personstar

Blir galen på handdukstorken i vårt nya badrum

6k läst  32 svar

1. E
    Medlem Nivå 1
    Hej!

Har precis fått badrummet renoverat, men den vattenburna handdukstorken vill inte fungera.

Badrumsentreprenören har idag vänt på ventilen till torken, men utan en tydlig skillnad (den kanske blev en aning bättre). Den blir helt enkelt bara något varmare än rumstemperatur, men inte alls lika varm som de övriga elementen. Det jag har kollat är att se till att ballofixerna är öppna, det stora vita vredet är fullt öppet, torken är luftad, att de små 2,5 mm insex-inställningarna är rätt inställda... inget av detta verkar vara fel. Hjälp!

Edit: Kan även lägga till att själva ventilen är mycket varmare än handdukstorken.

Se bilder nedan:

1CA4D845-AE7C-4854-84F8-1C36C11FFB81.jpeg 4098E8C0-115F-4A53-8E77-C598FDD86006.jpeg

Redigerat 6 feb 22:35
  2. T
    Medlem · Nivå 14
    Om ventilen är mycket varmare så går vattnet direkt till returen utan att ens komma in i torken. Är du säker att det är rätt ventil till torken?
    Vad är det för manick i den högra anslutningen? Elpatron? Kanske du kan slå på den för att få vattnet att circulera.

3. T
    Medlem · Nivå 14
  4. L
    Medlem · Nivå 11
    Om ventilen blir varm, men inte torken, så kan man misstänka att de har fått stigarröret i fel position i förhållande till ventilen. Anslutningen som är iskruvad i torken är tvådelad och har ett rör som går upp en bit. Det är viktigt att denna kommer i rätt position i förhållande till ventilen

5. E
    Medlem Nivå 1
    Hmm, när jag känner efter på ventilen igen så är inflödet varmt men returen är lika kall som torken. Kan det vara så att ventilen har strypt flödet väldigt kraftigt?

Under ratten har jag inte kollat... måste klura ut hur man får bort den

Mankan83 gillar
  6. L
    Medlem · Nivå 11
  7. T
    Medlem · Nivå 14
    Om de ändå ska lossa allting be dom att göra anslutningen snyggare. Gärna böjda rör isstället för de klumpiga presskopplingarna. Eller kan de inte det längre?

kulle, pacman42, leffe-e och 10 till gillar
  8. E
    Medlem Nivå 1
    Nu har de vänt på ventilen, så antingen innan eller nu efter vändningen borde den ha suttit rätt (tänker jag), men båda gångerna har den bara blivit något varmare än omgivningen.

9. C
    Medlem · Nivå 13
    De fick tydligen slut på presskopplingar så de har tryckt dit en klämringskoppling också. Flest kopplingar per meter vinner!

10. C
    Medlem · Nivå 13
    Stigarröret sticker upp inne i handdukstorken från ventilen och måste monteras ihop på rätt sätt med ventilen. Har inget att göra med hur själva ventilen är vänd. Men den måste naturligtvis vändas rätt också. Hur svårt kan det vara undrar man? Det är ju markerat på ventilen vad som är tillopp och retur.

11. E
    Medlem Nivå 1
    Okej, kan man se på något sätt på utsidan om ventil och stigarrör är rätt monterade i förhållande till varandra?

Angående förinställningen tycker jag anvisningen för ventilen är otydlig. Jag kan inte uttyda hur jag ska ta bort vredet för att komma åt att ändra förinställningen... och tolkar jag rätt att jag behöver ett speciellt verktyg sedan för att ändra inställningen?

12. C
    Medlem · Nivå 13
    Nej, du måste demontera ventilen för att se om stigarröret sitter rätt (eller sitter där överhuvud taget för den delen - du har inget rör som blivit över?). Antagligen demontera hela torken med tanke på att den sitter så nära golvet, tyvärr.

13. LarsSvensson80
    Medlem Nivå 2
    Jag tror du behöver kolla av om du har två eller ettrörsytem. Sedan undersöa specifikationen på den valda ventilen. Tror den går att ställa om men inte säker.

Redigerat 7 feb 18:43
    Boan och meriks gillar
  14. T
    Medlem · Nivå 14
    Vaddå det finns ju tvårörsystem utan VVC. Är väl mest vanligt, eller?

15. C
    Medlem · Nivå 13
    Denna tork kan ej anslutas till tappvatten/VVC! Har en väldigt snarlik ventil/tork och den går att ställa om mellan ett- och tvårörs (värme-)system. Har tvårörssystem och det funkar utmärkt. Är rätt säker på att det är "fabriksinställningen". TS hävdar att de två skruvarna är rätt inställda, så man får väl utgå från att TS har koll på ett-/två-rörsystem och att ventilen är rätt inställd utifrån förutsättningarna.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: