11 689 läst ·
69 svar
12k läst
69 svar
Bli min egen rörmokare - är det rimligt?
Det finns en anledning till att det tar lång tid att bli röris. Vissa saker ska man inte göra själv. Varför drar du inte all el själv också?K KMNelhas skrev:Håller på med ett långsiktigt och omfattande renoveringsprojekt av ett lite större hus. Jag gör det mesta själv men har hittills tagit in både elektriker och rörmokare för diverse arbeten.
För rör har det handlat om nya dragningar av värmerör och tappvatten, inkoppling av golvvärmefördelare och att byta någon gammal radiatorventil som ärgat fast.
Varje gång slås jag av hur himla dyrt det är med VVS-material. Varje liten koppling kostar jättemycket så fakturorna för en dags jobb landar gärna uppåt 20 000 kr. Nu senast handlade det om att koppla in lite alupex-rör for tappvatten som jag själv hade dragit. De skulle sätta några vinkelkopplingar, något T-rör och få ihop det med matningens kopparrör.
I och med att jag själv börjat bli lite duktigare inom "husrenovering" med allt vad det innebär i kombination med att det över de kommande åren ska installeras ett par badrum m.m är jag sugen på att bara köpa en pressmaskin och göra sakerna själv.
Är jag naiv? Jag har tidigare haft en större tröskel mot att göra VVS-jobb själv jämfört med el men nu börjar det vända. Det verkar som att presskopplingarna är ganska enkla att hantera och att man får svar direkt. Dvs. antingen läcker det eller så är det tätt.
Någon som har några tips? Bör jag gå på min känsla? Vilka pressverktyg är bra för CU och alupex (PE-RT/Al)?
Jag är röris och ser ofta "hemmafixare" som varit duktiga och gjort det själv. Det såg ju så lätt ut på youtube ..
Vill du utveckla det? Jag generaliserar förstås, men min erfarenhet är att just rörmokare ofta sticker ut negativt. Många verkar ha svårt att följa branschregler och monteringsanvisningar, vilket i slutändan leder till att arbetet inte uppfyller kraven för ett fackmannamässigt utförande.B ByggandeBob skrev:
Jag drar elen själv. Elektrikern får dock koppla in det. Här har ju lobbyn lyckats få till ett regelverk som håller emot egenarbete.B ByggandeBob skrev:
Men oavsett regelverk är jag beredd att betala för hantverkares erfarenhet och kunskap. Jag har fått många kloka idén och bra diskussioner med såväl elektriker som röris. Det jag stör mig på med mina rörmokare är att jag inte upplever att den totala kostnaden för arbetet (dvs. inklusive material) känns motiverat. Eller med andra ord, jag förstår inte vad varför det är så dyrt.
"Hemmafixare som varit duktiga". Gissar att du är raljant där men prioritet nummer ett är ju att det inte läcker. Menar du att de inte lyckats få det tätt?
Och på ett mer känslomässigt tema, varför renovera om man inte får prova på nya saker och få lära sig något på vägen?K KMNelhas skrev:Jag drar elen själv. Elektrikern får dock koppla in det. Här har ju lobbyn lyckats få till ett regelverk som håller emot egenarbete.
Men oavsett regelverk är jag beredd att betala för hantverkares erfarenhet och kunskap. Jag har fått många kloka idén och bra diskussioner med såväl elektriker som röris. Det jag stör mig på med mina rörmokare är att jag inte upplever att den totala kostnaden för arbetet (dvs. inklusive material) känns motiverat. Eller med andra ord, jag förstår inte vad varför det är så dyrt.
"Hemmafixare som varit duktiga". Gissar att du är raljant där men prioritet nummer ett är ju att det inte läcker. Menar du att de inte lyckats få det tätt?