68 043 läst ·
505 svar
68k läst
505 svar
Blåst av VVS-firman?
Jag funderar och fantiserar.
Du har köpt 100 uttag för 40 kronor till ett stort bygge och får 5 kvar.
En kund behöver 10 uttag så når du är förbi Storel köper du 5 till för 80 kr.
Eftersom du inte har exakt koll på hur mycket du har betalt så väljer du att debitera kunden 200 kronor för ett uttag han själv kan köpa för 100 vart som helst.
Du har köpt 100 uttag för 40 kronor till ett stort bygge och får 5 kvar.
En kund behöver 10 uttag så når du är förbi Storel köper du 5 till för 80 kr.
Eftersom du inte har exakt koll på hur mycket du har betalt så väljer du att debitera kunden 200 kronor för ett uttag han själv kan köpa för 100 vart som helst.
Berätta varför och visa kostnaden.elmont skrev:
En utmärkt inställning, om du jobbar som inköpare i en elbutik. Går också jättebra om du jobbar med fastpris. I första fallet är priset känt för kunden innan affären, i andra spelar det ingen roll.
Men, med löpande räkning skall utgifterna för material vara verifierbara. Det enda du tjänar på att förhandla ett lågt pris är att kunden blir nöjdare, du varken vinner eller förlorar pengar på det.
Jag fakturerar inte flyg till Köpenhamn om jag åker tåg dit, jag fakturerar inte taxi om jag tar buss till hotellet. Jag bifogar mina FAKTISKA utgifter med kopia på kvitto, oavsett vad det kostade förra gången. Så, det går.
Redigerat:
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 313 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 313 inlägg
Vilket märkligt rensonemang tänkte jag då jag läste ditt inlägg!elmont skrev:
Sitter här och funderar på vad som, bortsett från ren okunskap om hur en marknadsekonomi fungerar, får dig att resonera så?
Sen slår det mig att SJÄLVKLART! Du jobbar ju i en bransch som satt i system att försvåra för kunderna att jämföra priser och då är det ju hel naturligt att inte låta kunden ta del av rabatter i form av lägre priser. Varför skulle du göra det då kunden inte kan jämföra priserna.
I stort sett alla andra brancher försöker ju förhandla fram lägre priser för att det är ett konkurrensmedel MEN det gäller ju inte elbranschen eller för all del VVS-branschen som arbetar på samma sätt.
Kan inte kunderna på ett rimligt sätt jämföra priser så finns det ju ingen anledning att priskonkurrera.
Ditt inlägg är ju en rungande bekräftelse av påståendet att kunderna har små möjligheter att bedöma materialkostnaden i förväg av orsaker som redovisats på längden oh tvären i ett otal inlägg på forumet. Kunde kunderna på ett rimligt enkelt sätt jämföra materialpriser och du agerade på det sätt du beskriver skulle du snabbt bli utkonkurrerad från marknaden.
På en konkurrensutsatt marknad med transparent prissättning skulle du knappast få någon förtjänst som du kunde "ta hand om själv". Du skulle vara arbetslös och ditt företag skulle vara försatt i konkurs.
Tyvärr -MH- men det är inte ens en gångbar inställning om du jobbar som inköpare i en elbutik om det inte är så att du bildat en kartell med alla andra elbutiker. Håller elbutiken betydligt högre priser än motsvarande butiker som låter kunden ta del av rabatterna blir ni snart utkonkurrerade.
Inte heller vid "fastprisjobb" funkar detta resonemang annat än om alla resonerar likadant . Annars skulle ju fastpris från din konkurrent, som låter kunderna ta del av rabatten, bli betydligt lägre och jobben skulle då gå till din konkurrent.
Ditt resonemang bevisar ju bara tesen att marknaden inte fungerar inom i alla fall elbranschen. Och det är ni själva som sett till att det är så och DÄRFÖR klagar kunderna.
Och jag tycker det är märkligt att nån överhuvud taget tror att det är för att kunden ska få så billigt som möjligt som folk driver företag. Faktum är att man driver företag för att folk ska betala så mycket som möjligt, om det inte är nån rent ideell förening.
Ska en kund få rabatter får han, precis som jag får göra, förhandla med den som han köper av. Orkar man inte det får man vara utan rabatter.
Man kan ju undra om folk är lika negativa mot tex. bilverkstäde som debiterar 1000:-/tim plus matr med 100% påslag eller målare som har 100-200 % påslag på sitt matr + timmpenning m.fl. eller är det bara rör och el som är bovar.
