Lite intressant ändå att inte kvinnorna sadlar om till sopåkare då? för det finns väl inga regler som hindrar dom från att söka jobb där?
Jag tror ju inte att sopåkare har den lön dom har bara för att ngn vill vara snäll mot dom utan för att dom inte får tag i personal utan den lönenivån?
Som allt annat så reglerar sig sådant automatiskt anser jag.


Thomas59 skrev:
Ja kanske det!

Läste en kommentar kring det faktum att det mansdominerade sopgubbeyrket har nära dubbla genomsnittslönen mot tex kvinnodominerad vårdpersonal. Tesen var att det inte hade så mycket med huruvida resp yrkesgrupp var värd sin lön utan snarare ett mått på fackets styrka i de olika branscherna.

I samma artikel (?) gjorde sig skribenten också lustig över de olika arbetsmiljöreglerna som gällde i de två branscherna.

Sopgubbarna behöver inte dra ut sopkorgen om den inte har handtagen vända mot dörren, får inte kliva över trösklar överstigande en viss höjd, inte lyfta mer än en ganska låg vikt osv. Skulle man överföra det på vårdpersonal skulle dom näppeligen kunna sköta jobbet. Patienterna har ju inga handtag till att börja med och dom ligger lite huller om buller i sängen. Tunga lyft och annat hör också till vardagen.

Om detta stämmer eller inte har jag ingen aning men det var onekligen en intressant jämförelse.

Ops, hittade en blogg om just detta på [länk]
 
Tossegubbe skrev:
Borde inte rimligtvis tex röris ha bättre betalt än en akademiker?
För det första hårdare arbete med mer risker och för det andra finns det överskott på akademiker och underskott på duktiga hantverkare.
Och exakt vad menar du med akademiker? Jag tror ju knappast en fil. mag. i litteraturvetenskap skulle klara mitt jobb, precis lika lite som jag skulle ha så mycket att hämta om jag försökte mig på att jobba som lantmätare. Det finns vissa akademiska utbildningar där det finns överskott på folk ja, känner exempelvis ingen genusvetare som har fått jobb tack vare den utbildningen. Men det finns också grupper där det råder kraftigt underskott, du kan ju inte bara klumpa ihop alla till en enhet. Det är ju ungefär som att säga att alla lågutbildade, inklusive hantverkare, ska ha samma låga lön eftersom det finns ett överskott av dem.

Sedan det där med att arbeta hårdare. Visst, det kan säkert vara lite fysiskt tyngre att vara rörkrökare än att jobba i exempelvis IT-branschen som jag. Däremot tycker jag samtliga vvsare (och andra hantverkare) som jag har haft att göra med är väldigt noggranna med att inte jobba en minut extra, pressa sig lite extra för att ro iland ett jobb innan en för kunden viktig deadline etc. Jag jobbar 70 timmar i snitt varje vecka och vissa veckor betydligt mer än så. Jag skulle aldrig få för mig att säga till min kund att "nä, jag slutar nu och kommande två veckor ska jag till en annan kund, så ditt projekt får vänta". Om något ska vara klart en viss dag så ser jag till att det är det, även om det innebär att jag får jobba till midnatt två veckor innan. Rent fysiska risker finns det naturligtvis fler för vvsaren men ekonomiska risker finns även för mig då man faktiskt ibland jobbar med system som vid fel kan få en hel verksamhet att tvärstanna.

Sedan ska man väl också ha i åtanke att lön inte enbart baseras på tillgång på kompetens samt hur hårt och riskfyllt jobbet är. Det baseras också på nyttan för kunden. Om det skulle kosta 500,000 att få en fungerande WC bara för att vvsarnas löner var så höga så skulle de flesta välja det hederliga utedasset istället. Och visst, det är viktigt att det går att spola i toan på kontoret, men om jag bygger ett system som ger kunden en besparing på många miljoner per år så kan jag naturligtvis också ta bra betalt för det.

