Nissens
connywesth connywesth skrev:
Män tvingas göra lumpen, och ställa upp som kanonmat, eller skottavlor för fienden vid allvarliga krissituationer, det brukar kvinnor slippa, även om det finns frivilliga undantag.

Så man behöver inte kalla kvinnor "offer" hela tiden män är också "offer". Under graviditeter så blir det mannen i familjen som tvingas försörja hela hushållet, med sin lön.

Sen finns det ingen lag på att det måste vara kvinnor som städar och lagar mat i familjen. Det är en frivillig aktivitet, som de samboende får komma överens om som de vill ha det. Kan man inte komma överens så kan man inte vara sambor helt enkelt. Svårare än så är det inte.
Var har du varit de senaste 30 åren?
INGEN behöver göra lumpen om man inte vill. Så har det varit i flera decennier...

• Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
I år 2020 är det 5000 som pliktmässigt har kallats in. 2025 blir det 8000 och alla är inte frivilliga.

• Gilla
Pin
  • Laddar…
Fairlane
Gällande jämförelsen med att låna ut bilen till kompisen och fundera på hur mycket denne skulle betala så tycker jag nog att det låter bäst att man inte lånar ut bilen om det är ett stort problem. Var och en fixar sin egen bil.

Själv hade jag bil med in i samboskap och stod för alla kostnader för den, oavsett vem som körde eller var. Helt ok för min del. Nu har vi separerat och de händer att mitt ex behöver låna bilen ibland och inte jag är nöjd om den är tankad, eller iallafall inte tom på bensin när jag får tillbaks den. Vi är alla olika.

Nissens Nissens skrev:
INGEN behöver göra lumpen om man inte vill. Så har det varit i flera decennier...
Var har du själv varit?
Värnplikten är återinförd sedan några år.
(...och dessförinnan var den vilande sedan 2010)

Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
LG1 och 4 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Jag hör till en av de sista årskullarna som blev pliktmässigt inkallade att göra militärtjänst 1984, det var inte det minsta frivillighet över det.

Men man måste också tänka på att vara gravid är även det "frivilligt" i normalfallet.

Så jag anser inte det vara relevant i diskussionen om att en sambo till en villaägare som inte "köpt in sig" i huset i fråga bör betala marknadsmässig hyra, fortfarande i normalfallet. Sambos kan ju frivilligt komma överens om annat.

Jag hör till en av de sista årskullarna som blev pliktmässigt inkallade att göra militärtjänst 1984, det var inte det minsta frivillighet över det.

Men man måste också tänka på att vara gravid är även det "frivilligt" i normalfallet.

Så jag anser inte det vara relevant i diskussionen om att en sambo till en villaägare som inte "köpt in sig" i huset i fråga bör betala marknadsmässig hyra, fortfarande i normalfallet. Sambos kan ju frivilligt komma överens om annat.
Skaffa en yngre sambo så blir det rättvist med lumpen ;)

• Haha
  • Gilla
connywesth och 1 till
  • Laddar…
Karlia
Väl ung.. Är det de födda - 99 eller - 00 som var de första att bli inkallade?

Min dotter hade vänner som ville mönstra, såg det som en utmaning. När jag var ung var det svårare att slippa, vet att det pratades om intervjuer. Förmodar att även fast både killar och tjejer blir kallade idag var det fler som blev det då.

engs
Kanske missuppfattar, men låg inne 97-98 efter helt standard mönstring. Visst de hade då kanske 1/3 - 1/2 som sållades bort (till skillnad mot tidigare då i stort sett alla män utfört det) så det var nog inte svårt att undvika genom att helt enkelt söla på mönstringen / simulera extrema politiska åsikter eller sinnessvaghet hos psykologen.
Men skulle inte säga att det var frivilligt för det.

Fairlane
Jag tycker man bör fundera lite på hur man skulle vilja ha det i omvänd situation.

Säg att man idag sitter med sin bostad som man är glad och nöjd med och har hittat någon som ska flytta in. Man tänker då att det mest rättvisa är att personen är med och betalar hälften av värme, el, vatten, reparationer, räntor, amorteringar, ja allt som har med bostaden på ett eller annat sätt att göra.

Om man då försöker vända på det:
"Jag ska flytta in till den andra. Jag ska göra mig av med min bostad (jag jag trivs/vantrivs i) och betala hälften för allt i den andra bostaden."
  • Känner jag mig trygg och nöjd med det?
  • Känns det bra att betala för halva takbytet?
  • Vad händer om det tar slut om 3 år?
    - Har jag då betalat ett halvt tak och en massa amortering som jag inte har någon glädje av?
    - Då måste jag hitta ett nytt boende, som kanske gått upp i pris sen jag sålde, men det kan ju också ha rasat och blivit billigare
Om allt det känns bra då tycker jag man kan begära det av sin partner. Om det inte känns helt bra, kanske man ska fundera ett varv till på vad som hade känts bra i den andra situationen och kanske föreslå det som en lösning i början.