Och visst är dom dumma som över huvud taget skriver ett pris på det uttag dom bytt vore dom bara lite smartare skulle dom bara debitera för uttagsbyte och en klumpsumma, då blir det som att köpa en hamburgare, man betalar för både matr. och tjänst.
Och när det gäller ett påstående om skyldighet att visa inköpspris vid löpande arbeten gäller det OM man tecknat avtal om att utföra arbeten på löpande räkning enligt AB och ABT och ej generellt.
Ska en kund få rabatter får han, precis som jag får göra, förhandla med den som han köper av. Orkar man inte det får man vara utan rabatter.
Man kan ju undra om folk är lika negativa mot tex. bilverkstäde som debiterar 1000:-/tim plus matr med 100% påslag eller målare som har 100-200 % påslag på sitt matr + timmpenning m.fl. eller är det bara rör och el som är bovar.
Och visst är dom dumma som över huvud taget skriver ett pris på det uttag dom bytt vore dom bara lite smartare skulle dom bara debitera för uttagsbyte och en klumpsumma, då blir det som att köpa en hamburgare, man betalar för både matr. och tjänst.
Och när det gäller ett påstående om skyldighet att visa inköpspris vid löpande arbeten gäller det OM man tecknat avtal om att utföra arbeten på löpande räkning enligt AB och ABT och ej generellt.
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 313 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 313 inlägg
Du har fortfarande inte förstått. NEJ NEJ NEJ! Man driver inte företag för att kunderna ska betala så mycket som möjligt. Man driver företag för att generera så hög LÖNSAMHET som möjligt, samt av en del andra orsaker som vi kan ta vid ett annat tillfälle.elmont skrev:
Det är inte konstigt att hantverkarbranscherna går knackigt om man har din inställning. Om man, som dig, lever i tron att ett högt pris är det övergripande målet så kan man i viss mån säga att du (och branschen) lyckats med era föresättningar. Att ni trots det upplever låg eller dålig lönsamhet borde dock mana till lite eftertanke.
Högt pris ger INTE per automatik hög LÖNSAMHET. Ett högt pris kan istället göra att lönsamheten sjunker - dramatiskt, då ni tappar volym pga minska efterfrågan. Det är grundläggande kunskaper och samband vi pratar om.
Din inställning att, jag citerar ditt tidigare inlägg: "Faktum är att man driver företag för att folk ska betala så mycket som möjligt" är ju både skrämmande och beklagligt men säger nog samtidigt en hel del om både inställning och affärskompetens i din bransch.
Samtidigt ger dina åsikter, som jag misstänker delas av många av dina kollegor, en kanske ofrivillig förklaring till varför det är så illa ställt med affärsmoralen i många hantverkarbranscher.
Jag kan ju ha helt fel men jag har dock 15 års erfarenhet av att driva ett lönsamt företag, har under alla år haft mer än full sysselsättning, har aldrig haft en kund som klagat på slutpriset, arbetar till ca 50% på löpande, och är verksam i en inte allt för stor ort där "alla känner alla", Är ALDRIG ute och jagar jobb jobben jagar oss.
Du kanske inte förstår sambandet lönsamhet och höga marginaler men jag lovar dej, det existerar.
Det ligger lite sanning det som min granne till bilhandlare sa när vi pratade höga priser på hans bilar, han sa " jag säljer hellre 1 bil och tjänar mycket än jag säljer 100 och tjänar inget"
Du kanske inte förstår sambandet lönsamhet och höga marginaler men jag lovar dej, det existerar.
Det ligger lite sanning det som min granne till bilhandlare sa när vi pratade höga priser på hans bilar, han sa " jag säljer hellre 1 bil och tjänar mycket än jag säljer 100 och tjänar inget"
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 313 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 313 inlägg
Att köra med höga priser är INTE med automatik detsamma som att ha hög lönsamhet. Fråga Ingvar Kamprad tex.telabtelab skrev:
På en marknad där produkten/tjänsten i stort sett är generisk (likadan) får NORMALT den som håller höga priser en konkurrensNACKDEL. Det förutsätter givetvis att kunden kan JÄMFÖRA PRISER eller i detta fall kostnader.
Gör man allt som står i ens makt kan man ju i stort sett förhindra att kunden kan jämföra priser och kostnader och därmed sätter man konkurrensen ur spel. Det är bla detta vi ser i de branscher vi talar om.
Det faktum att branscher vi talar om inte direkt brottas med HÖG lönsamhet skulle normalt leda till att man börjar fundera i termer av vad som driver lönsamhet i den egna branschen men ICKE. Olönsamt företag? Ja då höjer vi priserna, oj kunderna gick till konkurrenten, ja då försöker vi försvåra prisjämförelse då. Lite så verkar det funka.
