Thomas59 skrev:
Instämmer.

En annan sak som jag noterat är åsikten att en rabatt som en hantverkare förhandlat sig till GIVETVIS ska tillfalla hantverkaren och inte kunden. Det är knappast ett helt igenom affärsmässigt tankesätt. Normalt använder ett företag lägre kostnader som ett sätt att skaffa sig en konkurrensfördel=lägre pris. Det uppnås genom att företaget givetvis tar en del av rabatten men att man vidareför del av, eller hela, rabatten till slutkund.
En hantverkare är väl som vilken kompetent konsult som helst, de hjälper mig att välja rätt material och få det rätt installerat.
Dessutom får de ju timpenning för när de åker och handlar, vilket inte är mer än rätt. Dessutom hanterar de material och ett mycket bra MO-påslag i industrin är 25%.

När hantverkar börjar agera återförsäljare åt Dahl eller Ahlsell med återförsäljarmarginaler blir det hela lätt förfelat, som hemma hos mig när de satte upp en massa presskopplingar som kostade 4-5x mer än hos Rinkabyrör.
Det var låg timpenning, jag skulle ha krävt att han sandbockade alla rörstumparna, hårdlödde och expanderade rören ,allt för att undvika extra materialkostnader.

Men det är lätt att vara efterklok.

Det ligger i vvsarnas intresse att kunna tjäna så många kronor per timme som möjligt, medan för mig som kund vill jag ha jobbet gjort till en så rimlig kostnad som möjligt.

Jag har inget emot att betala en hantverkare vad arbetet är värt. Men jag tycker det är skrämmande att man blir blåst hur fan man än gör. Vart jag än vänder mig tycker jag att jag stöter på ockerpriser.

Ska det vara så jäkla svårt att få hem en hantverkare för runt 500kr timmen som är ett vettigt pris. Letar just nu efter en vvs firma som kan installera en ny panna, men de verkar vilja ha runt 1000kr timman x 2 man en hel dag för jobbet. Sen tillkommer väl ockerpriserna på materialet också....

visst att detta är ett ämne att debatera i evigheter... men om alla rörmokare skulle köpa grejor av ex. rinkaby.... ska vi då åka och titta på jobbet... ( kunden får kanske ta ledigt från jobbet) och sen beställa allt på kvällen när vi får tillgång till en dator kanske. och sen få leveransen någon dag senare och boka in kunden igen.... då tar världens minsta arbete flera veckor...
svårt för alla hantverkare titta på alla priser vilka som är billigast... man måste gå efter vilka som har sakerna man behöver på hylla för att kunna slutföra jobbet också!

Som en parantes till detta ämne så har jag full förståelse för att en klar majoritet av alla rörfirmor i stockholm där jag arbetar tackar nej till privat kunder just av denna anledning

man behöver ju inte handla allt av rinkaby men som slutkund vore man väldigt glad om enkla saker som kopplingar, rör och ventiler hade samma pris hos rörmokaren som hos rinkaby. dessa skulle dessutom rörmokaren kunna beställa hem så att det finns ett mindre lager.

hell_onion skrev:
visst att detta är ett ämne att debatera i evigheter... men om alla rörmokare skulle köpa grejor av ex. rinkaby.... ska vi då åka och titta på jobbet... ( kunden får kanske ta ledigt från jobbet) och sen beställa allt på kvällen när vi får tillgång till en dator kanske. och sen få leveransen någon dag senare och boka in kunden igen.... då tar världens minsta arbete flera veckor...
svårt för alla hantverkare titta på alla priser vilka som är billigast... man måste gå efter vilka som har sakerna man behöver på hylla för att kunna slutföra jobbet också!

Som en parantes till detta ämne så har jag full förståelse för att en klar majoritet av alla rörfirmor i stockholm där jag arbetar tackar nej till privat kunder just av denna anledning
Men ligger avansen hos rörfirman eller grossisten?
Dvs var försvinner våra pengar?
Jämför Adlibris/Akademibokhandelns priser.

Det är klart att rörfirman ska handla hos grossisten som har prylarna i lager.
Det är klart att rörfirman har rätt till ett rimligt MO-påslag.

Men det kostar ju faktiskt för grossiterna att hålla lager.
Med en jämförelse med andra branscher så borde rimliga priser från rörfirman vara ca 2x Rinkabypriset.

Enklast är väl om man ska ha garanti på jobbet att köpa allt som sitter fast av rörfirman och köpa lösa saker som blandare etc själv. Men försök komma överens om det med rörfirman.

hell_onion skrev:

Problemet är inte att jag vill att alla rörisar ska handla hos Rinkaby, det behöver inte ens kosta som på Rinkaby men jag vill veta INNAN att jag inte kommer betala ett 200-300-400-500 procentigt påslag som är alltför vanligt i denna branch. Ett 100 procentigt påslag på rörisen inköpspriser skulle vara helt ok men det kräver ju att jag får se vad dom köper grejerna för, vilket inte alla vill visa eftersom de hellre vill lägga på 400% på en liten skitkoppling. Det är DETTA som är problemet. Rörisarna VET att om kunden visste hur mkt extra de får betala för alla grejer så skulle de slå bakut, därför kommer de fortsätta mörka sina inköpspriser in i det längsta.

