Ett litet inlägg i ämnet "jämföra priser". Jag jämförde min rörmokares faktura på material med Rinkaby rör. Shit-pomfritt säger jag! Som redan nämnts innan i tråden kan rörmokarens priser vara 2-3 ggr så dyra som Rinkaby, och det var det mesta, men vissa grejer var ännu värre. T ex dubbelrörhållare i vit plast för kopparrör på vägg kostar 11:- hos Rinkaby, rörmokaren tog 31,60:- + moms. En stödhylsa för 12mm kopparrör kostar 2,40:- hos Rinkaby medan rörmokaren tog 9,40:- + moms, dvs nästan fem ggr dyrare. Jag tycker det är helt sjukt!!! q(;^;)p

Dessutom var grejerna som rörmokaren ofta från samma leverantör som Rinkaby har.

Jag är glad att jag gjort en hel del vvs-arbete på egen hand med grejer inköpta hos Rinkaby innan jag tog in rörmokaren för något jag inte hann med. Trots att jag inte är utbildad inom vvs är det fan inte rocket-science...! Oj vad mycket pengar jag sparade på det!

Mvh
Mats

Men, men, men
Bedrägeri finns i alla branscher. Inget nytt, dessutom är det lätt att fuska när man har korta jobb, som bara tar ett par timmar.

Men på ett jobb som kostar 7500kr och tar 6 timmar ska det kosta 5000kr i material och 2500 i arbetstid, eller ska fördelningen vara 2500kr i material och 5000 i arbete.

Rörfirman måste faktiskt få in sina pengar men jag tycker att det skulle vara mer lättförståeligt om rörfirman hade lite högre timpenning och lite mindre materialpåslag.
Då fungerar vanliga jämförelser med annan internethandel, för att inte tala om ROT-avdrag.

Just ROT-avdraget gör att jag tror att vi är på väg mot denna prissättning

För att återkomma till min käpphäst, med den snedförskjutna debiteringen som ofta finns, kan man med presskopplingar bygga snygga installationer på kort tid, jämfört med att på betydligt längre tid och med komplicerade metoder bocka rören.
För mig som kund hade det varit billigare att köpa en bockad rörinstallation. Vilket blir en dålig affär för rörinstallatören.
Med ett timpris som motsvarar den faktiska personalkostnaden för företaget, slipper man diskussionen om eget material eller rörfirmans material.

Jag som kund vill känna mig någorlunda säker på att installatören rekommenderar det som är tekniskt/ekonomiskt bäst ur min synvinkel.

Om rörinstallatören har goda avanser på materialet blir optimeringen lite grand åt hållet hur kan jag installera flest rördetaljer per timme och jag känner mig lurad när jag jämför priserna på nätet.

Däremot förstår jag att man åker iväg och handlar till varje jobb, då får man en snygg faktura per kund, som är lätt att fakturera vidare.

Men min modell för prissättning, som blir lättast att förstå blir mer liknande:

Startkostnad
0.5 h ( Täcker fakturering etc )
x h installationstid, faktisk närvarotid
1 h materialhantering

Materialpåslag
Antingen 25-50% eller
0.5h + 10% vilkendera som är lägst

Men jag har ett förflutet som underleverantör i industrin.

Däremot förstår jag att man åker iväg och handlar till varje jobb, då får man en snygg faktura per kund, som är lätt att fakturera vidare.
Absolut, men som jag har sagt tidigare; om hantverkaren ska ha betalt för tiden då han/hon åker och handlar, vad är då motiveringen till prispåslaget? Som jag ser det så är det rimligt att antingen ha ett påslag på material just för tjänsten att kunden inte behöver handla själv, att rätt grejer finns etc, eller så tar man betalt för att åka och handla rätt grejer. Men att ha både och är inget annat än ett fördolt sätt att få sitt timpris att verka lägre än det verkligen är.

Personligen köper jag så gott som alltid grejerna själv och gör detta klart för hantverkaren innan. Om de inte går med på detta så anser jag att det enbart är ett tecken på att de försöker klämma mig på pengar och då är de inte välkomna i mitt hus

_ap_
hokanp skrev:
Ni glömmer ju sedan bort allat annat som röris tar på firman men som används privat. "Privat" bil som betalas av fiman, släpvagnar, servicebil som används till gogarttransport på helgen mm. Är så trött på dessa rörisar som debiterar 8 timmars arbete men endast har varit hos mig 3 timmar och arbetat effektivt. Om de nu har så stora egna lager, varför ska de hela tiden köra till Ahlsells och hämta grejor. Pratade med en husare i helgen som hade haft en röris på besök. Efter 1 timme var det tid att hämta grejor. Var tillbaka igen efter 3 timmar. Det visade sig att han hade varit hos en annan husare under tiden men fakturerade båda husägarna full tid, d.v.s. även då han varit för "att hämta" grejor. Denna röris fick en fot i häcken då han blev sedd köra till den andre husaren.
Ja det är säker bara rörmokare som gör det, sitta i en Caddy även privat vem vill inte de:rolleyes:

Skaffa F-skatt själv sen är det bara "dra av" allt!!
säkert...