Ni får ursäkta att jag blev lite OT här, men jag blir bara trött på attityden att "akademiker gör ju minsan inget, de sitter ju bara på arslet hela dagarna". Om akademikernas löner pressas ner mer (och de är redan låga) i kombination med Sveriges skatter så kommer högre utbildning snart vara ett ytterst oattraktivt val för unga, vilket kanske skulle vara intressant, för då skulle det ju visa sig onödiga akademikerna är när det inte finns några. Redan idag är det ju en förlustaffär att utbilda sig till exempelvis gymnasielärare jämfört med att bli hantverkare. För att inte tala om sjuksköterska. Även med 10,000 mer i månadslön så tar det många år innan en akademiker har kommit ikapp de åren där hantverkaren tjänade pengar samtidigt som akademikern bara drog på sig skulder.
 
BobbyEwing skrev:
Och exakt vad menar du med akademiker? Jag tror ju knappast en fil. mag. i litteraturvetenskap skulle klara mitt jobb, precis lika lite som jag skulle ha så mycket att hämta om jag försökte mig på att jobba som lantmätare. Det finns vissa akademiska utbildningar där det finns överskott på folk ja, känner exempelvis ingen genusvetare som har fått jobb tack vare den utbildningen. Men det finns också grupper där det råder kraftigt underskott, du kan ju inte bara klumpa ihop alla till en enhet. Det är ju ungefär som att säga att alla lågutbildade, inklusive hantverkare, ska ha samma låga lön eftersom det finns ett överskott av dem.

Sedan det där med att arbeta hårdare. Visst, det kan säkert vara lite fysiskt tyngre att vara rörkrökare än att jobba i exempelvis IT-branschen som jag. Däremot tycker jag samtliga vvsare (och andra hantverkare) som jag har haft att göra med är väldigt noggranna med att inte jobba en minut extra, pressa sig lite extra för att ro iland ett jobb innan en för kunden viktig deadline etc. Jag jobbar 70 timmar i snitt varje vecka och vissa veckor betydligt mer än så. Jag skulle aldrig få för mig att säga till min kund att "nä, jag slutar nu och kommande två veckor ska jag till en annan kund, så ditt projekt får vänta". Om något ska vara klart en viss dag så ser jag till att det är det, även om det innebär att jag får jobba till midnatt två veckor innan. Rent fysiska risker finns det naturligtvis fler för vvsaren men ekonomiska risker finns även för mig då man faktiskt ibland jobbar med system som vid fel kan få en hel verksamhet att tvärstanna.

Sedan ska man väl också ha i åtanke att lön inte enbart baseras på tillgång på kompetens samt hur hårt och riskfyllt jobbet är. Det baseras också på nyttan för kunden. Om det skulle kosta 500,000 att få en fungerande WC bara för att vvsarnas löner var så höga så skulle de flesta välja det hederliga utedasset istället. Och visst, det är viktigt att det går att spola i toan på kontoret, men om jag bygger ett system som ger kunden en besparing på många miljoner per år så kan jag naturligtvis också ta bra betalt för det.

Ni får ursäkta att jag blev lite OT här, men jag blir bara trött på attityden att "akademiker gör ju minsan inget, de sitter ju bara på arslet hela dagarna". Om akademikernas löner pressas ner mer (och de är redan låga) i kombination med Sveriges skatter så kommer högre utbildning snart vara ett ytterst oattraktivt val för unga, vilket kanske skulle vara intressant, för då skulle det ju visa sig onödiga akademikerna är när det inte finns några. Redan idag är det ju en förlustaffär att utbilda sig till exempelvis gymnasielärare jämfört med att bli hantverkare. För att inte tala om sjuksköterska. Även med 10,000 mer i månadslön så tar det många år innan en akademiker har kommit ikapp de åren där hantverkaren tjänade pengar samtidigt som akademikern bara drog på sig skulder.
Citat:
Och visst, det är viktigt att det går att spola i toan på kontoret, men om jag bygger ett system som ger kunden en besparing på många miljoner per år så kan jag naturligtvis också ta bra betalt för det.
Slut Citat

