magnu skrev:
Det är klart jag gör.

dvs Det är inte lönsamt

Det tål att diskutera, jag vet inte hur mitt försäkringsbolag ställer sig till det hela!

Säker vatten kommer kommer VVS-braschen. Med det prissystem som tillämpades är det klart att rörmontören måste göra förtjänst på materialet också.

Men det finns mig veterligen inga krav från försäkringsbolagen att vvs-arbete ska göras av fackman. På samma sätt får man sätta sina tätskikt och klinker själv också.
Jag vet iaf att vårt förs-bolag säger rent ut att dom inte försäkrar ett projekt där vi inte i firman gjort HELA arbetet (eller underentrepenör med egen förs) så jag tolkar det som att det är ok att kunden gör egna arbeten i den mån han har fackmannakunskap och egen frsäkring. Dvs i praktiken står inte vårt bolag för ngt som inte vi gjort själva och detsamma gäller material. det ska finnas test och provningsintyg från godkänd certifiering mm
Så det blir upp till kunden att ta ev försäkrngsfrågor med sin leverantör om ngt skulle fallera i systemet och att bevisa att det inte var just hans eluttag som kortslöt och orsakade en brand, inte helt lätt i praktiken.

Men som sagt om man kan friskriva sig från ansvar gör säkert dom flesta hantverkare gärna bara arbetet med kundens egna delar.

Det är ju inte så att en akademiker är fullärd och redo för att anta vilka jobb som helst efter sina 4-6 års högskolestudier. Även de måste jobba sig upp och det för en många gånger förhållandevis dålig lön. Och det finns ju naturligtvis akademiker som jobbar på "fältet" också.

Och jag säger inte att hantverkare ska ha sämre lön för att de är sämre utbildade. Men visst, jag tror i allmänhet att personer med gymnasial utbildning undervärderar hur oerhört mycket mer och snabbare man studerar på universitet. Ett exempel kan ju vara att de som börjar plugga till civilekonomer men som inte har gått ekonomiskt program på gymnasiet läser in all ekonomi från gymnasiet på fyra veckor innan kursstart.

Vad jag säger är att moraliskt så är det rätt att akademiker har högre lön för att de ska ges en möjlighet att få tillbaka investeringen de har gjort i sin utbildning. I praktiken lever vi dock i en till viss del marknadsstyrd ekonomi och där är det kundnyttan som avgör lönen. Och där är det, precis som jag skrev, hur mycket kunden kan tjäna på ens arbete respektive förlorar om man inte gör arbetet som är helt avgörande.

Angående det där med att ta igen med marginal. Jämför en gymnasielärare med en blivande vvsare. Läraren spenderar 5,5 år utan inkomst, utan drar istället på sig flera hundra tusen i skulder. Samtidigt jobbar vvsaren, förvisso till en relativt låg lärlingslön till en början, men jobbar ändå. När läraren är färdigutbildad kan även vvsaren med 5,5 års yrkeserfarenhet tillräckligt för att anses som fullärd. Läraren kommer ut och får en lön på kanske 22-24 tusen, och denna stiger sedan under karriären till kanske 33 tusen. Om vvsaren levde på samma budget som läraren under de första 5,5 åren kunde han stoppa undan flera tusen i månaden att få ränta på, medan läraren under 25 års tid efter sina studier får betala bortåt 2000 i månaden av skattade pengar. Personligen tycker jag det är ganska uppenbart att det är ett bättre val rent ekonomiskt att bli rörkrökare än lärare. Men även i akademikeryrken där man tjänar med än lärare så krävs det ändå att man tjänar en bra bit mer än en hantverkare eller annan lågutbildad för att det någonsin ska betala sig.