Jag förstår inte dessa argument alls faktiskt, dels skulle med denna logiken samtliga rörisar vara mångmiljonärer eftersom dom tjänar 3ggr så mycket i timmen som andra yrkeskategorier?? Nå jag känner då inte till alltför mga miljonärer sm är hantverkare..

Om det nu ändå vore så så skulle väl marknaden reglera sig själv för det vore ju världens möjlighet för alla arbetslösa hantverkare att bara sänka sin vinst till en "normal" nivå och leva väl på detta (för i ärighetens namn hur mga ferarri eller lyxbåtar har din hantverkare) samt ha all världens kunder i kö på deras tjänster? Mig veterligen så händer inte detta av en orsak, dvs det är inte så enkelt irl.

Vill en kund så gärna att hantverkaren använder billigare alternativ så är det säkert inga problem att skriva ett avtal där kunden själv väljer inköpsställe och metod och friskriver hantverkaren från alla framtida reklamationer och går med på att betala samtliga relaterade väntetider mm som denna metod medför.

jag förstår inte alls hur man kan hävda att rörmokarens pris borde vara dubbla rinkaby! rinkaby säljer ju till slutkund och alltså redan en marginal som är så stor att de går runt. rörisen som köper från sin grossist borde ju ha nästan samma marinal som rinkaby om inte grossisten tar ohemult emellan. att rörmokaren inte kan ha allt hemma på lager förstår jag också, men kopplingar, rör, ventiler och andra volymprodukter kan han väl inte handla varje gång han har en ny kund heller.

ett trevlit sätt att slippa chockartade fakturor är att förts be om en offert me specad lista ang vad offerten gäller. utifrån denna kan man avgöra om man vill inhandla råmaterialet själv och bara betala för erb kostnaderna. annars blir det som att köpa grisen i säcken utan att veta hur griseländet ser ut. ALLA företag vill tjäna pengar o dom gör det på de mest besynnerliga sätt

Ska börja med snöröjning nästa vinter med en kompaktlastare för 200000:- och priserna för snöröjning ligger på 500:- per timme, hur fan ska jag ha råd att köpa en dyr maskin när inte ens rörmokarna får det att gå runt med 7-800 i timmen?!

_ap_
LAINE skrev:
Ska börja med snöröjning nästa vinter med en kompaktlastare för 200000:- och priserna för snöröjning ligger på 500:- per timme, hur fan ska jag ha råd att köpa en dyr maskin när inte ens rörmokarna får det att gå runt med 7-800 i timmen?!
Det har du inte, om du inte sitter och kör "gratis" förstås..

Och dessutom kan du kanske bara debitera för 5 timmar men måste betala "lön" för 8 timmar, så det blir nog lite tufft

kjell a skrev:
jag förstår inte alls hur man kan hävda att rörmokarens pris borde vara dubbla rinkaby! rinkaby säljer ju till slutkund och alltså redan en marginal som är så stor att de går runt. rörisen som köper från sin grossist borde ju ha nästan samma marinal som rinkaby om inte grossisten tar ohemult emellan. att rörmokaren inte kan ha allt hemma på lager förstår jag också, men kopplingar, rör, ventiler och andra volymprodukter kan han väl inte handla varje gång han har en ny kund heller.
att en rörmokare skulle volym produkter skulle vara typ detsamma som att ha en grossist...
det är enormt mkt olika delar som behövs för vanliga arbeten. skulle behöva en lastbil att åka runt i då... så sånt handlas inför varje jobb.
när man läser inlägg och åsikter i denna tråd så förstår jag till 100% att många företag inte tar emot privatkunder... dem utalar inte det officiellt men i verkligheten är det så.

daije skrev:
ett trevlit sätt att slippa chockartade fakturor är att förts be om en offert me specad lista ang vad offerten gäller. utifrån denna kan man avgöra om man vill inhandla råmaterialet själv och bara betala för erb kostnaderna. annars blir det som att köpa grisen i säcken utan att veta hur griseländet ser ut. ALLA företag vill tjäna pengar o dom gör det på de mest besynnerliga sätt
Är nog väldigt få rörisar som kan säga Exakt vad som kommer ingå och även om dom kan så vill dom inte för då missar dom ju möjligheten att lägga på 400% på en liten skitkoppling. Bättre då att köra löpande eller bara fast pris på arbetet.

När man läser här förstår man varför vissa privatpersoner vägrar släppa in rörisar i sitt hus.

Dr.SiC skrev:
Är nog väldigt få rörisar som kan säga Exakt vad som kommer ingå och även om dom kan så vill dom inte för då missar dom ju möjligheten att lägga på 400% på en liten skitkoppling. Bättre då att köra löpande eller bara fast pris på arbetet.

När man läser här förstår man varför vissa privatpersoner vägrar släppa in rörisar i sitt hus.
och när man läser här förstår man att fler borde släppa in rörisar i sitt hem.... : - )

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.