Ligger kabel osv bland massa andra? Kan du flytta bluerayspelaren någonstans "tomt" och testa igen? Finns någon antennkabel inkopplad? Hur lång är HDMi kabeln? Vad sitter i bluerayspelaren?
HMDI-kabeln mellan tv och blu-ray är strax över metern lång.
Alla apparater (TV, blu-ray etc) får el via samma grenuttag. (Det som nu kopplades till car-porten.)
Antennkabel finns till TV:n. Rätt lång, kanske 8 meter, eftersom antennuttaget sitter på fel plats. (Går via vhs-videon. Även scart-kabel mellan tv och video.)
Mellan TV och stereo går dessutom "rca-sladdar". (För att få högt/bra ljud från tv:n.)
Mellan blu-ray och stereo samma sak. (För att lyssna på cd.)
Mellan tv och x-box finns hdmi-kabel. (Aldrig problem där.)
Alla apparater (TV, blu-ray etc) får el via samma grenuttag. (Det som nu kopplades till car-porten.)
Antennkabel finns till TV:n. Rätt lång, kanske 8 meter, eftersom antennuttaget sitter på fel plats. (Går via vhs-videon. Även scart-kabel mellan tv och video.)
Mellan TV och stereo går dessutom "rca-sladdar". (För att få högt/bra ljud från tv:n.)
Mellan blu-ray och stereo samma sak. (För att lyssna på cd.)
Mellan tv och x-box finns hdmi-kabel. (Aldrig problem där.)
Prova vad som händer om du drar ur tv-antennen (och andra kablar som går iväg till "annat", t.ex. signalkablar iväg till datorn tre rum bort).
Carporten kan gå på samma fas (och har hur som helst självklart samma nolla) som lysröret. För att vara säker på att störningen är luftburen så behöver du köra antingen tv-grejerna eller badrumslampan på bensinaggregat, eller på 12-230V-inverter från bilbatetriet. (En sån inverter orkar kanske driva tv+bluray, och kan vara en trevlig sak att ha i bra-att-ha-samlingen... men jag skulle nog gå på avstörning av lysröret trots allt)
Carporten kan gå på samma fas (och har hur som helst självklart samma nolla) som lysröret. För att vara säker på att störningen är luftburen så behöver du köra antingen tv-grejerna eller badrumslampan på bensinaggregat, eller på 12-230V-inverter från bilbatetriet. (En sån inverter orkar kanske driva tv+bluray, och kan vara en trevlig sak att ha i bra-att-ha-samlingen... men jag skulle nog gå på avstörning av lysröret trots allt)
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 848 inlägg
Ledningsburna störningar kan nog inte fortplanta sig så långt, med alla andra laster som finns anslutna.
Prova istället ett jordat hönsnät runt TVn
Prova istället ett jordat hönsnät runt TVn
Ledningen till carporten är säkert närmare 100 meter. (Den går i en slinga runt hela området. Föreningens elmätare sitter dock tillsammans med vår och 25 andra i samma skåp.)
Kan det räcka att skärma av bluray-spelaren med plåt mot badrummet till.
Vad i lysrörsarmaturen är det som skulle kunna åstadkomma störningen?
Kan det räcka att skärma av bluray-spelaren med plåt mot badrummet till.
Vad i lysrörsarmaturen är det som skulle kunna åstadkomma störningen?
Är det någon av apparaterna som har jordad stickpropp?jarlh skrev:
I så fall kan det löna sig att ansluta i ett jordat vägguttag.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 848 inlägg
Det är vid släckning som störningen uppstår, så glimtändaren är inte inblandad. Vid tändning är både glimtändare och drossel inblandad, så störning skulle kunna uppstå även då, men i detta fall den kanske dämpas av det matande nätet. Det finns även en kondensator för faskompensering som kanske inte är hel - den skulle kunna dämpa störningar vid släckning. Jag ser ingenstans vilket typ av armatur vi pratar om? Jag tror fortfarande att ett test med hönsnät kan ge en fingervisning här om det är luftburet eller ledningsburet.
Det blinkade på samma sätt då jag kopplade allt det elektriska (tv, bluray etc) till uttaget i carporten (25 meter skarvsladd räckte lagom). Eftersom carport-uttaget är (elektriskt sett) ännu längre ifrån huset, annan elmätare osv, så tycker jag att man kan dra slutsatsen att störningen är luftburen.Bo.Siltberg skrev:
Badrumsskåpet från 80-talet har två standard-lysrör (44 cm), med gamla klassiska glimtändare. (Dessutom finns ett 110V-uttag för rakaparat.)
Det är lite för tidigt att dra den slutsatsen. Du måste dessutom koppla bort antennkabeln från TV-n, så att den enda kabelbundna anslutningen till dina apparater är till carportens uttag. Min gissning är att störningen kommer in i BluRay-spelaren via en kabel, men den kanske inte är kabelburen hela vägen från lysrören.jarlh skrev:Det blinkade på samma sätt då jag kopplade allt det elektriska (tv, bluray etc) till uttaget i carporten (25 meter skarvsladd räckte lagom). Eftersom carport-uttaget är (elektriskt sett) ännu längre ifrån huset, annan elmätare osv, så tycker jag att man kan dra slutsatsen att störningen är luftburen.
Oavsett orsak så är nog den enklaste fixen att sätta varistorer i lysrörsarmaturerna, där matningsspänningen kommer in. Det är bättre att de sitter där än vid strömbrytarna.