• Gilla
13th Marine och 3 till
  • Laddar…
Nissens
S saltet skrev:
I år 2020 är det 5000 som pliktmässigt har kallats in. 2025 blir det 8000 och alla är inte frivilliga.
I praktiken är alla frivilliga. Oavsett det så kommenterade jag påståendet att män är tvungna att bli ”kanonmat”. Under flera decennier har INGEN varit tvungen att göra lumpen, det har varit 100% frivilligt att söka.
Jag tvingades själv att göra lumpen på 80-talet. Gjorde ett repmöte. Sedan har 90-talet har inte många gjort lumpen, allra minst blivit tvingade till det...

Det är ju inte alls samma sak som förr i tiden, men jag känner en som fick gå med fotboja för att han vägrade lumpen i mitten på 00-talet. Antagligen måste man ha lite otur för att råka ut för det om man inte vill göra lumpen nuförtiden.

Fairlane
För den man som vill bli sambo och längre fram eventuellt få barn med sin sambo så skulle jag inte rekommendera att säga "Du när vi får barn sen så tycker jag att du får vara hemma och bidra med samma mängd pengar som jag för jag är man och blir kanonmat"

Jag kan inte garantera att det inte blir succé, men det skulle förvåna mig mycket.

• Haha
Staffans2000 och 2 till
  • Laddar…
Nissens
K Kallens skrev:
Det är ju inte alls samma sak som förr i tiden, men jag känner en som fick gå med fotboja för att han vägrade lumpen i mitten på 00-talet. Antagligen måste man ha lite otur för att råka ut för det om man inte vill göra lumpen nuförtiden.
Nja, det har varit frivilligt att ansöka, men om man ansökte och blev antagen så hade man inte rätt att backa ur...

Karlia
Fairlane Fairlane skrev:
För den man som vill bli sambo och längre fram eventuellt få barn med sin sambo så skulle jag inte rekommendera att säga "Du när vi får barn sen så tycker jag att du får vara hemma och bidra med samma mängd pengar som jag för jag är man och blir kanonmat"

Jag kan inte garantera att det inte blir succé, men det skulle förvåna mig mycket.
Det är ju ett tag sedan Sverige hade krig. Jag tycker att han ska försöka med kanonmat! Det kan fungera!

• Haha
Fairlane
  • Laddar…
P
S Sir Duke skrev:
Fast är (var) INTE samma sak som tillsvidare.
Var du fast anställd stod du på lönelistan livet ut. Du kunde inte bli uppsagd. I praktiken blev man omplacerad om ens arbetsuppgift försvann. Eller så hittades det på någon skrivbordstjänst. Det saknades inte pengar på den tiden (typ 1950-1990) så detta funkade.
Sedan 2004 är fast = Tillsvidare (hela min yrkeskarriär). Fast förr så kunde de visst det kasta ut folk, om de vanskötte sig så fick de inte vara kvar. I annat fall köpte de ut den anställde.
Man kan säga att jag har den gamla "sorten" om jag inte missköter mig eller byter så är jag anställd resten av livet =)

T tomsk skrev:
Vänd på frågan för att komma bort från detta infekterade synsättet.
Låt istället anta vi pratar om bilar.
Den ena har i första antagandet 2 bilar
Plus en kompis som inte har någon....
Nu kan man välja lite olika utgångspunkter
Antingen låna ut bilen och kompisen behöver bara betala bensin = driftkostnad
Medan du står för försäkringar.skatt.reperationer.betalar av på skulden = amortera betalar räntan.betalar för service.......
Dom som säger att om man flyttar ihop och den ena bara ska betala hälften av dom räkningar för tex sopor och el eller även max halva räntan..
Hur diskuterar ni gentemot bilexemplet....
Eller om han skulle sälja bilen och få loss pengar= han lånar på sig på huset och investerar istället och räntan då höjs.....
Hur tänker ni om räntan går upp till 6 % ....
Bara då ni kan tänka i nya banor
Taskigt. Ska jag jämföra det så får jag kasta ut tanten och ta avgift av folk om de vill komma in. Min bil kör endast jag och bara jag ingen annan. Varit så några år för inte en jävel kan lämna tillbaka de i rätt skick =)
Biljävel får hon köpa själv om hon tar körkort.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.