Mats-S
K KMNelhas skrev:
Är jag naiv? Jag har tidigare haft en större tröskel mot att göra VVS-jobb själv jämfört med el men nu börjar det vända.
Jag rekommenderar starkt att du besöker och bokmärker den här kanalen på youtube
https://www.youtube.com/@RormokarLararen

Där finner du svaret på typ ALLT inom VVS som du kommer att stöta på som du tänker/kan göra själv. Extremt pedagogiska videoavsnitt på alla områden inom VVS. Dessutom är dom gjorda med en hel del humor vilket underlättar lyssnande och lärande.
Det här avsnittet med Anders om stödhylsor är ett MÅSTE för all hempulare inom VVS:
https://www.youtube.com/watch?v=aSUum5tzDHM

Personligen har jag haft extremt stor nytta av den här youtubekanalen 😊 Notera att du även kan kontakta Anders på hans personliga mail, han brinner verkligen för att förmedla kunskap 😎

Beskrivning

Denna kanal har jag skapat bara för att alla ni som studerar till rörmokare och vill bli bättre. Filmerna får såklart användas av lärare och andra som håller på med vvs i någon form.
Om du har några idéer på filmer som bör göras så hör av dig till mig.
Jag har tankar att skapa flera filmer och så fort jag är klar så laddar jag upp dom på denna kanal.

Jag spelar även instagram, jag heter samma som här, rörmokarläraren.

Jag finns på apargell@gmail.com

Hadé helt fantastiskt!
/Anders

Redigerat:
  • Gilla
ulfben och 7 till
  • Laddar…
Mats-S Mats-S skrev:
Jag rekommenderar starkt att du besöker och bokmärker den här kanalen på youtube
[länk]
Grymt, tack!

mexitegel mexitegel skrev:
Jag har en REMS akkupress med pressbackar för v-profil 15 och 22mm samt TH-profil (LK presspex) 16 och 20 mm. Den är lite stor, minipressen är smidigare.

V-profil eftersom Hornbach har dem.

Har en LECTRA lödtång också som jag använt fram tills nu. Har bland annat konverterat hela huset till vattenburen värme med den.

Men i och med badrumsrenoveringar och att vi gör om allt tappvatten med LK system så insåg jag att jag behövde en press om det skulle bli bra och det är smidigt att kunna bygga ihop hela rörsystemet och sen bara pressa. Med lödtången är det ibland lite bökigare men det går absolut.

Estetiskt vinner lödning alla dagar i veckan, bland annat därför jag lödde värmesystemet då en del rör är synliga.

Visst är det hel del att sättta sig in i med dimensioner och gängor, lin och pasta och alllt möjligt. Men tar man sig bara tiden att läsa på så är det roligt och inte svårt.
Tack!

Ska kolla på pressar.

B
Rickard. Rickard. skrev:
Det är inte samma backar för koppar och alupex så man behöver dubbla uppsättningar backar, M eller V för hårda rör och TH för alupex.

Presskopplingar är inte magiska och som hemmafixare kan man lösa det allra mesta med klämringskopplingar och två bra skiftnycklar, med kopplingsset så klarar man alla vanligt förekommande pex och alupex.
Ett undantag är väl kanske om man bygger ett utanpåliggande värmesystem i elförzinkat då är presskopplingar närmast ett måste men för det mesta annat typiskt hemmapyssel går det enligt mig minst lika bra med klämringskopplingar.
ja, det kostar lite mer, men är mer flexibelt. det är bara köra på, läs på ordentligt, har du läst en grundkurs i termodynamik och strömningslära kommer man långt ;). Sen sitter mycket i att träna på att bocka rör.. i normala hus klara man ju sig med 22-15mm.

• Gilla
KMNelhas
  • Laddar…
hsd
Jag har köpt en del vvsdelar från vvsochbad.se , upplever att de har bra priser
De skicar direkt från grossister så det kan bli flera paket...

• Gilla
jhall
  • Laddar…
Det fina med rörmokeri är ju att det alltid finns bra instruktioner att följa och finns inte det köper man fel saker eller gör helt fel....

Håller man sig till standard villainstallationer så går det utmärkt att göra det själv, kompetensen hos rörmokarna är ju något helt annat - de har koll på så många olika system och varianter på värmekällor och större fastigheter osv osv. Den mångfalden kräver erfarenhet. En enkel villainstallation är inte alls lika utmanande.

Köpa pressverktyg är tveksamt, iaf begagnat. De måste kalibreras och det är dyrt. Att hyra är däremot svinbilligt.

Jag betalade 700 kr för en kalibrering, det tycker jag inte var dyrt alls.

Vem är så billig?

Prevex

• Gilla
Rätvinklig
  • Laddar…
Denna bok rekommenderas också för fackmannamässiga installationer.

https://byggtjanst.se/bokhandel/bygg-teknik/installationer/vvsva/teknikhandbok-vvs-2025

Jag har gjort all VVS när jag renoverade mitt hus från 1914. Från att ha varit tveksam till att tycka att det är kul och går fort. I källaren är det mest synliga kopparrör för värme och vatten, så det blev en lectra lödtång av estetiska skäl och en ridgid bock som kan ta upp till 22 mm.

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
N nb. skrev:
Denna bok rekommenderas också för fackmannamässiga installationer.

[länk]

Jag har gjort all VVS när jag renoverade mitt hus från 1914. Från att ha varit tveksam till att tycka att det är kul och går fort. I källaren är det mest synliga kopparrör för värme och vatten, så det blev en lectra lödtång av estetiska skäl och en ridgid bock som kan ta upp till 22 mm.
👍

Bra att du även tar upp bockverktyg! Ska kolla på Ridgid.

• Gilla
nb.
  • Laddar…
Ok det håller jag med om. Tyckte det var mkt dyrare när det grävdes i den frågan senast.

L Lilllen skrev:
Jag köpte en begagnade lödtång för rör på Blocket. Var rätt billigt då rörmokare nu för tiden mest använder press. Jag litar mer på lödfogar än presskopplingar med packning, och så är de ju diskretare. Och väldigt mycket billigare. Hornbach hade mycket bra priser senast jag köpte. Så bara massa fördelar som jag ser det.
Lödtång använder man till mjuklödning. Som vvs montör använder man sig av hårdlödning med Ag/Cu lod och gassvets. Inget annat.

• Gilla
Lilllen
  • Laddar…
Går fint att kröka lite själv. Läs monteringsanvisning, blanda inte olika fabrikat och se till att grejerna sitter fast ordentligt, och använd gärna rätt klammer till ändamålet och inte hålband. Det kommer man väldigt långt på!
Även övervärmning av tex kallvattenrör har blivit rätt så omdiskuterat senaste åren. Dra inte kallvattnet där värmerören går. Håll isär varm och kallvatten.

Mats-S Mats-S skrev:
[länk]

Där finner du svaret på typ ALLT inom VVS som du kommer att stöta på som du tänker/kan göra själv. Extremt pedagogiska videoavsnitt på alla områden inom VVS. Dessutom är dom gjorda med en hel del humor vilket underlättar lyssnande och lärande.
Det här avsnittet med Anders om stödhylsor är ett MÅSTE för all hempulare inom VVS:
[länk]

Personligen har jag haft extremt stor nytta av den här youtubekanalen 😊 Notera att du även kan kontakta Anders på hans personliga mail, han brinner verkligen för att förmedla kunskap 😎
VVS! Är det ngn här som vet vad det betyder?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.