Däremot kan jag hålla med om att det är svinaktigt att ta betalt för 8tim om man bara jobbar
3tim.
I ditt fall gick det ju inte så bra heller för den lilla mokaren, och man får hoppas att det finns dom med en gnutta mer moral.

Thomas59
magnu skrev:
Rörfirman måste faktiskt få in sina pengar......
Jasså och vad är det för lagrum du stödjer dig på då du säger det?

Ett lika ständigt som okunnigt återkommande "argument" (notera att jag skriver "argument" med en lätt ironisk ton:D) som jag gärna skulle vilja att någon vänlig själ förklarade. Finns det några naturlagar som jag missat eller...?

Kan man inte leverera en tjänst eller produkt som marknaden är beredd att betala för får man i min värld packa ihop butiken och syssla med något annat men du kanske lever i någon annan värld eller?

Matss skrev:
Då är det en hobbyrörmokare, ska man arbeta och inte åka och hämta grejer hela tiden så kostar det 5000 att fylla bara en back med grövre pressdelar...
Observera att nöduppdrag i princip innebär att avhälpa situationer där vatten sprutar ut, eller när värmen lagt av mitt i vintern. Då behövs inte mer än fem tusen i material för dessa situationer.

BobbyEwing skrev:
Absolut, men som jag har sagt tidigare; om hantverkaren ska ha betalt för tiden då han/hon åker och handlar, vad är då motiveringen till prispåslaget? Som jag ser det så är det rimligt att antingen ha ett påslag på material just för tjänsten att kunden inte behöver handla själv, att rätt grejer finns etc, eller så tar man betalt för att åka och handla rätt grejer. Men att ha både och är inget annat än ett fördolt sätt att få sitt timpris att verka lägre än det verkligen är.

Personligen köper jag så gott som alltid grejerna själv och gör detta klart för hantverkaren innan. Om de inte går med på detta så anser jag att det enbart är ett tecken på att de försöker klämma mig på pengar och då är de inte välkomna i mitt hus
Men det stora problemet är alla falska rabatter.
Industrins underleverantörer har materialpåslag, MO-pålägg på mellan 5-20%. Men då beställer de allt material etc.

Om vi utgår från det tidigare räkneexemplet, med 2500 i arbete och 5000 i material, som gör att jag personligen blir lätt upprörd. Jämfört med 5000 i arbete och 2500 i material.
I det första exemplet blir det en dålig affär om du har skaffat materialet, i det andra exemplet är det inga problem och du sparar säkert en tusenlapp och kommer undan med 6500,-

Men jag håller med dig, för några år sedan tog Comfort 400kr/h med eget material och 600kr/h när kunden tillhandahöll material. Då har man ett uppenbart problem med sin prismodell. Vilket gör att kunderna känner sig blåsta när de jämför priser med internet.

LAINE skrev:
Observera att nöduppdrag i princip innebär att avhälpa situationer där vatten sprutar ut, eller när värmen lagt av mitt i vintern. Då behövs inte mer än fem tusen i material för dessa situationer.
Ditt påstående var "Har man materiallager för 100-200k hemma som hantverkare så borde man ta en kurs i företagsekonomi. Ren skitsnack att du behöver ha material för så mycket i lager. Max 5000:- i material för diverse nöduppdrag behövs"

Då menar du alltså att man för varje jobb ska åka dit, skriva ner varje koppling, räkna ut hur många meter rör det går åt osv, åka och hämta. Och sen lyckas koppla ihop det exakt som man tänkte när man skrev listan utan att behöva åka och hämta mer grejer!! Nej det enda rimliga är att ha ett litet lager i busssen, det blir lätt 100-200 kkr.

Sen så försvarar jag inte alla klåpare som finns i branschen. Men det beror på att det saknas beställarkompetens hos kunderna. För att inte bli besviken i efterhand som kund ska man speca vad som ska göras och i viss mån hur. Skriv ner detta tillsammans med hantverkaren och låt han lämna pris.

Matss skrev:
A. Nej det enda rimliga är att ha ett litet lager i busssen, det blir lätt 100-200 kkr.

B. Sen så försvarar jag inte alla klåpare som finns i branschen. Men det beror på att det saknas beställarkompetens hos kunderna.
A: Jag kan förstå at det behövs ett "litet" lager på 200k i bilen. Kör man med "prislistan" så blir det väl en kasse max med lite kopplingar:D.
Annars så låter det mer som försök til försäkringsbedrägeri.

