1 192 läst ·
6 svar
1k läst
6 svar
blir det förmycket eller förlite? *bild*
Lite skeptisk till om jag ska ha så många lampor i hallen, den sista nere till höger vid sovrummen kanske är onödig, speciellt nu när jag bytt mot en betydligt diskretare balk som inte skymmer allt ljus...
kan man få förmånga knappar, eller är det bra med många knappar?
Jag numrerade lite dumt, så båda utelamporna är var för sig trots samma siffra, tänkte mer uppdelat hall vs vardagsrum.
stora gröna cirklar är tänkt för bänk eller mys belysning kring skåp/bänkar i köket.
Lilla rummet mellan kök och vardagsrum är trapp/garderob, glömde rita dit lamporna..

kan man få förmånga knappar, eller är det bra med många knappar?
Jag numrerade lite dumt, så båda utelamporna är var för sig trots samma siffra, tänkte mer uppdelat hall vs vardagsrum.
stora gröna cirklar är tänkt för bänk eller mys belysning kring skåp/bänkar i köket.
Lilla rummet mellan kök och vardagsrum är trapp/garderob, glömde rita dit lamporna..

Det är ju svårt att säga hur många meter det är i alla gångar och vrår men hallbiten skulle jag nog nöja mig med max 3 st om det är vanliga armaturer vi pratar om, inte funderat över att sätta spotar infällt eller något sånt?
Det skulle även förenkla om du ritade i var du vill tända olika lampor också, då vet man sen hur många och vilken typ av brytare som behövs.
Det skulle även förenkla om du ritade i var du vill tända olika lampor också, då vet man sen hur många och vilken typ av brytare som behövs.
I hallen, vill jag kunna tända släcka nr 2 enskilt men även kunna tända upp hela hallen också. Sen ska närmsta knappen kunna tända lampan utanför ytterdörren.
vardagsrummet är väl samma sak, jag vill kunna tända 1-paret för sig, och 2an för sig, men ändå kunna slåpå så samtliga lyser... och knappen närmast altandörren ska kunna tända yttre...

vardagsrummet är väl samma sak, jag vill kunna tända 1-paret för sig, och 2an för sig, men ändå kunna slåpå så samtliga lyser... och knappen närmast altandörren ska kunna tända yttre...

Redigerat:
Det är väl inte direkt standard att sätta en brytare på var sida om en dörr (köket), vanligare lösning är nog isåfall att sätta två på samma sida i en kombinationsram. Dessutom finns det inget som heter trippeltrapp.
Sen tycker jag kanske att du har strösslat lite med brytare i hallen, men det är väl upp till dig.
Sen tycker jag kanske att du har strösslat lite med brytare i hallen, men det är väl upp till dig.
När jag nämnde trippelknapp tänkte jag på tre vippor

Sen bör det ju finnas 1 vippad med 3 steg.
Fast tja, det kanske är lite överdrivet många brytare, sitter och föreställer mig att ha två brytare över varandra i köket som du nämnde, hum...
1st 1vippad med 2 steg och 1st 2vippor... kanske vore något för köket..

Sen bör det ju finnas 1 vippad med 3 steg.
Fast tja, det kanske är lite överdrivet många brytare, sitter och föreställer mig att ha två brytare över varandra i köket som du nämnde, hum...
1st 1vippad med 2 steg och 1st 2vippor... kanske vore något för köket..
Klicka här för att svara