Och därför kanske det inte är så konstgt att hantverkare inte prioriterar oss vanliga
gnälliga konsumenter med småjobb där vi gnäller om en koppling kostar 50kr eller
200kr utan tar hellre som du jobb hos stora kunder där det viktiga är att det blir rätt utfört snabbt bra kvaltet på mtrl mm
 
Mikael_L
tomlan skrev:
Och därför kanske det inte är så konstgt att hantverkare inte prioriterar oss vanliga
gnälliga konsumenter med småjobb där vi gnäller om en koppling kostar 50kr eller
200kr utan tar hellre som du jobb hos stora kunder där det viktiga är att det blir rätt utfört snabbt bra kvaltet på mtrl mm
Men då är VVS'arna alltså inte det minsta bekymrad över att vi anlitar öststatsarbetskraft istället.
Det är ju alltså bara skönt och bra för de att förlora (jobbiga?!) privatkunder.

(Men tänk om öststatsfirmorna har lite ambitioner då? Och inte nöjer sig med den marknadsandelen när dom väl erövrat den svenska privatmarknaden)
 
Mikael_L skrev:
Men då är VVS'arna alltså inte det minsta bekymrad över att vi anlitar öststatsarbetskraft istället.
Det är ju alltså bara skönt och bra för de att förlora (jobbiga?!) privatkunder.

(Men tänk om öststatsfirmorna har lite ambitioner då? Och inte nöjer sig med den marknadsandelen när dom väl erövrat den svenska privatmarknaden)
Det är väl alltid bra med konkurrens och det är ju därför vi bl.a är med i eu för att
arbetskraft ska kunna flytta inom eu, men det gäller inte bara hantverksyrken
utan även it tekniker,soppåkare,konsulter mm, vi har ju marknadsekonomi och då är det väl marknaden som bestämmer vad vi är värda för det vi utför

men tillbaka till ursprungsfrågan om att vi blir lurade av vissa hantverkaresyrken,
om vi som konsumenter inte är så naiva utan ställer krav på leverantör oavsett
vilken, vad kostar det? så försvinner problemet eller hur.., om vi bortser från ROT
så spelar det ju ingen roll vad mtrl resp arbete kostar, det är ju slutsumman som är intressant, sen kan inte jag säga vad t.ex de olika grossisterna samt nätleverantörer har för kvalitet på sina produkter men att rakt av jämföra en koppling
på nätet men den som rörkrökare har med sig eller skaffar är ju nästan brottsligt naivt.

Är själv glad hempulare och betalar hellre mer för mtrl hos lokal yrkesman(där man dessutom får hjälp med ev frågor) har köpt så mycket skitprodukter på c/o,jula,biltema, för att inte tala om ikeas skräp kranar (kanske är bättre nu)
,
 
Intressant diskussion, men tänk på att diskutera sakligt och inte gå till personangrepp (angående inlägg lite längre bak här i tråden).

Dessutom, i Byggahus forum är alla konsumenter ...
 
Mikael_L skrev:
Men då är VVS'arna alltså inte det minsta bekymrad över att vi anlitar öststatsarbetskraft istället.
Det är ju alltså bara skönt och bra för de att förlora (jobbiga?!) privatkunder.

(Men tänk om öststatsfirmorna har lite ambitioner då? Och inte nöjer sig med den marknadsandelen när dom väl erövrat den svenska privatmarknaden)
Tja,
jag tror faktiskt inte att det är lönsamt för östfirmorna heller.

Om man tittar på hur de opererar, så jobbar de hela dagar till låga priser, oftast i grupp med en relativt sett välbetald arbetsledare, som kommunicerar med kunden och besitter en hel del kunskap.

Hem-vvs är ur vvs-branschen sett relativt enkla jobb. Det är bara att följa standarddimensioner, man behöver inte tänka efter.
Det enda komplicerade med konsumentjobb är att de har relativt sett högre krav på finish än industrijobb.

Konsument VVS kräver för att få nöjda kunder:
1. VVS-kunskap
2. Estetetik, det ska se hyggligt ut när man är klar
3. Förmåga att jobba ensam
4. Förmåga att kommunicera med slutkunden.

