11 132 läst ·
34 svar
11k läst
34 svar
Blir galen på handdukstorken i vårt nya badrum
Är inte VVSare men har du ett varmt och ett kallare rör och samtididigt inte har värme i handdukstorken men har värme i övriga element i huset. Så har du nog rätt i att det är ett tvårörssystem du har.
Hmm... Gissar lite nu, men kan det vara så att flödet i handdukstorken är avstängt på något sätt. För om ett rör är varmt, ett svalt och handdukstorken inte varm har jag ingen annan förklaring.
Var och kände på min likadana tork. Har dock 1-rörssystem. Båda rör är varma och handdukstorken är varm. Så av avkylningen är rätt liten.
Hmm... Gissar lite nu, men kan det vara så att flödet i handdukstorken är avstängt på något sätt. För om ett rör är varmt, ett svalt och handdukstorken inte varm har jag ingen annan förklaring.
Var och kände på min likadana tork. Har dock 1-rörssystem. Båda rör är varma och handdukstorken är varm. Så av avkylningen är rätt liten.
Husägare
· Gävleborg
· 12 inlägg
För det första, som några tidigare skrivit, be montören göra om dragningen till ventilen för det ser inget vidare ut. För det andra, när våran handdukstork (nästan samma modell, med samma ventil) levererades satt ett plaströr som skydd där stigarröret för ventilen ska monteras, kan det vara så att det skyddsröret sitter kvar och stoppar flödet genom torken?
Hur gick det med detta spektakel. Kom någon ut och fixade problemet?
Som grädde på moset så har dessutom rörmontören monterat fel ballofixer i Vatettes brickor.
Varför det inte är draget 4cc och således en 4cc bricka är väldigt konstigt. Då har man ju en betydligt snyggare och enklare dragning rakt upp i etthålsventilen!
https://www.rskdatabasen.se/infoDocs/MONT/MONT_1_8550649.pdf
Som grädde på moset så har dessutom rörmontören monterat fel ballofixer i Vatettes brickor.
Varför det inte är draget 4cc och således en 4cc bricka är väldigt konstigt. Då har man ju en betydligt snyggare och enklare dragning rakt upp i etthålsventilen!
https://www.rskdatabasen.se/infoDocs/MONT/MONT_1_8550649.pdf
Har inte lyckats lösa problemet ännu. Har fått en ny ventil levererad av Hafa, men ännu inte vågat försöka mig på att byta då det är rätt kallt och jag vill inte råka klanta till det det vattenburna systemet så jag förlorar värmen i huset.
Menar du krilleman att installationen inte är gjord enligt säker vatten? Jag har förutom att firman gett oss ett säker vatten intyg haft en besiktningsman på plats som har godkänt detta. Trodde man skulle kunna lita på att en sådan lösning blir rätt.
Menar du krilleman att installationen inte är gjord enligt säker vatten? Jag har förutom att firman gett oss ett säker vatten intyg haft en besiktningsman på plats som har godkänt detta. Trodde man skulle kunna lita på att en sådan lösning blir rätt.
Klicka här för att svara