra en byggfläkt? Och samtidigt öppna fönster?
Luftrenare renar ju även damm.. Djurhår osv så bara för luften skulle blir bättre med luftrenare betyder de ju inte per automatik mögel. Även om mögel såklart är en möjlighet, men ingen lukt och inget som kom fram i renoveringen.
 
B byggarätt skrev:
Hallå...
Ditt problem är att du med luftvattenvärme ligger för lågt i temperatur samt att du har dåligt med tilluft

Om du kör paxfläkt och sänker trycket i huset så går inget ut i skorsten...
Den förbättring du känner med eldning blir inte tillräcklig för att du släpper inte in tillräckligt så brasan pyr..

Hyr en luftrenare och se om du tycker du får en förbättring...
Därefter testar du med en byggfläkt och värmer upp huset samtidigt som du ställer ett fönster så långt ifrån skorstenen med en glipa
Eller eldar kraftigt i spisen men se till att sota först så att du inte har ett kajbo i skorstenen

Om du får bättring med luftrenare kan det ha blivit mögel ....
Om det blir bättre med värme o glipa behöver huset tilluft och högre innetemperatur

Till sist... kan ni ha något som råttor svamp... som du är allergisk mot?
Växter husdjur...
Och vad menar du att elden inte pyr? Förlåt men förstod inte riktigt ditt inlägg. Råttor har vi inte.. Dock 2 katter. Men har inga allergisymptom.
 
M Masthugg skrev:
”Emissioner”....skeptisk.
Emissioner är inget ovetenskapligt "hittepå", om det var där skepticismen kom in. Emissioner är alla ämnen som dunstar ut i luften, både sådana som luktar resp inte luktar. I princip alla mtrl avger emissioner. Allra mest i början när de är nya. Såsom t ex målarfärg, plaster, lim, trä. Även mögel avger som bekant emissioner, i stora koncentrationer ofta ohälsosamma. Vissa luktar, andra gör det inte.

Det var emissioner av olika slag som orsakade "sjuka hus" som florerade mkt på 80- och 90-t. Det är vetenskapligt bevisat, och har lett till många ändringar i BBR och Hus-AMA.

D DorisDoris skrev:
Har funderat om de är delvis stressutlöst.. Stressar som fan över dålig luft, mögel, fukt osv.
Bra att du är medveten om denna problematik.
Stress kan utlösa mkt.
T ex på 80- och 90-t grasserade "strålningssjuka" från tjock-tv-dataskärmar. Ledde till alla möjliga åkommor. Det dog snart ut. Det var just stressrelaterade problem (på jobbet). Hade inget att göra med dataskärmarna. De var bara associerade med problemen eftersom det var framför skärmarna på jobbet som symptomen blommade upp. Men det var pga arbetsstressen som vissa blev sjuka, (ökat tempo, ökade krav, lågkonjunktur/hotande arbetslöshet etc).

Så, ibland är det bra att vara lyckligt ovetande/okänslig. :)
 
Oldboy Oldboy skrev:
Bra att du är medveten om denna problematik.
Stress kan utlösa mkt.
T ex på 80- och 90-t grasserade "strålningssjuka" från tjock-tv-dataskärmar. Ledde till alla möjliga åkommor. Det dog snart ut. Det var just stressrelaterade problem (på jobbet). Hade inget att göra med dataskärmarna. De var bara associerade med problemen eftersom det var framför skärmarna på jobbet som symptomen blommade upp. Men det var pga arbetsstressen som vissa blev sjuka, (ökat tempo, ökade krav, lågkonjunktur/hotande arbetslöshet etc).

Så, ibland är det bra att vara lyckligt ovetande. :)
Ja absolut. Jag är medveten om att jag kan projicera fram symptom pga att jag själv "tror" eller är orolig för nåt. Har hänt förr. Köpa hus är ju en jättegrej.. Bara de lixom. Sen följde 7 månaders intensiv renovering. Sen flytta in. I sambabd med renoveringen läste jag massor.. Och insåg att hus kan vara genom mögliga utan att de varken synns eller känns. Sen blev jag orolig för att TÄNK om vi köpt ett sjukt hus....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.