Jag tror (tyvärr) det ligger mycket i det, det är svårt att räkna hem att skriva en offert på ett 2timmars arbete om man inte har bra marginal på ngt.
Hur man än vänder på det så lär det ta minst en timme att kika på ett jobb, räkna och skriva offert på det samt sedan ytterligare en kundkontakt innan själva jobbet som kke ger tre fakturerbara timmar av 5timmar arbetstid, detta förutsätter dessutom att man verkligen får alla jobb man räknar på vilket knappast är fallet.
Så ser verkligheten ut med småjobb åt privatkunder och det vore inga problem om det gick att ta ut 1500kr timmen för småjobb men det skulle nog orsaka minst lika mycket protaster som påslag på materialet misstänker jag?


hell_onion skrev:
är rörmokare själv men är inte speciellt insatt i prissättningsmetoder.
av erfarenhet så är privatpersoner struligast alla kategorier...
vilken lista ska man gå efter egentligen då? vet att typ ahlsell tar 70 kr för ett paket kaffe...
vad ska en rörfirma ta för betalt då...?
ahlsell har ju allt på hyllan 7-16 varje vardag... rinkaby är beställingsvaror men låga priser...
det kanske inte försvarar priserna, men det försvarar åtminstone varför rörmokarna handlar där dem handlar...
det går ju att vrida och vända på den här frågan i all evighet och jag har full förståelse att man som privatperson vill kunna jämföra priser. tror att en del av det här problemen uppkommit för att många vill ha offerter och det är tidskrävande att räkna på små jobb så då är det lätt att höfta och ta i lite extra för att inte missa något. det är min teori iaf.
men som sagt jag stöter inte på dess problem så ofta eftersom jag arbetar på ett större företag.
 
hell_onion skrev:
vilken lista ska man gå efter egentligen då?
Gå inte efter någon "lista". Fakturera de kostnader du har haft själv (med ev. påslag tydligt angivet).
 
Thomas59
Dr.Sofia skrev:
Gå inte efter någon "lista". Fakturera de kostnader du har haft själv (med ev. påslag tydligt angivet).
Kunde inte formulerat det bättre själv. Ev skulle jag dock strukit ordet "själv" i slutet på meningen:D

Att dina materialpriser inte är lika låga som på Rinkaby då du handlar i en yrkesbutik kan nog de flesta acceptera, så även ett påslag om det är rimligt.

Du kan ju alltid upplysa kunden om att du handlar ditt material hos en yrkesbutik och att priserna skiljer sig (högre) pga leveranstid, sortiment, fika på morgonen eller va du nu tycker motiverar det högre priset. Då får ju kunden en ärlig chans att tacka nej innan notan dyker upp.
 
Menar du inköpspriset då eller den faktiska kostnaden med lager, hantering, kapitalkostnad, spill osv då?

Är det inte isf mer öppet att bara säga "du betalar efter denna listan -20% tex" Då har ju kunden möjlighet at i förväg ifrågasätta priserna och han så vill välja ngt annat alternativ.
Vad man faktiskt betalat i inköp är väl eg helt ovidkommande för kunden om det inte är en monopolställning vilket det knappast är.
Dvs kunden får en klar lista där han kan räkna och kontrollera varenda detalj och så ett timpris som han med kan jämnföra. Alternativet är att säga "här är mitt inköp men jag kan inte säga vad du får betala för sakerna innan jag gjort jobbet"


Dr.Sofia skrev:
Gå inte efter någon "lista". Fakturera de kostnader du har haft själv (med ev. påslag tydligt angivet).
 
Dr.Sofia skrev:
Gå inte efter någon "lista". Fakturera de kostnader du har haft själv (med ev. påslag tydligt angivet).
men blir inte det jätte konstigt...ska försöka förklara vad jag menar

om du anlitar Bosse bluffrör 1 mans företag som handlar på tex. ahlsell han ger dig en offert på ett jobb men han har inga rabatter. så det pris du får är ahlsells listpris + 10%

sen tar du in en offert från ett mkt mkt större rörföretag... som handlar hos ahlsell också men har mkt bättre rabatter...
så då kanske du har ahlsells listpris med 40% rabatt och 10% påslag.

det blir knappast någon konkurans eller?
rabattsystemet är svårt att göra något om det är så grossist världen ser ut....
 
hell_onion skrev:
men blir inte det jätte konstigt...ska försöka förklara vad jag menar

om du anlitar Bosse bluffrör 1 mans företag som handlar på tex. ahlsell han ger dig en offert på ett jobb men han har inga rabatter. så det pris du får är ahlsells listpris + 10%

sen tar du in en offert från ett mkt mkt större rörföretag... som handlar hos ahlsell också men har mkt bättre rabatter...
så då kanske du har ahlsells listpris med 40% rabatt och 10% påslag.

det blir knappast någon konkurans eller?
rabattsystemet är svårt att göra något om det är så grossist världen ser ut....
Njae,
Jag förstår argumentet,
men har följande invändningar:
1. Det finns flera grossister, har de samma prislista?
2. Bosse bluffrör har nog bättre än 10%. Jag vet en firma som har 30-40% hos Selga, på en årsomsättning mindre än 3000SEK. Du får en standardrabatt bara du skaffar kundnummer.

