81 230 läst ·
543 svar
81k läst
543 svar
Bli med sambo.....
Gjorde det ta frågade om rimligt jag försöker belysa saker oavsett vilken position du har.Fairlane skrev:
Det är livet och helt ok med din lösning bara man inser du står för merparten av kostnaden.
Att vara snäll och generös är inte fel bara man vet om det och inte blir utnyttjad.
Gärna får den andra också förstå det för åtminstone vara tacksam och kunna erbjuda ngt annat i gengäld.
jag förstår det. För jag kan tänka. har bara ifrågasatt den väldigt krångliga och dåliga jämförelsen du gjorde . Förstår din poäng med din fakta men funkar inget vidare i den jämförelsen baraT tomsk skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 863 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 863 inlägg
Jag såg precis på Solsidan, där Ove körde Alex och dottern till akuten och sa "vi får lösa bensinpengarna sen". Nu förstår jag liknelsen med bilen. Man måste bara tänka lite med som Ove. Ja och så inte bara bry sig om bensinkonstnaden utan även att vattenpumpen kanske går sönder också.
Vad nu det har med något att göra. Det handlade om att det varit frivilligt i flera decennier tills nyligen...Karlia skrev:
Nissens skrev:
Fast det var inte flera decennier som du skrev.. Beslut om att lägga plikten vilande kom 2009 och trädde i kraft 2010 så det var inte ens ett decennium.. Sen var det absolut så att det endast var en minoritet som blev pliktade under en längre tid än så men likförbannat så var det plikt att genomföra den utbildningen man tilldelats.
I praktiken var det frivilligt i flera decennier. Det räckte i stort sett att du sade att du inte ville på mönstringen.J jonko skrev:Fast det var inte flera decennier som du skrev.. Beslut om att lägga plikten vilande kom 2009 och trädde i kraft 2010 så det var inte ens ett decennium.. Sen var det absolut så att det endast var en minoritet som blev pliktade under en längre tid än så men likförbannat så var det plikt att genomföra den utbildningen man tilldelats.
Ingen som inte ville behövde göra lumpen i flera decennier. Att du sitter och googlar formella beslut ändrar inte på det. Släpp datorn ibland o kolla verkligheten där ute i stället...
Du har nog inte riktigt förstått hur saker och ting hänger ihop...Nissens skrev:
I praktiken var det frivilligt i flera decennier. Det räckte i stort sett att du sade att du inte ville på mönstringen.
Ingen som inte ville behövde göra lumpen i flera decennier. Att du sitter och googlar formella beslut ändrar inte på det. Släpp datorn ibland o kolla verkligheten där ute i stället...
Det är inte fråga om att "googla formella beslut", utan det här styrs av lagar.
Försvarsmaktens behov definierar antalet värnpliktiga och följaktligen minskade antalet i takt med att det militära försvaret slaktades. Hade behovet ökat (och budgeten) så hade antalet värnpliktiga ökat eftersom det är en plikt.
Att det har varit "frivilligt att ansöka" är helt enkelt fel. Under de år värnplikten var vilande hade vi i Sverige ett yrkesförsvar med en stomme av yrkessoldater men nu är värnplikten alltså återinförd.
Nissens skrev:
I praktiken var det frivilligt i flera decennier. Det räckte i stort sett att du sade att du inte ville på mönstringen.
Fast alla fick hem ett skattningsformulär (på slutet) som sen låg till grund för en eventuell mönstring eller blev direkt kallade till mönstring, sen var det inte så svårt att komma undan om man inte ville (jag var en av få av mina vänner som gjorde plikt) men det förändrar inte det faktum att det var plikt och att alla kunde bli inkallade till den.
Inse att du har fel när säger att någon plikt inte funnits på länge för det har den gjort (utom en period på -10 talet). Däremot stämmer det att långt ifrån alla blev kallade att fullgöra denna plikt men det var inget som var frivilligt, pekade rekryteraren på dig så var det bara till att inställa sig för tjänstgöring.
Du läser ju inte vad jag skriver...J jonko skrev:Fast alla fick hem ett skattningsformulär (på slutet) som sen låg till grund för en eventuell mönstring eller blev direkt kallade till mönstring, sen var det inte så svårt att komma undan om man inte ville (jag var en av få av mina vänner som gjorde plikt) men det förändrar inte det faktum att det var plikt och att alla kunde bli inkallade till den.
Inse att du har fel när säger att någon plikt inte funnits på länge för det har den gjort (utom en period på -10 talet). Däremot stämmer det att långt ifrån alla blev kallade att fullgöra denna plikt men det var inget som var frivilligt, pekade rekryteraren på dig så var det bara till att inställa sig för tjänstgöring.
Alla som blev ”utpekade” var självklart tvungna att mönstra, det var INTE någon som inställde sig utan att ha mönstrat först. Om manvid mönstringen var tydlig med att man inte ville göra lumpen så behövde man inte. De valde hellre de som var motiverade.
Så har det fungerat i praktiken, och detta är taget ur verkligheten, inte något som jag som du sannolikt gjort, googlat fram. Därför VET jag att jag har rätt i detta fallet. Det är inte alltd verkligheten fungerar så som byråkraterna tänkt...
Ok, verkligheten är fel och GPS:en visar rätt enligt dig.jbr skrev:
Tro vad du vill, jag har liksom inget behov av att övertyga dig om hur det funkat.
Redigerat: