68 044 läst ·
505 svar
68k läst
505 svar
Blåst av VVS-firman?
En vvs-montör tjänar ca 190kr/h enl Rogge,
blir ca 342000/år (1800h ink semester) med arbetsgivaravgifter borde det bli
455000/år i kostnad för arbetsgivaren, att fördela på cirka 1200h/år
Då blir kostnaden per timme 455000/1200 = 380kr/h.
Sedan kan vi fortsätta med att lägga på overheadkostnader, men den diskussionen lämnar jag därhän.
Men det som verkligen gäller är att leverera en korrekt installation som helst ser bra ut till lägsta pris.
Det löser man inte till lägsta timpris, utan med de mest kostnadseffektiva arbetsmetoderna och rutinerna.
Sedan kan vi fortsätta med att lägga på overheadkostnader, men den diskussionen lämnar jag därhän.
Men det som verkligen gäller är att leverera en korrekt installation som helst ser bra ut till lägsta pris.
Det löser man inte till lägsta timpris, utan med de mest kostnadseffektiva arbetsmetoderna och rutinerna.
lägger mig lite snabbt i utan att läsa för mycket men,magnu skrev:En vvs-montör tjänar ca 190kr/h enl Rogge,
för det första finns det säkert lika många som tjänar 150 kr i timmen som du tror tjänar 190 kr i timmen.
för det andra sluta räkna 1800 h på arbetaren i lön o sen 1200 timmar jobbat för de är väl upp till företaget om de inte lyckas jobba mer än 5,5 timmar per dag, mösa nästan 3 timmar på lagret varje dag låter ju inte klokt.
over and out, mvh daniel
Man behäver betala ut lön för 1600h + 200h semestergb79 skrev:lägger mig lite snabbt i utan att läsa för mycket men,
för det första finns det säkert lika många som tjänar 150 kr i timmen som du tror tjänar 190 kr i timmen.
för det andra sluta räkna 1800 h på arbetaren i lön o sen 1200 timmar jobbat för de är väl upp till företaget om de inte lyckas jobba mer än 5,5 timmar per dag, mösa nästan 3 timmar på lagret varje dag låter ju inte klokt.
over and out, mvh daniel
Sedan räknade jag på en beläggningsgrad på 75% vilket blir 1200 debiterbara timmar.
Tyvärr är inte nog effektiviteten speciellt mycket bättre.
Men med 90% beläggning dvs 1440h/år och 150kr/h blir lönen 270000, och med arbetsgivaravgift 359000. Vilket resulterar i en timkostnad på 249kr/h.
Det är inte orimligt att den interna kostnaden för en VVS-montör hamnar här, men sedan ska mycket annat betalas också. Det går knappast att fakturera för att offerera jobb etc.
Sedan har man säkert gott om jobb som för en man tar 6h. Var hittar du ett 2h jobb på eftermiddagen? Du kan väl knappast påbörja ett nytt jobb som tar stänga av vattnet jobba 2h gå hem och sova fortsätta nästa morgon 2h till. Vilka kunder accepterar att vara utan vatten över natten, förutom industri-verksamhet.
Men som sagt diskussionen började med att diskutera vad firmorna tar för materialet och här är vi nästan alla överens om att systemet är skevt.
Sedan om timpriset är på 300, 400 eller 500kr/h spelar inte så stor roll, för det har man kommit överens om vid beställningstillfället.
För mig som ändå beställer mindre än en dags arbete är inte timpriset den avgörande delen i min beslutsprocess.
De senaste åren har jag gjort allt själv.
Men jag tycker det är roligt att räkna! Jag har räknat på en del offerter och för att man ska göra vinst i slutändan gäller det att alltid räkna högt på alla poster, för att väga upp de som man glömt bort.
Men alla har väl förstått att Kalkylen bara är ett exempel som saknar verklighetsförankring. Som påpekat så är flera saker dubbelkalkylerade, lönenivån hög, avskrivningarna dock lite låga osv osv.
Problemet är ju som tidigare sagts effektiviteten och kundfokuset.
Problemet är ju som tidigare sagts effektiviteten och kundfokuset.
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 313 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 313 inlägg
Hej å hå, det var väl precis detta man inte ville höra som potentiell kund:wow:magnu skrev:
En glömsk röris som drar till med överpriser på ALLT. Stackars kunder då du INTE glömt något!:eek: och lika illa då du glömt något. Då får man betala överpriser för ALLT och sedan ändå betala tillägg för det du glömde eller skriver du i offerten att tillkommande arbeten och material är GRATIS
Denna fråga kräver svar
Jag påstår inte att man inte kan sänka kostnaderna men påstår att man inte kan göra det med gällande villkår.
Självklart kan vi sänka lönerna till hälften men det finns reler mot det och dessutom skulle ingen vilja arbeta då, om det sen är rätt aller fel att vägra arbeta för 80kr timme är en annan sak.
Sedan kan man ju sänka kvaliten på varan eller tjänsten vilket knappast är ev bra väg att gå?
Men självklart kan saker effektiviseras med men det är som jag skrev innan marginella besparingar/prissänkningar det handlar om då och inte från tex 500kr til 350kr timmen, skulle ngn göra en sådan dumpning så är det ngt skumt eftersom det inte täcker lönekostnaden ens.
Säger ngn däremot att "ja detta stora jobbet på 1000timmar kan vi göra för 450kr/tim istället för ord 500k/tim" så kan det bero på just efektivisering och debiterbar tid.
Ingen ska komma och påstå att man kan debitera mer än kke 5-6 timmar om dagen när det handlar om småjobb i ett småförtag efterom det alltid kommer att försvinna tid för resor, hantering, fakturering, offerter, mm mm
Det vanliga är att man som gnistis eller röris har 2-4jobb/kunder per dag som alla ska ha sin tid.
Man kan inte jämnföra ett litet enmansbolag med en stor koncern när det gäller effektivisering och hantering, självklart kan Volvo rationalisera bort ett moment eller ersätta personal med en robot tex men när du hävdar att den enskillda hantvekaren har samma möjligheter så är du antingen väldigt dåligt insatt i verkligheten eller väldigt elak när du förklarar alla småföretagare som inkopetenta när det gäller organisation mm.
Skulle tom hävda motsatsen, har sett väldigt få enmansbolag som skulle kunna öka lönsamheten utan att öka priset eller motsvarande men däremot så skulle dom flesta medelstora eller stora kunna göra det utan att man ens arbetar med det, vilken myndighet eller storbolag ser man inte ngn mer eller mindre onödig byrokrati på tex?
Självklart kan vi sänka lönerna till hälften men det finns reler mot det och dessutom skulle ingen vilja arbeta då, om det sen är rätt aller fel att vägra arbeta för 80kr timme är en annan sak.
Sedan kan man ju sänka kvaliten på varan eller tjänsten vilket knappast är ev bra väg att gå?
Men självklart kan saker effektiviseras med men det är som jag skrev innan marginella besparingar/prissänkningar det handlar om då och inte från tex 500kr til 350kr timmen, skulle ngn göra en sådan dumpning så är det ngt skumt eftersom det inte täcker lönekostnaden ens.
Säger ngn däremot att "ja detta stora jobbet på 1000timmar kan vi göra för 450kr/tim istället för ord 500k/tim" så kan det bero på just efektivisering och debiterbar tid.
Ingen ska komma och påstå att man kan debitera mer än kke 5-6 timmar om dagen när det handlar om småjobb i ett småförtag efterom det alltid kommer att försvinna tid för resor, hantering, fakturering, offerter, mm mm
Det vanliga är att man som gnistis eller röris har 2-4jobb/kunder per dag som alla ska ha sin tid.
Man kan inte jämnföra ett litet enmansbolag med en stor koncern när det gäller effektivisering och hantering, självklart kan Volvo rationalisera bort ett moment eller ersätta personal med en robot tex men när du hävdar att den enskillda hantvekaren har samma möjligheter så är du antingen väldigt dåligt insatt i verkligheten eller väldigt elak när du förklarar alla småföretagare som inkopetenta när det gäller organisation mm.
Skulle tom hävda motsatsen, har sett väldigt få enmansbolag som skulle kunna öka lönsamheten utan att öka priset eller motsvarande men däremot så skulle dom flesta medelstora eller stora kunna göra det utan att man ens arbetar med det, vilken myndighet eller storbolag ser man inte ngn mer eller mindre onödig byrokrati på tex?
Thomas59 skrev:Jo det resonemanget har man ju hört förut.
Klart det är MÖJLIGT att sänka kostnaderna och/eller öka intäkterna (obs inte timpriset) så att man kan sänka timpriset med bibehållen eller ökad lönsamhet. Skulle så inte vara fallet skulle vi bo i grottor och äta nötter och rått kött fortfarande.
Har ALDRIG, och jag betonar verkligen ALDRIG, stött på en bransch eller för den delen ett enskilt företag som inte kan drivas mer effektivt och då har jag ändå jobbat med den typern av uppdrag i mer än 20 år.
Vad jag däremot ofta stöter på är åsikter liknande dina Nej det går inte, Nej vi är så speciella och det går inte i vår bransch osv osv. Det är helt enkelt inte sant. Ni saknar bara kunskapen om hur man gör. Att ett lågt pris per definition skulle tyda på undermålig utrustning, lägre kvalitet, svartjobb osv stämmer helt enkelt inte. Det kan givetvis vara så i enskilda fall men någon generell sanning är det inte.
Däremot gillas den typen av "sanningar" av företags- och branschföreträdare som givetvis hellre ser höjda (höga!) priser som svaret på alla problem i stället för att ständigt behöva jobba med effektivisering med högre kundupplevd kvalitet till lägre priser som mål.
Genom inlägg som dina (även om just ditt syfte i detta fall kanske inte är att lobba för höga/höjda priser?) hoppas man att denna "sanning" ska få fotfäste bland kunderna. Det är bara för bedrövligt och ett skäl till att jag reagerar ganska starkt mot denna typ av inlägg på forumet. Vill man propagera/lobba för sina villkor som företagare tycker jag att man kan göra det i andra sammanhang.
Det är ju så att om kunder läser denna typ av osanning tillräckligt många gånger blir det till en sanning (vilket är syftet med lobbying) och pressen på företag att effektivisera sig minskar. Det är raka motsatsen till vad konsumenter har nytta av.
Ja glömmer man räkna på en post som ingår i offerten så kan man självklart INTE deditera kunden för detta som tilägsarbete? Så givetvis blir denna miss till kundens fördel.
Och jag tolkar det iaf som att man inte kan räkna på att det ska ta 4min att skruva en gipskiva som det står i en tabell eftersom nga av skivorna kommer att kräva merarbete som tex håltagning mm.
Dvs om vi räknar på tiden/priset att gipsa en vägg som kräver 20skivor så kan man inte räkna 20*4=80min utan snarare en mer realistisk tid på kke 20*4min +60min för dosor, dörrar, vent mm
Däremot så kke en industrikorridor med 200skivor räknas som 200*4min +120min för div.
Man måste sätta allt i relation till verkligheten och inte till teoretiska siffror, där kommer erfarenheten in för hitintills har jag aldrig varit med om skrivbordssiffror som avspeglar verkligheten oavsett hur mycket beräkningsprogram mm som finns till förfogande.
Och jag tolkar det iaf som att man inte kan räkna på att det ska ta 4min att skruva en gipskiva som det står i en tabell eftersom nga av skivorna kommer att kräva merarbete som tex håltagning mm.
Dvs om vi räknar på tiden/priset att gipsa en vägg som kräver 20skivor så kan man inte räkna 20*4=80min utan snarare en mer realistisk tid på kke 20*4min +60min för dosor, dörrar, vent mm
Däremot så kke en industrikorridor med 200skivor räknas som 200*4min +120min för div.