Hmm, är det ofta drivsnö på sommaren, eftersom det var då ni jobbade 60+ timmar i veckan? Men visst, att slippa utomhusarbete i dåligt väder är helt klart en bonus. Dock är det många dagar man är ganska avundsjuk på de som inte behöver sitta instängda i ett illaluktande kontor med dåligt fungerande AC i en kass arbetsställning och drabbas av kroniska ryggproblem och carpaltunnelsyndrom också. Jag känner ganska många som har "utomhusarbete" som aldrig skulle kunna tänka sig att sitta på ett kontor hela dagarna, men det funkar för mig. Så svaret på din fråga är att nej, jag skulle inte vilja byta, men det är ju primärt min preferens och en del av anledningen till mitt yrkesval. De som jobbar hos dig har ju faktiskt också valt sitt yrke, fullt medvetna om vad det innebär.

Angående viktigheten: Självklart vill man inte vara utan någonstans att bo. Men jag tror inte du skulle vilja vara utan telefon, mobiltelefon, el, moderna bilar, fungerande banker eller välkomna en generell prishöjning på i stort sett allt med flera hundra procent pga effektivitetsminskning etc. För att inte tala om sjukvård, skola etc. Det handlar helt enkelt inte om viktighet per se, utan om kundnyttan. Som sagt, om något blir för dyrt i förhållande till vad det ger så kommer kunden hitta en annan lösning, alternativt så kommer någon att erbjuda lösningen billigare.

Tossegubbe skrev:
Jo det är kke sant i terin förutom det faktum att du måste ha flera år utbildning och praktik innan du ens kan starta ett företag i byggbranchen som ska arbeta med rör, el, tak, vent eller ngt liknande.
Skillnaden är att en akademiker gör sin utbildning vid skrivbordet och hantverkare på fältet.

Nu säger jag inte att akademiker är meninslösa men gillar inte den nedsättande attityden att en hantverkare skulle vara sämre eller mindre utbildad och därför ha en lägre lön.

Vad gäller dom där extra åren så kan dom i slutänden tas igen med marginal, jag kan peka på drösvis med arbetsföra akademiken i 60-70årsåldern men kan inte komma på en enda hantverkare som ligger ute på fältet och är över 60, kan ni?

Jag säger inte att du/ni inte jobbar långa timmar men i ärlighetens namn så fömodar jag att du gör dina 70timmar på ett uppvärmt kontor mestadels och grabbarna här på firman gör sina ofta 70timmar ( ja dom gör vanligtvis minst 60timmar under sommaren) på ett tak i -20 och drivsnö eller +40 utan skugga på sommaren så jag frågar dig uppriktigt, skulle du vilja byta med dom för samma lön eller lägre?

Avseende "viktigheten" så kan man ju hävda att fanns inte hantverkarna så skulle inte akademikerna ha någonstans att bo eller arbeta med alla multimiljonsystem så om man var tvungen att välja en av grupperna skulle inte jag fundera mycket över vem som var viktigast.

Som en parantes vill jag bara klargöra att jag själv är mer akademiker än byggjobbare numera så jag skriver ner mig själv i första hand...

Marlene Eskilsson skrev:
Dessutom, i Byggahus forum är alla konsumenter ...
Ok, då är det ju lysande att Thomas59 som ju oxå är ganska dutig att tala om vad han tycker hör hemma på ett konsumentforum och inte, slänger ur sig följande: Skulle vara kul om NÅGON hantverkare/branschföreträdare/företagare kan ge exempel på NÅGON form av nytänkande i den egna branschen som kommer kunderna till godo.

denna typ av forumtrådar/inlägg är ju ganska vanliga.

Ni skulle inte ta och fundera på att ha forumdelen "diskutera hantverkare" öppen för denna typ av diskussioner och detta för ALLA ??

Thomas59
pappskallen skrev:
Ok, då är det ju lysande att Thomas59 som ju oxå är ganska dutig att tala om vad han tycker hör hemma på ett konsumentforum och inte, slänger ur sig följande: Skulle vara kul om NÅGON hantverkare/branschföreträdare/företagare kan ge exempel på NÅGON form av nytänkande i den egna branschen som kommer kunderna till godo.

denna typ av forumtrådar/inlägg är ju ganska vanliga.

Ni skulle inte ta och fundera på att ha forumdelen "diskutera hantverkare" öppen för denna typ av diskussioner och detta för ALLA ??
Du har ju helt rätt i ditt påpekande och det är ju än värre då en forumdeltagare som mig själv som inte gillar då hantverkare diskuterar interna förhållanden i företagen eller hur man ska upprätthålla bilden av att en viss minimidebitering är nödvändig för att hantverkarna ska göra ett ordentligt jobb.

Frågan kanske skulle ha formulerats på följande vis:

Skulle vara kul om någon KUND skulle kunna ge exempel på NÅGON form av nytänkande hos hantverksföretagen som kommit kunden till del? Då kanske vi som kunder kan få idéer till vad vi kan kräva andra företag.

Nu föll en del av mina citat bort, när du ville citera mig, men i vilket fall som helst ville jag bemöta det med delad entreprenad.

Tossegubbe skrev:
Jag vet iaf att vårt förs-bolag säger rent ut att dom inte försäkrar ett projekt där vi inte i firman gjort HELA arbetet (eller underentrepenör med egen förs) så jag tolkar det som att det är ok att kunden gör egna arbeten i den mån han har fackmannakunskap och egen frsäkring. Dvs i praktiken står inte vårt bolag för ngt som inte vi gjort själva och detsamma gäller material. det ska finnas test och provningsintyg från godkänd certifiering mm
Min personliga uppfattning av försäkringsproblematiken är följande:

Om jag beställer utläggning och provtryckning av golvvärmeslang, vilket rörfirman levererar, borde slangen täckas av rörfirmans garanti, fär här finns hela projektet levererat.

Däremot har jag själv alla garantiproblem med det jag kopplar till slangarna.

Men, men, om man kan så mycket som jag tror att jag kan, är det faktiskt enklast att vara noggrann och göra allt själv istället för att trassla. Det lär ta tre gånger så lång tid som för en yrkesman, men jag kan göra det när det passar mig. Sedan får jag stå mitt kast om det blir vattenskador.

Thomas59 skrev:
Du har ju helt rätt i ditt påpekande och det är ju än värre då en forumdeltagare som mig själv som inte gillar då hantverkare diskuterar interna förhållanden i företagen eller hur man ska upprätthålla bilden av att en viss minimidebitering är nödvändig för att hantverkarna ska göra ett ordentligt jobb.

Frågan kanske skulle ha formulerats på följande vis:

Skulle vara kul om någon KUND skulle kunna ge exempel på NÅGON form av nytänkande hos hantverksföretagen som kommit kunden till del? Då kanske vi som kunder kan få idéer till vad vi kan kräva andra företag.
Jag tycker din ursprungsfråga är helt rätt, men den är ju (av en enligt mig ganska onödig och löjlig regel) olämplig.

Att en KUND skulle ha någon insikt i gammalt/nytt tänkande hos hantverksföretagen är ju ganska långsökt och blir väl bara ett sätt att kringgå forumreglerna där någon som jobbar som hantverkare svarar som "kund".

men åter igen, jag tycker din ursprungsfråga är bra och kan bredda kunskapen/insikten och kanske lära både kunder och företag något.

Thomas59
pappskallen skrev:
Jag tycker din ursprungsfråga är helt rätt, men den är ju (av en enligt mig ganska onödig och löjlig regel) olämplig.

Att en KUND skulle ha någon insikt i gammalt/nytt tänkande hos hantverksföretagen är ju ganska långsökt och blir väl bara ett sätt att kringgå forumreglerna där någon som jobbar som hantverkare svarar som "kund".

men åter igen, jag tycker din ursprungsfråga är bra och kan bredda kunskapen/insikten och kanske lära både kunder och företag något.
Jag tycker tanken med regeln (att vi alla är här som konsumenter) är bra. Ser inte snygget ut då hantverkare bedriver lobbying i syfte att rättfärdiga prisnivåer eller arbetsssätt som ifrågasätts eller underförstått raggar jobb.

Att en hantverkare ska kunna svara på frågor och ge tips utifrån sin yrkeskunskap ryms givetvis (förutsätter jag?) inom forumreglerna så håller vi oss där så bör det vara ok.

Jag tror nog i alla fall att det finns medvetna kunder som kan ge tips (som iofs kan komma hantverkare tilll del) om saker/arbetsätt/beteenden som anlitade hantverkare uppvisat som gör att man på ett bättre sätt kan ställa krav då man själv anlitar hantverkare.

