11 688 läst ·
69 svar
12k läst
69 svar
Bli min egen rörmokare - är det rimligt?
Sida 1 av 5
Håller på med ett långsiktigt och omfattande renoveringsprojekt av ett lite större hus. Jag gör det mesta själv men har hittills tagit in både elektriker och rörmokare för diverse arbeten.
För rör har det handlat om nya dragningar av värmerör och tappvatten, inkoppling av golvvärmefördelare och att byta någon gammal radiatorventil som ärgat fast.
Varje gång slås jag av hur himla dyrt det är med VVS-material. Varje liten koppling kostar jättemycket så fakturorna för en dags jobb landar gärna uppåt 20 000 kr. Nu senast handlade det om att koppla in lite alupex-rör for tappvatten som jag själv hade dragit. De skulle sätta några vinkelkopplingar, något T-rör och få ihop det med matningens kopparrör.
I och med att jag själv börjat bli lite duktigare inom "husrenovering" med allt vad det innebär i kombination med att det över de kommande åren ska installeras ett par badrum m.m är jag sugen på att bara köpa en pressmaskin och göra sakerna själv.
Är jag naiv? Jag har tidigare haft en större tröskel mot att göra VVS-jobb själv jämfört med el men nu börjar det vända. Det verkar som att presskopplingarna är ganska enkla att hantera och att man får svar direkt. Dvs. antingen läcker det eller så är det tätt.
Någon som har några tips? Bör jag gå på min känsla? Vilka pressverktyg är bra för CU och alupex (PE-RT/Al)?
För rör har det handlat om nya dragningar av värmerör och tappvatten, inkoppling av golvvärmefördelare och att byta någon gammal radiatorventil som ärgat fast.
Varje gång slås jag av hur himla dyrt det är med VVS-material. Varje liten koppling kostar jättemycket så fakturorna för en dags jobb landar gärna uppåt 20 000 kr. Nu senast handlade det om att koppla in lite alupex-rör for tappvatten som jag själv hade dragit. De skulle sätta några vinkelkopplingar, något T-rör och få ihop det med matningens kopparrör.
I och med att jag själv börjat bli lite duktigare inom "husrenovering" med allt vad det innebär i kombination med att det över de kommande åren ska installeras ett par badrum m.m är jag sugen på att bara köpa en pressmaskin och göra sakerna själv.
Är jag naiv? Jag har tidigare haft en större tröskel mot att göra VVS-jobb själv jämfört med el men nu börjar det vända. Det verkar som att presskopplingarna är ganska enkla att hantera och att man får svar direkt. Dvs. antingen läcker det eller så är det tätt.
Någon som har några tips? Bör jag gå på min känsla? Vilka pressverktyg är bra för CU och alupex (PE-RT/Al)?
Det är inte samma backar för koppar och alupex så man behöver dubbla uppsättningar backar, M eller V för hårda rör och TH för alupex.
Presskopplingar är inte magiska och som hemmafixare kan man lösa det allra mesta med klämringskopplingar och två bra skiftnycklar, med kopplingsset så klarar man alla vanligt förekommande pex och alupex.
Ett undantag är väl kanske om man bygger ett utanpåliggande värmesystem i elförzinkat då är presskopplingar närmast ett måste men för det mesta annat typiskt hemmapyssel går det enligt mig minst lika bra med klämringskopplingar.
Presskopplingar är inte magiska och som hemmafixare kan man lösa det allra mesta med klämringskopplingar och två bra skiftnycklar, med kopplingsset så klarar man alla vanligt förekommande pex och alupex.
Ett undantag är väl kanske om man bygger ett utanpåliggande värmesystem i elförzinkat då är presskopplingar närmast ett måste men för det mesta annat typiskt hemmapyssel går det enligt mig minst lika bra med klämringskopplingar.
Toppen! Klämringskopplingar är ju inte fulare än press så det låter ju ännu bättre om jag slipper köpa ett dyrt verktyg.
Eventuella utanpåliggande installationer skulle jag i så fall vilja ha lött i koppar så det får lösas när jag väl kommer dit.
Eventuella utanpåliggande installationer skulle jag i så fall vilja ha lött i koppar så det får lösas när jag väl kommer dit.
Klart du ska göra själv! Hade själv precis noll erfarenhet men har dragit rör till radiatorerna, till golvvärme, installerat minishunt, fördelare, allt både med klämring och med press och det var sjukt roligt och utvecklande! Fick förstås bra draghjälp av Rinkaby rör.
Jag köpte en begagnade lödtång för rör på Blocket. Var rätt billigt då rörmokare nu för tiden mest använder press. Jag litar mer på lödfogar än presskopplingar med packning, och så är de ju diskretare. Och väldigt mycket billigare. Hornbach hade mycket bra priser senast jag köpte. Så bara massa fördelar som jag ser det.K KMNelhas skrev:
ullet
Hobbyelektriker
· Västerbotten
· 577 inlägg
ullet
Hobbyelektriker
- Västerbotten
- 577 inlägg
Har varit som dig, haft lägre tröskel för el än vvs, men nu håller jag på att träna på att bocka rör för att göra snygga utanpåliggande installationer. Roligt, men det blir en del rör som går till återvinningen då jag inte riktigt fått till snitsen helt och hållet än. Dra slang i väggen har jag redan gjort en del. Men oavsett spillet blir det mycket billigare än att betala rörmockare för allt.