B: Att vi dumma kunder inte har fattat detta ännu. Vår totala inkompetens har ju smittat av sig på en massa rörpulare så att dom gör ett dåligt jobb.;)

Jag tror snarare att er inkompetens möjliggör att klåpare kan driva VVS-firma med full orderstock :)

H
_ap_ skrev:
Ja det är säker bara rörmokare som gör det, sitta i en Caddy även privat vem vill inte de:rolleyes:

Skaffa F-skatt själv sen är det bara "dra av" allt!!
säkert...
Nu har jag f-skatt och driver en egen rörelse men inte inom hantverk. Och ja, det går att ta mycket på firman men det gäller att ha argument för allt.

Och ja ser ofta firmabilar som rulla på helger och kvällar med t.ex. fiskebåten efter sig eller att man kör och handlar med släp mm. Nu struntar jag i detta men det är fel att låta kunderna betala genom att ta hutlöst betalt för delarna.

Köper själv mina delar på Rinkaby och monterar det själv. Då det gäller försäkringen så ska det vara riktigt utfört, vem som har gjort det struntar de i. Alla kan räka ut för t.ex. att ett rör spricker och då kvittar det om det är hempularen eller röris som har gjort arbetet. Kan kanske vara lite svårare att övertyga bolaget men det brukar lösa sig.

_ap_
hokanp skrev:
Nu har jag f-skatt och driver en egen rörelse men inte inom hantverk. Och ja, det går att ta mycket på firman men det gäller att ha argument för allt.

Och ja ser ofta firmabilar som rulla på helger och kvällar med t.ex. fiskebåten efter sig eller att man kör och handlar med släp mm. Nu struntar jag i detta men det är fel att låta kunderna betala genom att ta hutlöst betalt för delarna.

Köper själv mina delar på Rinkaby och monterar det själv. Då det gäller försäkringen så ska det vara riktigt utfört, vem som har gjort det struntar de i. Alla kan räka ut för t.ex. att ett rör spricker och då kvittar det om det är hempularen eller röris som har gjort arbetet. Kan kanske vara lite svårare att övertyga bolaget men det brukar lösa sig.
Vad debiterar du i timmen då?

Tycker du det är "lätt" att tjäna pengar?

Jag förstår om många försöker tjäna både på timtid samt material man driver ju ett bolag
och vill tjäna pengar!
Sen kan väl inte kunden sitta och gnälla när dom väl har fått jobbet gjort, dom skulle tagit reda på hur "upplägget" ser ut innan dom tar in någon i sitt hus.

Om man nu behöver ha ett lager på 200 tusen, på vilket sätt skulle det motivera prispåslag på 100% och ibland mer? Lagerräntan är som bekant räntekostnaden för kapitalvärdet, förvaringskostnaden samt värdeminskningen. Förvaringskostnaden blir ju noll, eftersom vår kära röris redan tar betalt för bilen där grejerna förvaras. Värdeminskningen torde knappast heller den bli mycket att tala om då det borde vara snabb omsättning på saker som man "måste ha" och då prisutvecklingen inte är så snabb, samt då jag misstänker att rörisen ändå kommer ta betalt efter vad grejen kostade när han köpte den. Då återstår kapitalräntan. Säg att grejerna ligger på lager i snitt en månad och räntan uppgår till 3%. Det ger en lagerkostnad på totalt 500 spänn i månaden, att fördela ut på varor för 200 tusen kronor, dvs det motiverar knappt något påslag alls.

å i alla andra brancher är folk ärliga utav bara faaan eller hur !?

däck verkstäder har inga påslag, ( köpte däck av en polare som jobbar på , tja en av världens största däcktillverkare , nya vinter däck för 2000 spänn , utpris till kund över 8000
eller märkes verkstaden för bilar
inte heller daglivaruhandeln har påslag,
för att inte tala om radio och tv handlare

om nu alla är så jädra avundsjuka , för det är vad jag tror det handlar om, bli mokare då och tjäna pengar ni med,

Redigerat:
Thomas59
drakhenke skrev:
å i alla andra brancher är folk ärliga utav bara faaan eller hur !?

däck verkstäder har inga påslag,
eller märkes verkstaden för bilar
inte heller daglivaruhandeln har påslag,
för att inte tala om radio och tv handlare

om nu alla är så jädra avundsjuka , för det är vad jag tror det handlar om, bli mokare då och tjäna pengar ni med,
Jag tror att du missuppfattat kritiken. Ingen påstår att tex en rörkrökare inte ska ha påslag. Det är hela cirkusen runt påslagen och hur dom döljs och....ja, det är ju bara att läsa tråden, som upprör.

Skulle de branscher du räknar upp agera som den lokala rörkrökaren skulle det bli landsomfattande uppror. Dom har säkert skumma saker för sig dom också men rörisarna är i världsklass.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.