Prisgarantin var ju ett exempel (som iofs inte kom från en kund). Vet vi att flera företag tillämpar prisgaranti på tex material kan vi lättare börja ställa krav på att andra ska ha samma garanti.

Det är ju en av orsakerna till problemen att vi kunder är för dåliga på att ställa krav på de företag vi anlitar, helt enkelt för att vi inte vet vilka krav vi kan ställa och vilka krav som är rimliga. Baksidan av detta är ju att många företag utnyttjar denna okunskap till sin fördel på ett osnyggt sätt.

Thomas59 skrev:
Jag tycker tanken med regeln (att vi alla är här som konsumenter) är bra. Ser inte snygget ut då hantverkare bedriver lobbying i syfte att rättfärdiga prisnivåer eller arbetsssätt som ifrågasätts eller underförstått raggar jobb.
Ja det där är ju naturligtvis en balansgång(raggning av jobb som nästan kan klassas som reklam), men ofta när diskussionerna uppkommer så svarar hantverkare i syfte att förklara deras syn på saken och få en annan vinkel än den som ena sidan ser (vilket det ju handlar om när det gäller klassiska "gnällämnen" konsument-hantverkare).
Jag tycker det är roligt att diskutera dessa saker, men det blir svårt när man ska begränsa sig på det sätt som avses. Mina värderingar och åsikter grundas ju av en mängd saker däribland det faktum att jag är hantverkare. men även som husägare, far till tre barn, min egen uppfostran, min fru osv. osv. men främst i det här forumet den insikt jag som gammal i gamet har som få om några konsumenter (i forumsreglernas tolkning) har.

Thomas59 skrev:
Att en hantverkare ska kunna svara på frågor och ge tips utifrån sin yrkeskunskap ryms givetvis (förutsätter jag?) inom forumreglerna så håller vi oss där så bör det vara ok.
Jag har faktiskt slutat ge tips och ideér då jag är lite besviken på att reglerna är som dom är, att det passar att ge råd och tips, men att man inte får ventilera sina åsikter utifrån det faktum att man är hantverkare. Visst jag vet att jag inte behöver vara medlem här om det inte passar, men så har jag valt att göra i alla fall, rätt eller fel får folk tycka vad dom vill om.

Redigerat:
Thomas59
pappskallen skrev:
Ja det där är ju naturligtvis en balansgång(raggning av jobb som nästan kan klassas som reklam), men ofta när diskussionerna uppkommer så svarar hantverkare i syfte att förklara deras syn på saken och få en annan vinkel än den som ena sidan ser (vilket det ju handlar om när det gäller klassiska "gnällämnen" konsument-hantverkare).
Jag tycker det är roligt att diskutera dessa saker, men det blir svårt när man ska begränsa sig på det sätt som avses. Mina värderingar och åsikter grundas ju av en mängd saker däribland det faktum att jag är hantverkare. men även som husägare, far till tre barn, min egen uppfostran, min fru osv. osv. men främst i det här forumet den insikt jag som gammal i gamet har som få om några konsumenter (i forumsreglernas tolkning) har.

Jag har faktiskt slutat ge tips och ideér då jag är lite besviken på att reglerna är som dom är, att det passar att ge råd och tips, men att man inte får ventilera sina åsikter utifrån det faktum att man är hantverkare. Visst jag vet att jag inte behöver vara medlem här om det inte passar, men så har jag valt att göra i alla fall, rätt eller fel får folk tycka vad dom vill om.
Ja balansgången kan säkert vara svår ibland och övertramp sker nog ofta omedvetet.

Tror säkert att du ändå kan hålla med om att vissa trådar faktiskt har fungerat som lita av lobbying för åsikter som (vissa) företagare gärna vill befästa och som inte alls är i konsumenternas intresse. Jag tänker närmast på prisnivåer motiverade med hög kostnad, försvar av kollegor som inte gör ett bra jobb och synen att det mesta är kundens fel. Även om lobbying inte är förbjudet är just byggahus inte rätt forum och det får man nog acceptera.