Man måste sätta allt i relation till verkligheten och inte till teoretiska siffror, där kommer erfarenheten in för hitintills har jag aldrig varit med om skrivbordssiffror som avspeglar verkligheten oavsett hur mycket beräkningsprogram mm som finns till förfogande.
Thomas59 skrev:Hej å hå, det var väl precis detta man inte ville höra som potentiell kund:wow:
En glömsk röris som drar till med överpriser på ALLT. Stackars kunder då du INTE glömt något!:eek: och lika illa då du glömt något. Då får man betala överpriser för ALLT och sedan ändå betala tillägg för det du glömde eller skriver du i offerten att tillkommande arbeten och material är GRATIS
Denna fråga kräver svar![]()
Om det inte framgick klart och tydligt, jag syftade på kalkylen!Thomas59 skrev:Hej å hå, det var väl precis detta man inte ville höra som potentiell kund:wow:
Denna fråga kräver svar![]()
När jag gjorde kalkylen lade jag mig medvetet i överkant på den dyra sidan för att komma någorlunda rätt i timpriset.
När man gör sådana här beräkningar som jag har gjort, är det omöjligt att få med allt. Därför vet jag av erfarenhet att om man tar det dyraste alternativen och räknar så pessimistiskt som möjligt, hamnar man ganska nära sanningen.
Det finns ingen som har påpekat att jag har glömt några kostnader, alla har bara sagt att det är för dyrt, det kan inte vara så dåligt, det måste gå att göra bättre
Redigerat:
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 313 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 313 inlägg
Jag förordar inte lönedumpning även om det inte är ett helt orealistiskt alternativ, att utnyttja arbetskraft, kanske från andra länder, som inte kräver lön i klass med en akademiker för ett relativt enkelt arbete.Tossegubbe skrev:Jag påstår inte att man inte kan sänka kostnaderna men påstår att man inte kan göra det med gällande villkår.
Vad jag menar är att ni företagare måste tänka lite utanför lådan ni befinner er i. Går det inte att effektivisera ett enmansföretag (vilket givetvis går men potentialen kanske inte är enorm) kanske fler ska gå ihop och dela på vissa kostnader, tex OH-kostnader, skaffa bättre tidplanerings-/offertprogram, jacka upp kundservicen lite, fokusera på och bli bäst i en smalare nisch på marknaden osv osv. Det finns inget som säger att enmansföretag är den bästa lösningen i alla lägen.
En del av problemet är ju att INGEN i er bransch tänker i nya banor. Alla bara gör som dom alltid gjort och beklagar sig över att kunderna (som hänger med lite bättre, inte alla men många) klagar på orimliga (jo dom är orimliga) påslag och dålig service.
Varför ska just hantverkarbranscherna vara undantagna från nytänkande?
Skulle vara kul om NÅGON hantverkare/branschföreträdare/företagare kan ge exempel på NÅGON form av nytänkande i den egna branschen som kommer kunderna till godo.
Jag kan tom lova att får jag tre bra exempel ska jag lägga ner klagandet en månad!
Menar du på fullt allvar att man ska sänka priset till kund när situationen är som den är, dvs mer att göra än de flesta hinner med?? En tjänst är värd precis så mycket som nån vill betala dvs tillgång och efterfrågan. En klok företagare ökar sin vinst ifall det går att efektivisera.
För att Centrallönekommitten har bestämt så! Eller nej, det finns ju ingen...tomlan skrev:
Ska ha och ska ha? Ingen "skall ha" lön, man får faktiskt förtjäna den först. Dvs vilja att NÅGON ANNAN tycker det är värt pengarna och ger dem till dig.
ÅTERIGEN! Du debiterar ju kunden ändå för att transportera bort pallar till tippen etc, om du inte själv vill sälja dessa för någon 50 lapp. 10% kapspill på virke? LÖJLIGT, kunden har ju betalat för detta! Syns dessa kostnader för material spill i din årsredovsining ochsåTossegubbe skrev:Men seriöst!!
Har du ngn gång i livet ens drivit ngt som kan liknas med ett företag??