Men som jag påpekat tidigare, min uppfattning är att man som privatperson främst blir blåst av grossiterna, men det tog ett tag innan jag förstod det.

Det är nog bara att acceptera att det blir svindyrt eller göra jobbet själv.

Vi har tidigare i tråden konstaterat att VVS-firmorna borde klara sig på 500SEK/h för att täcka sina kostnader, i varje fall om de driver verksamheten effektivt. Därför borde inte materialpåslaget behöva vara speciellt stort.
Men det är möjligt att du med ett rimligt materialpåslag fortfarande hamnar på priser 3ggr Rinkaby.

Det beror på att rörfirmorna oftast jobbar på löpande räkning och fakturerar kunden med ett påslag.

Vad är rörfirmans komparativa fördel om de lyckas förhandla till sig ett bättre inköpspris? Är slutkunden tillräckligt kompetent för att förstå fördelarna?

Vad får rörfirman ut av att jaga absolut lägsta pris, när den ändå bara fakturerar vidare?
 
magnu skrev:
Njae,
Jag förstår argumentet,
men har följande invändningar:
1. Det finns flera grossister, har de samma prislista?
2. Bosse bluffrör har nog bättre än 10%. Jag vet en firma som har 30-40% hos Selga, på en årsomsättning mindre än 3000SEK. Du får en standardrabatt bara du skaffar kundnummer.

Men som jag påpekat tidigare, min uppfattning är att man som privatperson främst blir blåst av grossiterna, men det tog ett tag innan jag förstod det.

Det är nog bara att acceptera att det blir svindyrt eller göra jobbet själv.

Vi har tidigare i tråden konstaterat att VVS-firmorna borde klara sig på 500SEK/h för att täcka sina kostnader, i varje fall om de driver verksamheten effektivt. Därför borde inte materialpåslaget behöva vara speciellt stort.
Men det är möjligt att du med ett rimligt materialpåslag fortfarande hamnar på priser 3ggr Rinkaby.

Det beror på att rörfirmorna oftast jobbar på löpande räkning och fakturerar kunden med ett påslag.

Vad är rörfirmans komparativa fördel om de lyckas förhandla till sig ett bättre inköpspris? Är slutkunden tillräckligt kompetent för att förstå fördelarna?

Vad får rörfirman ut av att jaga absolut lägsta pris, när den ändå bara fakturerar vidare?

jo men om bosses bluffrör har 30-40% enl dig. så har den större rörfirman 80% så principen är densamma...
sen uträkningarna här med 500kr/ h vet jag inte om man kan lita på... säger inte att dem behöver vara fel men att hos oss så täcker 500 på pricken alla kostnader med bil, kontor och såna delar.
en del som oftast inte syns i offerter är ju den tid som det tar att åka och titta och räkna på ett jobb... den ska ju också räknas in.

tidigare i detta forum var det någon som skrev en vettig sak tycker jag och det var att han inte sett speciellt många hantverkare åka i ferraris.... tror inte alla tar ut enorma summor i lön heller.... så någonstans måste ju stålarna ta vägen om det är ineffektivitet eller något annat ska jag låta vara osagt men sån är världen.

och så länge marknaden betalar... varför ska då en rörmokare sänka priserna?
om du inte känner någon i 08-området, hur länge får du vänta på en rörmokare ska komma och göra ett jobb hos dig??
tillgång och efterfrågan....är min åsikt iaf
 
Thomas59
Tossegubbe skrev:
..................
Vad man faktiskt betalat i inköp är väl eg helt ovidkommande för kunden om det inte är en monopolställning vilket det knappast är.
.................
I teorin JA men nu är det ju så att kundena lätt kan jämföra prisena med tex Rinkaby (ja inte bara jämföra, man kan ju faktiskt köpa prylarna också, och då man ser påslagen kan man förstå att folk blir upprörda. Detta faktum kan VVS-firmorna inte göra något åt, det är bara att anpassa sig och sämka priserna.Tough Shit!

En annan vinkel på problemet är de firmor som låter påskina att de "grossistprislistor" som presenteras är firmans inköpspriser som man:

A/ENDAST gör x% påslag på:D

alt och i bästa fall

B/Erbjuder x% rabatt på där x är en siffra långt ifrån den egna rabatten:rolleyes:
 
hell_onion skrev:
tidigare i detta forum var det någon som skrev en vettig sak tycker jag och det var att han inte sett speciellt många hantverkare åka i ferraris....
Det kan nog stämma. Rörmokare brukar köra Porsche:

- Men den här ska vi snart leverera till en rörmokare, säger Sigge Bilajbegovic och visar en splitterny Porsche, också den med en prislapp runt miljonen.

