68 043 läst ·
505 svar
68k läst
505 svar
Blåst av VVS-firman?
Ska också säga att jag håller med dig thomas59 till stora delar.
Men nu tyckte jag att det länge varit en debatt som stått still och stampat.
Jag funderar på om vi kan driva ämnet framåt istället, med konkreta förslag på åtgärder.
Men nu tyckte jag att det länge varit en debatt som stått still och stampat.
Jag funderar på om vi kan driva ämnet framåt istället, med konkreta förslag på åtgärder.
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 313 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 313 inlägg
Nej enbart volymtänkande räcker nog inte. Nu är ju inte detta ett affärsutvecklingsforum för hantverkare och det är kanske svårt att ge några råd som passar alla. Normala afförsutvecklingspinciper gäller dock även för bygghantverkare så dt är bara att hitta någon som jobbar med affärsutveckling och inleda en dialog. Jag kan se en massa områden som är underutvecklade så nog finns det potential alltid. Nej vi är så speciella kanske någon tänker men så är det ju givetvis inte.Mikael_L skrev:Snacka nu inte allt för mycket om volym.
Ett (i huvudsak) tjänsteföretag kan inte sälja mer volym mha lägre priser. Elektrikern kopplar inte in fler vägguttag/timme bara för att firman har fått fler kunder pga prissänkningar.
Enda gången tjänstesäljföretagen ökar volymen är då dom förändrar arbetsmetoder, eller framförallt då dom skaffar bättre verktyg /hjälpmedel.
Förändringen till normala materialpriser men samtidigt högre timdebiteringar kommer nog komma av sig självt, gradvis, just för att de "riktiga" priserna blir mer och mer kända av allmänheten. Det är en förändring många kommer applådera, men kollektivet kunder kommer nog att betala ut ungefär samma mängd pengar i vilket fall. Så det är inte att vi får det billigare som är fördelen, utan att upphandling och offerter blir säkrare och mer tranparenta.
Denna förändring kommer antagligen gagna seriösa aktörer mer och därmed i slutändan oss kunder.
Men nu thomas, för att sluta skriva ner deras metoder, för alla som läst tråden är nog på det klara med vad du vill säga, och istället försöka vara lite konstruktiv:
Vad ska rörfirma Sven Svensson göra, han tycker precis som dig och skulle jättegärna vinna konkurrensfördel med sänkta materialpriser och högre timdebitering.
Ska han vänta till kunderna ringer och frågar:
"Jag skulle vilja ha detta gjort ...., kan du åta dig det?" ---- "Ja".
"OK, vad tar du i timmen?" --- * - *
Eller ska han annonsera? "Ärlige Sven Svensson, säljer billigare än Rinkabyrör!" ?
OK, jag vet, jag raljerar lite, men jag har verkligen funderat en del på problemet och inte funnit något sätt att verkligen 100% säkert vända den högre timpenningen till en konkurrensfördel.
Om jag aldrig läst en rad här på forumet, skulle jag också garanterat använt endast timpenningen som urvalskriterium (+ känslan av seriositet givetvis).
Så, vad ska dom säga till kunderna?
"Jag gör inte jobbet snabbare än någon annan, men förhoppningsvis hantverksmässigt, jag tar dock mer i timmen, men glöm inte att du betalar endast 50:- för en 45grader 100mm PP-böj!"
Ett område som man direkt kan peka på är mängden enmans eller riktigt små företag. Det är svårt att få riktigt bra lönsamhet i dessa då man ju i stort sett säljer sin egen tid och kompetens.
En annan sida är marknadsföringen som ju är i stort sett obefintlig oh när den förekommer så åker man in i skumraskfacket. Däre finns potentiasl för den som vågar ta till sig lite kunskap.
Ett tredje område, om vi talat om en hel del, är kommunikationsförmågan mot kund, där det ju verkar finnas stora brister. IDet inbegriper inta bara själva hantverket utan även sådana saker som du tar upp som prissättning mm.
Yttrerligare ett område är kvalitetssäkring, inte bara av själva jobbet utan också vad gäller tidhållning och annat.
Ja det finns massor av områden som kan förbättras men då kräver det nog att man samlas i större konstellationer än en och tvåmansföretag.
Jag kan dock förstå att det är svårt för en enskild person eller ett företag att förändra en bransch men ibland har det lyckats i andra branscher så varför inte.