Jag kan inte direkt se att råd som ges där det kanske framgår att det är en hantverkare som ger rådet är det beteende som moderatorerna i första hand försöker stävja utan mer den typen av inlägg som jag gav exempel på ovan. Nu är ju undertecknad inte en moderator så dessa funderingar är mina personliga.

Sen kan jag ju tycka att det är synd att duktiga personer inte ger råd eller lämnar (hotar med att!) forumet bara för att det uttrycks missnöje eller att man blir tillrättavisad om man går över gränsen enligt forumreglerna.

De flesta hantverkare förstår nog att inte ta till sig av kritik som ges i generell form. Känner man sig inte träffad är det väl då bättre att ge förslag till lösningar/förbättringar är att bara peka på att generaliseringar inte är rättvisa.

Generaliseringar kan ändå vara berättigade i vissa fall. Breder ett allmänt missnöje ut sig som även påverkar företagare som inte omfattas av det "dåliga" beteendet kan det i sin tur leda till att dessa "duktiga" hantverkare (eller mera troligt dessas branschföreträdare) börjar arbeta för en upprensning i branschen. Vi har sett exempel på detta i flera andra branscher där den allmänna bilden av branschen blivit så negativ att man tvingats ta tag i saken och rensa upp lite bland aktörerna.

Tyvätt har de flesta hantverkaryrken löjligt svaga branschorganisationer som knappas gör något vettigt för att förändra bilden av sina yrkesmän/kvinnor.

Är inte säker på om jag förstod rätt nu men du menar om du själv köper slangen?
Isf tycker jag inte att firman borde stå för garanti på slangen i sig för dom har ju ingen aning om ad det är för en slang (om du inte köper en av samma märke osv som deras) Det betyder ju inte att deras slang är bättre men fel kan inträffa på allt och har man sålt en detalj med vinst så täcker den kostnaden för försäkringar mm men har man ingen vinst så finns heller inget utrymme för denna kostnaden.

Garanti på att slangen blir korrekt utlagd mm kan naturligtvis lämnas, dvs på arbetet men inte på varan.

magnu skrev:
Nu föll en del av mina citat bort, när du ville citera mig, men i vilket fall som helst ville jag bemöta det med delad entreprenad.

Min personliga uppfattning av försäkringsproblematiken är följande:

Om jag beställer utläggning och provtryckning av golvvärmeslang, vilket rörfirman levererar, borde slangen täckas av rörfirmans garanti, fär här finns hela projektet levererat.

Däremot har jag själv alla garantiproblem med det jag kopplar till slangarna.

Men, men, om man kan så mycket som jag tror att jag kan, är det faktiskt enklast att vara noggrann och göra allt själv istället för att trassla. Det lär ta tre gånger så lång tid som för en yrkesman, men jag kan göra det när det passar mig. Sedan får jag stå mitt kast om det blir vattenskador.

Tossegubbe skrev:
Är inte säker på om jag förstod rätt nu men du menar om du själv köper slangen?
Isf tycker jag inte att firman borde stå för garanti på slangen i sig för dom har ju ingen aning om ad det är för en slang (om du inte köper en av samma märke osv som deras) Det betyder ju inte att deras slang är bättre men fel kan inträffa på allt och har man sålt en detalj med vinst så täcker den kostnaden för försäkringar mm men har man ingen vinst så finns heller inget utrymme för denna kostnaden.

Garanti på att slangen blir korrekt utlagd mm kan naturligtvis lämnas, dvs på arbetet men inte på varan.
Det jag menade var att jobb som det är viktigt med garanti på, som är krångliga och dyra att åtgärda i efterhand, som t.ex. ingjutna golvvärmeslangar, där låter man VVS-företaget stå för allt, arbete och delar.

Däremot detaljer som fel inte har så stor betydelse som blandare, de kan man inhandla själv.

Men, men, bara man vet vad det ska kosta, kan man nog komma överens om vad man ska betala VVS-firman för blandaren också.

magnu skrev:
Det är klart jag gör.

dvs Det är inte lönsamt

Det tål att diskutera, jag vet inte hur mitt försäkringsbolag ställer sig till det hela!