Även många svenska firmor brister något på några punkter.
Jag bedömer att det är få hantverkare från öst som klarar alla dessa punkter.

Däremot, är hantverkarna från öst mer allround och gör de flesta arbetsmoment som man i Sverige ringer in en specialist till.
Därför borde det bli ovanligt att man tar in svenska hantverkare över huvud taget om det finns en huvudentreprenör från öst, som t.ex. renovering av badrum
 
tomlan skrev:
....
de olika grossisterna samt nätleverantörer har för kvalitet på sina produkter men att rakt av jämföra en koppling
på nätet men den som rörkrökare har med sig eller skaffar är ju nästan brottsligt naivt.

Är själv glad hempulare och betalar hellre mer för mtrl hos lokal yrkesman(där man dessutom får hjälp med ev frågor) har köpt så mycket skitprodukter på c/o,jula,biltema, för att inte tala om ikeas skräp kranar (kanske är bättre nu)
,
Min erfarenhet är att de VVS-kopplingar vi dödliga konsumenter kan köpa i byggvaruhandeln, CO, Biltema, m.fl. är av undermålig kvalitet. I vilket fall som helst är de inget roliga att jobba med. Det är mycket lättare att misslyckas med jobbet med dessa kopplingar.

Däremot har jag personligen god erfarenhet av kopplingar från Rinkabyrör.

Det är väl samma sak som med verktyg, man får vad man betalar för, men bara ett problem, alla som jag nämnde vid namn är dyrare än Rinkaby.
 
magnu skrev:
Min erfarenhet är att de VVS-kopplingar vi dödliga konsumenter kan köpa i byggvaruhandeln, CO, Biltema, m.fl. är av undermålig kvalitet. I vilket fall som helst är de inget roliga att jobba med. Det är mycket lättare att misslyckas med jobbet med dessa kopplingar.

Däremot har jag personligen god erfarenhet av kopplingar från Rinkabyrör.

Det är väl samma sak som med verktyg, man får vad man betalar för, men bara ett problem, alla som jag nämnde vid namn är dyrare än Rinkaby.
Enklast är väl att man pratar med sin hantverkare om att man köper mtrl själv
t.ex rinkaby (om man vet vad man ska ha)sen får hantverkaren säga vad han vil ha för arbetet och man får ta ev garanti med de man köpt det av(tror inte hantverkaren vill stå för det) kan också bli dyrare arbete tror jag om hantverkaren ska pyssla med grejor som inte är lika smidiga att jobba med(säger inte att det alltid är så) och kanske komma tillbaka för att det vart fel grejor du hade fått hem men som sagt man får oftast vad man betalar för.

Hempular själv en hel del med snickeri,vvs,el men tar in hjälp om det behövs och betalar då gladeligen (frågar vad det kostar ca) för det, och struntar fullständigt
om kopplingen kostar 200% mer än vad jag kan beställa den för med frakt,/hämta själv etc om jobbet blir bra och hantverkare som tycker han tjänar på att jobba hos mig, som grädde på moset får man en kontakt vid ev frågor och slipper själv göra fel i hempuleri träsket:D
 
tomlan skrev:
Hempular själv en hel del med snickeri,vvs,el men tar in hjälp om det behövs och betalar då gladeligen (frågar vad det kostar ca) för det, och struntar fullständigt
om kopplingen kostar 200% mer än vad jag kan beställa den för med frakt,/hämta själv etc om jobbet blir bra och hantverkare som tycker han tjänar på att jobba hos mig, som grädde på moset får man en kontakt vid ev frågor och slipper själv göra fel i hempuleri träsket:D
Asch ska man ha garanti på jobbet, så får vvsmontörer stå för allt som sitter fast och inte går att byta utan åverkan.
Sedan kan man fixa resten själv.

Man ska inte glömma bort att det tar avsevärt längre tid för mig än det tar för ett proffs. Min erfarenhet när jag ska laga något är att jag måste ta isär och sätta ihop det 3 gånger innan det fungerar som det ska, då jag alltid missar något.