Men visst, höga priser, stora marginaler, trogna och nöjda kunder i stora volymer, vistt finns det ett samband men enbart ta så höga priser som man nånsin vågar - nej det har ju branschen själv redan bevisat att det funkar inte.
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 313 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 313 inlägg
Kul att du driver ett lönsamt företag. Du har verkligen oddsen emot dig med din inställning och ditt extremt förenklade resonemang om lönsamhet.elmont skrev:Jag kan ju ha helt fel men jag har dock 15 års erfarenhet av att driva ett lönsamt företag, har under alla år haft mer än full sysselsättning, har aldrig haft en kund som klagat på slutpriset, arbetar till ca 50% på löpande, och är verksam i en inte allt för stor ort där "alla känner alla", Är ALDRIG ute och jagar jobb jobben jagar oss.
Nej, visst kan det vara så att jag inte förstår sambanden. Kan du kanske kan berätta lite mer. Jag och många med mig kan ju ha missat någon hemlighet som du ruvar på.
Bilexemplet är väl ett skott i foten eller hur? Sälj en bil och tjäna 50 000 kr eller sälj 100 och tjäna 5000 per bil är nog en mer relevant jämförelse. 50 000 mot 500 000 kr!
Om du har din granne som affärsmässig förebild kan jag iofs förstå att du resonerar som du gör. Alternativet att sälja 100 bilar utan att tjäna pengar tyder inte på något högt utvecklat affärsintellekt.
Jag vet inte hur mycket du har hängt med i utvecklingen i bilbranschen men där går verkligen trenden mot STORA volymer och LÅGA marginaler. Små nischtillverkare som SAAB tex har minimala möjligheter att klara sig.
ALLT handlar i princip om att pressa priser i alla led för att kunna erbjuda attraktivare priser ut mot konsument och sen att ta igen den mindra marginalen på volym och eftermarknad.
Så ser de flesta branscher ut. Volymtänkande och pressade priser.
Är volymen begränsad kan bara vinsten öka om man ökar marginalen, och säljer man 100 bilar och tjänar 500 på varje eller 1 och tjänar 50 000 så är det nog betydligt bättre läge när kunden kommer och vill ha garantijobb utfört om man bara sålt 1. Men du har helt rätt bäst är att sälja många och tjäna mycket på alla.
Och bilhandlarn är inte på nått vis min förebild, men i det här har han faktiskt en liten poäng.
Vad är SAAB??? inget jag känner till, nått lokalt kanske?
Och bilhandlarn är inte på nått vis min förebild, men i det här har han faktiskt en liten poäng.
Det största problemet vi har mot hantverkare är att det finns inte så många kvar samt att de hålls bakom ryggen av de som säljer material. Vet bara Rinkaby som säljer med bra priser. Där jag bor betalar vi c:a 350:- för en murare hörde att 08 betalar c:a 1500:- då det är stor brist på murare i stockholm. Rot avdraget har ju gjort det ännu bättre för hantverkare då de kan smyghöja lite till.
Volymtänk och pressade priser??? Tror du på fullt allvar att du hittar produkten "KVALITET" i andra ändan i ditt volymrör med ett sådant tänk???Thomas59 skrev:Att köra med höga priser är INTE med automatik detsamma som att ha hög lönsamhet. Fråga Ingvar Kamprad tex.
Ja eller fråga Ferdinand Porsche (om du kan).
På en marknad där produkten/tjänsten i stort sett är generisk (likadan) får NORMALT den som håller höga priser en konkurrensNACKDEL. Det förutsätter givetvis att kunden kan JÄMFÖRA PRISER eller i detta fall kostnader.
Självklart.
Gör man allt som står i ens makt kan man ju i stort sett förhindra att kunden kan jämföra priser och kostnader och därmed sätter man konkurrensen ur spel. Det är bla detta vi ser i de branscher vi talar om.
Hur kan jag som byggare t.e.x hindra en kund att jämföra priser på 45x95 råpl. III.?
Ska jag tömma kundens postlåda på reklam eller?
Det faktum att branscher vi talar om inte direkt brottas med HÖG lönsamhet skulle normalt leda till att man börjar fundera i termer av vad som driver lönsamhet i den egna branschen men ICKE. Olönsamt företag? Ja då höjer vi priserna, oj kunderna gick till konkurrenten, ja då försöker vi försvåra prisjämförelse då. Lite så verkar det funka.
Men om kunderna går till konkurenterna så får man väl lägga ner ju.