Varför Porsche har finansiella problem vet nog både du och jag, och inte var det för att ingen köpte dyra bilar. Dom försökte väl kuppa lite och köpa upp WV som jag inte anser är volymtillverkare med låga priser.Thomas59 skrev:
Självklart är det svårt att bara över en natt höja sin timdebitering och sänka påslaget på material men som företagare kan man när man lämnar uppgiften om timpriset exempelvis tala om attMikael_L skrev:
- Man har ett mindre påslag än de flesta andra hantverkare och uppmana kunderna att också jämföra materialpriser när de kontaktar andra hantverkare.
- I ROT tider så är det väldigt fördelaktigt för kunden att företagaren tar ut en ordentlig timlön och ett mindre påslag på materialet eftersom det gynnar kunden, dvs ett högre timpris kan egentligen vara mycket lägre än konkurenternas i slutändan.
- Det blir lättare att för kunden att få en uppfattning om kostnaden för jobbet. Arbetetstiden kan oftast hantverkaren uppskatta och materialet kostar ungefär som ute i handeln med ett eventuellt angivet påslag så kunden blir knappast överaskad över den biten.
Många gånger så handlar inte problemet om att slutkostnaden inte är korrekt. Det blir säkert ungefär samma summa i slutändan men många kunder är okunniga om hur systemet fungerar och luras eller lurar sig själva att det blir billigare än i verkligheten.
Det kanske är så att man som kund inte hade valt att anlita firman om man förstått den verkliga kostnaden, kanske inte beställt ett lika omfattande arbete eller helt enkelt gjort det själv. Nuvarande system tycker jag egentligen skulle kunna fungera om hantverkaren och kunden är överens om påslag och timdebitering innan arbetet börjar. (Då menar jag inte att hantverkaren angett grossistprislista +- X % utan en för kunden begriplig prislista. Man borde inte behöva göra upp om ett fast pris för att få en bra uppfattning om slutkostnaden. Nu är det säkert så att de flesta seriösa hantverkare som går på löpande räkning kan ge en bra uppskattning om slutpriset innan jobbet börjar men det finns uppenbarligen undantag.
Jag tror det ger ett seriöst intryck om man som företagare är öppen med prissättningen och lägger tyngdpunkten på timpriserna istället för materialet särskilt nu när det är förmånligt med ROT avdrag. En idé som tidigare presenterats är att ge kunden ett informationsblad om prissättningen och varför man har högre timdebitering, fördelarna med detta och vad man som kund ska jämföra med andra företag.
Redigerat:
Bara själva grejen att ge kunden ett papper där det är specat hur alla extra tillkommande kostnader såsom bilersättning och liknande beräknas, ger ju kunden en fingervisning om vad han ska fråga de andra firmorna om.
Då behöver man kanske inte slå sig för bröstet något mer, utan kunden sköter själv att undersöka varför den andra offerten verkar så billig vid första blicken.
Det kan t.o.m vara smart att ange vilka saker man inte tar ut någon avgift för, så kunden inte glömmer att kolla ifall konkurrenten har sådana avgifter.
Då behöver man kanske inte slå sig för bröstet något mer, utan kunden sköter själv att undersöka varför den andra offerten verkar så billig vid första blicken.
Det kan t.o.m vara smart att ange vilka saker man inte tar ut någon avgift för, så kunden inte glömmer att kolla ifall konkurrenten har sådana avgifter.
Frågan är: Hinner man förklara detta för kunden och huruvida betraktar kunden ens prat som säljsnack eller inte?
Som tidigare sagt så skulle 15% RABATT på prislistan för MIG låta som om det var billigare än 600kr/h och inget materialpåslag. Vem vet att prislistan i stort sett är fiktiv? Jag hade ingen aning innan ni andra påpekade det.
Enda lyckan är att man handlade själv på nätet annars hade man själv eventuellt skapat denna tråd.
På små ställen måste man vara skötsam så inte ryktet går, i Storstan finns det gott om folk som inte känner varandra och man kan köra på ett annat sätt. Innan internet fanns inte en chans att få sin röst hörd nu går det om man har lite tur.
Väldigt hårddraget men tyvärr också sant.
Man kan leva gott på att blåsa folk också.