Säker vatten kommer kommer VVS-braschen. Med det prissystem som tillämpades är det klart att rörmontören måste göra förtjänst på materialet också.

Men det finns mig veterligen inga krav från försäkringsbolagen att vvs-arbete ska göras av fackman. På samma sätt får man sätta sina tätskikt och klinker själv också.

det var när kunden köpte material och rörmokaren monterar det... då ska det frånskrivas säker vatten och det gillar inte försäkringsbolagen. nu är det kanske så att säkert vatten inte riktigt gäller fullt ut då det är ganska nytt... men på sikt.... trots allt försäkringsbolagen som har velat införa det....

Thomas59 skrev:
Nej egentligen inte och du har rätt i att en vara eller en tjänst är värd precis så mycket som marknaden är beredd att betala. Det gäller dock bara så länge ingen sätter marknadskrafterna ur spel.

Många hantverkarbranscher med vvs-branschen i spetsen rider på det faktum att vissa jobb inte FÅR utföras av andra än yrkesmän och andra arbeten inte KAN utföras av de flesta kunder. Sedan sätter man markandskrafterna ur spel genom skumma prissättningsmetoder supportade av allt fråm grossister till företag.

Kul i alla fall att du håller med om att en klok företagare förbättrar resultatet genom effektivisering. Som effektivisering räknas tyvärr inte prishöjningar, dålig service, skum prissättning på material och andra metoder som frekvent tilllämpas.
vilka vvs-arbeten FÅR du inte utföra själv? typ koppla gasspis... men inte alltför många som har det idag... om någon inte KAN utföra vissa arbeten så är det väl inte arbetsmarknadens fel?

Thomas59
hell_onion skrev:
vilka vvs-arbeten FÅR du inte utföra själv? typ koppla gasspis... men inte alltför många som har det idag... om någon inte KAN utföra vissa arbeten så är det väl inte arbetsmarknadens fel?
Det var en slarvig formulering från min sida. Ber om ursäkt för det.

Nej det är inte firmans fel att en kund inte kan utföra ett visst jobb men att sedan utnyttja det faktum att kunden är okunnig till att skörta upp kunden och med trix och fuffens förhindra prisjämförelse och i vissa fell helt enkelt lura kunden avseende pris på material är solklart firman fel.

Ska jag tolka ditt inlägg som att du försvarar tex VVS-firmornas metoder:mad: eller är det mest min språkliga förmåga du ifrågasätter:cool:???

Thomas59 skrev:
Det var en slarvig formulering från min sida. Ber om ursäkt för det.

Nej det är inte firmans fel att en kund inte kan utföra ett visst jobb men att sedan utnyttja det faktum att kunden är okunnig till att skörta upp kunden och med trix och fuffens förhindra prisjämförelse och i vissa fell helt enkelt lura kunden avseende pris på material är solklart firman fel.

Ska jag tolka ditt inlägg som att du försvarar tex VVS-firmornas metoder:mad: eller är det mest min språkliga förmåga du ifrågasätter:cool:???
är rörmokare själv men är inte speciellt insatt i prissättningsmetoder.
av erfarenhet så är privatpersoner struligast alla kategorier...
vilken lista ska man gå efter egentligen då? vet att typ ahlsell tar 70 kr för ett paket kaffe...
vad ska en rörfirma ta för betalt då...?
ahlsell har ju allt på hyllan 7-16 varje vardag... rinkaby är beställingsvaror men låga priser...
det kanske inte försvarar priserna, men det försvarar åtminstone varför rörmokarna handlar där dem handlar...
det går ju att vrida och vända på den här frågan i all evighet och jag har full förståelse att man som privatperson vill kunna jämföra priser. tror att en del av det här problemen uppkommit för att många vill ha offerter och det är tidskrävande att räkna på små jobb så då är det lätt att höfta och ta i lite extra för att inte missa något. det är min teori iaf.
men som sagt jag stöter inte på dess problem så ofta eftersom jag arbetar på ett större företag.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.