Folkbladet
 
Delvis sant ja men faktum är att många saker inte alls är så rabatterade med, visst har vi på vissa saker ca 70% men på andra kke bara 5% mot grossistpriset.
Snittet ligger iaf på 32% och då är vi inte direkt den minsta firman heller, de flesta småbolag har ca 25%
Sedan att det finns olika grossister är en annan sak men det känns inte heller vidkommande.
Den enda relevanta siffran slutänden är ändå vad man betalar för ett arbete och om företagaren väljer att debitera 9995kr arbete och 5kr material eller 5000arbete och 5000material ser jag inte vad det har för relavans eg?


Thomas59 skrev:
I teorin JA men nu är det ju så att kundena lätt kan jämföra prisena med tex Rinkaby (ja inte bara jämföra, man kan ju faktiskt köpa prylarna också, och då man ser påslagen kan man förstå att folk blir upprörda. Detta faktum kan VVS-firmorna inte göra något åt, det är bara att anpassa sig och sämka priserna.Tough Shit!

En annan vinkel på problemet är de firmor som låter påskina att de "grossistprislistor" som presenteras är firmans inköpspriser som man:

A/ENDAST gör x% påslag på:D

alt och i bästa fall

B/Erbjuder x% rabatt på där x är en siffra långt ifrån den egna rabatten:rolleyes:
 
Då var han nog anställd röris och ingen egeföretagare ;)


Dr.Sofia skrev:
Det kan nog stämma. Rörmokare brukar köra Porsche:

- Men den här ska vi snart leverera till en rörmokare, säger Sigge Bilajbegovic och visar en splitterny Porsche, också den med en prislapp runt miljonen.

Folkbladet
 
hell_onion skrev:
en del som oftast inte syns i offerter är ju den tid som det tar att åka och titta och räkna på ett jobb... den ska ju också räknas in.
Till detta går det säkert åt 1 timme, jobbet tar sedan 2h att utföra - dålig lönsamhet.

Som privatperson gäller det att hitta en pålitlig firma och sedan ta det på löpande. Funkar bra i småstäder - sämre i 08.

hell_onion skrev:
tidigare i detta forum var det någon som skrev en vettig sak tycker jag och det var att han inte sett speciellt många hantverkare åka i ferraris.... tror inte alla tar ut enorma summor i lön heller.... så någonstans måste ju stålarna ta vägen om det är ineffektivitet eller något annat ska jag låta vara osagt men sån är världen.

och så länge marknaden betalar... varför ska då en rörmokare sänka priserna?
om du inte känner någon i 08-området, hur länge får du vänta på en rörmokare ska komma och göra ett jobb hos dig??
tillgång och efterfrågan....är min åsikt iaf
Så sant,
jag får fortsätta mickla själv, men det är ju inte helt tråkigt
 
Thomas59
Tossegubbe skrev:
Delvis sant ja men faktum är att många saker inte alls är så rabatterade med, visst har vi på vissa saker ca 70% men på andra kke bara 5% mot grossistpriset.
Snittet ligger iaf på 32% och då är vi inte direkt den minsta firman heller, de flesta småbolag har ca 25%
Sedan att det finns olika grossister är en annan sak men det känns inte heller vidkommande.
Den enda relevanta siffran slutänden är ändå vad man betalar för ett arbete och om företagaren väljer att debitera 9995kr arbete och 5kr material eller 5000arbete och 5000material ser jag inte vad det har för relavans eg?
Tycker DU att du kan motivera prisskillnaden på material mot tex Rinkaby så är det ju i princip ok men de motiv jag sett här på forumet motiverar knappast påslag på den nivå som är vanlig i VVS-branschen. Garanti, lagerhållning, nej då får ni nog komma med något bättre. Är du ärlig med påslaget kan kunden välja och du får färre missnöjda kunder.

Det kan ju (nu fantiserar jag vilt:D) faktiskt vara så att påslaget är motiverat om du bara motiverar det på rätt sätt. Nej (skratt:D) jag tänkte inte på de 3-4-5-hundra procents påslag som vi fått vittnesmål om utan mer normala påslag.

Kunden (vissa medvetna) kan ju numera jämföra priserna och du riskerar hela tiden att kunderna blir missnöjda om inte det mervärde du erbjuder motsvarar påslaget.

Kostnadsfördelningen mellan arbete och material är höggradigt relevant. Genom att laborera med fördelningen försvårar du ju för kunden att jämföra priserna. Tidigare kunde du också dölja en stor del av din timdebitering i materialpåslaget. Det kan du inte alltid göra numera vilket är positivt för den som har koll. Andra kan du säkert lura ett tag till men inte länge:(.
 
Thomas.
Jag måste fråga dig vad du har för åsikt om dom normala 1000-2000% påslag som är normalt på kläder och liknande, är det normalt bara för att det är en annan branch eller är det normalt bara för att det är an vanlig vardaglig sak eller är det bara en lägre medvetenhet om detta helt enkelt?

Och till alla er som hävdar att så inte är fallet så kan jag säga att det ÄR så eftesom jag själv vart i branchen, köper man in en container kläder från tex kina så ger man normalt 5-10kr för en t-shirt och den säljs till ordinarie pris för 50-100 kr
Eller ännu mer på tex skor.
Tror ni mig inte så kolla bara på alla affärer som har konstant 70% rea mm och dom går då inte med förlust kan jag lova ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.