Men visst, höga priser, stora marginaler, trogna och nöjda kunder i stora volymer, vistt finns det ett samband men enbart ta så höga priser som man nånsin vågar - nej det har ju branschen själv redan bevisat att det funkar inte.
Det är väl rätt solklart att man vill tjäna så mycket som möjligt.
Hålla på med "snickare utan gränser" kan vi göra sen när vi är rika och pensionärer.
Och ta inte mitt "snickare utan gränser" nu och gör det till något fult.![]()
Speciellt i vår bransch som det handlar om här på forumet.
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 313 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 313 inlägg
Nu var det ju inte jag som drog upp bilexemplet men visst, om du anpassar exemplet så kan du bevisa vad som helst.elmont skrev:Är volymen begränsad kan bara vinsten öka om man ökar marginalen, och säljer man 100 bilar och tjänar 500 på varje eller 1 och tjänar 50 000 så är det nog betydligt bättre läge när kunden kommer och vill ha garantijobb utfört om man bara sålt 1. Men du har helt rätt bäst är att sälja många och tjäna mycket på alla.
Jag hade nog i alla fall sålt 100 bilar och levt på eftermarknadsbiten + att kunden som köper lyxbilen kanske inte återkommer. Av mina 100 kunder är ju chansen betydligt större och är jag sen en ärlig bilhandlare så sprider sig ryktet. Nästa år säljer jag nog 200 bilar. Jag har också förhandlat ner priset så bilarna är ännu billigare nu.
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 313 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 313 inlägg
Tack Telabtelab, jo Porsche är ytterligare ett bra exempel . Dom håller på att bli uppköpta av volymtillverkaren WV pga finasiella problem.telabtelab skrev:
Tack Telabtelab för stöd även vad avser påståendet "På en marknad där produkten/tjänsten i stort sett är generisk (likadan) får NORMALT den som håller höga priser en konkurrensNACKDEL. Det förutsätter givetvis att kunden kan JÄMFÖRA PRISER eller i detta fall kostnader." Det är ju så el- och VVSbranscherna funkar, dvs aktörerna arbetar medvetet med att försvåra prisjämförelser för att kunnna hålla höga priser. Trots detta har man medioker lönsamhet pga för små volymer.
Instämmer med Telabtelab, som byggare har du ju inte alls samma möjligheter att lura kunden. Prisinformationen är relativt lätt åtkomlig och inte alls lika snårig som i El- och VVS-branschen. Helt ren är inte byggarskrået men inte lika illa som el/vvs.
Ja om det vore så väl att kunderna gick till konkurrenterna så skulle snart oseriösa aktörer försvinna men genom att försvåra prisjämförelse sätts stora delar av konkurrensmöjligheterna ur spel. Vet man inte att man blir lurad eller får reda på det först då fakturan ska betalas är det lite sent att byta leverantör.
Klar jag fattar att ni villl tjäna så mycket som möjligt, inget fel eller fult i det, men ni vet ju alldeles uppenbart inte hur ni ska bära er åt. Eftersom ni (kanske inte ju du men många andra)inte vet hur ni ska bära er åt agerar ni efter missuppfattningar och feltänk som mest gör kunderna upprörda över era cowboymetoder.
Vill här förtydliga att jag inte har något emot lönsamma företag. Det är bara det att de metoder som tex el/vvsbranschen tar till i sina förtvilade försök att skapa lönsamhet inte är särskilt genomtänkta och som vi kan se inte speciellt uppskattade av kunderna.
Hur många RIKA el/vvspensionärer finns det? Inte många skulle jag gissa. Många kanske har det ok, cool firmabil och lite till men rika - knappast.
Skulle gissa att dom som startade RInkaby har det betydligt bättre än de flesta el/vvsfirmor. Inte bara tjänar dom mer utan dom bygger också upp ett värde i företaget som en el/vvsfirma bara kan drömma om. Höga priser? NEJ. Låga priser och stora volymer? JA.
Volymtänk och låga priser står inte i något motsatsförhållande till kvalitet. Får kunden en tjänst som motsvarar förväntningen så är det kvalitet. Att sälja något dyrt där massor av kunder uttrycker mycket stort missnöje verkar dock inte likna kvalitet.
Visst man kan diskutera enskildheter avseende vilka affärsmodeller som passar olika branscher men lägger man ihop vad vissa hantverkare anför som försvar (?) med hur många kunder upplever företagen i fråga borde man inse att något är snett.
Som vanligt i bygghantverkarbranscherna är man dock extremt förändringsobenägna och lägger stor energi på att försvara existerande system istället för att försöka utveckla sina företag och förändra sitt synsätt.
