12 496 läst ·
22 svar
12k läst
22 svar
Blindnit till skarvning av Imkanal, ska det se ut så här?
Kunde inte hålla mig när jag åkte in till jobbet utan svängde förbi på Beijer och kikade, och det slutade med att jag köpte dessa.
http://www.beijerbygg.se/store/privat/fästdon/nitar/blindnit-öpp-al-4-0x8-3-0-5--900080989
De har greppområde på 3-5mm, vilket ju borde vara idealsikt för det jag ska göra.
Dock var denna inte rostfri utan aluminium med stålsprint och så hette den "öppen blindnit" men jag antar att det bara betyder att den inte är trycktät och inte öppen så det blir ett hål i mitten?
http://www.beijerbygg.se/store/privat/fästdon/nitar/blindnit-öpp-al-4-0x8-3-0-5--900080989
De har greppområde på 3-5mm, vilket ju borde vara idealsikt för det jag ska göra.
Dock var denna inte rostfri utan aluminium med stålsprint och så hette den "öppen blindnit" men jag antar att det bara betyder att den inte är trycktät och inte öppen så det blir ett hål i mitten?
Om det syftade till min kommentar så finns det inget vettigt skäl till att detta inte är okay givet TS användningsområde och val av material. Mao bara att köra. Dock kan man inte generalisera alla imkanaler med olika klasser till att detta är okay då vid klass 1 materialet oftast är RF och blindnitar ska vara av rätt typ.GK100 skrev:
Som i många andra fall kanske risker på det teoretiska planet men likväl något som en nitisk (hehe) besiktningsman kan slå ner på vid en brandskyddskontrollerna
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Blindnit innebär att man inte behöver något mothåll, man kan nita blint på baksidan.
"Vanlig" blindnit har ett hål rakt genom men då skallen på splinten oftast sitter kvar så blir det inte så mycket till hål kvar
Trycktät då är det lock över splintskallen också.
Protte
"Vanlig" blindnit har ett hål rakt genom men då skallen på splinten oftast sitter kvar så blir det inte så mycket till hål kvar
Trycktät då är det lock över splintskallen också.
Protte
Jag körde på med de långa rostfria som jag börjat med, alla har ju sagt att de är ok så det blev så. Har nitat några skarvar till och på de flesta går sprinten av i kant med niten, men på vissa lossnade sprinten ända innifrån botten, tror dock själv skallen är kvar men den rör sig när man petar från baksidan niten. Känns ju tätare när sprinten blir kvar så jag har borrat ur alla där sprinten lossnade hela vägen och nitat igen. Tror det kan bero på min billiga nittång,(99kr ), den greppade bra i början men nu är det svårt att få grepp vid först draget så det blir många omtag. Har varit och köpt en ny tång nu, en Teng Tools så hoppas jag det går bättre. Dyrt blev det i alla fall
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden