81 230 läst ·
543 svar
81k läst
543 svar
Bli med sambo.....
Nej, det är helt fel.Nissens skrev:
Det görs inte någon ansökan, ordet plikt indikerar vad det är fråga om.
Att sedan behovet är så pass lågt att endast en del mönstrar och endast en del av dessa fullgör militär grundutbildning är en annan sak.
Nu killgissar du rejält. Jag råkar VETA att det varit helt frivilligt länge.jbr skrev:
Mönstrade hon då ?Nyfniken skrev:
Det var bland de löjligaste i enkelhet för att slippa när jag mönstrade. Jag ville absolut inte, men de insisterade. Sen skicka de ner mig på datorn. Sen var det klart så jag fick gå hem, jag slapp för att jag i princip bara svarade fel vilket de ju faktiskt måste förstått.
Ansåg självklart att platsen skulle vara till de som ville göra det. Jag började jobba istället.
När jag fick höra hur de gick till på den frivilliga grundutbildningen så var det ju bara rent löjligt, var ju striktare på vilken kampklubb du än kom till.
Som sagt, min dotter och hennes årgång har varit med nu om det här. Blir man uttagen till mönstring, då är det plikt - någon av hennes vänner dök inte upp på mönstringen och blev då varse om det. Däremot verkar det vara enkelt att inte bli uttagen.
Om man har förmågan att inte diskutera känslor utan håller sig strikt till fakta argument ser jag inte problemet.K Krille_90_ skrev:
Problem brukar uppstå när ena parten diskuterats ekonomiska argument medan den andra svara med känsloargument... Den diskussionen slutar sällan väl.......
Var en liknelse.Fairlane skrev:
Gällande jämförelsen med att låna ut bilen till kompisen och fundera på hur mycket denne skulle betala så tycker jag nog att det låter bäst att man inte lånar ut bilen om det är ett stort problem. Var och en fixar sin egen bil.
Själv hade jag bil med in i samboskap och stod för alla kostnader för den, oavsett vem som körde eller var. Helt ok för min del. Nu har vi separerat och de händer att mitt ex behöver låna bilen ibland och inte jag är nöjd om den är tankad, eller iallafall inte tom på bensin när jag får tillbaks den. Vi är alla olika.
Byt ut kompisen mot sambo om det gör exemplet enklare för dig.
Principen är samma
då borde du skriva det som rent fakta utan att blanda in bilar och polare det rör bara till detT tomsk skrev:
. Tex att jämföra ett hus som i ts fall är hans kära hem som har vill leva sitt liv i med en bil som enbart är förbrukningsmaterial gör sig inte rätt alls ägande och brukande på hus och bil skiljer sig så mycket så det är inte ekonomiskt jämförbart . Är ju detsamma med sambo eller polare dessa skiljer sig så mycket så även där är det inte ekonomiskt jämförbart. Det har inget med känslor eller fakta att göra bara för olika exempel så nej principen är inte lika
I principen ränta, drift och underhåll fungerar de ju dock likvärdigt och det är vad vi diskuterar inte huruvida den ena kan stiga i värde eller den andra sjunka det är helt oväsentligt för kostnaderna.K Krille_90_ skrev:då borde du skriva det som rent fakta utan att blanda in bilar och polare det rör bara till det
. Tex att jämföra ett hus som i ts fall är hans kära hem som har vill leva sitt liv i med en bil som enbart är förbrukningsmaterial gör sig inte rätt alls ägande och brukande på hus och bil skiljer sig så mycket så det är inte ekonomiskt jämförbart . Är ju detsamma med sambo eller polare dessa skiljer sig så mycket så även där är det inte ekonomiskt jämförbart. Det har inget med känslor eller fakta att göra bara för olika exempel så nej principen är inte lika
SUCK Krille_90_ skrev:då borde du skriva det som rent fakta utan att blanda in bilar och polare det rör bara till det
Försöker klargöra att det finns underhållskostnader och kapitalkostnader.
Vore trevligt om folk FÖRSÖKTE tänka
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 863 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 863 inlägg