Som tidigare sagt så skulle 15% RABATT på prislistan för MIG låta som om det var billigare än 600kr/h och inget materialpåslag. Vem vet att prislistan i stort sett är fiktiv? Jag hade ingen aning innan ni andra påpekade det.
Enda lyckan är att man handlade själv på nätet annars hade man själv eventuellt skapat denna tråd.
På små ställen måste man vara skötsam så inte ryktet går, i Storstan finns det gott om folk som inte känner varandra och man kan köra på ett annat sätt. Innan internet fanns inte en chans att få sin röst hörd nu går det om man har lite tur.
Väldigt hårddraget men tyvärr också sant.
Man kan leva gott på att blåsa folk också.
varifrån kommer höga materialpåslagen: Det finns flera förklaringar men det som påverkat branschen allra mest är kunderna och då talar vi inte privatkunder utan kommuner, landsting, försvaret, fastighetsbolag, industrier mm dessa står för ungefär 80 % av omsättningen i vvs-branschen.
De har bara haft ett instrument när de handlar upp ett serviceavtal och det är lägsta timpris vinner. De varit nöjda med en procentsats på en prislista som de kan jämföra mellan olika anbudsgivare. Ex Ahlsells prislista.
Tyvärr lever detta kvar i LOU upphandlingar fortfarande se nedan klipp.
Men som jag nämnt innan, om ni ska göra en bra/seriös affär med en röris eller i vilken annan affärsuppgörelse som helst så är några "fingervisningar"
1. Var lite påläst vad det än gäller.
2. Försök få ett fast pris.
3. Ta reda på vad som ingår i det fasta priset
4. Bestäm en tid när jobbet ska påbörjas och avslutas.
5. Få det nedskrivet på papper.
Om ni nu inte kan få ett fastpris av någon orsak. OBS nu gäller det bara VVS:
1. Dahls prislista -20 % då har du ett hyfsat pris på material.
2. Timdebitering, säg att du vill ha ett pris "all inclusive" servicebil, km-ers mm
3. Se till att montörerna jobbar full tid, kan vara svårt om de ska hämta material etc. Men var lite tuff under arbetets gång. När fakturan har kommit är det rätt meningslöst att gnälla.
Kom ihåg att när du beställer hem en röris så är han inte där för att han gillar dig så mycket utan för att det är hans levebröd. Får han inte ihop debet o kredit vid dagens slut så är han inte företagare länge.
De har bara haft ett instrument när de handlar upp ett serviceavtal och det är lägsta timpris vinner. De varit nöjda med en procentsats på en prislista som de kan jämföra mellan olika anbudsgivare. Ex Ahlsells prislista.
Kvalitet, miljö, servicegrad mm som anses viktigt idag ligger som en liten procentsats som varken gör från eller till vid bedömningen av anbudet. Så fortfarande är det lägsta timpris som gäller, det finns kommuner (idag) som handlat upp vvs för "1995 år pris" kr/h inklusive bil, arbetsledning, overhead, verktygkostnader mm.LOU 1 kap 22 §
En upphandlande enhet skall anta antingen
1. det anbud som är det ekonomiskt mest fördelaktiga, eller
2. det anbud som har lägst anbudspris
Vid bedömningen av vilket anbud som är det ekonomiskt mest fördelaktiga anbudet, skall enheten ta hänsyn till samtliga omständigheter såsom pris, leveranstid, driftkostnader, kvalitet, estetiska, funktionella och tekniska egenskaper, service, tekniskt stöd, miljöpåverkan m.m.
Men som jag nämnt innan, om ni ska göra en bra/seriös affär med en röris eller i vilken annan affärsuppgörelse som helst så är några "fingervisningar"
2. Timdebitering, säg att du vill ha ett pris "all inclusive" servicebil, km-ers mm
3. Se till att montörerna jobbar full tid, kan vara svårt om de ska hämta material etc. Men var lite tuff under arbetets gång. När fakturan har kommit är det rätt meningslöst att gnälla.
Kom ihåg att när du beställer hem en röris så är han inte där för att han gillar dig så mycket utan för att det är hans levebröd. Får han inte ihop debet o kredit vid dagens slut så är han inte företagare länge.