Ett tips är att hålla dig till ett fabrikat av kopplingar (jag kör med Vatette), då passar allt ihop, och skulle du sakna någon del passar "allt" du har i "bra att ha-lådan" och man kan med lite tur få ihop det ändå utan att behöva åka och köpa nya grejer.
Om du mot förmodan skulle behöva köra med presskopplingar nångång brukar det gå att hyra en sån maskin hos välsorterade hyresbutiker.
Ett tips är att hålla dig till ett fabrikat av kopplingar (jag kör med Vatette), då passar allt ihop, och skulle du sakna någon del passar "allt" du har i "bra att ha-lådan" och man kan med lite tur få ihop det ändå utan att behöva åka och köpa nya grejer.
Om du mot förmodan skulle behöva köra med presskopplingar nångång brukar det gå att hyra en sån maskin hos välsorterade hyresbutiker.
Slipper du anlita rörmokare 1,5 dag så har du tjänat in till ett eget pressverktyg. Det går rätt fort att tjäna in med andra ord, så har jag resonerat och har därför egen press med de pressbackar jag behöver
. Skulle floden med projekt ta slut någon gång så kan jag sälja det.
Vad har du för pressverktyg?mexitegel skrev:
jag byggde en något större "attefallare" för fem år sen.. tog in el och vvs och slogs av samma sak. Lite slarvigt kan man säga att 4 timmars rörmokare kostade 5000 ink material och en heldag gick på 10000. Förutom fördelarskåpet så är den mesta materialen av "osynlig karaktär". Jag hade dock så lite vvs arbeten att det inte var värt att sätta sig in i alla kopplingar tänger, ringar och lintätningar. Bara att lista ut hur jag skulle utföra en korrekt inkoppling av pemslang i min pumpbrunn för LTA , några år senare, tog lång tid att googla fram. Läste på byggahus för ett tag sen nån som skrev att rörmokarnas delar måste vara gjorda av guld så dyra som de ärK KMNelhas skrev:Håller på med ett långsiktigt och omfattande renoveringsprojekt av ett lite större hus. Jag gör det mesta själv men har hittills tagit in både elektriker och rörmokare för diverse arbeten.
Rörmokare (samma som vvsmontör?) är också de bäst betalda hantverkarna enligt https://www.byggahus.se/snittloner-...are-snickare-elektriker-rormokare-malare-m-fl
Nej, det där är ju en utmaning. Herregud vilken djungel det är med alla gängor och skit. 😅S surfarn skrev:jag byggde en något större "attefallare" för fem år sen.. tog in el och vvs och slogs av samma sak. Lite slarvigt kan man säga att 4 timmars rörmokare kostade 5000 ink material och en heldag gick på 10000. Förutom fördelarskåpet så är den mesta materialen av "osynlig karaktär". Jag hade dock så lite vvs arbeten att det inte var värt att sätta sig in i alla kopplingar tänger, ringar och lintätningar. Bara att lista ut hur jag skulle utföra en korrekt inkoppling av pemslang i min pumpbrunn för LTA , några år senare, tog lång tid att googla fram. Läste på byggahus för ett tag sen nån som skrev att rörmokarnas delar måste vara gjorda av guld så dyra som de ärJag kan tyvvärr inte hjälpa dig i frågeställningen men jag fortsätter anlita vvsare istället för att GDSa då jag inte orkar läsa på om detta ämne och vill sova gott om natten
Rörmokare (samma som vvsmontör?) är också de bäst betalda hantverkarna enligt [länk]
Jag har en REMS akkupress med pressbackar för v-profil 15 och 22mm samt TH-profil (LK presspex) 16 och 20 mm. Den är lite stor, minipressen är smidigare.mexitegel skrev:
V-profil eftersom Hornbach har dem.
Har en LECTRA lödtång också som jag använt fram tills nu. Har bland annat konverterat hela huset till vattenburen värme med den.
Men i och med badrumsrenoveringar och att vi gör om allt tappvatten med LK system så insåg jag att jag behövde en press om det skulle bli bra och det är smidigt att kunna bygga ihop hela rörsystemet och sen bara pressa. Med lödtången är det ibland lite bökigare men det går absolut.
Estetiskt vinner lödning alla dagar i veckan, bland annat därför jag lödde värmesystemet då en del rör är synliga.
Visst är det hel del att sättta sig in i med dimensioner och gängor, lin och pasta och alllt möjligt. Men tar man sig bara tiden att läsa på så är det roligt och inte svårt.
Husägare
· Norra Roslagen
· 326 inlägg
Inga problem. Tänk igenom alla jobb noggrant och gör allt enligt monteringsanvisningar och fackmässigt.
Pressmaskin tycker jag du isf ska investera i om du beräknar göra en del VVS-jobb. Klämringskopplingar ska väl mer bara sitta på delar och komponenter man kanske behöver demontera eller byta. Att använda det för skarvning av rör eller vinklar ser ofta allt för mycket hempul ut. Det vill man ju undvika även om så fallet är!
Lödning är också bra, men tröskeln in är lite högre.
Som andra sagt håll dig eller ett fabrikat så långt det går.
Pressmaskin tycker jag du isf ska investera i om du beräknar göra en del VVS-jobb. Klämringskopplingar ska väl mer bara sitta på delar och komponenter man kanske behöver demontera eller byta. Att använda det för skarvning av rör eller vinklar ser ofta allt för mycket hempul ut. Det vill man ju undvika även om så fallet är!
Lödning är också bra, men tröskeln in är lite högre.
Som andra sagt håll dig eller ett fabrikat så långt det går.