Telabtelab, vi brukar ju vara oense om det mesta men här hittar jag flera områden, inte alla dock, där vi äntligen är eniga. El/VVSbranschen är i behov av förändring.
Snacka nu inte allt för mycket om volym.
Ett (i huvudsak) tjänsteföretag kan inte sälja mer volym mha lägre priser. Elektrikern kopplar inte in fler vägguttag/timme bara för att firman har fått fler kunder pga prissänkningar.
Enda gången tjänstesäljföretagen ökar volymen är då dom förändrar arbetsmetoder, eller framförallt då dom skaffar bättre verktyg /hjälpmedel.
Förändringen till normala materialpriser men samtidigt högre timdebiteringar kommer nog komma av sig självt, gradvis, just för att de "riktiga" priserna blir mer och mer kända av allmänheten. Det är en förändring många kommer applådera, men kollektivet kunder kommer nog att betala ut ungefär samma mängd pengar i vilket fall. Så det är inte att vi får det billigare som är fördelen, utan att upphandling och offerter blir säkrare och mer tranparenta.
Denna förändring kommer antagligen gagna seriösa aktörer mer och därmed i slutändan oss kunder.
Men nu thomas, för att sluta skriva ner deras metoder, för alla som läst tråden är nog på det klara med vad du vill säga, och istället försöka vara lite konstruktiv:
Vad ska rörfirma Sven Svensson göra, han tycker precis som dig och skulle jättegärna vinna konkurrensfördel med sänkta materialpriser och högre timdebitering.
Ska han vänta till kunderna ringer och frågar:
"Jag skulle vilja ha detta gjort ...., kan du åta dig det?" ---- "Ja".
"OK, vad tar du i timmen?" --- * - *
Eller ska han annonsera? "Ärlige Sven Svensson, säljer billigare än Rinkabyrör!" ?
OK, jag vet, jag raljerar lite, men jag har verkligen funderat en del på problemet och inte funnit något sätt att verkligen 100% säkert vända den högre timpenningen till en konkurrensfördel.
Om jag aldrig läst en rad här på forumet, skulle jag också garanterat använt endast timpenningen som urvalskriterium (+ känslan av seriositet givetvis).
Så, vad ska dom säga till kunderna?
"Jag gör inte jobbet snabbare än någon annan, men förhoppningsvis hantverksmässigt, jag tar dock mer i timmen, men glöm inte att du betalar endast 50:- för en 45grader 100mm PP-böj!"
Ett (i huvudsak) tjänsteföretag kan inte sälja mer volym mha lägre priser. Elektrikern kopplar inte in fler vägguttag/timme bara för att firman har fått fler kunder pga prissänkningar.
Enda gången tjänstesäljföretagen ökar volymen är då dom förändrar arbetsmetoder, eller framförallt då dom skaffar bättre verktyg /hjälpmedel.
Förändringen till normala materialpriser men samtidigt högre timdebiteringar kommer nog komma av sig självt, gradvis, just för att de "riktiga" priserna blir mer och mer kända av allmänheten. Det är en förändring många kommer applådera, men kollektivet kunder kommer nog att betala ut ungefär samma mängd pengar i vilket fall. Så det är inte att vi får det billigare som är fördelen, utan att upphandling och offerter blir säkrare och mer tranparenta.
Denna förändring kommer antagligen gagna seriösa aktörer mer och därmed i slutändan oss kunder.
Men nu thomas, för att sluta skriva ner deras metoder, för alla som läst tråden är nog på det klara med vad du vill säga, och istället försöka vara lite konstruktiv:
Vad ska rörfirma Sven Svensson göra, han tycker precis som dig och skulle jättegärna vinna konkurrensfördel med sänkta materialpriser och högre timdebitering.
Ska han vänta till kunderna ringer och frågar:
"Jag skulle vilja ha detta gjort ...., kan du åta dig det?" ---- "Ja".
"OK, vad tar du i timmen?" --- * - *
Eller ska han annonsera? "Ärlige Sven Svensson, säljer billigare än Rinkabyrör!" ?
OK, jag vet, jag raljerar lite, men jag har verkligen funderat en del på problemet och inte funnit något sätt att verkligen 100% säkert vända den högre timpenningen till en konkurrensfördel.
Om jag aldrig läst en rad här på forumet, skulle jag också garanterat använt endast timpenningen som urvalskriterium (+ känslan av seriositet givetvis).
Så, vad ska dom säga till kunderna?
"Jag gör inte jobbet snabbare än någon annan, men förhoppningsvis hantverksmässigt, jag tar dock mer i timmen, men glöm inte att du betalar endast 50:- för en 45grader 100mm PP-böj!"