Är detta sant?rogge_vvs skrev:
Sist jag hade en röris hemma så fråga jag just om priserna för jag visste att de kunde vara dyra. Han sa just som du att jag skulle få ett bra pris, 20% på listpriset.
När fakturan sedan kom skulle han ha skitmycket för de olika delarna.
Jag jämförde med 3 olika prislistor jag hitta på nätet (ej rinkaby) och standardkopplingar skulle han ha 100-200% mer för. Värst var nog en ändplugg som han skulle ha 80 + moms - rabatt= 80 som jag som privatkund kunde köpa för 18 kr. Vika jag sedan skulle såga bort när blandarna skulle kopplas in.
Är Dahls prislista så jäkla dyr eller körde han en rövare? Jag bestred naturligtvis och sa att han var tvungen att visa sina kostnader annars skulle jag bara betala "normalt" pris + 20%. Han återkom aldrig med ytterligare krav eller försök att visa sina kostnader eller prislistor.
Ska precis börja prata med rörisar ang ett större jobb hemma och blir ju livrädd av att läsa denna tråd. Fastpris verkar vara svårt att få till så det blir nog löpande. Förresten skulle ett fastpris inte säga meig ett skvatt eftersom jag varken har en susning om antal timmar eller vilket material som behövs (förrutom radiatorerna då). Med fastpris lär man ju garanterat bli rånad. Är verkligen punkt 1 ovan det bästa sättet att få hyffast pris på materialet? Är det helt omöjligt att få se rörisens kvitto på materialet? Kan tänka mig att betala en procentsats på hans priser men att bara gå på Dahls prislista gör ju att jag har nollkoll på vad han tjänar på det hela.rogge_vvs skrev:varifrån kommer höga materialpåslagen: Det finns flera förklaringar men det som påverkat branschen allra mest är kunderna och då talar vi inte privatkunder utan kommuner, landsting, försvaret, fastighetsbolag, industrier mm dessa står för ungefär 80 % av omsättningen i vvs-branschen.
Kvalitet, miljö, servicegrad mm som anses viktigt idag ligger som en liten procentsats som varken gör från eller till vid bedömningen av anbudet. Så fortfarande är det lägsta timpris som gäller, det finns kommuner (idag) som handlat upp vvs för "1995 år pris" kr/h inklusive bil, arbetsledning, overhead, verktygkostnader mm.
Skriv in att du vill ha faktiskt materialpris + 20% istället, då får du ett bra pris. De får skicka kopia på sin faktura så du kan verifiera priset. Så funkar det ofta på stora jobb som sker på löpande räkning.
Man tycker ju det vore det självklara men eftersom ingen har nämnt det i tråden så börjar man ju undra. De rörisar som skriver här verkar ju inte pigga på att avslöja vad de har för inköpspriser så det kanske inte är helt lätt att få se fakturorna?
Här finns mer avskräckande exempel
http://www.byggahus.se/forum/badrum/130376-hutloesa-priser-i-vvs-branchen.html
http://www.byggahus.se/forum/badrum/130376-hutloesa-priser-i-vvs-branchen.html
Produkter som diskuteras: "avskräckande"
Avskräckare Mus&Råtta MR50 Battery
Batteridriven musavskräckare
549 kr inkl moms
Läs mer
vad har inköpspriserna för betydelse...? det är väl ändå vvs firmans rabatt? sen är det väl upp till dem vad dem vill sälja delarna vidare till för pris. men varken dahl eller ahlsell är billiga... dem tar typ 80 kr + moms för ett paket kaffe.. säger ju lite...Dr.SiC skrev:
det är stor skillnad på kvalite tex. på ahlsells a-koppling och vsh... även priset
Nja, jag tillhör skaran som inte tycker hantverkare ska tjäna pengar på materialet utan priset ska enbart ligga i timpengen. Men uppenbarligen så verkar detta vara för mkt begärt då de flesta tror att de ska kursa direkt om de var tvungna att ta 600-900 kr/h som de verkar behöva för sitt normala leverne...
Problemet, som har framförts här i tråden, är att man egentligen inte vet vad man betalar. Man ser timpengen men man ser inte marginalen på materialet, så om man vill översätta det till en timpeng så går inte det och det är just det som är störande, man vill veta om man har betalt för motsvarande 500 kr/h eller 900 kr/h? Ovissheten är problemet även om man sen inte har en susning hur övriga omkostnader ser ut men det spelar ingen roll, man vill veta!!!