Eller för delen köpt in ngt förutom mjölk på ica?
Ja Tossegubbe, jag driver ett företag idagsläget med två bifirmor och har tre skilda verksamheter. Så man kan säga att jag driver tre företag. Har du själv drivit företag eller kanske driver du ett? Förövrigt så gör jag inköp om 20 k månad i snitt hittils, och räknar med att göra inköp om 1 miljon under detta år.
Ok börja med servicebil, har du ngn gång sett nybilspriser? men ok man MÅSTE inte a en ny bil det håller jag med om.
Nybilspriser stirrar jag på varje kväll då jag drömmer om en ny fin bil istället för att laga en gammal golf. Däremot så behöver inte ens hantverkare någon ny bil, och de flesta hantverkare har inte heller någon ny bil. Jag ser dagligen nystartade företag, oftast hantverkare som leasat en ny skåpbil för 5k i månaden plus drivmedelskostnad. Idiotiskt då de flesta saknar kunder etc och sådana firmor är inte långvariga.
Kan du plocka ihop ens en enda pryl av varje sak som bör finns i lagret för under 100k så har du anställning på stående fot här, vi arbetar inte ens med rörmokeri men har iaf VVS-lager mm för runt en 60-70k för att kunna göra temp-lösningar och liknande i väntan på röris (bara en enda serviceventil kan ju för f-n vara 5k) och en sådan kan mycket väl köras sönder under byggtiden och behöva bytas akut.
Jag kan försöka, ge mig en specificerad lista på vad du behöver och till vilken verksamhet! Menar du på allvar att enmans företagare behöver utrustning för 100k? Exakt vad arbetar du med med tanke på ert lager om 60-70k? Nödlösningar kräver inte lager för 60-70k? Jag säljer själv jouravtal till fastighetsbolag och mitt lager sträcker sig för tillfället inte över 1500:-. Har köpt in det jag behöver och man kan alltid avgränsa skadan och laga den tillfälligt med minimala resurser.
Vad är det för serviceventil du pratar om? Under byggtiden så har du ju oftast tillgång till rörmokare etc. Jag har bara köpt in det jag antar kan komma att behövas till ett jourjobb och då krävs det inte mycket, i de flesta situationer kan man stänga av systemet och låta skadan vänta tills nästa vardag, men visst, sysslar du med tex jourreparationer av infrastruktur kanske du behöver ha det mesta i lager. Men då snackar vi om stora företag som Vattenfall etc.
Vadå 150m2? det räcker väl inte till ngt i byggbranchen, har du sett hur stor plats tex fönster till en villa tar?
500m2 är snarare ett rimligt minimum för effektiv hantering men visst en röris kan klara sig med ngt mindre inomhus då PEM och markrör mm kan förvaras ute.
Jag vet att saker tar plats då jag själv säljer hantverkar tjänster, dock så är 150m2 grovt överskattat om du inte importerar egna byggvaror och lagerhåller dessa iväntan på försäljning, men då är det inte heller längre någon "vanlig" snickarfirma. Behöver du själv så stora ytor? Jag hyr ut en lokal om 40m2 till en byggfirma med två anställda och de förvarar bara verktyg och maskiner där, okej även överblivet material från jobb men inga stora mängder. Det är både dumt att lagerhålla som hantverkare och väldigt riskfullt. Inget normalt hantverkarföretag lagerhåller byggvaror som fönster etc, då man oftast kan få dessa snabbt levererade och man vet ju aldrig i förväg vad kunden vill ha. Är 500m2 ett minimum för dig Tossegubbe?
Ett byggföretag här i min stad har 45 anställda och har nyss byggt nya lokaler för sin verksamhet om 300m2, och de har gott om plats över trots grävmaskiner och all komplett utrustning för sin verksamhet. Dina 500m2 är ett skämt om du snackar om småfirmor, och vilken rörmokare lagerhåller PEM och markrör?
Har du ngn gång haft en försäkring för ett företag? bara nödvändiga enligt lagen kurser och intyg är iaf minst 40k om året.