Men varje gång tror jag att det ska gå på första försöket.

De här tre försöken har hantverkaren gjort hos någon annan eller under utbildningen innan han kom hem till mig.
 
om det är så surt att pröjsa en rörmokare... varför gör ni inte allt själv?
jo visst det finns klåpare och jag är hyfsat övertygad om att dem flesta utav dess är och gör små jobb hos främst privatpersoner...
dem större vvs firmorna i sthlms området åtminstone tackar nej till privatkunder pga utav allt extra strul det medför oftast.

ett annat problem som uppstår om ni själva köper rördelar och blandare är att då ska det friskrivas säker vatten... och det gillar inte försäkringsbolagen. det var iaf vad dem sa när jag gick kursen. rörisen ska köpa allt annars gäller inga försäkringar.
 
Kan du förklara varför försäkringen bara gäller om rörisen köper materialet själv? Jag antar att rörisen själv har en försäkring mot "strul". Är det rörisens egen försäkring som säger detta eller är det något han hittat på själv? Om det är rörisens försäkring som säger detta, kan det verkligen vara samma villkor hos ALLA bolag?
 
hell_onion skrev:
om det är så surt att pröjsa en rörmokare... varför gör ni inte allt själv?
Det är klart jag gör.

hell_onion skrev:
dem större vvs firmorna i sthlms området åtminstone tackar nej till privatkunder pga utav allt extra strul det medför oftast.
dvs Det är inte lönsamt

hell_onion skrev:
ett annat problem som uppstår om ni själva köper rördelar och blandare är att då ska det friskrivas säker vatten... och det gillar inte försäkringsbolagen. det var iaf vad dem sa när jag gick kursen. rörisen ska köpa allt annars gäller inga försäkringar.
Det tål att diskutera, jag vet inte hur mitt försäkringsbolag ställer sig till det hela!

Säker vatten kommer kommer VVS-braschen. Med det prissystem som tillämpades är det klart att rörmontören måste göra förtjänst på materialet också.

Men det finns mig veterligen inga krav från försäkringsbolagen att vvs-arbete ska göras av fackman. På samma sätt får man sätta sina tätskikt och klinker själv också.
 
Mikael_L skrev:
Men då är VVS'arna alltså inte det minsta bekymrad över att vi anlitar öststatsarbetskraft istället.
Det är ju alltså bara skönt och bra för de att förlora (jobbiga?!) privatkunder.

(Men tänk om öststatsfirmorna har lite ambitioner då? Och inte nöjer sig med den marknadsandelen när dom väl erövrat den svenska privatmarknaden)
Det sker redan i dag, gör ett studiebesök på valfri industrietablering och finn att svenska yrkesarbetare är i minoritet, mycket Finländare, Letter, Polacker på stora byggen i dag. Vet inte om dom gör sämre arbeten heller.

Rörande grundfrågan så är det väl ändå yrkeskunnandet man skall konkurrera med och därmed även ta betalt för, det gäller ju alla kunskapsyrken (som någon skrev så förädlar ju inte el och vvs montörerna produkterna dom säljer). IT branschen har gått genom detta stålbad och marginalen på hårdvara ligger på kanske 10-15% och resten av förtjänsten skall komma från konsultkåren (som i sin tur är prispressad).
 
Jo det är kke sant i terin förutom det faktum att du måste ha flera år utbildning och praktik innan du ens kan starta ett företag i byggbranchen som ska arbeta med rör, el, tak, vent eller ngt liknande.
Skillnaden är att en akademiker gör sin utbildning vid skrivbordet och hantverkare på fältet.

Nu säger jag inte att akademiker är meninslösa men gillar inte den nedsättande attityden att en hantverkare skulle vara sämre eller mindre utbildad och därför ha en lägre lön.

Vad gäller dom där extra åren så kan dom i slutänden tas igen med marginal, jag kan peka på drösvis med arbetsföra akademiken i 60-70årsåldern men kan inte komma på en enda hantverkare som ligger ute på fältet och är över 60, kan ni?

