T tomsk skrev:
Vänd på frågan för att komma bort från detta infekterade synsättet.
Låt istället anta vi pratar om bilar.
Den ena har i första antagandet 2 bilar
Plus en kompis som inte har någon....
Nu kan man välja lite olika utgångspunkter
Antingen låna ut bilen och kompisen behöver bara betala bensin = driftkostnad
Medan du står för försäkringar.skatt.reperationer.betalar av på skulden = amortera betalar räntan.betalar för service.......
Dom som säger att om man flyttar ihop och den ena bara ska betala hälften av dom räkningar för tex sopor och el eller även max halva räntan..
Hur diskuterar ni gentemot bilexemplet....
Eller om han skulle sälja bilen och få loss pengar= han lånar på sig på huset och investerar istället och räntan då höjs.....
Hur tänker ni om räntan går upp till 6 % ....
Bara då ni kan tänka i nya banor
Grejen med TS är ju att kvinnan inte är en kompis som ska sova på soffan ett par nätter. Hon ska ju flytta in och det ska bli hennes hem. Så det är ju inte som att låna ut bilen.

• Gilla
ajn82 och 1 till
  • Laddar…
Karlia
Isåfall bör det ju också räknas på arbetsinsatsen i hemmet, städning kan ge olika poäng beroende på hur snabbt, noggrant och effektivt det utförs. En graviditet, 9 månader dygnet runt med förändrad kropp efteråt skulle inte gå att betala. Så tråkigt det skulle bli!

Ett förhållande, att bilda familj skiljer sig från alla andra relationer. Skall icke jämföras med att låna ut bil till kompis..

• Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Karlia
Hade inte sett den, ändrar mig något, räkna poäng (uscados) verkar vara ett toppensystem!

• Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
Karlia Karlia skrev:
Hade inte sett den, ändrar mig något, räkna poäng (uscados) verkar vara ett toppensystem!
Det tycker jag också!

Städning och annat fruntimmersgöra, borde likt okvalifiserat arbete, väderas lågt! Manligt hemarbete, som att rensa avlopp eller byta takpannor, är av naturen, ett kvalificerat göromål som kräver både styrka och logistik tänkande, till skillnad mot att fjanta omkring med dammvippan. Så en faktor 1:10 borde vara resonligt.
Graviditeter, födande och de efterföljande mammaledigheterna, är en gravt överskattad syssla, eftersom den består mestadels av att damerna ifråga ligger i soffan, mumsandes praliner och läsandes Hänt i veckan medans den stackars dubbelarbetande karln får stå vid spisen och brygga örtte med ekologisk honung åt den ständigt krävande sambon. Uscadostilldelningen för soffpotatisen borde i rättvisans bli negativ. Men på grund av den manliga ödmjukheten, delas ej minusUscados ut. Den hängivna damen förväntas istället avstå poäng vid annan huslig syssla. Så långt, allt väl!
För husets herre kan den harmoniska balansen rubbas ifall den lyckliga, får för sig att ifrågasätta bedömningssystemet, samtidigt som hemmansägaren inspireras till lite spontant kuttrasju vid diskbänken. En (för båda parter) olycklig faktorförstjutning kan då uppstå på grund av att den naturliga och hälsosamma maktfördelningen, om än kortvarigt, ändras. En risk, en riktig karl aldrig får glömma.

Så TS. Uscadossambogemenskapen enligt mitt betänkande, är att rekommendera. Men om du mot förmodan, anar att den lyckligt lottade, inte ännu insett fördelarna med det ovan nämnda "kärlekssystemet", skulle jag rekommendera dig att hälsa henne välkommen med öppna armar och inte nämna pengar överhuvudtaget, utan låta den delen mogna fram av sig själv.

Ledsagaren Staffan

• Haha
  • Gilla
Maria T och 5 till
  • Laddar…
P
Om man får plats som hushållerska brukar man inte betala för arbetsgivarens bostad. Boende kan dock ingå i "lönen" vilket medför lägre kontant ersättning.

Det finns två extremer som TS och sambon kan fördela mellan. Ännu mer extremt vore iofs "allt eller inget", men jag kan inte hitta något som motiverar den fördelningen.

A. Sambon betalar endast merkostnaden som uppstår när hon flyttar in. Detta kan vara till exempel ökad förbrukning av el, vatten, toalettpapper samt ökat slitage. TS ska i detta upplägg ha exakt samma kostnader som innan sambon flyttade in.
Motivering: TS ska varken gå med vinst eller förlust på sin sambo, och ska skulle ändå ha betalt allt själv om inte sambon flyttade in.

B. Sambon betalar marknadshyra. Denna bestäms av vad TS redan betalade själv för huset innan sambon flyttade in. Detta blir alltså precis tvärtom mot alternativ A ovanför. (Vi förutsätter att det inte finns flera presumtiva sambos att spela ut mot varandra)
Motivering: Om sambon hade bott själv i ett identiskt hus som TS hade det kostat lika mycket som vad TS betalade själv innan sambon flyttade in.