Fast argumentet som de flesta hantverkare verkar ha här att vi som köper era tjänster inte fattar att skatt, arbetgivaravgift, verktyg, bil, lokal, pappersarbete, osv också ska ingå i priset är bara för dåligt, klart som fnn att alla fattar det!
Problemet, som har framförts här i tråden, är att man egentligen inte vet vad man betalar. Man ser timpengen men man ser inte marginalen på materialet, så om man vill översätta det till en timpeng så går inte det och det är just det som är störande, man vill veta om man har betalt för motsvarande 500 kr/h eller 900 kr/h? Ovissheten är problemet även om man sen inte har en susning hur övriga omkostnader ser ut men det spelar ingen roll, man vill veta!!!
Fast argumentet som de flesta hantverkare verkar ha här att vi som köper era tjänster inte fattar att skatt, arbetgivaravgift, verktyg, bil, lokal, pappersarbete, osv också ska ingå i priset är bara för dåligt, klart som fnn att alla fattar det!
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 313 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 313 inlägg
Instämmer.Dr.SiC skrev:Nja, jag tillhör skaran som inte tycker hantverkare ska tjäna pengar på materialet utan priset ska enbart ligga i timpengen. Men uppenbarligen så verkar detta vara för mkt begärt då de flesta tror att de ska kursa direkt om de var tvungna att ta 600-900 kr/h som de verkar behöva för sitt normala leverne...
Du säger att du inte tycker att hantverkaren ska tjäna pengar på materialet och utvecklar det sedan med att den verkliga timkostnaden då blir dold vilket helt riktigt inte är så lyckat. Det hindrar en transparent prisjämförelse vilket säkert delvis är medvetet.
Skulle vilja tillägga att det stora, affärsmässiga, problemet är att hantverkarna tar extra betalt för material utan att på något sätt "förädla" produkten (alltså materialet man säljer) dvs man tillför i stort sett inget förädlingsvärde.
Förädlingsvärde kan vara av många olika slag. Ett husföretag förädlar virke till hus ett bilföretag förädlar plåt som blir en bil osv. Hantverkaren kan möjligen hävda att han tillför ett värde, förädlingsvärdet, i det att han lagerhåller eller tom har prylar i servicebilen som kortar leveranstiderna. Det motsägs dock ofta av att de prylar som behövs ändå oftast måste inhandlas med tillkommande kostnader som följd. Ett annat tänkbart förädlingsvärde är det garantiansvar som tex VVS-snubbarna pratar om. Ställermig dock lite tveksam till den argumentationen. Prylarna har garanti oavsett om dom köps av kunden eller av hantverkaren men ok det kanske skullle kunna kallas förädling då.
Något annat har jag svårt att se att förädlingen består i. Det låter kanske lite teoretiskt men avsaknaden av förädlingsvärde känner man instinktivt utan att ha ett skvatt aning om vad det är.
Tidigare när möjligheten till prisjämförelser saknades var detta inte något problem, eller rättare sagt det var givetvis ett problem men det uppmärksammades inte. Idag då prisjämförelser är enkla att göra får hantverkare med hutlösa påslag allt svårare att motivera dessa och ska med all rätt ha kritik för detsamma.
Det är så uppenbart då informationsmonopolet som tex VVS-snbbarna hade tidigare (dom var ju de enda som visste vad prylarna faktiskt kostade) nu helt försvunnit.
En annan sak som jag noterat är åsikten att en rabatt som en hantverkare förhandlat sig till GIVETVIS ska tillfalla hantverkaren och inte kunden. Det är knappast ett helt igenom affärsmässigt tankesätt. Normalt använder ett företag lägre kostnader som ett sätt att skaffa sig en konkurrensfördel=lägre pris. Det uppnås genom att företaget givetvis tar en del av rabatten men att man vidareför del av, eller hela, rabatten till slutkund.
Är man, som många hantverkare, av åsikten att enda sättet att öka lönsamheten är att höja priset framstår tyvärr de etablerade sätten att affärsutveckla i stort sett alla andra typer av verksamheter som rena vansinnigheterna.
Ett forum som byggahus.se har en enormt viktig roll att spela i detta fall genom det enorma kunskaps och informationsutbyte som sker varje dag.