Jag säger inte att du/ni inte jobbar långa timmar men i ärlighetens namn så fömodar jag att du gör dina 70timmar på ett uppvärmt kontor mestadels och grabbarna här på firman gör sina ofta 70timmar ( ja dom gör vanligtvis minst 60timmar under sommaren) på ett tak i -20 och drivsnö eller +40 utan skugga på sommaren så jag frågar dig uppriktigt, skulle du vilja byta med dom för samma lön eller lägre?

Avseende "viktigheten" så kan man ju hävda att fanns inte hantverkarna så skulle inte akademikerna ha någonstans att bo eller arbeta med alla multimiljonsystem så om man var tvungen att välja en av grupperna skulle inte jag fundera mycket över vem som var viktigast.

Som en parantes vill jag bara klargöra att jag själv är mer akademiker än byggjobbare numera så jag skriver ner mig själv i första hand...


BobbyEwing skrev:
Och exakt vad menar du med akademiker? Jag tror ju knappast en fil. mag. i litteraturvetenskap skulle klara mitt jobb, precis lika lite som jag skulle ha så mycket att hämta om jag försökte mig på att jobba som lantmätare. Det finns vissa akademiska utbildningar där det finns överskott på folk ja, känner exempelvis ingen genusvetare som har fått jobb tack vare den utbildningen. Men det finns också grupper där det råder kraftigt underskott, du kan ju inte bara klumpa ihop alla till en enhet. Det är ju ungefär som att säga att alla lågutbildade, inklusive hantverkare, ska ha samma låga lön eftersom det finns ett överskott av dem.

Sedan det där med att arbeta hårdare. Visst, det kan säkert vara lite fysiskt tyngre att vara rörkrökare än att jobba i exempelvis IT-branschen som jag. Däremot tycker jag samtliga vvsare (och andra hantverkare) som jag har haft att göra med är väldigt noggranna med att inte jobba en minut extra, pressa sig lite extra för att ro iland ett jobb innan en för kunden viktig deadline etc. Jag jobbar 70 timmar i snitt varje vecka och vissa veckor betydligt mer än så. Jag skulle aldrig få för mig att säga till min kund att "nä, jag slutar nu och kommande två veckor ska jag till en annan kund, så ditt projekt får vänta". Om något ska vara klart en viss dag så ser jag till att det är det, även om det innebär att jag får jobba till midnatt två veckor innan. Rent fysiska risker finns det naturligtvis fler för vvsaren men ekonomiska risker finns även för mig då man faktiskt ibland jobbar med system som vid fel kan få en hel verksamhet att tvärstanna.

Sedan ska man väl också ha i åtanke att lön inte enbart baseras på tillgång på kompetens samt hur hårt och riskfyllt jobbet är. Det baseras också på nyttan för kunden. Om det skulle kosta 500,000 att få en fungerande WC bara för att vvsarnas löner var så höga så skulle de flesta välja det hederliga utedasset istället. Och visst, det är viktigt att det går att spola i toan på kontoret, men om jag bygger ett system som ger kunden en besparing på många miljoner per år så kan jag naturligtvis också ta bra betalt för det.

Ni får ursäkta att jag blev lite OT här, men jag blir bara trött på attityden att "akademiker gör ju minsan inget, de sitter ju bara på arslet hela dagarna". Om akademikernas löner pressas ner mer (och de är redan låga) i kombination med Sveriges skatter så kommer högre utbildning snart vara ett ytterst oattraktivt val för unga, vilket kanske skulle vara intressant, för då skulle det ju visa sig onödiga akademikerna är när det inte finns några. Redan idag är det ju en förlustaffär att utbilda sig till exempelvis gymnasielärare jämfört med att bli hantverkare. För att inte tala om sjuksköterska. Även med 10,000 mer i månadslön så tar det många år innan en akademiker har kommit ikapp de åren där hantverkaren tjänade pengar samtidigt som akademikern bara drog på sig skulder.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.