TS kan förhandla fram vad som helst mellan dessa två extremer med sin sambo som båda parter är nöjda med. Mer intressant vore iofs om TS gav sambon ett alternativ att ta ställning till (take it or leave it). Sambon får alltså bara förkasta eller acceptera. Då får vi se på riktigt hur kärleken vägs mot pengar. Från båda hållen. :cool:

• Gilla
  • Haha
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
K
T tomsk skrev:
Vänd på frågan för att komma bort från detta infekterade synsättet.
Låt istället anta vi pratar om bilar.
Den ena har i första antagandet 2 bilar
Plus en kompis som inte har någon....
Nu kan man välja lite olika utgångspunkter
Antingen låna ut bilen och kompisen behöver bara betala bensin = driftkostnad
Medan du står för försäkringar.skatt.reperationer.betalar av på skulden = amortera betalar räntan.betalar för service.......
Dom som säger att om man flyttar ihop och den ena bara ska betala hälften av dom räkningar för tex sopor och el eller även max halva räntan..
Hur diskuterar ni gentemot bilexemplet....
Eller om han skulle sälja bilen och få loss pengar= han lånar på sig på huset och investerar istället och räntan då höjs.....
Hur tänker ni om räntan går upp till 6 % ....
Bara då ni kan tänka i nya banor

Jämföra allt detta som diskuteras med en bil? detta var nog det dummaste hittills!!

• Gilla
Karlia
  • Laddar…
Staffans2000
K Krille_90_ skrev:
Jämföra allt detta som diskuteras med en bil? detta var nog det dummaste hittills!!
Är det dummare än alla andra matematiska kalkyler?

Staffan

• Gilla
tomsk
  • Laddar…
Karlia
Jag hade i och för sig en chef som hade varit chef inom hemtjänsten. Hon jämförde de gamla med bilar. - om du lämnar bilen på service och mekanikern säger att jobbet kommer att ta en timme. Skulle han då bli klar efter en halvtimme, inte kräver du att mekaniker ska sitta och gulla med bilen resterande tid. Samma med de äldre - blir personalen klar på en halvtimme fast brukaren betalar för en timme, inte ska de vara kvar.
Så nog går det att jämföra bilar med människor! (det här var inte min favoritchef på något sätt)

@staffan, diskussionen för hur uscadon ska beräknas för olika jobb kan bli nog så intressant! Redan här ett test för att se ifall ens värderingar överensstämmer.

• Haha
Staffans2000
  • Laddar…
Karlia Karlia skrev:
Samma med de äldre - blir personalen klar på en halvtimme fast brukaren betalar för en timme, inte ska de vara kvar.
Om jag betalar någon för att komma och jobba med städning, kaffekokning och sällskap i 1 timme, då ska de vara där i 1 timme.

Samma sak med bilen. Om jag har betalat för 1 timme bilvård så ska jag också få det. Alltid finns det något att putsa på.

• Gilla
Karlia och 1 till
  • Laddar…
Karlia
Min chef missade det där med mänsklig interaktion. Bilar har inte behov av samtal på samma sätt som människor. Bilar känner sig sällan ensamma.

Min bil misstänker jag i och för sig känner viss skräck nu. Min dotter tog körkort förra veckan och har börjat köra den själv. (kan även vara så att jag överför mina känslor på bilen)

• Gilla
Staffans2000 och 2 till
  • Laddar…
K
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Är det dummare än alla andra matematiska kalkyler?

Staffan
ja för att jämföra ditt hus med din bil och din sambo med en polare ger en totalt felaktiga förutsättningar. Även om det finns ekonomiska likheter så är det som mycket som skiljer jämförelserna åt så en sån kalkyl är bara dum och inget värd

Karlia Karlia skrev:
Isåfall bör det ju också räknas på arbetsinsatsen i hemmet, städning kan ge olika poäng beroende på hur snabbt, noggrant och effektivt det utförs. En graviditet, 9 månader dygnet runt med förändrad kropp efteråt skulle inte gå att betala. Så tråkigt det skulle bli!

Ett förhållande, att bilda familj skiljer sig från alla andra relationer. Skall icke jämföras med att låna ut bil till kompis..
Män tvingas göra lumpen, och ställa upp som kanonmat, eller skottavlor för fienden vid allvarliga krissituationer, det brukar kvinnor slippa, även om det finns frivilliga undantag.

Så man behöver inte kalla kvinnor "offer" hela tiden män är också "offer". Under graviditeter så blir det mannen i familjen som tvingas försörja hela hushållet, med sin lön.

Sen finns det ingen lag på att det måste vara kvinnor som städar och lagar mat i familjen. Det är en frivillig aktivitet, som de samboende får komma överens om som de vill ha det. Kan man inte komma överens så kan man inte vara sambor helt enkelt. Svårare än så är det inte.

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Karlia
Nuförtiden är det lika, både män och kvinnor kan slippa lumpen om de vill. Min dotter skrev att hon hade dålig fysik jämfört med sina kamrater och att hon inte var intresserad av att mäta sig fysiskt med andra - det räckte för att hon inte skulle behöva mönstra.

Även om idén med Uscado roade mig tänker jag att i ett förhållande bidrar man med det man kan, millimeterrättvisa vad gäller kostnader och sysselsättning är ointressant. Så länge man kommer överens och håller av varandra är allt bra.

• Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.