Jag har ansvarsförsäkring och kompletterande försäkringar för min verksamhet med två anställda, dock kostar dessa inte mer än 4k per år? Återigen vilka kurser och intyg pratar vi om? Och enligt vilken lag? Så mycket kostar inte kursen Heta arbeten etc.
Lokal ca 20k bil 5k ansvar 30k och då har vi inte ens kommit in på personligt skydd.
Det jag kan hålla med om är att det inte är dubbelt så dyrt med två anställda osv
Lokalkosnaden kan jag hålla med om att det är en rimlig årshyra för ett lager/förråd om 30m2. Bil 5k är ochså rimligt per månad och ansvarsförsäkringen om 30k per år kanske är rimlig om du har en större verksamhet.
Materialspill är väl i dom flesta brancher ca 15%?
Så är det iaf i bygg och jag vet att man räknar liknande om det gäller plattsättning och el med men det finns säkert undantag.
Nu hänger inte jag med alls! Materialspill? Vad är materialspill? Nu när du pratar om plattsättning vilket jag ochså sysslar med så blir jag förvirrad! Menar du småbitarna efter kakelskäran? Dessa har ju kunden betalat helt och fullt! Gäller för alla branscher! Materialspill är väl isåfall när du själv förstör material som skulle ha använts, och yrkar du på så höga kostnader för detta så ifrågasätter jag din yrkeskunskap. Skulle mina anställda orsaka materialspill för 50k per år så är det avskedning som gäller och i värsta fall konkurs.
1.5milj bör iaf en enmansfirma fakturera i bygg för att gå runt, ca 700k är material då så att komma ner i 50k spill är faktiskt riktigt bra då. man kan ju tex tänka på att bara skyddspappen på golvet i en villa är 1500-2000kr
Återigen vad menar du med spill? Kunden har ju betalat allt detta så det påverkar inte dig om du förlorar ett paket parkett pga bristfälliga arbetsmetoder.
Sedan är transportembalage mm som pallar till taktegel ngn 1000kr och allt annat material kke ngn 1000kr till
Sen har man i en paket med virke minst 5% skrot redan vid lev och ytterligare 10%kapspill minst.
Jag instämmer med allt som Thomas59 skriver, det finns definitivt pengar att spara när det gäller effektivisering av företag. Inte heller många rörmontörer har 190:- per timme. Jag har byggt upp mina verksamheter på just ifrågasättning. Exempelvis: Behöver jag verkligen den stora borrhammaren? Räcker det med den mindre modellen?
Hur mycket av allt behöver jag egentligen?
Det krävs inte miljoninvesteringar för att driva ett vvs företag på 1-4 man, och vi konsumenter ifrågasätter inte heller företagens kostnader, utan det bedrägliga sättet att ta betalt!
Redigerat:
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 313 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 313 inlägg
Nej det är sant, det är marknaden som bestämmer lönenivån, inte undertecknad. Vill marknaden betala det pris en hantverkare begär så är det väl ok. Problemet är ju att vissa hantverkarbranscher (tex vvs) gör allt för att marknadskrafterna inte ska slå igenom. DET är ett problem.tomlan skrev:
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 313 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 313 inlägg
Nej egentligen inte och du har rätt i att en vara eller en tjänst är värd precis så mycket som marknaden är beredd att betala. Det gäller dock bara så länge ingen sätter marknadskrafterna ur spel.Matss skrev:
Många hantverkarbranscher med vvs-branschen i spetsen rider på det faktum att vissa jobb inte FÅR utföras av andra än yrkesmän och andra arbeten inte KAN utföras av de flesta kunder. Sedan sätter man markandskrafterna ur spel genom skumma prissättningsmetoder supportade av allt fråm grossister till företag.
Kul i alla fall att du håller med om att en klok företagare förbättrar resultatet genom effektivisering. Som effektivisering räknas tyvärr inte prishöjningar, dålig service, skum prissättning på material och andra metoder som frekvent tilllämpas.